tajvdz

Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes

Instellen thuisnetwerk

Hallo,

Ik heb sinds zaterdag een Horzion mediabox ontvangen. Daar zaten 2 kleine boekjes bij voor installatie en gebruik, maar waar ik me over verbaasde was dat er niets in staat over het instellen van het thuisnetwerk op de box. Ik had gebeld naar de klantenservice en daar kreeg ik te horen dat ze een pdf hadden waar dat heel simpel in beschreven stond. Binnen een uur zou dat naar mij gemaild worden maar ruim 24 uur later nog niets. Toen ik gister weer belde kreeg ik te horen dat die persoon niets wist over een pdf en dat het niet zo heel lastig was en ik er vast wel uit zou komen. Ik had ook even gegoogled op dit onderwerp en kwam verschillende pagina's hierover tegen. Maar als ik dan Ziggo moet geloven zou het simpel zijn terwijl er elders best wat (en vaak ook verschillende) werkwijzes worden beschreven. Zijn deze nu achterhaald en is de firmware van de Horizon verbeterd zodat het nu alleen een kwestie van aansluiten is?

Ik zal hier in het kort proberen uit te leggen wat ik wil en ik hoop dat iemand mij dan precies kan vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ten eerste ik heb geen internet van Ziggo maar van KPN. De experiabox staat in de meterkast. Vanaf de meterkast gaan er 2 kabels naar 2 Netgear switches die beide in de buurt staan van de TV waar ik een Mediabox neer wil zetten. Op de switch boven zit ook nog een Belkin wifi router / accesspoint aangesloten. Beneden staat dus de normale Horizon box. die ik met een ethernetkabel wil verbinden met de switch. Wat ik met de Horzion wil is bestanden kunnen benaderen van andere apparaten (o.a. Nas) in mijn bestaande thuisnetwerk. Andersom zal wel niet kunnen dat andere apparaten bij de bestanden op de Horizon kunnen denk ik. Verder zou ik de overige netwerkpoorten als switch willen gebruiken en de wifi hetzelfde instellen als op het andere accesspoint. DHCP zou hierbij via de modem moeten verlopen en niet van de Horizon. Als ik dit allemaal werkend heb dan wil ik de huidige Pace box die ik boven heb staan vervangen voor een kleine Horizon zodat ik daarop ook de opnames van de grote box kan bekijken. Die zal dan met een ethernetkabel op de andere switch aangesloten worden dan de grote box.

Is dit alles in te stellen op de Horizon box zelf of moet ik eerst direct met een pc contact maken en dit instellen via de webinterface en daarna pas de Horizon met de switch verbinden?
34 Reacties 34
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Niemand die hier een korte uitleg voor heeft? Ik neem aan dat als het werkt zoals ik hierboven heb omschreven dat via de app de remote functie ook werkt?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik wist btw niet dat je de hzn ook kon ontvangen buiten een samengesteld alles in een pakket zonder internet van ziggo, maar ok. Bij deze een link om wat te doen. https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/verbinden-met-thuisnetwerk/

( zo hoef ik het niet allemaal te typen:P) maar het spreekt voor zich, en het menu volgen.

Verder is het belangrijk om te weten dat door een bug in de huidige software, een probleem KAN onstaan ( ik zeg bewust KAN) bij geluid en beeld en evt apps. Verder de hzn als switch gebruiken behoord ook tot de mogelijkheden.

Idd moet de hzn in netwerk opgenomen zijn in het netwerk om de ab via app te gebruiken. En uiteraard moet de gegevens in mijn ziggo reeds bijgewerkt te zijn.

Verder moet de media bestanden gedeeld kunnen worden en in een media bibliotheek gezet worden. Je kan ook de universial mp of twonky die in mijn ziggo staat gebruiken.

Hou er ook rekening mee dat de installatie ook niet in een keer lukt. DHCP probleem etc.

Iig succes gr Rob
Verwijderd account
Niet van toepassing
@Robbo:
zie onderstaande link:
https://www.ziggo.nl/televisie/play-complete/
Je kunt ook alleen een (uitgebreid) tv-pakket afnemen bij Ziggo.
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
robbo wrote:


Verder is het belangrijk om te weten dat door een bug in de huidige software, een probleem KAN onstaan ( ik zeg bewust KAN) bij geluid en beeld en evt apps. Verder de hzn als switch gebruiken behoord ook tot de mogelijkheden.



