1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Een eigen modem/router op de kabel? Ziggo is verplicht het toe te staan.

Dit onderwerp gaat over het aansluiten van een eigen modem/router direct op de kabel van Ziggo, dus geen router-achter-router of router-achter-bridge constructie, neen, je eigen kabelrouter direct op de coax van Ziggo.

Ziggo is feitelijk al jaren verplicht om dat toe te staan, dat is geregeld is het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007, met name in de artikelen 14 t/m 17.

Er is nu een nieuw besluit dat deze artikelen gaat vervangen, en dat is het Besluit van 12 december 2016, houdende regels inzake eindapparaten ter implementatie van richtlijn 2....

Punt 6 van de toelichting vermeldt heel duidelijk dat dit geen nieuwe wetgeving is, maar slechts een verduidelijking van bestaande wetgeving, en een vereenvoudiging voor ISP's als Ziggo omdat ze bijvoorbeeld niets meer hoeven te publiceren in de Staatscourant.

In die toelichting wordt heel duidelijk gesproken over DOCSIS modems, dus het is expliciet van toepassing op Ziggo.

Ik had zelf op basis van het bestaande besluit een aanvraag ingediend voor het aansluiten van een Fritz!box 6490 kabel router, en werd afgewezen. Ik heb die aanvraag nu opnieuw ingediend met een verwijzing naar het nieuwe besluit, en de opmerking dat het reeds bestaande wet- en regelgeving betreft.

Wil je zelf een eigen kabel router aansluiten? Meldt het schriftelijk bij Ziggo (via de web site) met een verwijzing naar het nieuwe besluit.
699 Reacties 699
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
het is maar de vraag of je daar beter van wordt want eigen apparatuur betekent ook dat Ziggo geen ondersteuning hoeft te leveren en je óf een rekening stuurt voor ieder monteursbezoek (die dan alleen het binnenkomend signaal hoeft te meten) óf gewoon zegt dat je het met de fabrikant van het modem moet oplossen.
Dus modem defect zal in de praktijk betekenen dat je vrij lang zonder internet gaat zitten.
Een beetje wat klanten uit fZiggo hadden met eigen mediaboxen.

Ik weet niet of je daar beter van wordt...
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Even het besluit goed lezen, Ziggo moet (tot op zekere hoogte) wel degelijk ondersteuning leveren. Ik heb nog nooit een Ziggo router als router gebruikt, ik gebruikt ze uitsluitend als modem (bridge mode) met mijn eigen Fritz!box router er achter.

Al die Ziggo routers hebben wel ergens problemen, het is allemaal low budget spul met heel beperkte mogelijkheden.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ze moeten alleen ondersteuning verlenen bij de toegang, dus de specs van het netwerk publiceren en je modem MAC in het systeem zetten. Maar bij internetstoringen houdt het na een signaalmeting voor Ziggo denk ik snel op. Ze mogen nl niets in andermans apparatuur doen.

Dus zodra je je fritz!box niet alleen als router gaat gebruiken maar er ook een als kabelmodem gaat aansluiten dan neem je zelf (en de fabrikant van de fritz!box) ook een deel van de ondersteuning weg bij Ziggo.

Net zo goed als mensen met een eigen inhuis antenneinstallatie met multitap en eigen versterker. Ook daar wordt niets mee gedaan, alleen het binnenkomend signaal gemeten. De rest is voor de "beheerder" van dat netwerk.

Dan hou ik persoonlijk liever een modem van Ziggo en mijn eigen router zodat het modem ook snel te vervangen is als het defect is.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Er zijn instellingen in het modem die de ISP moet doen, die zijn genormaliseerd volgens de DOCSIS standaard. Die werkzaamheden moet Ziggo dus wel degelijk uitvoeren. Neem alleen al het feit dat een Fritz!box meer download kanalen heeft als enige Ziggo router, je kunt er in principe meer dan 1Gb/sec mee downloaden.

Het zijn allemaal genormaliseerde instellingen, niets bijzonders. Ziggo kan en moet die werkzaamheden uitvoeren. Ze moeten zelfs voor uitrol van nieuwe firmware zorgen als AVM die uitbrengt.

In feite is de situatie niet anders als bij ADSL/VDSL modems, en bij de meeste providers kun je die ook zelf kiezen.

Als mijn huidige router stuk gaat moet ik ook zelf voor een nieuwe zorgen, ik ga echt niet met zo'n rommeldoosje van Ziggo aan het werk.

En met betrekking tot de eigen antenne installatie, Ziggo heeft niet eens een fatsoenlijke handleiding hoe je een Horizon en een Extra Horizon over coax met elkaar moet verbinden. Daar zitten namelijk wat haken en ogen aan.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
caesar wrote:
Er zijn instellingen in het modem die de ISP moet doen, die zijn genormaliseerd volgens de DOCSIS standaard. Die werkzaamheden moet Ziggo dus wel degelijk uitvoeren. Neem alleen al het feit dat een Fritz!box meer download kanalen heeft als enige Ziggo router, je kunt er in principe meer dan 1Gb/sec mee downloaden.

