SYN-bit

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Feature Request ConnectBox : NAT loopback

Enkele maanden terug wilde ik overstappen naar 300Mbit/s, nieuwe modem ontvangen, alles omgezet en toen helaas tot de vervelende conclussie gekomen dat de ConnectBox geen "NAT loopback" ondersteunt (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation#NAT_loopback). Helaas ben ik dus weer terug gemigreerd naar mijn oude modem en 150Mbit/s.

NAT loopback zorgt ervoor dat je een dienst die je via port forwarding op je externe IP adres aanbiedt ook vanuit het LAN kan benaderen. Zelf heb ik dit nodig om mijn mail te kunnen lezen vanaf mijn mailserver in mijn interne netwerk. Ook anderen lijken deze functionaliteit nodig te hebben:

- Voor Plex/SONOS combinatie (https://community.ziggo.nl/internet-apparatuur-erbij-101/werkt-nat-loopback-ziggo-connect-box-13384)
- Voor printen (zie bericht erikzi op https://community.ziggo.nl/internet-wifi-gebruiken-102/connect-box-zit-nou-10202/index3.html)

Graag zie ik dat "NAT loopback" functionaliteit toegevoegd wordt aan de ConnectBox zodat ik (en anderen) onze publieke diensten ook vanaf de LAN kant kunnen gebruiken.

@Ziggo: Wat is het juiste proces om deze (in mijn ogen standaard) functionaliteit toegevoegd te krijgen aan de ConnectBox?

@AndereKlanten: Graag in dit topic aangeven als je deze functionaliteit ook nodig hebt.
22 Reacties 22
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Ik gok dat nat-loopback ook gewoon beschikbaar in de standaard Compal firmware, maar onzichtbaar is gemaakt. VPN Passthrough optie is er nog zo één. Ikzelf bridge direct met een eigen router bij ieder nieuw modem, maar ik zag inderdaad dat (o.a.) deze in de CB onbreken.

Ziggo zou er goed aan doen om deze opties gewoon beschikbaar te laten.

Ik zou er (jammergenoeg) niet op rekenen dat Ziggo dit op basis van een verzoek hier op korte termijn aanpast. Wijzigingen in firmware is een langdurig proces, zo is al eerder gebleken.
Deze zaken zouden tijdens de testperiode van het modem naar voren moeten zijn gekomen, maar dit is dus blijkbaar onvoldoende aangegeven in die tijd.
SYN-bit
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
level4 wrote:
Ik zou er (jammergenoeg) niet op rekenen dat Ziggo dit op basis van een verzoek hier op korte termijn aanpast. Wijzigingen in firmware is een langdurig proces, zo is al eerder gebleken.


Het hoeft niet perse snel, ik zit weer terug op mijn oude modem, maar het zou wel fijn zijn als Ziggo hier kan aangeven of ze dit wel/niet gaan fixen in de CB.


level4 wrote:
Deze zaken zouden tijdens de testperiode van het modem naar voren moeten zijn gekomen, maar dit is dus blijkbaar onvoldoende aangegeven in die tijd.


Bij deze dan dus ook het verzoek aan Ziggo om in hun eigen QA tests een NAT loopback test op te nemen als een van de dingen die moet werken in een nieuw modem of nieuwe firmware release 🙂
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Mijn persoonlijke advies.. Koop een goede router - en zet modems in bridge zodra je ze krijgt. Dan ben je er voor de komende tig jaar vanaf (ook bij modemwissels)

groet
Verwijderd account
Niet van toepassing
Zelf ben ik officieel tester geweest van de ConnectBox en waarop getest wordt zijn de standaard toepassingen die een ISP dient te leveren bij een modem, d.w.z. een stabiel bekabeld internet signaal over een poort en eventueel een telefonievoorziening.
De CB levert zelfs draadloos concurrent dual band en een routerfunctie met 4 LAN-poorten en separate gasttoegang, allerlei extra voorzieningen die Ziggo overeenkomstig de voorwaarden niet hoeft te leveren, maar daar is wel uitvoerig op getest op de goede stabiele werking.
De opzet is dat het merendeel van de klanten een goed en betrouwbaar modem krijgt met de basisvoorzieningen.
Je houdtv ltijd klanten die meer wensen hebben en daarom biedt Ziggo de bridgemogrlijkheid aan om er zelf een eigen router naar eigen wensen op aan te sluiten.
De uirol van de CB gebeurt dan ook wereldwijd onder verantwoording van Liberty Global, de eigenaar van Ziggo.
Joop V.

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Met dit verhaal ben ik het dus niet eens: Een ISP moet internetdiensten leveren dus 1-op-1 toegang tot internet, zonder restricties op functionaliteit. Dat de ISP daar op verzoek van de klant additionele diensten levert, lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend. En hoe bepaalt de ISP wat standaard toepassingen zijn? Hoe bepaalt de ISP wat beter aansluit op de wensen van een specifieke klant? Waarom veel moeite doen in klantenonderzoek etc. als je dezelfde moeite kan investeren in een zg. cafetariamodel; een al dan niet beperkte keuzelijst van wat je nodig hebt: Van een 'open' lijn (waar je zelf een router achter plaatst) tot een opstelling met allerlei voorzieningen. Ik weet het: Het is een beetje omdenken en vergt wat creativiteit maar moeilijk lijkt het me niet voor een ISP...

In bovenstaand voorbeeld wordt er dus een 'mooi' modem geleverd met allerlei diensten die voor de initiator van dit topic (SYN-bit) helemaal niet belangrijk zijn. Even een flauwe vergelijking: "Deze mooie nieuwe auto kan 250 kilometer per uur met een verbruik van 1 liter op 25 kilometer maar kan niet de bocht om.". SYN-bit moet dus terug naar een oud modem en een oude situatie. Om op bovenstaande flauwe vergelijking door te gaan: Hij wilt dus graag de bocht om want rechte wegen bestaan niet naar zijn bestemming...

Ik heb begin april 2017 een nieuwe aansluiting gekregen en dus ook een pakket met een modem ontvangen. Ik heb dus geen ConnectBox maar een Technicolor TC7210 met hetzelfde probleem. Bij het eerste contact met Ziggo vond de medewerker het trouwens vreemd dat deze nog is uitgeleverd maar dat terzijde. Na dus wat heen en weer bellen en mailen met Ziggo, waar ik trouwens heel vriendelijk en zeer bereidwillig door de medewerkers werd geholpen, wordt er op dit moment toch gezocht naar een oplossing. Dit natuurlijk mede door verwijzingen naar o.a. dit forum waar (veel te weinig) (!) (zegt Ziggo trouwens zelf ook) gevraagd wordt naar NAT loopback en omdat ik vanuit een Ziggo omgeving kwam waar alles wel goed werkte.

Ik ga dus een topic "Wie wilt NAT loopback?" starten in "Internetverbinding" met de vraag wie ook de functionaliteit (en geen feature) NAT loopback met de nieuwe modems wil. Reden dat ik die ga starten in "Internetverbinding" is omdat ik gewoonweg door apparatuur van Ziggo vanuit het thuisnetwerk geen verbinding krijg met diensten die via internet (DNS) wordt aangeroepen (ondanks die diensten deel uitmaakt van een thuisnetwerk).

Aan de lezer de vraag om op deze of bovengenoemde topic een reactie actie te laten en/of de "Leuk!"-knop te gebruiken.

Groet,

Joop

N.N. wrote:
Zelf ben ik officieel tester geweest van de ConnectBox en waarop getest wordt zijn de standaard toepassingen die een ISP dient te leveren bij een modem, d.w.z. een stabiel bekabeld internet signaal over een poort en eventueel een telefonievoorziening.
De CB levert zelfs draadloos concurrent dual band en een routerfunctie met 4 LAN-poorten en separate gasttoegang, allerlei extra voorzieningen die Ziggo overeenkomstig de voorwaarden niet hoeft te leveren, maar daar is wel uitvoerig op getest op de goede stabiele werking.
De opzet is dat het merendeel van de klanten een goed en betrouwbaar modem krijgt met de basisvoorzieningen.
Je houdtv ltijd klanten die meer wensen hebben en daarom biedt Ziggo de bridgemogrlijkheid aan om er zelf een eigen router naar eigen wensen op aan te sluiten.
De uirol van de CB gebeurt dan ook wereldwijd onder verantwoording van Liberty Global, de eigenaar van Ziggo.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Joop V. wrote:
Met dit verhaal ben ik het dus niet eens: Een ISP moet internetdiensten leveren dus 1-op-1 toegang tot internet, zonder restricties op functionaliteit.


