IPv6 testen met uitsluitend eigen router

Reputatie 1
Badge
  • Ozz
  • Liefhebber
  • 19 reacties
De urgentie om daadwerkelijk IPv6 in te voeren, wordt steeds groter.
Het huidige IPv4 internet barst wereldwijd uit zijn voegen, er is geen ruimte meer.
Begin 2016 gaat inmiddels 10% van het wereldwijde internet verkeer over IPv6. De laatste 2 jaren is de stijging explosief.
Zie hier: https://www.google.com/intl/nl/ipv6/statistics.html
Deze stijging zal alleen maar doorzetten in een veelvoud, in een steeds kortere tijd.

Helaas geeft Ziggo hier nog steeds geen hoge prioriteit aan, vergeleken met de grote Telco's in o.a. onze buurlanden Duitsland & België.
Deze zijn massaal hun netwerken, in een rap tempo, aan het opschalen voor het gebruik van IPv6, al dan niet i.c.m. Dual Stack.

Het is toch te triest voor woorden, dat ik keer op keer, Ziggo-helpdesk medewerkers moet uitleggen wat IPv6 werkelijk inhoud & hoe groot de urgentie nu werkelijk anno 2016 begint te worden. Gaande het gesprek beaamt de medewerker dit meestal ook en bedankt mij voor de heldere uitleg.
Hieruit blijkt, dat ook de eigen Helpdesk medewerkers, door het Ziggo Management,bewust nog steeds niet zijn geschoold/getraind in deze materie.
Dit effe terzijde.

Uit alle berichtgeving in diverse media, blijkt dat degene die eigen routers in gebruik hebben, het laatste aan de beurt komen met de IPv6 uitrol.
Degene die een Ubee & Technicolor WiFi modem hebben, worden als 1e voorzien van het IPv6 signaal.
Waarom eigenlijk? Wat is de achterliggende gedachte van deze politiek?
Diegene die eigen routers verkiezen boven het brakke apparaat van Ziggo, zijn 9 van de 10x technisch goed onderlegd en weten waar zij mee bezig zijn.
Ik heb bewust gekozen om een eigen router te configureren , middels OpenWrt 14.07 Barrier Breaker of 15.05 Chaos Calmer software.
Deze software is vele malen stabieler + geeft vele betere WiFi als de Ziggo WiFi modems.
Daarom wil ik ook geen ander modem als m'n huidige kale Ubee EVM3200 / EMW320B. Deze is ook Docis-3. Vanaf Docis-3 zijn ze IPv6 geschikt.
In OpenWrt zitten alle IPv6 protocollen verwerkt. Het detecteert automatisch het IPv6 signaal op de WAN-poort.
Het is een modulair bouwsysteem. D.m.v. pakketjes kun je functies toevoegen of verwijderen. Dit kan ook via de LuCi GUI.

Mijn locatie is Venray, het oude @home gebied.
Inmiddels heb ik vernomen dat de oude Ziggo gebieden Dual Stack gaan ontvangen & de voormalige UPC gebieden DS-Lite IPv6.
Heb al meerdere malen serieus aangegeven bij de Ziggo Helpdesk dat als tester wil fungeren met m'n huidige IPv6 configuratie.
Maar helaas, het blijft nog steeds stil.

Gaarne een reactie & goede uitleg omtrent deze politiek.

Gr, Geert.

82 Reacties

Zojuist ingezonden via het contactformulier:

KLACHT:
Afgelopen donderdag, 28 januari, heb ik telefonisch contact gehad met het callcenter van Ziggo. Hier heb ik aangegeven dat mijn modem, een UBEE EVW321B, problemen had met port-forwarding. De medewerker gaf aan dat dit een bekend probleem was, en bood aan een nieuwe modem toe te sturen, vermoedelijk een van Technicolor. Tevens heb ik deze medewerker gevraagd wat de status was van de IPv6 uitrol, en mij werd verteld dat alles klaar was, en dat als ik op mijn netwerkkaart het IPv6 protocol zou inschakelen, alles goed zou werken, ook met het nieuwe modem dat mij word toegezonden.

Vandaag heb ik dan mijn nieuwe modem ontvangen. Geen Technicolor zoals verwacht, maar een Cisco EPC3928AD. Het modem heb ik aangesloten, en na 90 minuten wachten voordat het modem eindelijk alle updates binnen had, ben ik gaan testen of het port-forwarding zou werken. Dit was gelukkig het geval.

De tweede test die ik ging doen was het opzoeken van mijn externe IPv6 adres zodat ik dit adres kon gaan testen. Helaas kwam ik er snel achter dat het modem, ondanks dat deze in dual-stack staat, zowel op WAN als op LAN nog geen IPv6 adres heeft of uitdeelt, en alleen een link-local adres weergeeft.

Sinds 2 februari 2012, ja 2012!!, word al beloofd dat Ziggo IPv6 "nog dit jaar" zou uitrollen. Dit is nog steeds niet gedaan! Inmiddels gaat ruim 10% van al het internetverkeer over IPv6, en het lukt Ziggo in 4 jaar tijd niet om ook maar dual-stack IPv6 te draaien..

Ook voor mijn werk wil ik eindelijk wel eens aan de slag met IPv6, en sinds 2012 heb ik de hoop al dat dit mogelijk zou zijn.

Mijn klacht is dan ook tweeledig:
1) De klantenservice medewerker die volmondig en zeker niet werd gehinderd door een gebrek aan kennis, aan het liegen is tegen klanten door te zeggen dat IPv6 volledig operationeel is!
2) Het feit dat IPv6 nog niet volledig operationeel is!

Ik hoop spoedig van u te kunnen vernemen wanneer IPv6 uiterlijk werkend is binnen het Ziggo netwerk en op mijn modem, zodat ik hier eindelijk gebruik van kan maken!
De reactie vanuit Ziggo..
Ze zijn wel snel, dat moet ik wel toegeven, maar inhoudelijk slaat het nergens op..

Beste meneer [...],

U bent niet tevreden. Dat vinden we vervelend.
Fijn dat u de moeite neemt het ons te vertellen.
Vanzelfsprekend nemen we uw reactie heel serieus. We zien dit als een kans om nog beter ons best voor u te doen.

Ubee EVW321B modems waarbij de Wifispot aanstaat, ontvangen vanaf 1 april 2015 een IPv4- en IPv6-adres. Dit geldt alleen voor de regio's:
Groningen
Heerhugowaard
Tilburg
Zwolle
Het gaat om een proef van ongeveer 4500 modems. Klanten merken hier niets van. We zijn ermee bezig om een volledige uitrol te doen van IPv6, maar het is helaas nog niet bekend wanneer het volledig uitgerold zou zijn. Onze excuses voor het ongemak.

Nog een vraag?
Wij staan online dag en nacht voor u klaar met handige oplossingen op maat en slimme stappenplannen voor bijvoorbeeld installaties. Daarna nog een vraag? Of belt u liever? Bekijk onze contactgegevens en openingstijden.

Fijne dag,

Medewerker Klantenservice
Reputatie 2
Badge +4
ik dacht al, ik heb van Ziggo gewoon IPv6, maar zit dan ook in een van bovenstaande regio's..

met een Ubee modem en in deze regio's werkt het dus al.

dus of je moet verhuizen, of nog even geduld hebben..
Ben juist in maart verhuist uit die regio omdat het daar ook niet werkte.. (en omdat het voor mijn werk beter uit kwam)
Daarbij heb ik nu dus een Cisco modem, waarbij mij een Technicolor was beloofd, waardoor ik nu zoiezo niet in aanmerking kom voor IPv6..
Reputatie 1
Badge +2
woon in de regio friesland en heb de cisco 3925 hier gewoon ipv6
Reputatie 1
Badge
Heb een officiële klacht gedeponeerd bij Ziggo.
Ben het nu echt zat, na dik 2 jaar soebatten met Ziggo over implementatie van IPv6.
Het ontbreken van een goede communicatie, met Technisch goed onderlegde klanten.
En met mij zovele, gezien de grote hoeveelheid reacties over Ziggo's halsstarrige houding, op de diverse fora.
Ziggo behandeld de meer vooruitstrevende & technisch goed onderlegde klanten nog steeds als "kleuters."
Terwijl deze klanten in feite de "Pioniers" zijn.

