1
Vraag
2
Reageer en help mee
erik0248

Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ziggo go app ook voor oude apparaten

Ik als trouwe klant van Ziggo zou graag zien dat de Ziggo go app ook weer werkt op oude apparaten.

Ik weet dat bedrijven graag zien dat consumenten hun apparaten om de zoveel tijd vervangen.

Maar ik heb een geweldige Samsung Galaxy Tab 3 tablet, die het nog heel goed doet en waar ik gewoon nog Netflix op kan kijken, dus hoe mooi zou het zijn dat op zo'n apparaat de Ziggo go app ook gewoon nog/weer werkt?

Is dit technisch gezien haalbaar en zijn er meer van jullie die nog oudere apparaten hebben en daar ook graag een werkende Ziggo go app op zouden willen?

27 Reacties 27
Hatolex
Expert
Expert
  • 745Posts
  • 34Oplossingen
  • 346Likes

@erik0248 , het is voor grote bedrijven niet doenlijk om voor  hel lang apparaten te blijven ondersteunen. De techniek gaat voort, en jouw galaxy helaas niet. 😔

Pasi
Expert
Expert
  • 6167Posts
  • 370Oplossingen
  • 2820Likes

Hallo,

Misschien helpt deze zeer simpele uitleg : oudere apparaten hebben vaak oudere ( versies van ) besturingssystemen, met hun eigen kenmerken. De makers ( en de software scripters ) moeten voor iedere versie/type besturingssystemen, in de app een eigen gedeelte daarvoor maken, zodat die versie/type juist aangestuurd wordt. Terwijl ze er ook nog rekening mee moeten houden, wat ieder versie/type wel en/of niet kan ( welke specificatie ! ). Tevens moet ieder versie/type vaak anders ( b.v. met andere commando's ) aangestuurd worden.

Daardoor wordt het uitbrengen van een nieuwe app versie, steeds moeilijker. Want de lijst van ondersteunde versies/types wordt natuurlijk steeds langer en langer ( er komen steeds meer nieuwe versies/types besturingssystemen uit ). Uiteindelijk wordt de lijst voor specifieke versies/types in de app zolang, dat dit de ontwikkeling van de app in weg gaat zitten, omdat het ondoenlijk is om alles te herschrijven en te blijven testen. Dus laat men de oudste en/of minst gebruikte versies/types uiteindelijk weg.

U kan met uw Samsung Galaxy Tab 3 tablet natuurlijk altijd via een webbrowser naar Www.ZiggoGo.Tv gaan en zo tv kijken.

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Bedankt voor deze uitgebreide reactie.

Maar hoe kan het dan dat het Netflix wel lukt om oude apparaten te blijven ondersteunen?

Dat komt op mij over als 'waar een wil is is een weg'

Ik vind het zelfs vallen onder klantenservice, want Ziggo geeft zelf aan dat je met de Ziggo go app op al je apparaten tv kan kijken.

Dan zou je denken dat daar een Samsung Galaxy tab 3 ook onder valt 😉

Hatolex
Expert
Expert
  • 745Posts
  • 34Oplossingen
  • 346Likes

@erik0248 , dat verschil wordt mede veroorzaakt door het klantbereik. Voor netflix 10talle miljoenen en voor Ziggo enkele miljoenen, en waarvan ook nog een deel misschien geen gebruik maakt van de app. Dus kijkt men naar de impact van het beleid, hoeveel klanten zouden er nog zijn met een galaxy zo als jij hebt, niet veel, dus stopt de ondersteuning.

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Dat vind ik wel een dingetje.

Het kan niet zo zijn dat klanten een goed werkend apparaat moeten weg doen of vervangen, omdat een bedrijf vindt dat de ondersteuning moet stoppen, zeker niet als je betaalt voor tv en de extra services die daarbij horen, in dit geval een Ziggo go app.

Ik snap het verstandelijk, maar gevoelsmatig heb ik er toch moeite mee, vandaar ook het 2e gedeelte van mijn vraag, "zijn er meer van jullie die nog oudere apparaten hebben en daar ook graag een werkende Ziggo go app op zouden willen?"

Ik wil daar voor mezelf een goed beeld van, want ik kan me niet voorstellen dat klanten het niet heel fijn zouden vinden als ze zouden weten dat ook op hun oudere apparaten de Ziggo go app weer zou werken.

De app zelf is top namelijk 👍😊

Pasi
Expert
Expert
  • 6167Posts
  • 370Oplossingen
  • 2820Likes

@erik0248  schreef:

Bedankt voor deze uitgebreide reactie.

Maar hoe kan het dan dat het Netflix wel lukt om oude apparaten te blijven ondersteunen?

Dat komt op mij over als 'waar een wil is is een weg'

Ik vind het zelfs vallen onder klantenservice, want Ziggo geeft zelf aan dat je met de Ziggo go app op al je apparaten tv kan kijken.

Dan zou je denken dat daar een Samsung Galaxy tab 3 ook onder valt 😉

Het antwoord is simpeler dan u denkt : Netflix heeft o.a. gewoon betere software engineers en/of besteed daar meer geld aan.

Zo'n programma is niet 1-2-3 gemaakt, zomaar een simpel voorbeeld : Eerst moet er een idee zijn wat men allemaal wil met het programma. Daarna moet worden gekeken, met welke onderdelen ( b.v. servers e.d. ) er verbindingen maakt moet worden, om die doelen te behalen. Een stap daarna zou kunnen zijn, te onderzoeken welke apparaten allemaal ondersteund moeten worden ( Tab 3 wel /niet ? ). Daarna moeten al die eisen in software code omgezet worden.

Als u kijkt naar Over de update van Ziggo GO en de lange lijst met bugs ( = programmeer fouten, onkunde en/of gebrek aan kennis van de scripters ) en hoelang het duurt voordat men deze fouten hersteld, dan is direct duidelijk dat het door Ziggo ingehuurde bedrijf, de kennis, de expertise en/of het geld mist, om zo'n app goed te maken.

Ps. Natuurlijk is in ieder nieuwe software/app, altijd een aantal bugs te verwachten, maar zo desastreus als bij de ZiggoGo update van afgelopen april, ziet men zelden in de IT wereld.

Een typisch voorbeeld van te laag inzetten. Bij veel bedrijven, worden IT-projecten vaak aan het goedkoopste IT-bedrijf gegund, maar voor een dubbeltje krijg je natuurlijk geen top product.

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ik waardeer de uitgebreide manier van reageren, waardoor er ook een helder beeld ontstaat van de situatie.

Ik denk dat het goed kan zijn als Ziggo Vodafone intern toch nog eens gaat kijken naar de mogelijkheden, want je kunt het als bedrijf ook zien als een mooie uitdaging.

En ik denk niet dat geld het probleem hoeft te zijn bij een goedlopend bedrijf als Ziggo Vodafone.

Daarnaast is een interessante vraag, heeft een bedrijf de verplichting services te blijven bieden/leveren, ondanks veroudering van een apparaat waarmee van de services gebruik wordt gemaakt, of is dat iets wat elk bedrijf voor zichzelf kan bepalen?

Hatolex
Expert
Expert
  • 745Posts
  • 34Oplossingen
  • 346Likes

@erik0248 , Maar voor hoelang en voor welke apparaten zou dat dan moeten gelden, er moet toch ergens een grens liggen. En wat zou die grens dan moeten zijn, 15-20 jaar of zoiets, dat is in de IT wereld zo ongeveer gelijk aan het stenen tijdperk. En voor welke merken en soorten zou dat dan moeten gelden? 

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goeie vraag.

Ik denk dat je uit mag gaan van een levensduur van 10 jaar, mits het apparaat zelf het 10 jaar vol houdt.

Bij de meeste apparaten van tegenwoordig mag je blij zijn als een levensduur van 5 jaar wordt gehaald met al die zgn. "high-tec" maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving met apparaten die al langer dan 8 jaar meegaan.

Als voorbeeld, mijn Samsung Galaxy S7 uit 2016 doet het nog steeds goed, en ik kijk er ook vaak tv op met de Ziggo go app 😉

De Samsung Galaxy tab 3 komt uit 2013.

Pasi
Expert
Expert
  • 6167Posts
  • 370Oplossingen
  • 2820Likes

@erik0248  schreef:

...Daarnaast is een interessante vraag, heeft een bedrijf de verplichting services te blijven bieden/leveren, ondanks veroudering van een apparaat waarmee van de services gebruik wordt gemaakt, of is dat iets wat elk bedrijf voor zichzelf kan bepalen?

Ziggo levert o.a. tv, internet en telefoon, maar wat dat exact inhoud ( b.v. welke zenders, welke resolutie, welke bitstream, welke EPG leverancier, welke mediaboxen, welke apparaten, welke service, helpdesk, ..... ), dat mag Ziggo ( behalve een aantal verplichte zenders ) geheel zelf bepalen.

Aangezien Ziggo commercieel is, is geld sturend en als iemand geld kan/wil bezuinigingen door b.v. oude versies/type besturingssystemen te schrappen in een app, dan is het letterlijk een pennenstreep in het contract.

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ok, duidelijk.

Ik hoop dat er ook wat klanten met oudere apparaten op dit topic reageren, want ik ben erg benieuwd naar hun kijk erop, en wat zij graag zouden willen, of dat ze het prima vinden zo 👍

Hatolex
Expert
Expert
  • 745Posts
  • 34Oplossingen
  • 346Likes

@erik0248 , moet Ziggo in jouw opvatting de Galaxy nog ondersteunen.? 

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Als het aan mij ligt wel, dan vind ik een ondersteuning van 10 jaar redelijk 👍

Xvisor

Gedreven Raadgever
  • 250Posts
  • 3Oplossingen
  • 129Likes

Waarschijnlijk zullen ze niet zozeer naar jaren kijken maar veel meer naar vraagstukken als contentbeveiliging, aantal gebruikers van het soort device en versie van het os die erop draait. Dit is een logische manier van werken voor elk bedrijf, zo ook Netflix. Netflix bied zijn diensten alleen veel breder aan, ook in landen die bijvoorbeeld technologisch toch nog wel aardig achterlopen op ons bijvoorbeeld.

Een paar voorbeelden waarom oudere apparaten op een moment zullen afvallen voor een partij als Ziggo:

1. Als een tablet/ander device een verouderde Android versie heeft die bijvoorbeeld modernere DRM (digitale rechten beheer) niet meer aan kan dan kunnen leveranciers (films/series/live tv) tegen Ziggo zeggen we willen niet dat je onze streams aanbied op apparaten die bepaalde DRM niet ondersteund. Dit levert een issue op waardoor partijen dan geneigd zullen zijn om te zeggen we stoppen met dit oudere device type.

2. Apparaten/OS versies die nog maar door een zeer select publiek (ik noem maar een voorbeeld, 3% van de klanten) worden gebruikt kosten vaak erg veel tijd en energie om te blijven ondersteunen en vallen dan af (ook hierbij kan er zoals gezegd bijvoorbeeld en groot verschil in een netflix en een ziggo zijn).

3. Ziggo gebruikt een bepaald framework met een stapel hapklare brokken (om het zo maar te zeggen) om een App te bouwen zodat ze met zo min mogelijk energie een zo breed mogelijk aantal platformen kunnen ondersteunen en niet voor elke soort apparaat een aparte App te hoeven maken en onderhouden. Dit scheelt uiteindelijk in bugs, kosten en ondersteuning! Wat de grote bulk aan klanten weer ten goede komt. Hierbij zijn ze dan ook wel afhankelijk van het framework en welke OS versies daarin nog ondersteund worden. Netflix ontwikkeld echt volledig eigen App voor elk platform, dit kan ook omdat zij veel meer abonnees hebben.

Ik wil hiermee niet zeggen dat dit persé de uitgangspunten van Ziggo of Liberty Global zijn maar wel dat er heel veel goede redenen kunnen en waarschijnlijk zullen zijn waarom die Tab 3 het niet meer doet. Volgens mij draait een Galaxy Tab 3 nog Android 4, wat wel al zo oud is (en onveilig) dat zelfs Google zegt dat je hem niet meer moet gebruiken en je bank datzelfde ook zal zeggen bijvoorbeeld.

Pasi
Expert
Expert
  • 6167Posts
  • 370Oplossingen
  • 2820Likes

@Hatolex  schreef:

@erik0248 , moet Ziggo in jouw opvatting de Galaxy nog ondersteunen.? 

een smartphone van bijna 10 jaar oud? Ik vindt het moeilijk, de techniek gaat tegenwoordig zo snel.

Het nadeel van smartphones ( in dit geval ), is dat Google iedere zo veel jaar een nieuwe versie van Android uitbrengt. Nu heb ik geen verstand van Android, maar wat mij irriteert aan al die nieuwe versies, dat veel opties daardoor steeds ergens anders staan of dat opties na een paar jaar spontaan verdwijnen.

Tevens heeft de smartphone de afgelopen ( zeg ) 10 jaar, enorme technische vooruitgang gemaakt en zijn o.a. de cpu's en gpu's veel beter en sneller geworden. Waardoor je, gerekend naar CPU kracht, er met gemak mee naar de maan zou kunnen gaan.

Als IT'er begrijp ik de keuze, maar als consument is het wat anders....

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ook jij bedankt voor je uitgebreide reactie, bekend gezicht trouwens 😉

De tab 3 zelf doet het gelukkig nog wel, maar de Ziggo go app draait er niet meer op.

Ik gebruik mijn tablet vooral voor Netflix of film downloads.

Je verhaal is me duidelijk, en ik snap ook dat bedrijven afwegingen maken, maar voor mensen met een verder nog goed apparaat is het niet fijn.

Bankzaken doen op een dergelijk verouderd apparaat zou ik zelf ook niet aanraden 😅

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 61488Posts
  • 4190Oplossingen
  • 15633Likes

@erik0248 "Het kan niet zo zijn dat klanten een goed werkend apparaat moeten weg doen of vervangen, omdat een bedrijf vindt dat de ondersteuning moet stoppen, zeker niet als je betaalt voor tv en de extra services die daarbij horen, in dit geval een Ziggo go app."

Het uitgangspunt ben ik het mee eens, ooit een HTC Flyer die vanwege geen Android en veiligheidsupdates niet meer bruikbaar was en dat is met alle verouderde systeemsoftware het geval.

Je kunt het blijven gebruiken via het internet, maar de kans dat je gehackt wordt is al groot en dan zit de hacker al in je eigen netwerk.

De 1e stap is dan langere systeemupdates voor veilige systeemsoftware.

Wat betreft de Ziggo Go app.

Als er een aparte groep programmeurs, waar al een tekort aan is dus extra duur, software moet maken die op oude apparaten ook goed werkt, dan zit daar een vet kostenplaatje aan wat de abonnementskosten omhoog zal laten gaan, waar andere klanten dan weer niet blij mee zijn als ze die extra abonnements kosten voor een paar duizend gebruikers moeten gaan betalen, omdat die paar duizend klanten, verouderde apparaten willen gebruiken.

Als er een apart abonnement zou komen voor gebruik van oude apparaten, dan ben ik bang dat binnen afzienbare tijd een nieuw apparaat goedkoper is, dan het hogere abonnement en zal men kiezen, zeker in deze onzekere dure tijden, voor een nieuw apparaat en niet voor de hogere kosten.

En voor de paar honderd mensen die het wel kunnen betalen is de hoeveelheid te klein en zouden die nog veel meer moeten gaan betalen voor die dienst.

Voor de KPN app heb je minstens Android 6 nodig en voor T-Mobile Android 5, voor zolang dat nog duurt, dus dat is ook geen optie.

erik0248
topicstarter
Stamgast
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ok Bert, bedankt voor je reactie 👍

sebas14
Expert
Expert
  • 524Posts
  • 14Oplossingen
  • 287Likes

@erik0248 

Ik zou eens zeggen, probeer eens onderstaande link (De oude versie 4.34 waar Ziggo Go ook op heeft gedraaid) Virgin valt ook onder Liberty net als Ziggo.

Zie:

https://virgintvgo.virginmedia.com/en.html

en vergelijk dit eens met:

https://www.ziggogo.tv/nl/home

(Versie 4.42 van nu)

Merk je verschil?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Over de update van Ziggo GO

Update: 8 november 2022 Laatste versie 4.44.5618 beschikbaar in de bekende app stores Deze bevat onder andere: Na een wijziging in de tv gids, kan een programma weer direct bekeken worden. Spontaan ui...

Geplaatst in Ziggo Updates