Even voor de perceptie..;

Ziggo levert ook 1:1 toegang tot het internet, zonder directe beperking.
(op een SMTP filter na)

'Nat Loopback' is een truukje (niet beschreven in enige standaard) waardoor lokale apparaten binnen het eigen netwerk bereikt kunnen worden via een poort op het eigen WAN IP van de NAT-Router. (in dit geval het modem van Ziggo).

(lokale/overige) routerfuncties zijn zowieso beperkt in modems, de één heeft iets meer opties, de andere minder. Het zou natuurlijk leuk zijn als alle modems het hadden, maar dat is nou eenmaal niet het geval. Ik denk zelfs dat de functie nog wel gaat komen in de toekomstige firmware, maar stellen dat dit de meest minimale standaard zou moeten zijn gaat wat ver mijninziens.

Koop anders een volwaardige eigen router, of router/firewall, of router/UTM-firewall, en zet het modem in bridgemodus.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes
@N.N.: Je lijkt met je uitspraken eerder een medewerker van Ziggo dan een klant die goed wil doen voor andere klanten.

Dualband is misschien wel extra en gast netwerk (heeft xs4all trouwens ook en zelfs ingebouwde telefooncentrale), maar niet doen alsof Ziggo iets aparts is.
Vrijwel elke provider levert tegenwoordig een modem/router. Dus modem met 4 lan poorten en wifi er op. En er waren er al een aantal die dit al deden lang voordat Ziggo er mee begon dus zo speciaal is dat echt niet. Eerder een standaard want er worden vrijwel geen "modem-only" modems meer gemaakt.

Het NAT-Loopback verhaal is hetzelfde. Is zowat bij elke provider standaard, zat tot nu toe ook in -elk- modem van Ziggo. Dus feitelijk is men niet aan het verbeteren, maar goed werkende functionaliteit aan het verslechteren.
Volgens mij is Online bijna de enige die nog geen nat-loopback ondersteund zonder bridgemode en daarover regent het ook klachten o.a. ook bij klachtencompas.

Je spreekt over bridgemogelijkheid als leuke optie om een eigen router op aan te sluiten maar...
1.) Die heb je helemaal niet nodig om een eigen router op aan te sluiten, DMZ lost dat ook al op.
2.) Je vermeld dan handiger wijze niet erbij dat de klant in bridge mode wel zijn wifi spots verliest, dus zo fijn is die optie helemaal niet.
3.) Niks speciaals, Online had al bridge mode toen het nog Wanadoo was (tel uit hoe lang geleden dat was).

Dus daarmee is dat verhaal ook even gelijk genuanceerd.

@Syn-bit:
Zelf heb ik dit nodig om mijn mail te kunnen lezen vanaf mijn mailserver in mijn interne netwerk.

Niet perse, maar het is wel erg handig om zaken te testen of het van buitenaf ook goed werkt.
V.w.b. je mail lezen kun je bij je pop instellingen ook gewoon het interne ip adres van je pc met mailserver zetten, werkt ook.

Maar ik geef je gewoon gelijk dat het er zou moeten zijn.
In elk geval is het sowiezo bijzonder raar om een goed werkende en algemene functionaliteit die er al lang in zit, uit te halen.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Het blijft onderaan de streep toch een als..dan verhaal. Het is er niet, en wat je hier ook schrijft, het zal er niet (direct) door veranderen.

Dit modem met zijn firmware wordt in meerdere landen toegepast. Als er een gemeenschappelijke vraag naar is, en het is technisch realiseerbaar, dan zou je na een half jaar (of langer) mogelijkerwijs een wijziging kunnen zien in de firmware.

Bridge is voor nu de oplossing i.c.m. een connectbox, met de genoemde nadelen. Een andere optie is het nieuwe technicolor modem, waar dit mogelijkerwijs wel in zit. Als dat ook niet aan de wensen voldoet, dan is een providerwissel de enige oplossing.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes
Vreemd, geen notificatie gekregen van je antwoord terwijl dat wel aan staat....

Het is er niet,

Het is er niet -meer- want het was er wel tot aan de Connectbox, maar ik neem aan dat je dat bedoelt.
Maarja, zoals gezegd, ik heb een Cisco, en hoef gelukkig geen Connectbox.

In de Technicolor zit het bij mijn weten wel, maar volgen wat ik vernomen heb worden er alleen nog maar Connectboxen uitgeleverd.

