Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2771Posts
  • 290Oplossingen
  • 2192Likes

Het WK voetbal volg je in UHD-kwaliteit bij Ziggo

Vanaf 20 november volg je het wereldkampioenschap voetbal  bij Ziggo in UHD op kanaal 999. Om het toernooi in UHD-kwaliteit te kijken, heb je een UHD-televisie met een UHD-geschikte ontvanger, zoals de Mediabox Next, Next Mini of CI+ module nodig. Daarnaast kun je zonder UHD-geschikte ontvanger ook het WK via het digitale kabel tv-signaal in UHD-kwaliteit zien mits je hiervoor een geschikte televisie in huis hebt. 

 

Technische specificaties

FPS: 50 frames per seconde (1080p)

Distributie: DVB-C

Bitrate: +/- 16 Mbps

Kanaalnummer: 999 

*Technische specificaties kunnen afwijken

 

Merken klanten zonder een UHD-ontvanger iets van 999?
Het ongecodeerde signaal wordt ook uitgezonden in UHD-beeldkwaliteit. Hiermee is het WK ook in UHD-kwaliteit te zien voor klanten zonder een voor UHD geschikte ontvanger, mits zij over een UHD-televisie beschikken.

 

UHD? 4K UHD? 4K? Wat is nou eigenlijk het verschil?
UHD (ook wel ultra HD) geeft een rijkere en intensere kijkervaring. Het beeld wordt minimaal in High Dynamic Range (HDR) uitgezonden, waardoor het een rijker contrast heeft. Dit wordt vaak gecombineerd met Wide Colour Gamut (WCG), dat een rijker kleurpalet geeft. De resolutie van UHD is minimaal 1080p.

 

Als de resolutie 2160p is in combinatie met HDR, wordt dat 4K UHD genoemd. Met 4K kijk je vier keer scherper dan met Full HD. De resolutie van een 4K-televisie biedt met 3840x2160 een haarscherp beeld. De term 4K zegt dus enkel iets over de beeldresolutie en niet over het kleurgebruik. Hiermee is 4K dus wezenlijk anders dan UHD.

 

Kan ik een UHD-uitzending van het WK voetbal opnemen in diezelfde hoge kwaliteit?
Je kunt wedstrijden van het WK voetbal vanaf een UHD-televisie in combinatie met een UHD-geschikte ontvanger, zoals een Mediabox Next, Next Mini of een CI+ module via kanaal 999 in UHD-kwaliteit bekijken en opnemen.

 

Let op: Om de UHD-beeldkwaliteit ook bij het terugkijken van de opname te behouden, moet de opname op een UHD-televisie in combinatie met een UHD-geschikte ontvanger worden afgespeeld.

 

Kan ik (gesproken) ondertiteling aanzetten tijdens de UHD-uitzending op kanaal 999 van het WK?

Nee, tijdens de UHD-uitzending van het WK zijn toegankelijkheidsdiensten, zoals (gesproken) ondertiteling, helaas niet beschikbaar.

 

Ik ervaar donker beeld op kanaal 999. Wat kan ik doen?

Lees meer

Waarom heb ik donker beeld als ik in 4K of in UHD kijk?

Het 4K/UHD-kanaal 999 maakt gebruik van een High Dynamic Range (HDR)-standaard. Die standaard zorgt voor groter kleurbereik. Als je tv geen HDR ondersteunt, bekijk je de uitzending in Standard Dynamic Range (SDR). In dat geval heb je donkerder beeld.

 

Ondersteunt mijn tv HDR?

Dit kun je controleren bij de technische specificaties van je tv. Het kan zijn dat je het handmatig kunt instellen. Kies dan voor HLG.

 

Als je tv geen HDR/HLG ondersteunt, blijft het beeld mogelijk wat donkerder dan je verwacht. Je kunt eventueel switchen naar het reguliere HD kanaal.

 

Mijn tv ondersteunt HDR/HLG, maar het beeld blijft donker.

