IPv6 testen met uitsluitend eigen router

Toon eerste bericht

51 Reacties

caesar schreef:

Dan is dat een domme sukkel van een opdrachtgever. Als je nu software koopt/laat ontwikkelen, dan is IPv6 ondersteuning een absoluut noodzakelijk onderdeel daarvan. Denk alleen maar aan applicaties die het IP nummer registreren bij een aankoop o.i.d. , als je dan geen IPv6 nummer op kunt slaan heb je toch wel een probleem!

Als dit over mijn post gaat, snap ik niet dat je een aanname doet dat het om software gaat. Het gaat totaal juist niet om software maar om het netwerk, waar welliswaar software draait maar die grotendeels ook Ipv6 ondersteund.

Dan nog een tip: http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=Beter%20ten%20halve%20gekeerd%20dan%20ten%20hele%20gedwaald
Ik ben erg blij met de diensten van Ziggo. Helaas gebeuren er soms dingen waar je als klant van baalt.
Ik hoor bij de 10% die wel weet hoe je met IPv6 omgaat en wat de voordelen ervan zijn.
Nu heb ik 2 maanden geleden de upgrade gedaan naar het 300 Mbps pakketje. Ik had altijd een Ubee EVW321B en daarachter een Fritzbox 7490, uit de Ubee kwam ook IPv6. Helaas kan de Ubee geen 300 Mbps aan waardoor ik een Technicolor modem heb gekregen. Nu gaat deze wel lekker snel, maar ontbreekt het IPv6 Protocol. Ik bellen met de helpdesk en kreeg diverse keren foutieve antwoorden. Tot het resetten van de Technicolor modem, tot het laten komen van een externe monteur (Guidion) op eigen kosten.
Feit is dat alleen de Ubee EVW321B in Den Haag IPv6 gebruikt... Pas na 6 x bellen kon iemand me dit vertellen, op de vraag wanneer de Technicolor dit gaat krijgen waren ze ook heel eerlijk : " Er zijn momenteel testen met IPv6, Ziggo is nog niet tevreden over de resultaten en zal de uitrol van IPv6 op andere modems nog uitstellen.... "
In andere woorden heb ik nu pech omdat ik een snellere (en duurdere) verbinding moest hebben.
Hoop dat ze toch snel met een oplossing komen!
Reputatie 3
Badge +2
Jammer genoeg weer een voorbeeld van het feit dat Ziggo zijn zaakjes niet voor elkaar heeft.

De helpdesk zou moeten beschikken over een lijst met daarop welke routers wel en niet IPv6 ondersteunen, en waar IPv6 wel en niet is uitgerold. Dat om te beginnen. Dan hoef je niet zes keer te bellen voordat je per vergissing iemand aan de lijn krijgt die het toevallig wel weet. Het resultaat hiervan is veel onnodig verstookte tijd bij de helpdesk, en een klant die terecht ontevreden is over de wijze waarop zijn klacht wordt afgehandeld.

Daarnaast wordt/werd die Technicolor nog niet zo lang geleverd. Hij is in het leveringspakket opgenomen toen Ziggo al lang en breed bezig was met IPv6. Die router is dus gewoon niet goed getest, niet door de fabrikant, en ook niet door Ziggo. Hij zal ook wel niet over een IPv6 keuringscertificaat beschikken.

Dat is dan de zoveelste Ziggo router met bugs in de functionaliteit. Die bugs worden vaak niet toegegeven, en al helemaal niet opgelost. Misschien dat het hier nog wel gaat gebeuren, maar dat moeten we dan maar afwachten.
@Smokey79: het is met de tijd steeds spijtiger en onbegrijpelijker dat Ziggo weinig prioriteit aan IPv6 lijkt te geven. Als je er echt om staat te springen dan kun je zelf een tunnel maken vanaf een eigen router naar bijvoorbeeld een eigen VPS ergens in Nederland. Dan zijn de bandbreedte en ping tijden nog goed te doen. Ik maak zelf ook gebruik van een dergelijke oplossing tot volle tevredenheid. Het zou alleen niet moeten hoeven en die paar hobbyisten helpen het IPv6 ecosysteem helaas ook niet aan een kritische massa...