Dit heeft dan betrekking op de koppeling met de tweede box denk ik?

Is er verder nog wat te doen aan het geluid dat de box produceert in de standby stand? Het instellen op hoog, middel of eco heeft geen effect en het duurt op middel of eco ook veel te lang voor de box weer aan staat. En doet de kleine box dit ook?
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Als eerste sluit je een laptop of PC aan op de Horizon. Als het goed is krijgt deze een IP-adres van de Mediabox. Log vervolgens via een browser in op de Mediabox.

Hier kan je vervolgens het netwerk instellen. Hang hem niet in je 'Thuisnetwerk', maar geef hem gewoon een IP-adres in je eigen netwerkrange of laat hem er eentje krijgen van je eigen router (weet niet hoe dit in zijn werk gaat, ik heb de box een vast IP-adres gegeven). Zorg dat je DHCP uit zet.
Als je dit hebt gedaan, zal de box opnieuw opstarten. Sluit de mediabox vervolgens aan op de gewenste router en als het goed is, zal de box nu bereikbaar zijn in je netwerk.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Iig het beste is gewoon: op hoog te zetten. Dit voor het beste functioneren. Om igg zeker te zijn dat evt opnames, tv gids, updates, en etc goed gaan. ( uitzonderingen kan natuurlijk gebeuren) mocht er nog vragen zijn, wij proberen wel te helpen zo goed mogelijk. Qua geluid in standby is niets aan te doen. Helaas heeft de een wat meer last van dan de andere. Maar mocht het geluid idd harder zijn dan de tv:$ eh ja dan zou ik even aan de bel trekken.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
N.N. wrote:
@Robbo:
zie onderstaande link:
https://www.ziggo.nl/televisie/play-complete/
Je kunt ook alleen een (uitgebreid) tv-pakket afnemen bij Ziggo.


Ok, (eerlijk gezegd wist ik niet beter. Ik wist wel dat je kon combineren etc. Maar hou ook niet dagelijks bij wat je kan afnemen:$
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Het geluid is niet harder dan de tv. Met de tv aan valt het niet op. Maar je zou verwachten dat de ventilator na verloop van tijd in standby wel minder zou worden.

Maar robbo wat je hier zei gaat over de extra box of problemen op de grote box?
Verder is het belangrijk om te weten dat door een bug in de huidige software, een probleem KAN onstaan ( ik zeg bewust KAN) bij geluid en beeld en evt apps. Verder de hzn als switch gebruiken behoord ook tot de mogelijkheden.
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Omdat ik ook een nieuw modem kreeg van kpn met andere ip range heb ik even gewacht met het instellen van het thuisnetwerk op de Horizon. Ik ben er net even mee bezig geweest en heb een aantal vragen die hoop ik iemand kan beantwoorden.

ik heb dit gevolgd:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/verbinden-met-thuisnetwerk

De box krijgt daarna een ip adres in de range van het modem: ipv4 adres 192.168.2.116 en ipv4 standaard gateway 192.168.2.115. DNS-server 1 is ook 192.168.2.115 en dhcp-server staat op niet actief.
Geavanceerde netwerkinstellingen wijzigen zou dan kunnen via gwlogin.net maar er komt een soort pagina met upc logo maar verder niets. Als ik vervolgens het ip adres van de gateway invoer (192.168.2.115) dan kan ik inloggen met admin/admin. Ik dacht op die pagina zelf een ip adres te kunnen kiezen maar dat kan niet. Het enige wat ik daar heb kunnen doen is de wifi 2.4 ghz en 5 ghz beiden uit zetten. Waarom kan dit trouwens niet in de box zelf? In de box is trouwens alleen 2.4 ghz en niet 5 ghz zichtbaar. Vreemd als je het mij vraagt.
In de webinterface valt mij op dat er een dhcp pool wordt aangemaakt van .116 t/m .134. Daar staat ook dhcp-server ingeschakeld terwijl in de box bij status thuisnetwerk dus niet actief staat. Heeft iemand daar een verklaring voor? Deze ip adressen zijn trouwens ook al allemaal in mijn kpn modem terug te vinden.
Hoe kan ik die dhcp pool uitzetten? En ik zou ook graag zelf een ip adres aan de box geven buiten de dhcp pool van mijn kpn modem (V10).