Als je perse NAT-Loopback wilt is inderdaad bridgemode de enige oplossing.
Of als je mijn oplossing voor het ophalen van mail gebruikt, dan kun je de boel zo laten als het is.
Derde oplossing is een provider wissel.

Er is echter nog een vierde oplossing. Een modem via marktplaats kopen. Er zijn met regelmaat zat Ubee's te vinden, vermoedelijk ook nu of in de toekomst Technicolor modems.
Feitelijk moeten die terug naar Ziggo dus dat is dan het probleem van de verkoper.
Maar normaliter kun je die activeren en dan heb je wel een modem met nat-Loopback.
Het is me niet bekend hoe die modems met de 300mbit om gaan. Het zou kunnen dat je daar minimaal een Technicolor voor nodig hebt, misschien dat Level 4 dat weet.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Richard G. wrote:
Het is er niet -meer- want het was er wel tot aan de Connectbox, maar ik neem aan dat je dat bedoelt.
Nee, het is er niet met de huidige connectbox (-firmware).

In de Technicolor zit het bij mijn weten wel, maar volgen wat ik vernomen heb worden er alleen nog maar Connectboxen uitgeleverd.
Er is ook een zwart Technicolor modem (TC7210) met een 24/8 docsis radio (hogere snelheden).

Er is echter nog een vierde oplossing. Een modem via marktplaats kopen. Er zijn met regelmaat zat Ubee's te vinden, vermoedelijk ook nu of in de toekomst Technicolor modems.
Dat is niet nodig, en ook niet verstandig. Als jij loopback voor een specifiek doeleind nodig hebt, en een ander modem dan je hebt levert het, dan zal Ziggo deze gewoon wisselen. De vraag is wel specifiek, dus zoiets zou ik via het contactformulier of het forum laten lopen.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes
Nee, het is er niet met de connectbox (-firmware).

Ja da's dus precies hetzelfde als wat ik zeg. Tot is niet tot en met. 😉

Ik weet van die nieuwe Technicolor's, maar dat was iemand van Ziggo die zei dat er alleen nog Connectboxen zouden worden uitgeleverd.
Kon me dat kon me dat gezien de TC's ook moeilijk voorstellen, dus dan zal die HD medewerker zich wel vergist hebben.

Als jij loopback voor een specifiek doeleind nodig hebt, en een ander modem dan je hebt levert het, dan zal Ziggo deze gewoon wisselen.

Nou.... dat wil ik eerst wel eens zien gebeuren, want in het andere topic van TS schreef hij volgens mij dat hij geen ander modem kreeg. En ook in andere situaties heb ik dat op het andere forum waar ik actief ben niet gauw zien gebeuren.
Maar als ze het wel zouden doen, des te beter dan! Let's hope so.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Richard G. wrote:
Nee, het is er niet met de connectbox (-firmware).

Ja da's dus precies hetzelfde als wat ik zeg. Tot is niet tot en met. 😉

Het verschil is dat jij stelt dat het er niet 'meer' is. Mijn stelling is, dat dit type modem het niet heeft. Andere modems (technicolor, mediabox 7401) ken ik niet, dus of daar loopback werkt weet ik niet zeker. Vermoedelijk wel, en daarmee kan jouw wens mogelijk worden vervuld.

Nou.... dat wil ik eerst wel eens zien gebeuren, want in het andere topic van TS schreef hij volgens mij dat hij geen ander modem kreeg. En ook in andere situaties heb ik dat op het andere forum waar ik actief ben niet gauw zien gebeuren. Maar als ze het wel zouden doen, des te beter dan! Let's hope so.

Het gebeurd best regelmatig (om andere redenen). Het zal dan wel een handmatige wissel moeten worden, want volgens mij geeft een standaard vervanging je een willekeurig passend modem. Iemand moet dus met de hand een technicolor naar je opsturen. Of dat kan, kan een moderator vast uitsluiten 😉
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes
Het verschil is dat jij stelt dat het er niet 'meer' is. Mijn stelling is, dat dit type modem het niet heeft. Andere modems (technicolor, mediabox 7401) ken ik niet, dus of daar loopback werkt weet ik niet zeker. Vermoedelijk wel, en daarmee kan jouw wens worden opgelost.