Ik hoop dat ze IPv6 per 2018 wettelijk verplicht stellen op alle consumenten internetaansluitingen binnen de EU. Net als met de beltarieven voor roaming: de ICT sector kan heel veel realiseren in korte tijd als het moet, maar doet uit zichzelf in de meeste gevallen liever zo lang mogelijk niets.
basdoorn schreef:

@Smokey79: het is met de tijd steeds spijtiger en onbegrijpelijker dat Ziggo weinig prioriteit aan IPv6 lijkt te geven. Als je er echt om staat te springen dan kun je zelf een tunnel maken vanaf een eigen router naar bijvoorbeeld een eigen VPS ergens in Nederland. Dan zijn de bandbreedte en ping tijden nog goed te doen. Ik maak zelf ook gebruik van een dergelijke oplossing tot volle tevredenheid. Het zou alleen niet moeten hoeven en die paar hobbyisten helpen het IPv6 ecosysteem helaas ook niet aan een kritische massa...

Ik hoop dat ze IPv6 per 2018 wettelijk verplicht stellen op alle consumenten internetaansluitingen binnen de EU. Net als met de beltarieven voor roaming: de ICT sector kan heel veel realiseren in korte tijd als het moet, maar doet uit zichzelf in de meeste gevallen liever zo lang mogelijk niets.

Nadeel dat tunnelbrokers geblokkeerd worden bij tv diensten van ziggo en netflix dus als je die gebruikt kun je daar geen gebruik van maken dus ik hoop dat dit ook wettelijk aangepakt gaat worden. andere landen rondom hebben al lang ipv6 en hier zit men maar wat te klungelen.
Reputatie 3
Badge
Is hier inmiddels al meer over bekend?, een status update zou leuk zijn.
Leuk hoor ip6, maar de consument dient zichzelf dan wel goed te beveiligen. Dat en de lastige implementatie ervan weerhouden providers vaak. Kies je voor ip6 voor het modem of voor het hele netwerk erachter. En behalve het tekort aan ip4 adressen heeft een consument geen voordeel.

Want stel ik zet mijn modem in bridge modus en mijn netwerk is bereikbaar via ip6, dan moet je een ip6 firewall hebben die net zo goed verkeer analyseert als een ip4 firewall. Of je hebt een open netwerk. IP6 is sowieso meer open van opzet.

En gezien computers in het netwerk dus direct een ip6 adres moeten krijgen zijn deze allemaal direct vanaf internet bereikbaar zonder enige beveiliging. Dat is de consument niet gewend.
Reputatie 3
Badge +2
Sorry, alles wat je hier verkondigt is onzin.

Lees dit verhaal eerst maar eens door.
caesar schreef:

Sorry, alles wat je hier verkondigt is onzin.

Lees dit verhaal eerst maar eens door.

Alles? Leg uit...

Leuk artikel. Maar je interpretatie van dns klopt niet. Dns is een open systeem. Als ik aan een domein een ip6 record toevoeg kan ik mijn nas direct benaderen via nas.domeinnaam.tld bijvoorbeeld. Ziggo hoeft hier niets voor te veranderen. En ziggo hoeft toch ook niet domeinnamen ter beschikking stellen... Maar ip6 portforwarding is geen firewall. Stel je dat open, dan moet het apparaat zelf kwaadwillend verkeer kunnen herkennen en blokkeren. Iets wat nog niet altijd even goed werkt.
Reputatie 3
Badge +2
Ja, je kunt aan een dns registratie die je 'ergens' hebt altijd zaken toevoegen. Echter reversed name lookup functioneert nooit via die registratie.

Ik heb een IPv6 tunnel bij Hurricane Electric, en ik heb daar ook mijn IPv6 adressen geregistreerd in DNS. Omdat de DNS servers van HE verantwoordelijk zijn voor die IPv6 adres range werkt de reversed name lookup. Had ik de DNS registratie bij Dyndns, dan werkte het niet, want Dyndns is niet verantwoordelijk voor die IPv6 reeks.

Voor IPv4 geldt hetzelfde.

Verder heb je het over "IPv6 aanzetten op het modem, maar niet op het netwerk daarachter". Wat moet dat opleveren, als het al mogelijk is?

Je hebt het over "lastige implementatie", wat zou er lastig moeten zijn? Het is mij na jaren van IPv6 gebruik nog niet opgevallen.

Ik weet niet wat je denkt dat de firewall van een CE router allemaal wel niet kan, maar ik zou me daar maar geen al te grote voorstellingen van maken.

Verder vertel je dat alle IPv6 adressen op je LAN helemaal open zouden staan. Dat is een bekend bakerpraatje wat ik steeds weer tegen kom. Het is absoluut onjuist, er is geen enkel verschil met IPv4, alles staat standaard potdicht, ook al werkt het een beetje anders.
caesar schreef:

Ja, je kunt aan een dns registratie die je 'ergens' hebt altijd zaken toevoegen. Echter reversed name lookup functioneert nooit via die registratie.

Ik heb een IPv6 tunnel bij Hurricane Electric, en ik heb daar ook mijn IPv6 adressen geregistreerd in DNS. Omdat de DNS servers van HE verantwoordelijk zijn voor die IPv6 adres range werkt de reversed name lookup. Had ik de DNS registratie bij Dyndns, dan werkte het niet, want Dyndns is niet verantwoordelijk voor die IPv6 reeks.

Voor IPv4 geldt hetzelfde.

Verder heb je het over "IPv6 aanzetten op het modem, maar niet op het netwerk daarachter". Wat moet dat opleveren, als het al mogelijk is?

Je hebt het over "lastige implementatie", wat zou er lastig moeten zijn? Het is mij na jaren van IPv6 gebruik nog niet opgevallen.

Ik weet niet wat je denkt dat de firewall van een CE router allemaal wel niet kan, maar ik zou me daar maar geen al te grote voorstellingen van maken.

Verder vertel je dat alle IPv6 adressen op je LAN helemaal open zouden staan. Dat is een bekend bakerpraatje wat ik steeds weer tegen kom. Het is absoluut onjuist, er is geen enkel verschil met IPv4, alles staat standaard potdicht, ook al werkt het een beetje anders.

Vandaar mijn eerste post, wat levert ip6 nu voor een consument... Leuk dat het aangeboden wordt voor jou.
Maar zodra je ip6 opent is je syteem op nog een extra manier benaderbaar en kwetsbaar. Iets waar een gebruiker die wil mailen en facebooken niet op zit te wachten.

Sowieso is een nas ook niet iets wat je toegankelijk wilt maken via internet. Althans niet direct, maar veilig achter een vpn. En kostentechnisch kan je beter voor een vps gaan als je serieus diensten wilt aanbieden via internet.

En dyndns is echt niet de enige service, waarom haal je deze aan? En waarom zou je thuis servers willen plaatsen? Heb je een hobby die dat vereist en is een datacentrum te duur?
Reputatie 3
Badge +2
Wat levert IPv6 op voor een consument ?? Dat is een volmaakt zinloze discussie die iedere keer opnieuw gevoerd wordt. Je krijgt IPv6 er niet bij als extra keuze, IPv6 gaat IPv4 vervangen. IPv4 gaat weg. Hoe eerder hoe beter. In Europa, Amerika, Azië en Australië gaat de uitrol van IPv6 steeds harder. India bijvoorbeeld zit al op 40%. Heel wat bedrijven moeten zich op dit moment in de raarste bochten wringen om nog via IPv4 bereikbaar te kunnen zijn, er zijn al de nodige bedrijven dia alleen via IPv6 bereikbaar zijn. Dat zullen er steeds meer worden, en veel bedrijven zullen maar al te gelukkig zijn als ze maar één IP stack hoeven te gebruiken op hun netwerk en in hun applicaties. Facebook bijvoorbeeld is intern volledig over op IPv6, IPv4 is uitgeschakeld.

Het is heel simpel, hoe meer consumenten overgaan op IPv6, hoe eerder we van IPv4 en de dual stack configuraties af zijn.

Mijn NAS is prima bereikbaar over het internet via FTPS en met een username/password, of meerdere zelfs voor meerdere gebruikers.

Dyndns was maar een voorbeeld, ik had iedere willekeurige andere soortgelijke provider kunnen gebruiken.