Tot slot ik heb de media bibliotheek nog niet opgebouwd maar instellen thuisnetwerk alleen gebruikt om een ip adres te verkrijgen. De media bibliotheek bouw ik liever pas op als de box een ip adres heeft die ik zelf heb gekozen. Kan je dit later oppakken of moet je dan weer opnieuw beginnen?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven hoe ik het beste alles in kan stellen met een door mijn gekozen ip adres en met die dhcp pool op de horizon uit als dat kan! Voor ik begon stond bij thuisnetwerkmodus accesspoint modus en nadat de box een ip adres heeft gekregen verbonden. Mij lijkt dat als de box als accesspoint fungeert hij geen dhcp pool aanmaakt en die adressen ook niet reserveert in het modem toch?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Omdat de decoder XL ook als modem kan werken in fUPC-regio worden er standaard 20 IP-adressen gereserveerd binnen de decoder en is niet aan te passen.
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
ok, maar kan ik wel zelf die reeks + het adres waarmee de box te benaderen is aanpassen?
Verwijderd account
Niet van toepassing
tajvdz wrote:
ok, maar kan ik wel zelf die reeks + het adres waarmee de box te benaderen is aanpassen?

Heb ik geen ervaring mee.
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
nou ik hoop dat iemand anders het weet. er waren wel eens handleidingen om dat te doen maar toen was het hele instellen nog omslachtiger.
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Ik heb het nu anders gedaan. Ik heb in de box bij instellen thuisnetwerk gekozen voor de optie mediabox in plaats van modem. Het kan ook door in de webinterface te kiezen voor ik heb geen bestaand thuisnetwerk. De box krijgt dan zijn oorspronkelijke ip adres weer (192.168.192.1) en bij modus in de box staat weer gateway-modus. Ik had het hierboven over accesspoint modus maar dat had ik fout onthouden dat moest gateway-modus zijn. Ik heb toen een pc rechtstreeks met de box verbonden en kon de webinterface benaderen met het ip adres 192.168.192.1 en vervolgens inloggen met admin / admin. De wifi netwerken 2.4 ghz en 5 ghz stonden nog netjes uit en ik kon nu de gegevens bij Basis, Local Area Network wel aanpassen. Ik heb het ip adres gekozen die ik wil, buiten de dhcp pool van de V10, 192.168.2.60 en dhcp-server uitgeschakeld. De dhcp poolsize heb ik gezet op 5 en starten lokaal adres op 192.168.2.61. Bij dns server 1 heb ik het ip adres van de V10 ingevuld, 192.168.2.254 en dns server 2 heb ik leeg gelaten (0.0.0.0). Bij domeinnaam staat net en dat heb ik zo gelaten. Na het drukken op opslaan start de box opnieuw op en daarna heb ik pc en box via een switch met de V10 verbonden. De webinterface is nu te benaderen met het door mij gegeven ip adres en als ik via het menu, opties, thuisnetwerk, status thuisnetwerk kijk dan staat daar ook alles goed. Vreemd is wel dat nu in de box zelf dhcp-server op actief staat. Eerder was dit precies andersom. Toen stond in de box Niet Actief en in de webinterface ingeschakeld. Het IPv4 adres is nu 192.168.2.61. Dit is ook het begin ip-adres en het einde ip-adres is 2.65. Dat is dus precies het aantal wat ik heb opgegeven bij poolsize. Bij dns-server 2 stat in de box zelf het ip adres van de webinterface, 2.60.

Er is 1 ding wat mij nu in ieder geval beter bevalt want in de V10 zijn na een revoot niet meer al die ip adressen gereserveerd en is alleen het ip adres 2.60 terug te vinden. 2.61 stond er eerder ook.
Deze manier lijkt mij beter dan hoe ik eerder beschreef en ik zou willen weten welke mogelijkheid het beste is en de voorkeur heeft.
Wel heb ik wat vragen over wat ik heb ingesteld en misschien anders kan doen. Dat zijn de volgende:
- Kan ik beter wel een dns server 2 invullen en zo ja wat? het ip adres van google misschien? 8.8.8.8
- Hoe groot moet / kan de poolsize zijn? Ik heb nu dus 5. Ik heb de wifi uit en op de andere lan poorten zit nu niets aangesloten. Stel dat ik wifi wel aanzet en wel wat op een lan poort aansluit krijgt dat dan een ip adres binnen die pool, 2.61-2.65, of een ander ip adres binnen de pool van de V10? Ik zou het handig vinden om de Lan poorten van de box te gebruiken als switch zeg maar. De apparaten die ik daar op aan wil sluiten hebben een vast ip, de TV en Blu-ray. Zo zou ik wat vrije poorten op mijn switch vrij krijgen die nu vol zit en makkelijker bereikbaar zijn dan de lan poorten op de box.
- wat kan ik invullen bij domeinnaam? Staat standaard dus "net"

Dan blijft nog over het samenstellen van de mediabibliotheek. Ik neem aan dat ik nu bij instellen thuisnetwerk moet kiezen voor op de mediabox en niet op het modem? Als ik kies voor op de mediabox dan zie ik in ieder geval al de naam van mijn nas. Ik heb nog even niets gedaan omdat dit pas wil doen als alles goed staat ingesteld en heb voor terug gekozen. Ik neem aan dat als ik kies voor op het modem dat het wordt ingesteld zoals ik hierboven heb beschreven? Ik kan dit inmiddels bevestigen. Bij keuze op het modem krijgt de box weer een ip adres van de V10 en worden al die ip adressen weer gereserveerd in het modem. Het mooie is wel dat als ik daarna weer kies voor op de mediabox of geen netwerk dat de eerder door mij ingestelde waardes terugkomen (192.168.2.60) en niet wat het standaard was (192.168.192.1).
Het mooie is dus dat je nu als het ware eenvoudig kan schakelen tussen de 2 opties zonder de box rechtstreeks op een pc aan te hoeven sluiten. Kies je voor de optie op het modem dan krijgt de box een ip adres van het modem zoals ik in mijn vorige post heb beschreven en kies je voor op de mediabox dan komen netjes de door mijzelf ingestelde ip adressen terug.

Er valt mij nog wat op tussen de 2 mogelijkheden. Als ik kies voor de optie op het modem of bestaand netwerk dan staat er in het menu mijn thuisnetwerk de optie wifi client status bij. als ik daar op klik staat er bij netwerkstatus "verbonden"en daar onder stat Netwerknaam (SSID). Er is overigens nergens op te klikken. Wat houdt dit in en wat voegt het toe? Ik heb wifi dus zelf uit staan dus ik neem aan voor mij zeker geen verschil maar gaat er mij meer om wat het verschil is als wifi wel aan zou staan.

Nog 1 ding en dat is dat gwlogin.net. Dat werkt bij mij niet om de webinterface te benaderen. Ik moet dus het ip adres gebruiken dat bij IPv4 standaard gateway staat.

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden over welke manier het beste is voor wat ik wil. Ik denk zelf de gateway-modus met zelf ingestelde waardes zoals hierboven beschreven. En wat moet ik dan invullen bij dns server 2, poolsize en domeinnaam als ik ga voor de in deze post beschreven mogelijkheid.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Bij het instellen van een thuisnetwerk moet je kiezen voor modem als je een apart modem gebruikt voor internet en telefonie.
Gebruik je de decoder tevens als modem en telefooncentrale dan moet je kiezen voor decoder en bij een los modem kun je tevens nog kiezen voor bekabelde of draadloze verbinding (WDS) met de modem.
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Ja dat zou ik ook zeggen maar in de praktijk is het te combineren door de box een ip adres in de range van je modem te geven. En als je voor modem kiest dan krijg je een ip adres wat je niet kan aanpassen en zit je met die hele dhcp pool. Vandaar dat ik benieuwd ben wat de verschillen zijn.
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Ik ben zelf even aan de slag gegaan door een pc via lan aan te sluiten op 1 van de 3 lege ethernet poorten van de box.
Met een ip adres via dhcp krijgt de pc een ip adres binnen de door mij ingestelde pool van de V10. Als ik de pc een vast ip adres geef dan gaat dat ook goed. In beide gevallen krijg ik de melding dat de pc via 1 gb lan is verbonden! Ik had ook even de wifi aangezet en de telefoon verbonden en ook die krijgt een ip adres binnen de pool van de V10. het werkt dus exact hetzelfde als wanneer ik een ander accesspoint aansluit!

nu vraag ik me alleen af waar die dhcp pool van 5 voor is die in de box is aangemaakt (.61-.65). .61 wordt gebruikt en heeft als hostnaam MPEG. Ik neem aan dat dat voor intern gebruik van de box is en dat 5 voldoende is. Want dat aantal lees ik overal.

