Simon1979

Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Ziggo Go icm Google Chromecast v3

Cecilia Z Ik heb een vraag: het duurt vrij lang met een kanaalwissel bij gebruik van een Google Chromecast v3. Het duurt ongeveer 10 seconden bij mij voordat de volgende zender getoond wordt. Dat is nog langzamer dan bij gesprek van een CI+ module. Uiteraard moet e.e.a. gebufferd worden, maar kunnen jullie daar ook nog iets aan doen? Dan is het helemaal top! Voorheen ging dit veel sneller wat ik me nog weet te herinneren. Toen duurde het hooguit 3 seconden. Dat werkt veel fijner. Ik gebruik 5GHz WIFI.

33 Reacties 33
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jooster  schreef:

Voormalig UPC gebied. Wisselen van kanaal in de app zonder Chromecast gaat overigens wel snel. Maar zodra je gaat casten, gaat het wisselen ineens enorm traag... 😢


De cast techniek werkt iets anders dan de Ziggo Go TV app. Het apparaat waarvan je cast stuurt een opdracht naar het Ziggo platform dit platform verwerkt deze opdracht en stuurt de nieuwe info naar de Chromecast.

 

De Ziggo Go TV app stuurt direct de opdracht naar het TV platform daar zit geen extra apparaat tussen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik krijg hier met een Chromecast Ultra als ik kies voor stop casten ook een foutmelding.

Het vreemde is nu ik kan wel bovenin kiezen voor casten op de TV komt ook klaar om te streamen in beeld, echter ik kan geen programma meer starten.

Screenshot_20210613-081424_Ziggo GO.jpg

 

Het genoemde zap probleem ondervind ik niet het starten van een ander kanaal gaat binnen 5 seconden. Ik heb hier thuis een 75/10 lijn die verbinding naar buiten doet er niet zo toe. Het gaat om de interne communicatie met de wifichip. Boven waar ik dit test heb ik een eigen router als accespunt staan. De interne wifi verbindings snelheid is 86 Mbps via 5 ghz met ongeveer 44 dBm veldsterkte.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Paul : @Jooster heeft ook last van het enorm traag zappen, dus ik ben niet de enige.

Even om uit te sluiten: wij zitten beide op het voormalig UPC gebied, jij ook? Kan het daar nog mee te maken hebben? Ik meende mij te herinneren dat het nog 2 aparte netwerken zijn? (UPC/Ziggo).

Het enige wat de Chromecast hoeft te doen is de stream starten zou ik zeggen.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Klopt hoor, dat bedoel ik. Bij mij werkt de Chromecast functie niet zo goed op mijn Android TV device, vandaar deze vraag omdat ik het eigenlijk niet nodig heb. Het beeld blijft eerst staan voordat het begint met afspelen. Maar idd, het kan handig zijn om de smartphone als afstandsbediening te gebruiken mocht dat eens nodig zijn.

Jooster

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dat snap ik, maar wellicht noem je zo al een deel van het probleem. Zonder casten (dus op de app zelf kijken, op de smartphone) geeft de app voor een kanaalwissel een opdracht aan het platform, die deze uitvoert en de nieuwe content naar de app stuurt. Bij casten geeft de app ook een opdracht aan het platform, maar de afhandeling is anders omdat de bestemming van de content anders is (niet de app maar de Chromecast dongle). Wellicht moet het probleem van de trage kanaalwissel en tevens de oplossing in het platform gezocht worden.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jooster eerder in de som der delen kortom alles bij elkaar.

Als je de Ziggo Go TV app beschikbaar hebt is casten vanaf een tablet onnodig dat terzijde.

 

Ik heb zelf de Chromecast ultra en heb geen echte problemen met de wisseling van kanaal.

Ps fZiggo gebied hoewel dat niet echt uit zou mogen maken,valt het niet uit te sluiten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Simon1979 de chromecast doet zelf niks, deze ontvangt puur de content vanaf het Ziggo platform. De stream wordt gestart op dat platform vanaf je tablet.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@RoWi. @Zou je een filmpje voor Jooster en mij kunnen maken van een paar kanaalwissels bij gebruik van een Chromecast? Dan hebben we er (letterlijk) even een beeld bij. Alvast bedankt. Weet overigens niet of een Ultra of v3 nog wat uitmaakt qua snelheid. Dacht het eerlijk gezegd niet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Sneller dan mijn verbinding naar buiten (75 Mb) of de interne wifi snelheid (86Mb) kan al niet.

Als ik daar tijd/zin/gelegehheid voor heb wil ik daar best tijd aan besteden.

Het kan uiteraard zo zijn dat ik meer geduld heb. Ik zie een buffer icoon tijdens het wisselen maar de tijd die het in beslag neemt stoort ons niet.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

@Simon1979 Erik S had je nog een tip gegeven om te checken of het mis gaat bij je verbinding, oftewel merk je verschil als je verbinding maakt met een andere wifi verbinding? Heb je al tijd gehad om hiermee aan de slag te gaan? 

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Mariska ja, bedankt, dat heb ik idd gedaan, maar helaas geen verschil. Gebruiker @Jooster heeft hetzelfde probleem met traag zappen. Zou fijn zijn als gebruiker @RoWi. ons van een filmpje kan voorzien hoe het er bij hem uit ziet. Dat het iets langer duurt met zappen is niet erg, maar 8-10 seconden werkt niet zo fijn.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Een Filmpje heb ik nog niet gemaakt, wel wat getest. Vanuit de gids vrij snel na elkaar andere kanalen gekozen, ik kom hier gemiddeld op 4 tot 6 seconden.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Mariska kunnen jullie e.e.a. versnellen bij gebruik van lineaire TV op Google Chromecast v3 of is dit het maximaal haalbare?

 

Bedankt voor het testen RoWi.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@Simon1979

 

Zover nu bekend, zien wij geen manier om dit te versnellen. Wel willen we natuurlijk het e.e.a. uitzoeken en kijken naar mogelijkheden, maar daarmee verandert het niet op een korte termijn.

Uitgelicht topic