Zet dan de helderheid en contrast op 100% en zet alle instellingen voor beeldverbeteringen uit (zoals live color, motionflow, extended range). Ook kun je de zogenaamde "Game modus" proberen om een zo neutraal mogelijk beeld te creëren.

 

 

 

En dan natuurlijk de belangrijkste vraag. Welk land wordt er volgens jou wereldkampioen?

143 Reacties
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23740Posts
  • 1053Oplossingen
  • 7563Likes

Kwaliteit van de Next Mini en het geluid is hier prima, kwaliteit van NPO1 en kanaal 999 is weinig verschil, dus ik ben wel tevreden.

VZWatcher

Level 12
  • 637Posts
  • 3Oplossingen
  • 533Likes

Zou je dan niet ontevreden moeten zijn als je de beeldkwaliteit van NPO UHD (999) en NPO 1 HD (1) weinig vindt verschillen?

 

Het zou juist zo moeten zijn dat kijkers juist het verschil tussen HD en UHD zichtbaar zouden moeten opmerken. Als dit niet het geval is dan is het experiment met UHD voor NPO mislukt.

Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@Dave! & @VZWatcher 

 

indd.

Ik zie wel duidelijk verschil.

beeld op 999 is vele malen mooier strakker meer detail.

 

Nu het geluid nog in orde maken.

is maar stereo terwijl inkomend signaal wel 5.1 surround is

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23740Posts
  • 1053Oplossingen
  • 7563Likes

@Kevinmastah  & @VZWatcher 

 

Geluid of het bij Ziggo of NPO zit, dat weet ik niet, kanaal 999 is wel mooier vind ik 

geluid is ook harder als NPO 1 even de verbinding net weg.

 

Maar goed, hopelijk wordt het geluid nog aangescherpt.

VZWatcher

Level 12
  • 637Posts
  • 3Oplossingen
  • 533Likes

@Dave! Tussen weinig verschil en mooi zit een groot verschil. 

RoWi.

Level 20
  • 18357Posts
  • 764Oplossingen
  • 6283Likes

Als er weinig verschil is gaat er iets niet goed. De resolutie is gelijk, juist de 10 bits kleur moet het verschil maken. En het verschil tussen 1080i en 1080p zou ook een iets betere kijkbeleving moeten geven. Maar dat is uiteraard de theorie. 

 

Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

na de wedstrijd de eerste reclame kwam er in eens geluid uit me surrounds.

Is het geluid gefixt?

Straks om 20:00 Usa - Wales maar even kijken en luisteren.

 

Ik vond tijdens de wedstrijd de verschillende camera’s dat het dan weer donkerder en dan weer overbelicht was.

Elke keer met switchen camera verschil in helderheid. Alsof ene keer de zon scheen en andere keer in de avond gespeeld werd.

 

Bij jullie ook zo?

Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

Uit mijn LCR komt nu geluid.

Links Center Rechts.

Dus er zit verbetering in.

 

Surrounds ben ik nog niet zeker.

Usa - Wales kijken nu.

 

edit: geluid is nu 3.1.

geen geluid uit de surrounds.

jammer hoor.

 

Edit2: Jaja, er is geluid uit de surrounds.

stadiongeluiden.

Mooi!!!!

sebas14

Level 11
  • 593Posts
  • 16Oplossingen
  • 309Likes

Het probleem met het Dolby geluid ligt/zat bij de NPO zelf. Ik zat gisteren te zappen tussen NPO en ZDF en BBC One. Bij ZDF en BBC One (alleen bij England-Iran) leek het alsof je in het stadion zat zo mooi met de achter speakers erbij. Bij de NPO was het alleen de voorste speakers.

 

Ik zal vandaag eens luisteren of het geluid bij de NPO net zo mooi is als de andere zenders. En luisteren of het onregelmatige dipje in het geluid ook is verdwenen.