Ook goed, dan hebben we beiden een correcte stelling. Laten we het er op houden dat de conclusie v.w.b. de Connectbox hetzelfde is, dat is makkelijker.
En zoals ik eerder al schreef, heb ik er geen last van omdat ik een Cisco heb, voor mij hoeft dus niets opgelost te worden. Althans nog niet. Maar ik ben wel mede van mening dat het er in hoort en steun daarom de request.

Het gebeurd regelmatig!

Voor nat-loopback? Dat is dus een ervaring die ik van mijn kant vooralsnog niet heb gezien. Maarja, nogmaals, als ze het wel doen, des te beter dan.
Joop V.

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Die staat er ook maar het verzoek komt niet eens bij de router... Geconstateerd door Gideon (externe partij met specialisten die door Ziggo wordt geholpen bij problemen) (Moet je overigens wel zelf betalen)

level4 wrote:

Koop anders een volwaardige eigen router, of router/firewall, of router/UTM-firewall, en zet het modem in bridgemodus.
Joop V.

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik heb de Technicolor TC7210 staan en die heeft het ook niet. Deze is van de week omgewisseld met een Cisco EPC3925 en die doet het ook niet.

Ik lees nu ps over een eigen modem en benieuwd naar de ervaringen van de gewaardeerde gebruikers... Ik ben nog niet helemaal klaar met het doorakkeren maar eerste vluchtige blik zegt mij dat we nog geen eigen modem hebben kunnen aansluiten?

level4 wrote:
Het blijft onderaan de streep toch een als..dan verhaal. Het is er niet, en wat je hier ook schrijft, het zal er niet (direct) door veranderen.

Dit modem met zijn firmware wordt in meerdere landen toegepast. Als er een gemeenschappelijke vraag naar is, en het is technisch realiseerbaar, dan zou je na een half jaar (of langer) mogelijkerwijs een wijziging kunnen zien in de firmware.

Bridge is voor nu de oplossing i.c.m. een connectbox, met de genoemde nadelen. Een andere optie is het nieuwe technicolor modem, waar dit mogelijkerwijs wel in zit. Als dat ook niet aan de wensen voldoet, dan is een providerwissel de enige oplossing.
Joop V.

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Dit is dus niet waar! Volgens Ziggo hebben ze geen andere modems. Ik heb ter test voor mijn NAT loopback issue (met Technicolor TC7210) een CiscoOok EPC3925 gehad (uit een stoffig hoekje van een een of ander magazijn of kast) en die doet het ook niet. niet meer de oude modems als je al een beperking in je verbindingssnelheid wilt accepteren. Die oude modems kunnen volgens Ziggo max een snelheid van 50 Mbps aan.

level4 wrote:


Dat is niet nodig, en ook niet verstandig. Als jij loopback voor een specifiek doeleind nodig hebt, en een ander modem dan je hebt levert het, dan zal Ziggo deze gewoon wisselen. De vraag is wel specifiek, dus zoiets zou ik via het contactformulier of het forum laten lopen.
Nicker

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik sluit me graag aan bij deze request. De overgang van een cisco naar connect box zou een vooruitgang moeten zijn, helaas is dat niet het geval. Nu noodgedwongen maar over naar de bridgemodus.
DeGebruiker

Level 1
  • 157Posts
  • 10Oplossingen
  • 37Likes
Even een vraag zodat ik het ook snap. NAT-Loopback zou uit staan echter, ik kan vanuit mijn LAN gewoon inloggen op mijn Minecraft-server vanaf het externe adres. Dan zou het bij mij aan moeten staan, zitten er verschillen tussen de firmware voor de connectboxen of klopt het dat het bij mij zo werkt en is het voor bijvoorbeeld VPN anders?
Verwijderd account
Niet van toepassing
DeGebruiker wrote:
Even een vraag zodat ik het ook snap. NAT-Loopback zou uit staan echter, ik kan vanuit mijn LAN gewoon inloggen op mijn Minecraft-server vanaf het externe adres. Dan zou het bij mij aan moeten staan, zitten er verschillen tussen de firmware voor de connectboxen of klopt het dat het bij mij zo werkt en is het voor bijvoorbeeld VPN anders?

De firmware voor de Ziggo Connectbox zou alleen kunnen verschillen voor de verschillende regio's, fUPC en fZiggo, maar de functionaliteit is voor beide regio's gelijk.

Uitgelicht topic