Het zijn allemaal genormaliseerde instellingen, niets bijzonders. Ziggo kan en moet die werkzaamheden uitvoeren. Ze moeten zelfs voor uitrol van nieuwe firmware zorgen als AVM die uitbrengt.

In feite is de situatie niet anders als bij ADSL/VDSL modems, en bij de meeste providers kun je die ook zelf kiezen.

Als mijn huidige router stuk gaat moet ik ook zelf voor een nieuwe zorgen, ik ga echt niet met zo'n rommeldoosje van Ziggo aan het werk.

En met betrekking tot de eigen antenne installatie, Ziggo heeft niet eens een fatsoenlijke handleiding hoe je een Horizon en een Extra Horizon over coax met elkaar moet verbinden. Daar zitten namelijk wat haken en ogen aan.


Bij KPN kun je ook niet bij alle dsl abbo's je eigen modem kiezen. En daar schijnt deze wet tot nu toe ook weinig aan te (kunnen) doen.
Wat betreft meer kanalen op het modem zal dat weinig uitmaken. Hij krijgt de bootfile van Ziggo en zal beslist niet meer kanalen gebruiken dan die er worden toegewezen.

En ze moeten waarschijnlijk de firmware uitbrengen áls die er is. Want de firmware moet dan een versie zijn die specifiek voor Ziggo is.

Maar hoe dan ook, zodra je modem het probleem is of defect raakt dan kun je het waarschijnlijk zelf eerst opsturen en laten repareren of wachten tot je een nieuwe krijgt toegezonden en tot die tijd heb je ook geen internet.

Maar ik ben wel benieuwd naar de reactie van Ziggo. Want dat zou nl ook betekenen dat je weer eigen mediaboxen moet kunnen aansluiten. :cool:
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Dit besluit geldt voor alle netwerk soorten, dus ook DSL en glasvezel. Dus het betreft ook de KPN, die moet een eigen router toestaan, en zelfs een eigen glasvezel router!

De firmware is geen specifieke Ziggo firmware, het is de standaard firmware van de fabrikant. Settings van Ziggo mogen de functionaliteit niet aantasten, Ziggo mag alleen settings doen die voor het functioneren van het netwerk noodzakelijk zijn.

Het besluit geldt inderdaad ook voor mediaboxen, Ziggo moet openbaar maken op welke manier de Horizon de on-demand functies etc. aanstuurt, zodat bijvoorbeeld Humax ook zo'n box kan bouwen.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Ik zou heel erg graag een officiële reactie van Ziggo willen zien, persoonlijk is het mij ook al jaren een Dorn in het oog.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik werd vroeger eens klant bij HetNet van toen nog PTT, ik kreeg daarbij de keus: een modem van hun in bruikleen of een eigen modem, ik koos toen voor een eigen modem die ik bij Vobis gekocht had.:cool:
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Jonathan-458 wrote:
Ik zou heel erg graag een officiële reactie van Ziggo willen zien, persoonlijk is het mij ook al jaren een Dorn in het oog.


Dien ook een aanvraag in, en verwijs naar het nieuwe Staatsblad. Hoe meer mensen dat doen, hoe beter. Wordt je afgewezen (zeer waarschijnlijk, want de helpdesk snapt alleen maar dat ze bedrijfspolicy moeten uitvoeren), vraag dan om je aanvraag door te sturen naar hun afdeling juridische zaken. Daar ligt mijn aanvraag ook.

Als ze je blijven afwijzen, dan kun je een klacht indienen bij Consuwijzer. Dat is de consumententak van de Autoriteit Consument en Markt, en die zal dan Ziggo op zijn vingers tikken.

Ik hoop echter dat Ziggo eieren voor zijn geld kiest, want de wet is overduidelijk.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Ik ga je advies opvolgen en er eens goed voor zitten.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Zo’n 5 maanden geleden meldde ik al (onder verwijzing naar C’t 7/8-2016 blz. 74 t/m 76) dat de Duitse Bondsdag (Deutscher Bunderstag) al in december 2015 de wetgeving had aangepast aan de EU-regelgeving, zodat de Duitse providers al vanaf 1 augustus 2016 verplicht zijn eigen modems toe te laten.

Liberty Global is ook actief bij onze ooster buren. Je mag dan verwachten dat het Nederlandse besluit van 12 december 2016, waar caesar naar verwijst, geen echte verrassing is voor Ziggo /Liberty Global.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Daar heb je helemaal gelijk in Denny. Het was berichtgeving over die Duitse wetgeving die mij er toe bracht om ook de Nederlands wetgeving eens door te spitten. Toen bleek dat de Nederlandse wetgeving dit al veel eerder geregeld had, namelijk in dat besluit van 2007.

Ik heb dat Ziggo voorgehouden, en die nieuwe Duitse wetgeving ook aangehaald, maar Ziggo bleef volhouden dat ze zich aan de Nederlandse en Europese regelgeving hielden, zonder dat ze dit wilden motiveren. Dat is wel logisch, want het was niet te motiveren.

De Duitse wetgeving is een letterlijke omzetting van de Europese richtlijn die ook voor Nederland geldt, en die Nederland al lang in iets minder expliciete termen had ingevoerd.

De ACM had toen ook al begrepen dat de Nederlands wetgeving alles geregeld had, maar onvoldoende expliciet. Ze waren op dat moment al begonnen met de voorbereidingen voor dit nieuwe besluit. Daar heb ik op gewacht, en nu staat het er zonneklaar in.

Maar nogmaals, het nieuwe besluit regelt op dit gebied niets nieuws, Ziggo was feitelijk al jaren verplicht eigen modems c.q. modem/routers toe te staan, alleen wist niemand het.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als;

- Iemand Ziggo internet besteld, met het uitdrukkelijke verzoek een eigen modem te willen gebruiken
- Ziggo dat niet zal toestaan, en jou houd aan de contractuele afspraken. (in strijd met EU regels)
- Je niet meer betaald wegens schending van het europese recht tot kunnen gebruiken van een eigen modem

.. Je uiteindelijk voor de kantonrechter komt, die een beslissing moet nemen over de zaak, gemaakte kosten en dergelijke.

Ik vermoed dan dat ie zal oordelen naar nederlands recht, en Ziggo in het gelijk wordt gesteld.
Moet je dan naar het Europees hof met dat besluit ? Hoe escaleer je verder op een 'juiste' manier ?

Zou een mooie showcase zijn 🙂
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik ben bang dat je het niet helemaal begrijpt.

In de eerste plaats gaat Europees recht altijd boven Nederlands recht. Dus als de Nederlandse wet A zegt, en de Europese wet B, dan geldt B.

Maar het betrof hier geen Europese wet, maar een Europese ricthlijn. De landen van de EU zijn verplicht die over te nemen in hun eigen wetgeving, en dat had Nederland al in 2007 gedaan met het eerste besluit.

De Duitsers hebben er een wet van gemaakt, en die ging op 1 augustus 2016 in.

Nu heeft de Nederlandse wetgever het besluit uit 2007 gedeeltelijk vervangen door dit nieuwe besluit, maar dit nieuwe besluit bevat feitelijk geen nieuws, doch slechts een heel sterke verduidelijking (met uitzondering van een paar administratieve zaken).

Dus we hebben te maken met Nederlands recht gebaseerd op een Europese richtlijn.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
caesar wrote:
Ik ben bang dat je het niet helemaal begrijpt.


Zou kunnen hoor, ik ben geen juridisch expert! :).

Maar dat maakt een showcase dus eigenlijk makkelijker, omdat ik er dan vanuit ga dat een nederlandse kantonrechter Ziggo in het ongelijk zal stellen ?

Dat zou iemand dan eens moeten proberen..
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Je hoeft helemaal niet naar de kantonrechter gelukkig, onze overheid regelt dat soort zaken voor jou.

Als Ziggo je verzoek definitief afwijst, dan bel je met Consuwijzer. Consuwijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM houdt in de gaten of leveranciers zich wel aan de wet houden, en grijpt zo nodig in.

In dit geval zal de ACM contact opnemen met Ziggo, en duidelijk maken dat ze de wet overtreden. Als Ziggo niet toegeeft, dan zal de ACM hardere maatregelen treffen. Welke precies, dat weet ik niet, maar het kan dan wel heel duur worden voor Ziggo.
Varel

Level 1
  • 331Posts
  • 15Oplossingen
  • 10Likes
Even als aanvulling https://tweakers.net/nieuws/119389/ministerie-van-economische-zaken-geeft-regels-vrije-routerkeuze-een.html
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik heb het nog even nagekeken, en ik heb Ziggo op 30 november 2015 er al op gewezen dat ze verplicht zijn eigen routers toe te staan op de coax.

Ik heb al maanden een Fritz!box 6490 klaar liggen, dus ik heb ze net via het web formulier alle gegevens van de router toe gestuurd, met het verzoek om de router te activeren. Natuurlijk heb ik ze daarbij op de betreffende besluiten gewezen.

Ik ben benieuwd.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Heb de eerste reactie van de helpdesk ontvangen. Ze kunnen de Fritz!box niet activeren (logisch, had ik ook niet verwacht), ze kennen de wetgeving net (ook heel begrijpelijk), en hebben mijn verzoek aan een hogere afdeling doorgegeven. Prima reactie dus.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic