Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

Ziggo past per 1 juli 2023 inflatiecorrectie toe

Update: 22 mei 12:00 uur door Ziggo

Eerder dit jaar informeerden we je over de inflatiecorrectie per 1 juli 2023. Ook passen we de Algemene Voorwaarden aan per 1 augustus 2023Lees hier alle informatie.

 

Als Ziggo de Algemene Voorwaarden wijzigt, mag ik dan opzeggen?

De Algemene Voorwaarden worden per 1 augustus 2023 aangepast. Wil je door de wijziging van de Algemene Voorwaarden of door de inflatiecorrectie je abonnement aanpassen of kosteloos opzeggen, dan kan dat tot 1 juli 2023. Kijk op ziggo.nl/contact hoe je met ons in contact komt.  Als je de nieuwe Algemene Voorwaarden helemaal wilt doorlezen, ga je naar www.ziggo.nl/voorwaarden.


Als de prijzen in Nederland stijgen, dan stijgen ook onze kosten. Om te zorgen dat we iedere dag een stabiele verbinding leveren, gebruiken we veel energie voor het netwerk en de datacenters. Ook de kosten van materiaal voor het leveren van diensten en onderhoud zijn sinds vorig jaar gestegen. 

 

Daarom passen we per 1 juli 2023 een inflatiecorrectie van gemiddeld 8,5% toe op de prijzen van onze pakketten en beltarieven. Dit is lager dan het gemiddelde 2022 CBS inflatiecijfer van 10%. 

 

Wanneer word ik persoonlijk geïnformeerd over de inflatiecorrectie? 

Je bent tussen 8 en 31 maart per e-mail of brief op de hoogte gesteld van de inflatiecorrectie en wat het voor jou persoonlijk inhoudt. Ook zie je de nieuwe tarieven terug op de factuur  over de maand juli. 

 

Geldt de inflatiecorrectie voor alle producten van Ziggo?   
De inflatiecorrectie wordt toegepast op internet, tv en beltarieven. De prijzen van extra diensten zoals streamingservices, zenderpakketten en SmartWifi pods wijzigen niet bij deze inflatiecorrectie. Ook eenmalige servicekosten zoals activatiekosten of monteurskosten wijzigen niet. 

 

Waarom communiceren jullie al in maart over de inflatiecorrectie in juli? 

We zijn ons bewust dat een prijswijziging altijd lastig is en zeker dit jaar waarin prijzen overal omhoog gaan. Van je boodschappen tot je sportabonnement, alles wordt duurder. Daarom vinden we het belangrijk om op tijd en duidelijk uit te leggen hoe het zit. 

 

Heeft de inflatiecorrectie verband met de aanschaf van de Europese voetbalrechten, de prijswijziging van Viaplay of de sponsordeal met Ajax? 

Nee, er is geen verband tussen de inflatiecorrectie en de aanschaf van de Europese voetbalrechten, de prijswijziging van Viaplay of de sponsordeal met Ajax. 

 

Ik heb een tijdelijke actiekorting. Hou ik mijn tijdelijke actiekorting nu ook? 

Als je een actiekorting met ons hebt afgesproken voor een bepaalde periode, dan houd je die gewoon totdat die actieperiode is afgelopen. Heb je per 1 juli 2023 nog recht op een kortingsbedrag of –percentage, dan wordt die de resterende periode berekend over het nieuwe tarief.  

 

Wat verandert er in de beltarieven?

Maak je gebruik van Vast Bellen? Bekijk alle vernieuwde beltarieven op de Tarieven Bellen  pagina.

 

184 Reacties 184
donnerd

Level 10
  • 399Posts
  • 0Oplossingen
  • 109Likes

Omdat dit nadelig is voor de klant is kosteloos opzeggen een wettelijk recht. Hier komt Ziggo NIET onderuit.

Cameraman

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Als ik mijn mail lees die ik vandaag heb gekregen krijg ik op mijn Internet basic / kabel tv abonnementje 10% verhoging in juli ! Kan dat zomaar ?

donnerd

Level 10
  • 399Posts
  • 0Oplossingen
  • 109Likes

@Cameraman Nee, door de telecommunicatiewet mag Ziggo dit niet zomaar doen, alle Ziggo klanten hebben door deze prijsverhoging het recht om tot de nieuwe prijzen ingaan kosteloos, zonder boetes etc op te zeggen. Arnoud engelfriet schreef onlangs een artikel over deze illegale voorwaarden van Ziggo:

https://blog.iusmentis.com/2022/05/13/ziggo-stopt-prijsverhogingsrecht-in-voorwaarden-om-opzegging-t...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@donnerd Allereerst, ik ben ook niet blij met de prijsverhoging vanwege wat dan ook.

 

De heer Engelfried schreef helemaal correct:

"Het ingewikkelde is dat het wel moet gaan om een negatieve wijziging in de contractuele relatie. Een prijsverlaging is dus geen reden om op te mogen zeggen, net zo min als een inflatiecorrectie. En laat precies dat nu zijn waar de gewijzigde voorwaarden van Ziggo over gaan. Ziggo mag dus eenzijdig de prijzen aanpassen aan inflatie, en dat geeft dan geen recht om tussentijds weg te gaan."

 

De heer Engelfried schreef niet correct:

"Ziggo geeft namelijk aan dat de verhoging is vanwege hogere inkoopskosten. Dat is géén inflatiecorrectie maar een zelfgekozen verhoging om die kosten door te berekenen."

 

Ik denk dat de heer Engelfried de betekenis van inflatie en inflatiecorrectie niet helemaal goed begrepen heeft:

 

Inflatie - achtergrondinformatie over inflatie, vormen van inflatie en de effecten (inflation.eu)

Vormen van inflatie

Verschillende factoren kunnen inflatie veroorzaken:

  • Kosteninflatie
    In geval van kosteninflatie zijn het de bedrijven die de stijging van de door hen gemaakte kosten doorbereken in de prijzen van hun goederen of diensten. De kostenstijging kan o.a. veroorzaakt worden door een stijging van de inkoopprijs van grondstoffen, gestegen lonen, hogere belastingtarieven en wisselkoers effecten.
donnerd

Level 10
  • 399Posts
  • 0Oplossingen
  • 109Likes

Dit zie ik niet als inflatie correctie alleen, alleen zal deze dictatoriale provider dat wel blijven zeggen.

Ziggo kan deze Putin moves alleen maken omdat er 0 concurrentie bestaat, juist door moves als dit zal ik Ziggo nooit aanbevelen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@donnerd Als alleen de inflatie doorgerekend zou zijn, dan zou de verhoging 10% zijn:

Inflatie 10 procent in 2022 (cbs.nl)

gumbo

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb Basic en en die valt helemaal in de 'prijzen', daarvan is de verhoging 10% zoals @Cameraman al noemde, zelfs nog hoger dan de gemiddelde 8,5% inflatiecorrectie die Ziggo volgens eigen zeggen doorvoert.

Pred

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Lekker weer een extra 5€ er bovenop, tuurlijk heeft Ziggo het zwaar en moeten ze de broekriem aanhalen , toch?

Halen dat gewoon waar het het makkelijkste gaat , bij de klant !!!

 

Gr.>>> Pf !!

trebor66

Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes

Van 4 april loopt mijn jaar overeenkomst af. Kan ik overstappen.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Sander > Kun je mij is uitleggen waarom de inflatiecorrectie verschilt in % bij de verschillende abonnementen? Ik zou wel is weten hoe deze "inflatiecorrectie" berekening is gemaakt en waardoor deze verschillen zijn ontstaan? Want waarom zijn de verhoogde kosten bij Ziggo voor de ene klant meer gestegen (inflatiecorrectie 9%) dan voor de andere klant (inflatiecorrectie 4%)? Ik vraag mij zelfs af, of dit wel mag, daarom heb ik deze vraag ook maar even aan de ACM gesteld...

 

Zie het voorbeeldje van @HBO Fan hieronder:

HBOFan_0-1678619339143.png

 

Want als ik bijvoorbeeld bij T-Mobile kijk, daar zijn gewoon alle prijzen met hetzelfde percentage gestegen door de inflatiecorrectie (wat mij ook wel zo eerlijk lijkt naar de klant toe).

 

.

Schermafbeelding 2023-03-13 105312.png

ontevredenATzig

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

gebaseerd op het gemiddelde CBS inflatiecijfer van vorig jaar. Daar zijn we graag helder in, zodat je weet waar je aan toe bent. Het maandbedrag wordt dan 5,00 meer.” Helder!??


1 => koppeling naar de bron == BENOEM DAT % in de mail (en dus ook voor alle klanten en diensten gelijk!)

2 => vijf meer, vijf euroCENT, vijf knopen, vijf wat… hansworsten?

3 = als je duidelijk wil zijn, want dat BEN JE NIET:

- oude (huidige) bedragen en uitsplitsing 

- bron, rede en vermelding percentages

- uitsplitsing van de verhogingen per dienst in euro centen (want % is vastgesteld!)

- nieuwe bedragen en uitsplitsing per dienst, per dd-mm-jj

 

bij een wisselende verhoging (in % per klant of dienst) kan er dus nooit sprake zijn van een schone en directe toepassing van een inflatiecorrectie ergo is er geen sprake van inflatiecorrectie maar van een ‘door Ziggo’s management gekozen verhoging’.

 

Dit soort verhoging valt dan dus niet onder het aangehaalde deel van de voorwaarden… mag nu dan niet worden toegepast OF mag dan wel een rede zijn voor klanten om tot kostenloze contractontbinding over te gaan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik vraag mij zelfs af, of dit wel mag, daarom heb ik deze vraag ook maar even aan de ACM gesteld..."

 

Ben benieuwd naar het antwoord, ik vermoed dat het geen enkel probleem is, want een marktpartij mag zijn eigen abonnementskosten bepalen en binnen de gemiddelde inflatie blijven met een prijsaanpassing en ook er volop overheen gaan, alleen hij mag er niet overheen gaan, zonder de mogelijkheid te geven om per die verhogingsdatum op te zeggen met een langlopend contract.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Bert Ik ben ook heel benieuwd, al heb ik al een mail terug gehad van de ACM dat het antwoord wel een paar weken opzich laat wachten, door drukte en personeel te kort (maar we wachten het af)...

 

Wat ik gewoon heel vreemd vind is dat Ziggo zelf schrijft "Om te zorgen dat we iedere dag een stabiele verbinding leveren, gebruiken we veel energie voor het netwerk en de datacenters. Ook de kosten van materiaal voor het leveren van diensten en onderhoud zijn sinds vorig jaar gestegen." dat moet dan toch ook voor elke klant een gelijk percentage zijn, waarom zou de ene klant een hoger percentage in de gestegen kosten moeten betalen, dan een andere klant. Ik vind dit meer op een verkapte prijsverhoging lijken, dan op een inflatie correctie, zodat klanten niet vroegtijdig kunnen opzeggen...

JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

@Sander Gaat Ziggo daadwerkelijk mensen aan hun contract houden ook als men deze verhoging niet kan dragen? Men al een abonnement heeft op Internet Only Basic? Dit kan toch niet waar zijn? Doen jullie aan maatwerk,  zijn jullie hierover in gesprek met schuldhulp verlenende instanties? CE79A823-5BC3-4244-9F91-F21ADBFBAEA7.jpeg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DON PAPA Het is gelukkig geen verkapte prijsverhoging, het is een duidelijk openbare prijsverhoging, die ieder jaar door Ziggo uitgevoerd wordt per 1 juli, niet meer en niet minder en als die binnen de inflatiecorrectie blijft, kun je niet meer opzeggen volgens de voorwaarden.

De hoogste kosten zullen mogelijk in de infrastructuur en basis verbinding zitten en niet meer in de hogere snelheid en extra zenders en Movies en Series XL, zoals in Max en Giga.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

@Bert Mooi zo’n convenant maar dan is het te laat! Het gaat om mensen voor wie 40,- nog kan maar 44,- teveel is. En die om die reden het abonnement willen beëindigen! 

JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

Volgens mij wordt er voldoende winst gemaakt wat deze prijsverhoging niet rechtvaardigt. Maar goed de aandeelhouder regeert! In mijn optiek is het rupsje rupsje nooit genoeg!

 

EBDITDA is bij VodafoneZiggo  1,9 Miljard!

 

EBITDA Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation. Oftewel: winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen.


8676C8D5-E5DD-4E1C-911E-9F487D9D76C6.jpeg

 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Bert Schreef: Ik denk dat de heer Engelfried de betekenis van inflatie en inflatiecorrectie niet helemaal goed begrepen heeft

 

Ik heb naar aanleiding van deze uitspraak en of Ziggo ook een verschil mag maken in inflatie correctie bij hun klanten, een mail gestuurd naar Arnoud Engelfriet om te vragen hoe dit precies zit, en hij heeft aangegeven dat hij vrijdag met een blog gaat komen over deze kwestie, dus ik ben heel benieuwd...

 

Screenshot_20230314_092500_Google.jpg

http://www.arnoud.engelfriet.net/

Uitgelicht topic