Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2783Posts
  • 290Oplossingen
  • 2273Likes

Beleef het EK voetbal in UHD-kwaliteit bij Ziggo

Goed nieuws! Vanaf 14 juni volg je het EK voetbal bij Ziggo in UHD op NPO 1 UHD (kanaal 999). Om het toernooi in UHD-kwaliteit te kijken, heb je een UHD-televisie nodig. Maak je gebruik van een ontvanger? Dan dient deze ook UHD-geschikt te zijn. De Mediabox Next en de Next Mini zijn UHD-geschikt.

De technische specificaties op een rij:

• FPS: 50 frames per seconde (1080p)
  • Distributie: DVB-C / Next Mini via IP
  • Bitrate: +/- 16 Mbps
  • Kanaalnummer: 999
  • HDR: HLG

FAQ

Kan ik een UHD-uitzending van het EK voetbal opnemen in diezelfde hoge kwaliteit?
Je kunt wedstrijden van het EK voetbal vanaf een UHD-televisie in combinatie met Mediabox Next of Next Mini in UHD-kwaliteit opnemen.

Let op:
Om de UHD-beeldkwaliteit ook bij het terugkijken van de opname te behouden, moet de opname op een UHD-televisie in combinatie met een UHD-geschikte ontvanger worden afgespeeld.

Ik heb géén UHD-ontvanger maar wel een UHD-tv. Kan ik dan het EK voetbal in UHD-kwaliteit volgen?

Ja, dat kan! Het ongecodeerde signaal wordt óók uitgezonden in UHD-beeldkwaliteit. Hiermee is het EK voetbal ook in UHD-kwaliteit te volgen zonder een UHD-geschikte ontvanger. 

Kan ik (gesproken) ondertiteling aanzetten tijdens de UHD-uitzending op kanaal 999 van het EK voetbal? 

Nee, tijdens de UHD-uitzending van het WK zijn toegankelijkheidsdiensten, zoals (gesproken) ondertiteling, helaas niet beschikbaar. 

Waarom heb ik donker beeld als ik in 4K of in UHD kijk? 
Het UHD-kanaal 999 maakt gebruik van een High Dynamic Range (HDR)-standaard. Die standaard zorgt voor groter kleurbereik. Als je tv géén HDR ondersteunt, bekijk je de uitzending in Standard Dynamic Range (SDR). In dat geval heb je donkerder beeld. Op de reguliere HD-kanalen van de NPO gebeurt dit niet. 

Mijn tv ondersteunt HDR/HLG, maar het beeld blijft donker. 

Zet dan de helderheid en contrast op 100% en zet alle instellingen voor beeldverbeteringen uit (zoals live color, motionflow, extended range). Ook kun je de zogenaamde 'game modus' proberen om een zo neutraal mogelijk beeld te creëren. 

Veel kijkplezier en misschien zien we de oranje shirts in UHD schitteren op zondag 14 juli 21:00 uur!

128 Reacties
Videopionier

Level 7
  • 219Posts
  • 5Oplossingen
  • 151Likes

reactie Garihd.jpg

Resolutie oversampling gebeurt bij de zender en werkt het best als er geproduceerd  wordt in 4K HDR. Zie hier wat de EBU daar over schrijft:

tech.EBU-1.jpg

Videopionier

Level 7
  • 219Posts
  • 5Oplossingen
  • 151Likes

"Resolutie oversampling gebeurt bij de zender ...."

Nee dat gebeurt natuurlijk in de ontvanger. Maar om dat te kunnen doen is er wel voldoende spectrale energie nodig in het hoogste gebied, na de DCT omzetting. Op zijn Hollands gezegd, veel scherpere pixels, waarbij de helderheid voldoende afwijkt van de omliggende pixels.

De analogie met het oversamplen van audio zal menigeen herkennen. Immers als het 16 bits signaal afkomstig is van een zwaar gecomprimeerde opname, heeft oversampling ook geen zin.

Meedenkertje26

Level 4
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

IMG_0745.jpeg

Mooie beeld verschillen,  met mij Philips Tv 55PUS8807/12

IMG_0746.jpeg

IMG_0747.jpeg

Mathijsbw

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Hoi Sander, mijn met Quantis Ci+ module heb ik wel kanaal 999. Daar is nu nog geen bewegend beeld op, maar iets een melding over Dagpas.

Frequentie: 47400, 474000 of 474

Netwerk-ID: 5555 of 05555

Op mijn andere tv waarin direct coax zit kan ik kanaal 999 niet vinden. Ik heb de zenders nogmaals opgezocht. Regio Enschede 7514dm: 

Frequentie: 47400, 474000 of 474

Netwerk-ID: 4444 of 04444

Wat kan ik doen?

Steefb

Level 20
  • 16419Posts
  • 3041Oplossingen
  • 7690Likes

@Mathijsbw  Heb je favorieten ingesteld? En kijk je via deze?

youriy

Level 17
  • 3117Posts
  • 155Oplossingen
  • 752Likes

Welke tv's betreft het?

Mathijsbw

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Tv's: Ci+ met tcl 85c845.. direct op coax Sony 65xf9005 

Geen Favorieten ingesteld

Is al al bewegend beeld op 999 dan?

youriy

Level 17
  • 3117Posts
  • 155Oplossingen
  • 752Likes

Ik zou op beide tv's de zenders opnieuw laten zoeken met ID 5555.

Mathijsbw

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Met de tcl is het gelukt Youriy, dank! Bewegend beeld met HLG.

Nu boven even kijken of het lukt. 

Mathijsbw

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Met de Sony (direct coax) is het niet gelukt. 474000 met 04444 krijg ik 145 zenders en kan ik veel kijken, maar geen 999 aanwezig.

Met 05555 of 43211(Hengelo) krijg ik 290 zenders maar kan ik 1,2,3 en kanaal 13 en 14 alleen bekijken.

youriy

Level 17
  • 3117Posts
  • 155Oplossingen
  • 752Likes

Maar is dan 999 aanwezig? Dat 4 tm 12 het dan niet doen is bekend. Is alleen maar even als test.

Karel.

Level 16
  • 2109Posts
  • 268Oplossingen
  • 1457Likes

@Mathijsbw 

Op mijn Sony TV KD-55X8508C gebruik ik bij het kanalen zoeken UPC als provider en netwerk ID 04444 of ID 05555 en freq 474.000 Mhz. In beide gevallen is NPO1 UHD op kanaal 999 ongecodeerd aanwezig.

Als je wel of niet kijkt met CI+ module en/of netwerk ID 05555/04444 dat is in beide gevallen direct via de coax. De CI+ module en smartcard zorgt er alleen maar voor dat de gecodeerde kanalen bij je abonnement zichtbaar zijn.

Overigens wordt bij mij het NPO1 UHD veel te donker en met fletse kleuren weergegeven. Net als in het verleden dat NPO1 UHD ook al eerder beschikbaar was bij de vorige WK en olympische spelen in HDR-HLG.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Ben benieuwd dadelijk. ESPN uhd is bij mij altijd prima. Maar heb nu ook het gevoel dat het wat fletser is. Maar even de echte native uhd content afwachten.

dinandus

Level 9
  • 304Posts
  • 0Oplossingen
  • 190Likes

Voor de te lichte en of andere beeld problemen beste even de beeld instellingen in het tv menu aanpassen, vaak kun je het nog naar je gewenste voorkeur instellen, bij stellen.

Karel.

Level 16
  • 2109Posts
  • 268Oplossingen
  • 1457Likes

@dinandus 

“…vaak kun je het nog naar je gewenste voorkeur instellen” 

Vaak kan je het niet naar gewenste voorkeur instellen en blokkeert het HDR-HLG signaal handmatige instellingen.

TV fabrikanten en/of uitzendorganisaties lijken zich niet goed aan de standaard te houden voor HDR-HLG. En er andere ideeën op na houden hoe het moet en waardoor er problemen ontstaan bij de weergave.

Conforto

Level 10
  • 406Posts
  • 11Oplossingen
  • 234Likes

Studio kwaliteit tot nu toe erg flets tov van gewone npo1. Benieuwd of de NOS dit verprutst heeft of dat het hele signaal nog niet klopt.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

De huidtinten zijn erg wit in vergelijking met npo1 HD.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Ze zijn nog niet overgeschakeld naar UHD mensen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77341Posts
  • 5251Oplossingen
  • 22951Likes

@pennywise Mijn TV geeft het signaal als HLG-HDR aan, als ik 999 kies.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Ik vrees dat dit het is. Misschien kan iemand van de npo eens bij espn langs.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Mee nu zojuist pas is het overgegaan op UHD bij de start van de wedstrijd. Maar er zit een lijn in beeld die er niet hoort.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Aha niet dus. Springt nu op uhd maar met een beeldfout. Soort touwtjes in beeld.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Beeldfout verholpen nu.

Jjoop

Level 5
  • 52Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

1e helft EK Duitsland-Schotland wisselend gekeken op kanaal 1 en 999 UHD. Verbindingstest geeft UHD ok aan. 
Kleuren soms flets (oranje) of te fel (groen, blauw, wit) of onnatuurlijk (huidtinten). Contrast mooier op kanaal 1. 
Voorlopig geeft UHD geen meerwaarde voor mij. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77341Posts
  • 5251Oplossingen
  • 22951Likes

Hier met HLG-HDR op 999 een mooi helder beeld, een stuk helderder en kleurijker (niet overdreven veel saturatie) en contrastrijker dan op NPO1.

Je TV moet wel HLG en HDR kunnen verwerken en voldoende nits / cd/m2 weer kunnen geven, om het lichte beeld en het uitgebreide contrast te laten zien.

Altijd op de hoogte

• Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

• Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic