ArnieD

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Intern IP adres wijzigen van een CBN (Connectbox) modem

Ik heb vandaag een nieuw modem gekregen, deze wil ik in mijn bestaande netwerk zetten. Alleen is dit hele netwerk al geconfigureerd met netwerk printers, meerdere accespoint, ip camera's en vaste pc's allemaal met een vast IP adres in de range van 192.168.1.xxx Nu komt mijn nieuwe modem met een adres van 192.168.178.1, nu was dat bij mijn oude modem ook het geval, maar daar had ik de mogelijkheid om het adres van de router/gateway te wijzigen.

Maar bij dit modem gaat dat niet.... Of zie ik iets over het hoofd. Ik heb eigenlijk geen zin om alle devices opnieuw in te stellen.

Wie kan mij uitsluitsel geven. Of is er nog een hidden pagina waar dat in te stellen is?

Alvast bedankt
17 Reacties 17
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Als u de Connectbox bedoelt, is er geen mogelijkheid dat aan te passen.
ArnieD
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Al contact gehad met Ziggo, na veel vijven en zessen, begreep men wat ik wilde. Kon alleen zeggen dat als er geen scherm voor is, dat het dan niet kan... Waarom het niet kon, kreeg ik geen reactie op...

Ondertussen toch maar begonnen met het omnummeren, want oude modem/router takelt steeds verder af.

Thnxs
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als je in het fUPC-gebied woont kan dat wel, de laatste 2 octetten kun je aanpassen, dus 192.168.X.X, dan zijn de X-reeksen aan te passen, of dat in fZiggo-regio ook kan weet ik niet.
SandorD

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Meer dan klinklare (Chinese) onzin.
900 van de 1000 mensen die een Ziggo abonnement nemen begrijpen helemaal niets van waar ze uberhaupt mee bezig zijn, hiervoor de idiot proof software op dit modem.
Hierdoor moeten de 100 die wel verstand van zaken hebben zich zuchtend en steunend door de (onprofessionele) brei van Ziggo worstelen om tot een oplossing te komen. Die er dus tot nu toe niet is.
BAD service.
-1 voor Ziggo
Wimp

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
ArnieD wrote:
Ik heb vandaag een nieuw modem gekregen, deze wil ik in mijn bestaande netwerk zetten. Alleen is dit hele netwerk al geconfigureerd met netwerk printers, meerdere accespoint, ip camera's en vaste pc's allemaal met een vast IP adres in de range van 192.168.1.xxx Nu komt mijn nieuwe modem met een adres van 192.168.178.1, nu was dat bij mijn oude modem ook het geval, maar daar had ik de mogelijkheid om het adres van de router/gateway te wijzigen.

Maar bij dit modem gaat dat niet.... Of zie ik iets over het hoofd. Ik heb eigenlijk geen zin om alle devices opnieuw in te stellen.

Wie kan mij uitsluitsel geven. Of is er nog een hidden pagina waar dat in te stellen is?

Alvast bedankt


menu DHCP wijzigen standaard ip range 192.168.178.10
naar 192.168.1.10

na herstart is acces 192.168.1.1
Wasp

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
menu DHCP wijzigen standaard ip range 192.168.178.10
naar 192.168.1.10
na herstart is acces 192.168.1.1


Heb net ook een nieuwe CB, IP = 192.168.178.x en ik kan het 3e octet gewoon echt niet wijzigen, ik ben veroordeeld tot 192.168.178.x 😞

Op mijn Ubee320b is dat geen enkel probleem: IP = 192.168.168.1, geen DHCP, geen portforwarding maar wel een DMZ enabled naar 192.168.168.2 (op LAN1) waarop een TP-Link router de rest doet.

Tweemaal met 1200 gebeld, die kunnen er niets mee. Ze mogen/kunnen niet helpen met uitgebreidere support. Dit is idd een modem voor de simpele thuisgebruiker (no offense), helemaal dichtgetimmerd, weinig mogelijkheden, weinig support. Maar als je iets meer wilt ben je de sjaak.

De laatste Ziggo helpdeskmedewerker adviseert: bel met Guidion
Ik zal met ze bellen, maar ik denk niet dat zij de ontbrekende configuratieopties gaan toevoegen.

Het zal wel uitdraaien op bridge mode en omnummeren van het LAN.

Droevig, gemiste kans.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Bridge of omnummeren is idd de enige optie ben ik bang.

groet
Wasp

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas ben ik in bridge mode mijn WIFi-spots kwijt voor zover ik weet. Alhoewel een helpdeskmedewerkster zei dat het tegenwoordig wel kan, bridge mode mét WiFi-spots. Ben benieuwd. Heeft iemand meer info?

Is het IP-adres in bridge mode ook: 192.168.178.1 ?
Dan kan ik mijn router naar 192.168.178.2 zetten en mijn LAN naar 192.168.168.x ...
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Met bridge-mode heb je een router nodig die functies overneemt die je hebt uitgezet door gebruik van bridge-mode..
Wasp

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Paar dagen later:
Connect Box is aangesloten. Duurt even en de aktivatie lukte uiteindelijk ook.
De firmware werd geüpdate van:
CH7465LG-NCIP-4.50.18.15-1-NOSH naar
CH7465LG-NCIP-4.50.18.22m1a-NOSH

Waar ik voorheen het modem (ogenschijnlijk in ieder geval) zelf in bridge mode kon zetten, is die optie nu verdwenen uit het menu. Dus voor bridge mode moet je toch weer Ziggo bellen. Mocht je dat willen dan is het handig om een dag eerder via Mijn Ziggo je wifi-spots zelf uit te zetten. Dat duurt namelijk enige tijd. Omzetten naar bridge mode is een kortdurend proces door de helpdesk (als je de wachttijd tenminste niet meetelt ... 😉 )

Oh en ik heb het nogmaals gevraagd aan de helpdesk: bridge mode mét WiFi-spots is onmogelijk. Waar die eerdere medewerker op doelde is onbekend.

Waar de DMZ voor de update op 192.168.0.x stond, staat die nu op 192.168.178.x In mijn geval 192.168.178.2, wat het WAN-adres is van mijn eigen router, die aan de LAN-kant 192.168.168.x praat.

Waar de DHCP reeks op de Connect Box voor de update op 192.168.178.x stond, staat die nu op 192.168.x.x en ziet het er naar uit dat het 3e octet ook aan te passen is. Heb ik echter niet mee geëxperimenteerd.

Ik heb zowel de 2.4 als 5GHz disabled. Idem voor het gastennetwerk en uPNP.

Ik hoop dat anderen hier wat aan hebben ...
Harmmm

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag Allen,

Ik heb het zo juist voor elkaar..
Ik heb een CB die IP 192.168.178.1 heeft. Deze is ook te benaderen via 192.168.100.1. Als je dat doet kun je bij de DHCP wel het 3e octet (192.168.X.X) aanpassen. ;0)
Ik heb 'm nu op 192.168.2.1... Nu past hij in MIJN netwerk. Was bijna binnen de 14 dagen weer weg bij Ziggo. Die helpdesk mannen weten dit dus niet... Nu de poorten nog openen naar de NAS.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Harmmm wrote:
Dag Allen,

Ik heb het zo juist voor elkaar..
Ik heb een CB die IP 192.168.178.1 heeft. Deze is ook te benaderen via 192.168.100.1. Als je dat doet kun je bij de DHCP wel het 3e octet (192.168.X.X) aanpassen. ;0)
Ik heb 'm nu op 192.168.2.1... Nu past hij in MIJN netwerk. Was bijna binnen de 14 dagen weer weg bij Ziggo. Die helpdesk mannen weten dit dus niet... Nu de poorten nog openen naar de NAS.

192.168.100.1 is oorspronkelijk bedoeld voor toegang tot een modem in bridge, maar werkt inderdaad bij mij ook gewoon.
In mijn regio kon ik de laatste 2 octets toch al veranderen via de standaard toegang en heb het gewijzigd naar 192.168.0.1
Spaarpott

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Wimp wrote:

menu DHCP wijzigen standaard ip range 192.168.178.10
naar 192.168.1.10

na herstart is acces 192.168.1.1


Zojuist nog gedaan, en dit werkt perfect. Duurt wel ff paar minuten voor hij weer benaderbaar is.
Ajc01

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vandaag de connectbox ontvangen ter vervanging van de wifi-falende technicolor.

Helaas kan ik bij dhcp de rabge niet wijzigen. Ook niet als ik deze benader vio 168.100
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als je in fUPC-regio woont ku je de laatste 2 octets wijzigen en ik meen dat als je in fZiggo-regio woont kun je alleen het laatste octet wijzigen.
Je kunt inloggen via je modem via 192.168.178.1 of 192.168.0.1, afhankelijk van de regio waar je woont.
192.168.100.1 is alleen voor modem in bridge modus, maar dat heb je niet anders hoef je de DHCP niet te wijzigen.
Marcel000

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb zelf Ziggo als back-up verbinding naast mijn Xs4all verbinding. Ik vind de mogelijkheden van de Fritzbox al erg beperkt, maar de Connectbox biedt helemaal weinig opties. Ik heb er voor gekozen om beide routers in hetzelfde subnet te zetten, waarbij ik het IP adres van de Fritxbox aangepast heb naar 192.168.178.254. Dat was slechts minuten werk. Als Xs4all uitvalt hoef ik slechts dhcp op de Connectbox in te schakelen of de gateway op de computer aan te passen en ik kan weer verder.

Een oplossing voor de hierboven gestelde vraag zou kunnen zijn om een routing switch in het netwerk te plaatsen. Ik heb zelf Cisco SG-300 10-port switches (circa 175 euro). Deze zijn volledig managed en je kunt het netwerk opdelen in meerdere zones (vlans). Dat vereist wel enige kennis van netwerken. Ik heb zelf diverse multimedia systemen in het netwerk staan. In dit geval moet bepaald broadcast verkeer worden doorgezet naar andere vlans om systemen automatisch te vinden. Dit is niet standaard geconfigureerd. Al met al is het eenvoudiger om alle systemen om te nummeren.
Echter, zo te zien is het op de Connectbox niet mogelijk om statische routes in te stellen, dus deze oplossingsrichting vervalt.

Om het omnummeren in de toekomst eenvoudiger te maken kun je gebruik maken van dhcp leases. Zet alle systemen op dhcp en stel op de router in dat het systeem (geidentificeerd door het MAC adres) altijd hetzelfde IP adres moet krijgen. Dit kan zowel op de Fritzbox en de Connectbox. Ik heb het overigens niet getest met de Connectbox, maar de optie zit er in.
PS: Ik ga er hierbij vanuit dat er IPv4 wordt gebruikt.
DeGebruiker

Level 1
  • 157Posts
  • 10Oplossingen
  • 37Likes
Marcel000 wrote:

Om het omnummeren in de toekomst eenvoudiger te maken kun je gebruik maken van dhcp leases. Zet alle systemen op dhcp en stel op de router in dat het systeem (geidentificeerd door het MAC adres) altijd hetzelfde IP adres moet krijgen. Dit kan zowel op de Fritzbox en de Connectbox. Ik heb het overigens niet getest met de Connectbox, maar de optie zit er in.
PS: Ik ga er hierbij vanuit dat er IPv4 wordt gebruikt.

Met IPv4 werkt het, met IPv6 werkt het niet.

Ik heb in de connectbox een aantal mac-adressen van een vast IP-adres voorzien en het IPv4 adres blijft altijd hetzelfde, het IPv6 adres heb ik in twee dagen tijd nu al 2x zien veranderen.

Uitgelicht topic