Nu blijft alleen de DNS over. Ik heb dus alleen DNS srver 1 ingevuld, het ip adres van het modem. Nu last ik in een ander topic om de dns-en van Ziggo te gebruiken. Ik heb zelf geen internet van Ziggo maar dat maakt niet uit denk ik.

Ik las dat de waarde bij domeinnaam niet aangepast moet worden dus dat laat ik zo staan.

Ik zou ook wel willen weten waarom gwlogin.net bij mij in geen enkel geval werkt en wat de extra optie Wifi Client doet in het thuiswerkmenu die dus alleen aanwezig is als er gekozen wordt voor opnemen in thuisnetwerk of instellen via modem.
Bij mij is die optie nu dus weg omdat ik voor de andere manier heb gekozen.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Even los van alle gefragmenteerde vragen, wat is nou precies hetgeen wat je wilt bereiken ?

Nog even samengevat;

- Door een firmwarebug is koppelen met het thuisnetwerk verstoord.
- De enige oplossing om e.e.a. toch stabiel te verbinden, is te kiezen voor "op de mediabox" tijdens het koppelen. (alleen bedraad!)

Als je de box (daarnaast/vervolgens) als accesspoint wilt inzetten;
- Geef de box handmatig een IP adres in het subnet van het modem (std. 192.168.178.x)
(de box zal naast dit ip, nog een aantal IP adressen verkrijgen via DHCP uit het modem).
- Schakel DHCP op de box uit
- Stel WIFI in op de box zoals gebruikelijk.

Waar loop je dan vast ?
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
level4 wrote:
Even los van alle gefragmenteerde vragen, wat is nou precies hetgeen wat je wilt bereiken ?

Nog even samengevat;

- Door een firmwarebug is koppelen met het thuisnetwerk verstoord.
- De enige oplossing om e.e.a. toch stabiel te verbinden, is te kiezen voor "op de mediabox" tijdens het koppelen. (alleen bedraad!)

Als je de box (daarnaast/vervolgens) als accesspoint wilt inzetten;
- Geef de box handmatig een IP adres in het subnet van het modem (std. 192.168.178.x)
(de box zal naast dit ip, nog een aantal IP adressen verkrijgen via DHCP uit het modem).
- Schakel DHCP op de box uit
- Stel WIFI in op de box zoals gebruikelijk.

Waar loop je dan vast ?


Ja omdat het dus verstoord zou zijn ben ik benieuwd wat dan want bij mij lijkt er geen probleem / verschil te zijn in de werking bij beide opties dus dan gaat mijn voorkeur uit naar zelf een ip adres te geven omdat ik het nogal zinloos vind dat ik met iets van 20 geclaimde adressen kom te zitten. Wat ik via de box aansluit wil ik een ip adres laten krijgen in de pool van het modem. dat werkt nu precies zoals ik wil. Daarom mijn vraag, wat is precies de bug? Zit die in de werking van het thuisnetwerk of in het samenstellen van de media bibliotheek? Dat eerste heb ik nog geen last van en het tweede heb ik nog niet gedaan. Dat zou dus nog mis kunnen gaan. Ik heb een hele nieuwe box met de laatste firmware en ik heb geen internet van ziggo dus misschien is ie bug bij niet van toepassing.

Wat ik wilde bereiken was te lezen in mijn openingsvraag maar ik heb zelf wat zitten proberen en heb in dit topic dan maar mijn bevindingen opgeschreven in de hoop dat andere daar wat aan hebben. Ik zit nog met wat kleine vragen waar ik nog antwoord op hoop te krijgen. Voor die vragen zie het einde van mijn vorige bericht. Wifi ga ik (nog) niet gebruiken want ik heb geen problemen met mijn huidige wifi netwerk dus ik zie de noodzaak niet om de wifi van de box te gebruiken. Ik kom af en toe wat netwerkpoorten te kort dus met die 3 die overblijven op de box ben ik geholpen. Die wil ik dus wel benutten. Vandaar dus mijn voorkeur om de box als accesspoint te gebruiken! Ik hoop nu dat er wat concrete antwoorden komen op mijn vragen!

Uitgelicht topic