Pasi

Level 18
  • 10080Posts
  • 496Oplossingen
  • 5588Likes

@sebas14: "...Het probleem met het Dolby geluid ligt/zat bij de NPO zelf...."

Toch jammer, dat een klant dat hier moet melden en dat we ( de klanten ) van Ziggo weer eens niets horen.

Dat geeft toch wel aan hoe serieus ( pro actief ? ) Ziggo dit soort zaken neemt ... NOT !!!

Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@Pasi 

 

Ik denk vooral dat de partijen Npo en Ziggo vooral de focus op het beeld gedeelte hebben.

Het geluid word dan vergeten.

Terwijl Beeld en geluid samen hand in hand gaan.

Ik vind beide belangrijk.

Ik zal nu bij de wedstrijd van 14:00 Denemarken - Tunesië weer eens op het geluid gaan letten.

Jammer dat nu nog tijdens het toernooi zaken niet op orde zijn.

Niet genoeg getest blijkbaar.

Op goed geluk, we proberen het wel.

We zien wel.

Zo heb ik de afgelopen tijd wel meerdere problemen aangekaart bij Ziggo.

 

edit: geluid uit 3 speakers LCR.

surrounds worden niet gebruikt of er word niks in gemixt.

signaal is 5.1 maar word maar van 3.1 gebruikt gemaakt.

Linker Center en Rechter speakers hebben geluid.

Surrounds dus weer niks.

of dat moet nog tijdens de wedstrijd veranderen. (Niet dus)

Maar helaas voor nu geen stadion geluiden uit de surrounds.

Signaal, doorgifte of ligt het aan de geluidmix(er)?!

 

Bij Espn Uhd kanaal 425 is het geluid beter geregeld want dan wel stadion geluiden uit de surrounds.

 

sebas14

Level 11
  • 593Posts
  • 16Oplossingen
  • 309Likes

NPO1 en NPO1UHD geen geluid achterspeakers.

ZDF perfect Dolby 5.1 geluid.

 

Conclusie: NPO kan het dus niet waarmaken. Geeft wel Dolby signaal door, maar benut het niet helaas.

Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@sebas14 

 

Tijdens de reclame doen de surrounds wel mee.

Wat zeg dat dan?

 

Dat signaal uit een stadion niet goed is?

Dat de mixer in de stadion niet goed is?

Ik blijf het vaag vinden.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8182Posts
  • 311Oplossingen
  • 3212Likes

Voor de goede orde @Pasi en @Kevinmastah 

 

Ziggo geeft door wat ze aangeboden krijgt , Ziggo kan er zelf niks bijmaken en of veranderen.

Geluid is bij mij 5.1 en klinkt prima.

Beeld  zie er goed uit maar zou veel beter kunnen als de NPO het in 4 K zou doorgeven.

 

sebas14

Level 11
  • 593Posts
  • 16Oplossingen
  • 309Likes

@Kevinmastah wat je dus eigenlijk zelf al zegt, dat er bij de NPO zelf iets niet goed gaat. Ik weet niet of het met een afstelling te maken heeft of dat ze niet de goede apparatuur gebruiken. Het signaal uit het stadion zou goed moeten zijn, want op ZDF en BBC One klinken de surroundspeakers perfect. Zodra ze terugschakelen naar de reclame of de studio hier in NL dan komt er wel op een goed niveau geluid uit de achterspeakers. 

 

Ik had al aangegeven dat het bij de NPO zat @Ronihd . Ik heb hier ook KPN en er komt weinig tot geen geluid uit de achterspeakers tijdens de wedstrijden zelf.

 

Maar zoals ik al eerder zei. Zap maar eens tijdens de wedstrijden tussen NPO 1/NPO UHD en BBC One nu en vanavond.

Wereld van verschil met geluid.

Pasi

Level 18
  • 10080Posts
  • 496Oplossingen
  • 5588Likes

Maar ja .... zolang hier niemand klaagt ( onder het motto het zal wel aan NPO liggen ), zolang zal Ziggo ook niet bij NPO gaan vragen/informeren. Want enig pro-actief beleid bij Ziggo, is vaak ver te zoeken. Als de klant niet klaagt/vraagt, dan gebeurt er vaak geheel niets.

Misschien dat de SuperExperts een Ziggo mod kunnen vragen of Ziggo ook die geluidproblemen 'ziet' en/of er eventueel al bij NPO navraag gedaan is.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23740Posts
  • 1053Oplossingen
  • 7563Likes

Geluid ligt echt aan de NPO want bijna elke keer is de verbinding wel eens verbroken en krijg je dit in beeld, zoals @Ronihd aangeeft, hier kan Ziggo weinig aan doen.

 

Ik kan wel via een Moderator vragen maar die geeft hetzelfde antwoord, misschien weet @Sander  iets, die is het topic gestart en kan hij dit voorleggen, meer kan ik niet doen, we kunnen kijken, we hebben 2 kanalen NPO1 en kanaal 999 en het einde komt zelfs NPO3 of NPO2 erbij bij dubbele poule tijden.

sebas14

Level 11
  • 593Posts
  • 16Oplossingen
  • 309Likes

@Dave! we weten inmiddels wel dat Ziggo hier technisch niks aan kan doen, maar Ziggo heeft wel kortere lijntjes met de NPO om aan te geven bij hun dat er tijdens de wedstrijden GEEN geluid uit de surroundspeakers komt. 

Dus kort samengevat, ligt de bal bij Ziggo en die kan hem naar de NPO schieten om te vragen waarom...

 

En de audiosystemen die wel geluid leveren bij het Dolby signaal met de surroundspeakers doen dit kunstmatig.

Dus laat een moderator dit balletje maar eens opgooien als ze dit willen. 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23740Posts
  • 1053Oplossingen
  • 7563Likes

Ik zal een balletje even naar ze schoppen, met linker enkel die zit toch nog in gips en moet opnieuw geopereerd worden, Oranje Gips ook. Als er raam sneuvelt ik weet van niks 😂 @sebas14 

 

@ All heb even een balletje geschoten betreft het geluid en een Moderator zal topic oppakken. Als ze bericht hebben gelezen morgen. Let wel dat door drukte het even kan duren maar het is gemeld.

Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

Nu bij België- Canada komt er geluid uit de surrounds en is dus 5.1

Pasi

Level 18
  • 10080Posts
  • 496Oplossingen
  • 5588Likes

@Kevinmastah: inderdaad nu wel 5.1 geluid.

 

@Ziggo:  maar vanavond ook weer internet problemen, net zo als gisteravond. Tijdens de wedstrijd zeer lange internet laadtijden en error meldingen tijdens het openen van webpagina's. En ook nu brand US weer blauw.

Ziggo -1png.png

sebas14

Level 11
  • 593Posts
  • 16Oplossingen
  • 309Likes

Ja, hier hoor ik nu ook geluid uit de surroundspeakers.

Vanmiddag was het nog niet.

Dit maakt de beleving toch wat mooier tijdens een wedstrijd.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23740Posts
  • 1053Oplossingen
  • 7563Likes

@ All

 

Voor het geluid van de WK waar sommige wel en sommige geen last hebben soms wordt de uitzending, even onderbroken dat er geen verbinding is, dat zie je in een link onder in.

 

Maar over het geluid, dit wordt door Ziggo bij de NPO geraadpleegd en is in behandeling, er wordt aan gewerkt. Ik kan weinig zeggen hoe verder, maar jullie worden hier op de hoogte gehouden.

Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@Dave! 

top en danke

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14077Posts
  • 1179Oplossingen
  • 6159Likes

Wat goed te lezen dat het met het geluid gisteravond wel goed ging. Ik ben benieuwd hoe het met de wedstrijden vandaag gaat (zelf ben ik helaas niet in de mogelijkheid om dit te testen. Ik heb enkel een soundbar). Laten jullie het weten? 

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic