magicemotion

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

LAN porten probleem

Hallo allemaal.

Ik ben een nieuwe abonnee bij ziggo. Ik heb thuis gekregen een ZIGGO Connect Box. Omdat ik meerdere PC's in thuis heb, heb ik dan ook meer kabel aansluitingen nodig. Helaas de Connect Box is dus niet genoeg voor me.

Ik heb een kabel aangemaakt (cat 5e straight-through type verbinding) gemaakt met een RJ45 connector. Die heb ik in de Connect Box gekoppeld en getest op me eigen laptop. De kabel werkt dus wel.
Bij mijn oude netwerk gebruikte ik altijd een andere router (TP Link Archer C7). Ik weet dus zeker dat hij werkend is.

Als ik de door mij gemaakt kabel in de router doe op de "ethernet" poort koppel , krijgt de router wel verbinding. Dat weet ik omdat ik dus WIFI kan gebruiken. Als ik een andere kabel vanuit de router naar een me laptop koppel krijg ik dan geen verbinding.
Dus de LAN porten op mijn Archer C7 doen dus helemaal niks .

Nou, ik heb een compleet nieuwe apparaat gekocht om te testen. Dit keer een Switch NETGEAR GS208 met 8 ports plug & play.
Ik heb de kabel vanuit de Connect Box naar de switch gekoppeld. Groen lampje brandt. Dat werkt dus wel.
Als ik een andere kabel vanuit de switch naar een pc koppel krijg ik alweer geen verbinding.De lampje op de tweede poort van de switch brandt ook niet.

Dus bij allebei mogelijkheden (switch en router) krijg ik geen verbinding vanuit de LAN port.

Korte omschrijving van de opties die ik geprobeerd heb :

Connect Box - CAT 5E "straight-through (geen crossover) - Laptop - Internet doet wel.
Connect Box - Router TP Link - Wifi Doet wel - LAN poorten doen niet - Geen bekabelde internet
Connect Box - Netgear Switch - LAN porten doen voor de alle andere kabels niet, wel doet het poort die gekoppeld is met de Connect Box.

Mijn vraag is wat doe ik dan verkeerd?

De router was factory reset en de switch heeft geen configuratie nodig (plug & play). Allebei zou het moeten werken. Dat heeft dus bij mij vroeger gewerkt (toen ik bij een andere provider was).

Ik heb allebei apparaten met verschillende kabels geprobeerd , gekochte kabels en door mij gemaakte kabels.
Ik zit nu eigenlijk te twijfelen of een instelling is vanuit Ziggo waardoor ik dus problemen krijg.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat adviezen om dit probleem te kunnen oplossen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
magicemotion
Connect Box - Router TP Link - Wifi Doet wel - LAN poorten doen niet - Geen bekabelde internet
Connect Box - Netgear Switch - LAN porten doen voor de alle andere kabels niet, wel doet het poort die gekoppeld is met de Connect Box.

Je hebt een aantal kabels die niet goed zijn, anders kan bovenstaand niet waar zijn.

Dat de LAN poorten van zowel de TP Link als de Switch niet goed zouden werken,
is hoogst onwaarschijnlijk.

Denk dat je wat systematischer te werk moet gaan bij het testen.

Gr Han

Tip voor een handig hulpje:
https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-tester/187/2231/netwerk-kabel-tester.html?gclid=EAIaIQobChMI54vZxJSE2AIVwhXTCh2-4gNGEAQYASABEgIa4fD_BwE

Bekijk in context

25 Reacties 25
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Heeft u de Connectbox in bridge mode staan?
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee. De ConnectBox zit niet in bridge mode. De Connect Box is door de Ziggo monteur geplaatst en geïnstalleerd. Ik neem aan dat de instellingen ook standaard zijn
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Laat de Connectbox door de helpdesk in bridge zetten en laat al het verkeer door uw eigen router regelen zoals dat in het verleden ook het geval was.
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In het verleden dat was niet het geval.

In het verleden had ik nog steeds een modem-router achtig met Wifi connecties van mijn oude provider. Op die had ik een tweede router aangesloten (tp link). Allebei werkte wel en ik kreeg wifi uit allebei apparaten (dus ik had verschillende wifi gebruikersnamen. LAN porten deden ook wel.

Inderdaad in dit geval dacht ik ook dat er een conflict kan zijn tussen de CB en mijn TP Link. Daarom heb ik een switch aangeschaft dat geen verdere configuratie nodig had (plug en play zeg maar).
Dus kabel van CB naar Switch lampje brand wel op de switch maar als ik een andere kabel van de switch naar me laptop aansluit werkt dat dus al weer niet. De lampje brandt ook niet groen op de tweede switch poort.
Sinds de switch geen router is .... ik neem aan dat er geen conflict mag zijn tussen allebei.

Heeft deze probleem iets te maken met de bridge mode dan? (alleen de switch aan de CB gekoppeld zonder de TP Link).
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Als u de switch aansluit op de connectbox, vindt u die dan terug in aangesloten apparaten?
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
volgens mij wel, ja.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Welke verbindingssnelheid wordt dan aangegeven?
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sorry. Ik heb net beter gecheckt. Op de connectbox bij de verbonden apparaten komt deze apparat niet tussen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Al een andere LAN-poort geprobeerd?
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ja , ze zijn wel geprobeerd. Net ook wel, maar geen oplossing. Het raarst ook, is dat er geen lampje brandt op de CB LAN poort als ik de kabel koppel. Wel brandt die als ik de kabel in de computer of laptop koppel.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Heeft de connectbox een IPv6 adres gekregen?
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb net de "diagnose" knop geprobeerd van de CB login.

hier kreeg ik een foutmelding op de bekabelde componenten . Misschien dat heeft wel te maken
Een bekabeld verbonden apparaat werkt niet op de beste "Duplex" snelheid, waardoor je op dat apparaat mogelijk niet je volledige internet snelheid kan benutten. Dit kan komen door een verouderde of beschadigde UTP internetkabel of netwerkkaart.
Ik heb een ipv6 adres voor internet.

Ik weet niet of dat iets heeft te maken met mijn probleem. Ik heb maar 2 werkend apparaten aangesloten rechtstreeks vanuit mijn CB naar de 2 pc's. Ik heb allebei kabels op me MacBook aangesloten . Met OS X kan ik beter zien of de netwerk aansluiting een 1000mb of een 100mb is. Allebei zijn wel 1000mb. dus de CAT 5E kabel is wel werkend. Hier zou ik geen probleem moeten hebben. De Speed Test halt ook bijna de maximum snelheid van me pakket.

De andere 2 poorten van de CB aangesloten . Eentje heb ik geen andere apparaat aangesloten, de tweede zit mijn switch aangesloten. Alleen de lampje brandt dus niet. Allemaal kabels die in mijn CB zit heb ik bij me switch aangesloten voor test maar dit levert dus geen oplossing.

Ik vraag me af of ik een heel andere type kabel nodig heb , straight through of crossover maar in dit geval ben ik eigenlijk zeker dat de kabel die ik heb (de straight through ) is gewoon goed.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Mijn kennis is op dit moment uitgeput. Maar misschien hebben N.N., Be rt, robbo, Jonathan-458 of DennyW ideeën?
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik waarder het wel en dankjewel voor jouw hulp!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Hoe is de kleurvolgorde van de UTP kabel?

Heb je al een andere UTP kabel geprobeerd?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Door de heren in een bericht te noemen krijgen ze een seintje. De heren kennende, weet ik dat, als ze een antwoord hebben, ze er zeker zullen inspringen.
magicemotion
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt

De kabels zijn straight through
Hier een bijlage gestuurd met de kleuren orde die ik gebruikt heb op beide einden van de kabels.
Inmiddels heb ik ook andere kabels geprobeerd

Kabels zijn op me macbook getest. 1000mb , full duplex. internet lukt wel cb - pc.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Dan wordt het een uitdaging om een oorzaak te vinden.
Maar er zijn nog meer fanatiekelingen op dit forum die een uitdaging niet uit de weg gaan, eigenlijk juist leuk vinden.
Louis68

Level 2
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
magicemotion

Jouw probleem klinkt mij iets bekend in de oren.
Na veel proberen hier, heb ik de Connect Box via LAN-LAN met mijn Sitecom router verbonden.
De Connect Box staat niet in bridge.
De Connect Box, heb ik 192.168.0.1 gemaakt en is prima bereikbaar.
De Sitecom heb ik op 192.168.0.2 gezet en is in principe ook bereikbaar.
Op de Connect Box staat DHCP uit.

Mijn PC staat aangesloten op de Sitecom, en zo lang als op in mijn PC 192.168.0.1 (de Connect Box) als gateway op geef, dan heb ik internet op mijn PC.
Echter, zodra ik 192.168.0.2 (Sitecom) als gateway op geef, of draadloos een verbinding maak met de Sitecom, dan is er geen internet verbinding meer met de PC of laptop.

In mijn geval zit er zelfs een nieuwe Cat6 kabel tussen de Connect Box en Sitecom.
Als ik een diagnose uitvoer, dan krijg ik geen enkele foutmelding.

Het lijkt er bijna op als of de Sitecom...of beter...de router achter de Connect Box geen DNS gegevens krijgt.
Maar goed, ik kan daar uiteraard ook naast zitten...ik ben geen netwerk-guru helaas.

Edit:

Ik heb op de Sitecom eerst de Ziggo DNS-servers ingevuld, maar dat gaf geen effect.
Daarna de Connect Box (gateway) als DNS ingevuld, maar dat was dus duidelijk ook niet de oplossing.

Uitgelicht topic