De helpdeskmedewerker heeft gistermiddag aan haar meerdere gevraagd hoe nu de stand van zaken is......
Het antwoord: "Ziggo heeft de IPv6-proef gestaakt in de vier gebieden. Er zijn teveel problemen. Het is niet bekend wanneer Ziggo IPv6 opnieuw opgepakt."
Op mijn vraag : "Welke problemen zijn de oorzaak van het stoppen met Ipv6?" kon zij geen antwoord geven.

Ziggo beseft nog steeds niet dat het 10 voor 12 is, qua noodzaak voor implementatie van het IPv6 internet.
Het is géén extra toevoeging....het is een regelrechte MUST!!!!......voor een stabiel internet.
De tijd van het alsmaar blijven verknippen van IPv4 adressen is nu écht voorbij.
Hiermee hol je het bestaande internet alsmaar verder uit, met als resultaat steeds on-stabielere verbindingen.

Ik erger mij dood, dat de Telecom Providers in de omringende landen het wél voor elkaar krijgen om het te implementeren. Kijk maar naar België, Duitsland & de U.K. Het gaat daar anno 2015-2016 in een rap tempo.

Hoe kunnen we Ziggo (als grootste Nederlandse Telco) dwingen om daadwerkelijk nu eens IPv6 in te voeren?
Media aandacht zoals Tros-radar, Kassa, Facebook-pagina enz....???
Kom a.u.b. met ideeën.
Ziggo reageert op klachten volgens het contactformulier alleen met standaard antwoorden waarin niet inhoudelijk op je klacht word ingegaan. Dit heb ik nu tweemaal aan de lijve ondervonden.

Mijn volgende stap is de klacht rechtstreeks neerleggen bij Baptiest Coopmans, de CEO van Ziggo.
Om een blokkade op dit forum te voorkomen zal ik zijn gegevens hier niet neerzetten, maar Google en u zult vinden.
Reputatie 1
Ozz schreef:

Hoe kunnen we Ziggo (als grootste Nederlandse Telco) dwingen om daadwerkelijk nu eens IPv6 in te voeren?

Niemand kan een bedrijf dwingen een dienst aan te bieden (behalve als het van de wet overheid moet).
Zelfs bedrijven kunnen andere bedrijven niet dwingen.

Vrije markt keuze, dan naar een andere provider gaan die de dienst wel aanbied.
Zojuist het onderstaande ingestuurd naar Radar.
Tevens ook dhr. Baptiest Coopmans op de hoogte gesteld van mijn klachten via Twitter.

Ruim vier jaar inmiddels is Ziggo bezig met de "implementatie" van het IPv6 protocol op hun netwerk. Op donderdag 2 februari 2012 is er op de website tweakers.net (1) een bericht verschenen waarin word aangegeven dat Ziggo op dat moment de laatste hand legt aan het netwerk om deze gereed te maken voor het IPv6 protocol. Ze verwachten op dat moment dat de backbone in maart gereed is, en dat het gehele netwerk binnen enkele maanden volledig IPv6-ready is. Dezelfde dag komt er ook een artikel (2) op dezelfde site online waarin UPC aangeeft nog dat jaar klanten te voorzien van een IPv6 adres.

Vlak nadat dit bericht op internet terecht is gekomen, heb ik zowel telefonisch als per e-mail bij Ziggo aangegeven dat ik graag met de testen van IPv6 mee wil draaien, daar ik deze kennis graag ook voor mijn werk wil vergaren. Er is mij destijds verteld dat alles voorspoedig loopt, maar dat het niet mogelijk is om jezelf op te geven voor een testgroep.

De afgelopen jaren heb ik meermaals contact gehad met de klantenservice van Ziggo om verschillende redenen. Standaard word mij gevraagd of ik nog andere vragen heb, en standaard vraag ik aan de medewerkers van Ziggo wat de status van het IPv6 traject is. Helaas krijg ik al 4 jaar lang hetzelfde, nietszeggende antwoord: We zijn nog bezig met een testfase. Ook op internet zijn verschillende berichten (3-8) verschenen waaruit blijkt dat Ziggo gewoon niets is opgeschoten met hun project.

Tot afgelopen week:
Donderdag 28 januari heb ik telefonisch contact gehad met het callcenter van Ziggo omdat ik technische problemen had met mijn Ubee EVW321B modem. Zonder ook maar enige moeite werd het probleem dat ik had bevestigd, en heb ik een nieuw modem toegezegd gekregen. Dit zou hoogstwaarschijnlijk een modem van het merk Technicolor zijn. Omdat ik al lange tijd aan het wachten ben op IPv6, en niet nu buiten de boot wil vallen, vraag ik voor de zekerheid na of ik met dit nieuwe modem IPv6 kan gebruiken zodra dit beschikbaar word gemaakt. Tot mijn grote verbazing word door de medewerker verteld dat met dit nieuwe modem het IPv6 protocol per direct beschikbaar is voor mij, en dat ik na installatie meteen gebruik kan maken hiervan, mits ik op mijn computer het protocol ingeschakeld heb.

Na dit nieuws ben ik enorm blij gaan afwachten op het nieuwe modem. Gisteren was het dan zo ver, en heb ik mijn nieuwe modem ontvangen. Het was niet de beloofde modem van Technicolor, maar een modem van Cisco. Deze modem heb ik vervolgens aangesloten op de daarvoor bedoelde manier. Daar er geen handleiding of instructie bij de modem zat, was het maar goed dat ik zelf de benodigde kennis in huis had. Na de installatie volgde de volledig automatische activatie door het modem, en alles leek goed te gaan. Het modem gaf ook aan in dual-stack modus te draaien, waardoor ik mogelijk ook een IPv6 adres zou kunnen ontvangen.

Maar helaas! Mijn modem ontving maar geen IPv6 adres, dus belde ik weer met de Ziggo klantenservice om het probleem aan te melden. Nu kreeg ik te horen dat het IPv6 project nog niet is afgerond, en dat het nog niet mogelijk is om een IPv6 adres te ontvangen.

Als reactie hierop heb ik via het Ziggo contactformulier een klacht ingediend over het feit dat IPv6 nog steeds niet beschikbaar is, en over de medewerker in het callcenter die glas hard tegen mij aan het liegen is geweest. Hierop kreeg ik een standaard e-mail met een tekst uit 2013 waarin het volgende word aangegeven:

"U bent niet tevreden. Dat vinden we vervelend.
Fijn dat u de moeite neemt het ons te vertellen.
Vanzelfsprekend nemen we uw reactie heel serieus. We zien dit als een kans om nog beter ons best voor u te doen.

Ubee EVW321B modems waarbij de Wifispot aanstaat, ontvangen vanaf 1 april 2015 een IPv4- en IPv6-adres. Dit geldt alleen voor de regio's:
Groningen
Heerhugowaard
Tilburg
Zwolle
Het gaat om een proef van ongeveer 4500 modems. Klanten merken hier niets van. We zijn ermee bezig om een volledige uitrol te doen van IPv6, maar het is helaas nog niet bekend wanneer het volledig uitgerold zou zijn. Onze excuses voor het ongemak."

Helaas is het volledige antwoord van Ziggo compleet niet relevant voor mijn klacht, daar ik geen Ubee EVW321B modem meer heb, want hier waren technische problemen mee, en ik woon niet in de betreffende regio's. Om deze reden heb ik nogmaals mijn klacht ingestuurd, met als aanvullende opmerking dat ik geen standaard e-mail wil ontvangen, en dat er op mijn eerdere klacht niet inhoudelijk is gereageerd, ook niet op het stuk over de medewerker die willens en wetens aan het liegen is geweest. Daarop is de volgende reactie gekomen:

"Bedankt voor uw e-mail van 5 februari 2016.

Allereerst mijn excuses voor de wisselende informatie die u van ons gekregen heeft.
De mail die mijn collega u heeft verzonden klopt.
Het is inderdaad zo dat wij op dit moment nog niet in heel Nederland gebruik maken van IPv6.
De uitrol hier van gaat op dit moment per regio. Op dit moment kunnen ongeveer 6000 van onze modems gebruik maken van het nieuwe IPv6 protocol.