Je hebt niet alleen servers thuis, maar bijvoorbeeld ook TV camera's en en andere zaken. Als iemand via IPv6 het beeld van een TV camera wil zien, dan wil je hem echt niet aandoen dat hij dat via een IPv6 adres moet doen. Een DNS naam is dan wel zo handig.
Ok, maar ik maak me er niet druk om. Jij blijkbaar wel.

Zodra de noodzaak komt gaan ook Nederlandse providers over. Maar dual stack blijven we toch wel houden de komende 30 jaar vanwege compatibiliteitsoverwegingen.

Ik maak me drukker om het sneller uitschakelen van kolen en kerncentrales zodat we gezonde lucht kunnen ademen. :)

Fijne zondag!
Reputatie 3
Badge +2
Nu begrijp ik er niets meer van. Eerst kom je aanzetten met een hoop FUD (Fear, Uncertainty and Doubt) over IPV6, en dan zeg je "ik maak me er niet druk om".

Ik maak me er wel druk om, en daar zijn heel goede redenen voor.

De IPv4 adresruimte was mooi ordelijk verdeeld over de wereld. Niet dat die verdeling op zich goed was, maar toch. Nu zien we dat bedrijven overal op de wereld plukjes IPv4 adressen opkopen, en die elders op de wereld gaan inzetten. Dat heeft ernstige gevolgen voor de routeringstabellen van de internet routers, die groeien de pan uit, met als gevolg een trager en minder betrouwbaar internet.

Omdat IPv4 en IPv6 hun eigen routeringen hebben, wordt het beheersen van de datastromen op het internet ook steeds lastiger.

Veel consumenten komen alleen nog maar met carrier Grade NAT op het internet met IPv4, ze hebben geen eigen IPv4 adres meer. Ze kunnen niet van buitenaf benaderd worden, als een bedrijf een IP nummer opslaat bij een bestelling, dan is dat zinloos, als een web site een IPv4 nummer blokkeert wegens misbruik, dan zijn meteen honderden anderen ook geblokkeerd.

Leveranciers moeten twee IP stacks onderhouden, bedacht zijn op hacks via twee IP stacks enz. Kostbaar en onhandig.

Moet ik nog even doorgaan?

Die dual stack situatie moet zo kort mogelijk duren op het internet, ik hoop en verwacht dat over een jaar of vijf IPv4 verdwenen is op het internet.
ook ik zit al jaren te wachten op ipv6.
helaas als ik ziggo bel krijg ik ook als maar leuke verhalen te horen maar tot op heden heb ik ook nog steeds niks.
behalve dat ik al een stuk of 4 jaar hoor dat hij dit jaar al geleverd zou worden.
maar heb dus ook nog steeds niks in den Bosch.

groeten: peter
Ik zit hier ook op te wachten, gebruik nu een tunnelbroker (Tunnelbroker.net) en doordat ik nog steeds geen IPv6 van ziggo heb (in bridge mode dus!) kan ik ook geen gebruik maken van Netflix, gezien die altijd IPv6 prefereerd, en ze blokkeren tunnelbroker ivm gebruik buiten de US (iets wat logisch is voor hun) maar wel een nadeel door de onnodige traagheid bij Ziggo.
Ik wil best testen, heb een high-end router (overkill ofc maargoed dat maakt niet uit), maar zal graag testen voor ze!
Ik kan er alleen niet over uit dat er gewoon al een dikke 5 jaar geen vooruitgang zit op bridged, en weet wel dat als er een alternatief komt in de vorm van glasvezel bv. dat ik direct ben verdwenen bij ziggo vanwege dit.
Eens met evharten. In de Ipv6 uitrol zit totaal geen vooruitgang. Al jaren niet! Ik zou het graag implementeren op mijn Edgerouter achter gebridged TC7210. Is het nou zo moeilijk om me gewoon een IPv6 adres-range uit te delen?
Iedereen die wat professioneler met ICT bezig is, zit erop te wachten.
Wereldwijd is het IPv6 verkeer binnen 1 jaar tijd wederom sterk toegenomen:
https://www.google.com/intl/nl/ipv6/statistics.html
Je kunt wel haast spreken van een "verdubbeling"

Helaas de ene reorganisatie bij Ziggo is nog niet voltooit (samenvoeging met UPC) of de volgende is alweer in gang gezet (Vodafone)
Maar aan de andere kant vind ik het sowieso behoorlijk tegenstrijdig binnen de Liberty Global Group.
De Duitse Liberty Global dochter Unitymedia & het Belgische Telenet zijn er wél volop met IPV6 uitrol bezig.....Waarom de Nederlandse tak niet????

IPV6 heeft geen prioriteit, domweg omdat het geen verdienmodel is. Ziggo verdient er niks aan, maar er het zijn behoorlijke investeringen om het netwerk hierop aan te passen.

Daarbij komt ook nog in mijn optiek het zogenaamde "Kip en het Ei" verhaal.
Als de randapparatuur binnenshuis (denk aan de media setupboxen zoals Humax , Cisco, enz) niet van een firmware update wordt voorzien, waarbij IPV6 wordt geïmplementeerd / ondersteund, om content te streamen, zal het klachten regenen bij de helpdesk van mensen die niet IT technisch onderlegd zijn.
Volgens de Humax importeur is er voorlopig geen firmware update te verwachten.

Juist om dit soort reden denk ik dat IPV4 maximaal uitgemolken wordt.
Ervaar het met de huidige stand van de techniek als: "Stilstand is noch altijd achteruitgang."
"Wat vind jij - brand los", kopt het reactie-formulier. Als ik dat zou doen was ik morgen nog bezig. Want wat is het een trieste gotspe dat Ziggo (en KPN) zoveel moeite heeft (hebben) met het leveren van IPv6, als je erover nadenkt.

Laat ik me beperken tot een simpele vraag:

"Beste Ziggo support, waarom kom ik vanaf mij Ziggo-verbinding niet bij http://dnstest.nl/ ? Vanaf mijn werk lukt het prima." :?
Reputatie 4
Badge
mdav schreef:

Laat ik me beperken tot een simpele vraag:

"Beste Ziggo support, waarom kom ik vanaf mij Ziggo-verbinding niet bij http://dnstest.nl/ ? Vanaf mijn werk lukt het prima." :?

Het simpele antwoord daarop is: "omdat er geen ipv4 DNS record bestaat voor dnstest.nl".
Er is wel een ipv6 dns-entry, dus vanaf ipv6 enabled verbindingen is de host wel bereikbaar.

De host kiest er dus voor om alleen via ipv6 bereikbaar te zijn.
Reputatie 3
Badge +2
Bij mij lukt het wel (dankzij Hurricane Electric):

Hi!
This is an IPv6-only website. Everyone should be able to reach this site by now.

C:\>nslookup dnstest.nl
Server: fritz.box
Address: fd00::c225:6ff:fe2a:8bfa

Name: dnstest.nl
Address: 2001:980:5270:1:83:163:210:97
Grappige is dat het netwerk klaar is al voor IPv6, gezien de MKB aansluitingen gewoon IPv6 krijgen al ;)

Echter de thuis verbindingen en Connect ZZP (is gewoon een particuliere verbinding met een beetje zakelijke SLA) die niet.
Maar van wat ik begreep is het zo dat de particuliere/connectzzp anders opgezet zijn dan de MKB aansluitingen, gaat wel over dezelfde apparatuur, maar hebben andere profielen waardoor IPv6 ineens stuk moeilijker te implementeren wordt.
Zou slim zijn om het gewoon op dezelfde manier te doen, dan is de implementatie ineens een stuk makkelijker ;)
Ik heb als particuliere klant in fUPC-regio ook al jaren IPv6 DS-Lite, om bepaalde redenen nu even niet, maar straks krijg ik IPv6 weer gewoon terug.
N.N. schreef:

Ik heb als particuliere klant in fUPC-regio ook al jaren IPv6 DS-Lite, om bepaalde redenen nu even niet, maar straks krijg ik IPv6 weer gewoon terug.

Maar jij hebt je modem dan ook niet in bridge mode gok ik ;)
evharten schreef:

N.N. schreef:

Maar jij hebt je modem dan ook niet in bridge mode gok ik ;)

Inderdaad:)

Wat vind jij?

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P