De overstap naar IPV6 wordt veelal omschreven als de grootste update voor het Internet ooit en u kunt zich dan ook wel voorstellen dat ondanks de uitermate goede voorbereiding problemen kunnen ontstaan door de overstap naar IPV6. Hierom zijn wij voorzichtig met de uitrol hier van om te voorkomen dat er straks geen gebruik meer gemaakt kan worden van bepaalde klant apparaten.
Nog lang niet alle apparatuur is klaar voor dit protocol en uiteraard willen wij voorkomen dat onze klanten hier straks tegen aan gaan lopen.

De uitrol hiervan hebben wij helaas niet in de hand."

Ziggo is inmiddels ruim 4 jaar bezig met deze "uitermate goede voorbereiding". Nu geven ze aan dat ze de uitrol hiervan niet in de hand hebben? En dit alles terwijl alle klanten van concurrent XS4all al ruim 4 jaar gebruik maken van dezelfde technologie, en ook UPC al vergevorderde voorbereidingen had getroffen voor het gebruik van IPv6? Sorry Ziggo, maar hier trap ik niet meer in!

Bij deze mijn koude douche voor Ziggo en haar klantenservice teams, voor het vertellen van leugens en hier niet nakomen van afspraken binnen 4 keer de gestelde periode.

1) http://tweakers.net/nieuws/79726/ziggo-levert-nog-dit-jaar-ipv6-verbindingen.html
2) http://tweakers.net/nieuws/79733/upc-belooft-dit-jaar-uitrol-ipv6.html
3) http://www.nu.nl/internet/3111357/ziggo-gaat-klanten-ipv6-overzetten.html
4) http://tweakers.net/nieuws/87053/ziggo-wil-dit-jaar-ipv6-uitrollen-naar-particulieren.html
5) http://tweakers.net/nieuws/102311/ziggo-begint-met-uitrol-van-ipv6.html
6) http://tweakers.net/nieuws/104284/ziggo-zet-uitrol-ipv6-tijdelijk-op-lager-pitje.html
7) http://nos.nl/op3/artikel/2051581-het-internet-is-vol-en-nederland-loopt-achter-met-de-oplossing.html
😎 http://tweakers.net/nieuws/105726/nieuwe-klanten-ziggo-krijgen-in-de-toekomst-standaard-ipv6.html

PS: Dit verhaal zal ook worden geplaatst op de eigen community van Ziggo, en wel op het volgende adres:
https://community.ziggo.nl/bekabeld-internet-37/ipv6-testen-uitsluitend-eigen-router-8799/

Reputatie 3
Badge +3
Het is inderdaad een drama. Het is mij een raadsel welke problemen er zijn. Ziggo is toch waarachtig niet de eerste kabel provider die IPv6 invoert. Zelf maak ik gebruik van een Fritz!box achter een Cisco in bridge mode. Die Fritz!box routers hadden al prijzen gewonnen voor IPv6 toen Ziggo nog niet eens wist wat het was. Dus het is inderdaad idioot je dan op je eigen router geen IPv6 kunt krijgen.
Reputatie 1
Badge
Zie hier bericht op Tweakers:
http://tweakers.net/nieuws/108109/ziggo-uitrol-ipv6-gaat-nog-de-nodige-jaren-duren.html

Het drama zal nog wel langer gaan duren nu bekend is geworden dat Ziggo & Vodafone Nederland een joint venture aangaan.
Nog een netwerk extra waar men merging (synchronisatie) van netwerksystemen toe dient te passen. 😞
De merging van Ziggo & UPC netwerken is al een hele klus. Nu komt Vodafone Nederland er straks ook nog bij.

De prioriteit voor IPv6 zal nu wel nog verder naar de achtergrond verdwijnen.......heb ik zo het idee. :?
Ik wil het (in dit geval) wel voor Ziggo opnemen: beheerstechnisch gezien is er een potentieel voor grote verstoringen als ipv6 tegelijk landelijk zou worden uitgerold naar de eindgebruikers (routers/switches zullen al wel ipv6 gebruiken).

Het overgrote deel(>90%) van de eindgebruikers heeft geen flauw benul van ipv4, ipv6, DOCSIS, HFC om maar wat begrippen op te noemen, zij willen gewoon kunnen 'Internetten' (ook wel Facebooken genoemd). Dus de mindset van deze groep is eigenlijk gelijk aan de afnemers van elektriciteit/gas/water: het is er gewoon maar hoe, lekker belangrijk. En juist met deze groep wordt rekening gehouden wat ik goed kan begrijpen. Het toevoegen van ipv6 aan een CM brengt toch wat uitdagingen met zich mee m.n. wat betreft beveiliging: geen NAT dus publieke ipv6 adressen, devices achter een CM zijn direct vanaf internet benaderbaar als firewall niet (goed) geconfigureerd is. Ook device ondersteuning van ipv6 al dan niet dualstack kan de nodige problemen opleveren, kortom genoeg werk voor de helpdesk !

Wat je Ziggo kunt aanrekenen is de onhandige manier van berichtgeving rond dit onderwerp. Kortom: beter goed getest dan goed kapot
Reputatie 3
Badge +3
Ronvv schreef:

Ik wil het (in dit geval) wel voor Ziggo opnemen: beheerstechnisch gezien is er een potentieel voor grote verstoringen als ipv6 tegelijk landelijk zou worden uitgerold naar de eindgebruikers (routers/switches zullen al wel ipv6 gebruiken).

Het overgrote deel(>90%) van de eindgebruikers heeft geen flauw benul van ipv4, ipv6, DOCSIS, HFC om maar wat begrippen op te noemen, zij willen gewoon kunnen 'Internetten' (ook wel Facebooken genoemd). Dus de mindset van deze groep is eigenlijk gelijk aan de afnemers van elektriciteit/gas/water: het is er gewoon maar hoe, lekker belangrijk.

Dat is mooi, want die gebruiker merkt er helemaal niets van.

En juist met deze groep wordt rekening gehouden wat ik goed kan begrijpen. Het toevoegen van ipv6 aan een CM brengt toch wat uitdagingen met zich mee m.n. wat betreft beveiliging: geen NAT dus publieke ipv6 adressen, devices achter een CM zijn direct vanaf internet benaderbaar als firewall niet (goed) geconfigureerd is.

Alle IPv6 routers staan standaard potdicht voor binnenkomend IPv6 verkeer, dus geen probleem.

Ook device ondersteuning van ipv6 al dan niet dualstack kan de nodige problemen opleveren, kortom genoeg werk voor de helpdesk !

Wat je Ziggo kunt aanrekenen is de onhandige manier van berichtgeving rond dit onderwerp. Kortom: beter goed getest dan goed kapot

Bijna alles wat je schrijft is de bekende IPv6 koudwatervrees die al jaren de ronde doet. Juist die eenvoudige gebruikers merken niets.
[/quote]Bijna alles wat je schrijft is de bekende IPv6 koudwatervrees die al jaren de ronde doet. Juist die eenvoudige gebruikers merken niets.[/quote]

De eenvoudige gebruiker is 90%, die hebben er geen benul van. Dan blijft over de 10% (beroeps)techneuten en bijv. bezoekers van dit forum/Tweakers. Dus wie hebben er dan koudwatervrees ? Het zal dan eerder te maken hebben met een gebrek aan (commerciele) noodzaak.
Reputatie 3
Badge +3
Ik snap niet wat je bedoelt.
Reputatie 4
Badge +9
Als ik ook even met de discussie mag bemoeien, vraag ik me ook echt af wat de commerciële kant te maken heeft met de beoogde uitrol.( mis ik iets?)De meeste problemen die dan eventueel dus echt eventueel zouden kunnen ontstaan is dat de gebruiker diverse instellingen zelf fout inschat. Commercieel gezien ik denk dat een kleine investering all is. En dat ipv6 duurder zou zijn .... Dat begrijp ik niet. En dan de kosten voor eventuele hulp bij problemen zullen naar mijn inzien niet echt meer zijn dan de huidige ipv4. Wellicht behoor ik tot die 90 % . Echter ook de gebruiker wordt hier bij deze materie wijzer. Al is het de goede uitleg van caeser in diverse topics. Maar dan spreek ik voor mij zelf.
Ik zag vandaag weer meerdere mensen uit regio Den Haag voorbijkomen met nu IPv6 en regio Utrecht en in Maastricht. Tevens kwam er nieuws voorbij dat Ziggo nu op ca 60.000 aansluitingen zit en verwacht word dat ze deze week naar de 180.000 aansluitingen gaan.

Even blijven gluren op de https://ams-ix.net/technical/statistics/sflow-stats/ipv6-traffic als het werkelijk zo is het levert geen grote issues op (lijkt me niet, ze hebben al eerder getest) dat komende weken dit wordt doorgezet.
Reputatie 3
Badge +8
Beste,

Jullie zouden eventueel IPv6 kunnen testen op jullie eigen router door gebruik te maken van een IPv6 Tunnel provider.

Aantal tunnel providers/brokers
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IPv6_tunnel_brokers

Dacht dat Caesar zo'n setup al runde.

MVG
Reputatie 3
Badge +3
Klopt, al jaren. Toen wisten ze bij Ziggo nog niet eens wat IPv6 is.
Reputatie 2
Badge +2
Heb hier nu sinds vandaag 18-2-2016 IPv6 in Maastricht.
Voor de geïnteresseerden.
Badge
Wat doen we nu allemaal panisch over IPV6? Mis je iets als je het niet hebt? Nee, het kleine aantal websites dat IPV6 only is, is zeer beperkt. En als je het echt nodig hebt kun je heel eenvoudig een tunnel opzetten. Zelfs moderne routers kunnen dit zonder commandline configuratie.

Erg attent dat je je zorgen maakt over het gebrek aan IPV4 adressen, maar wat merk je daar nu van? Niets. Dus blijft het zeuren over 'niet nagekomen afspraken'. Technisch is een implementatie als deze altijd risicovol voor de stabiliteit van het netwerk. Daar loop je niet mee te klooien als je je klanten serieus neemt. Als je vindt dat het een eitje is dan moet je vooral solliciteren bij Ziggo of een internationale partij, want zo'n talent laten ze natuurlijk niet schieten. En neem dan direct een zak geld mee, want investeren in iets dat niet terugverdiend kan worden is niet echt een beproefd business model.

Er is geen meerwaarde aan IPV6 behalve het issue van NAT, dat in uitzonderlijke gevallen en configuraties dwars kan zitten bij IPV4.

Voor de heb is het dus. Dus erg dramatisch hoef je hier niet over te doen. Vooral omdat 99% van de gebruikers er niet eens wat van zal merken.
Edgarz schreef:

Wat doen we nu allemaal panisch over IPV6? Mis je iets als je het niet hebt? Nee, het kleine aantal websites dat IPV6 only is, is zeer beperkt. En als je het echt nodig hebt kun je heel eenvoudig een tunnel opzetten. Zelfs moderne routers kunnen dit zonder commandline configuratie.

Erg attent dat je je zorgen maakt over het gebrek aan IPV4 adressen, maar wat merk je daar nu van? Niets. Dus blijft het zeuren over 'niet nagekomen afspraken'. Technisch is een implementatie als deze altijd risicovol voor de stabiliteit van het netwerk. Daar loop je niet mee te klooien als je je klanten serieus neemt. Als je vindt dat het een eitje is dan moet je vooral solliciteren bij Ziggo of een internationale partij, want zo'n talent laten ze natuurlijk niet schieten. En neem dan direct een zak geld mee, want investeren in iets dat niet terugverdiend kan worden is niet echt een beproefd business model.

Er is geen meerwaarde aan IPV6 behalve het issue van NAT, dat in uitzonderlijke gevallen en configuraties dwars kan zitten bij IPV4.

Voor de heb is het dus. Dus erg dramatisch hoef je hier niet over te doen. Vooral omdat 99% van de gebruikers er niet eens wat van zal merken.

Dat je je misschien niet kunt voorstellen dat mensen iets missen maakt het nog niet panisch. Ik mis het namelijk wel, IPv6 tunnels leveren aditionele problemen en kun je beter vermijden, zeker voor zakelijk gebruik.

Ook ken ik in NL al diverse IPv6 only omgevingen omdat dat beheren veel makkelijker maakt dan dualstack en waarbij alleen de firewall en loadbalancer voor web/mail nog IPv4 erbij heeft. Hoe denk je bij die back-end servers te komen zonder IPv6? Met een xs4all verbinding thuis gaat prima, echter zodra je ergens anders bent waar een Ziggo of KPN verbinding is dan heb je een probleem en ben je weer afhankelijk van proxy server achtige toestanden.

Tevens heb ik een omgeving met veel beveiliginscamera's. Met IPv4 moeten deze op verschillende poorten, echter zodra je in een bedrijfsnetwerk zit met proxy of direct door een firewal waren deze poorten niet bereikbaar. Nu zitten ze allemaal achter 443 op hun eigen IP en overal waar IPv6 is direct te benaderen.

Een provider die bezig is met een docker dienst moets voor bijna 50.000 euro aan IPv4 adressen kopen omdat diverse klanten bij ISP's zoals Ziggo zitten die niet IPv6 leveren.

Nogmaals, dat je er zelf geen IPv6 nodig hebt, betekent niet dat er geen noodzaak voor is.
"Er is geen meerwaarde aan IPV6 behalve het issue van NAT, dat in uitzonderlijke gevallen en configuraties dwars kan zitten bij IPV4."

Lijkt ook met de Xbox en Playstation problemen te geven dat CGNAT, vooral als je met anderen wilt praten met je headset op in team games. Lijkt onderliggend natuurlijk een beetje op VoIP, dus is ook logisch, maar de beperkte issues die NAT al met zich meebrengt zijn niets in vergelijking met CGNAT. Immers kan ik mijn lokale NAT zelf instellen en de CGNAT zoals het er op dit moment uitziet in het geheel niet.

De helpdesk krijgt straks inderdaad massaal DS-liters aan de lijn die een NAS hebben voor foto's of online willen gamen, of VoIP gebruiken, enzovoorts. Het aantal telefoontjes zal ook nog wel verder oplopen als de overheid straks afdwingt dat andere aanbieders virtueel op de kabel mogen aanbieden wanneer Ziggo het onverhoopt allemaal niet goed voor elkaar krijgt. Het blijft uiteindelijk infrastructuur van landsbelang in een kenniseconomie. Providers genoeg die het wel kunnen. In België hebben ze ook virtuele operators op de kabel, dat werkt daar prima na wat verplichte aanpassingen. En als de overheid het toch anders zou zien dan komt dat ongetwijfeld doordat glasvezel zodanig groeit dat in het hele land een alternatief ontstaat.

Hoe dan ook winst voor ons, wat linksom of rechtsom, een partij moet fatsoenlijk IPv6 gaan aanbieden op (halve) gigabit internet de komende jaren. Ik hoop dat dat gewoon Ziggo is, geeft veel minder gedoe. Ondertussen lekker een eigen IPv6 tunnel in bridge mode met native IPv4, kan bijna niet beter 😉
basdoorn schreef:

Hoe dan ook winst voor ons, wat linksom of rechtsom, een partij moet fatsoenlijk IPv6 gaan aanbieden op (halve) gigabit internet de komende jaren. Ik hoop dat dat gewoon Ziggo is, geeft veel minder gedoe. Ondertussen lekker een eigen IPv6 tunnel in bridge mode met native IPv4, kan bijna niet beter ;)

Ik heb nu een opdrachtgever die totaal niets met IPv6 doet, gekker nog het actief uitzet (personeel). En ze bedienen nogal wat NL bedrijven. Heb wel mandaat daar verandering in aan te brengen, ik doe het liever anders maar dit wordt een invoer komend half jaar met van jewelste.
Reputatie 3
Badge +3
Dan is dat een domme sukkel van een opdrachtgever. Als je nu software koopt/laat ontwikkelen, dan is IPv6 ondersteuning een absoluut noodzakelijk onderdeel daarvan. Denk alleen maar aan applicaties die het IP nummer registreren bij een aankoop o.i.d. , als je dan geen IPv6 nummer op kunt slaan heb je toch wel een probleem!

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics