Simon1979

Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Ziggo Go icm Google Chromecast v3

Cecilia Z Ik heb een vraag: het duurt vrij lang met een kanaalwissel bij gebruik van een Google Chromecast v3. Het duurt ongeveer 10 seconden bij mij voordat de volgende zender getoond wordt. Dat is nog langzamer dan bij gesprek van een CI+ module. Uiteraard moet e.e.a. gebufferd worden, maar kunnen jullie daar ook nog iets aan doen? Dan is het helemaal top! Voorheen ging dit veel sneller wat ik me nog weet te herinneren. Toen duurde het hooguit 3 seconden. Dat werkt veel fijner. Ik gebruik 5GHz WIFI.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5785Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@Simon1979

 

Zover nu bekend, zien wij geen manier om dit te versnellen. Wel willen we natuurlijk het e.e.a. uitzoeken en kijken naar mogelijkheden, maar daarmee verandert het niet op een korte termijn.

Bekijk in context

33 Reacties 33
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Simon1979,

 

Ik hoop dat ik hem ook mag beantwoorden 😉

 

Dit probleem is bij ons niet bekend en ik heb het ook nog niet kunnen reproduceren. Dit is standaard bij elke kanaalwissel die je doet? En dit gaat om live tv?

Vanaf welk apparaat cast je? Wat zie je precies tijdens deze 10 seconden in beeld?

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Ja, natuurlijk graag zelfs!

 

Ja, idd bij live TV en bij gebruik van Google Chromecast dongel v3 uit 2018.

Ik zie dan 10 seconden een cirkeltje draaien met Ziggo ligo voordat de stream start.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Helder! Heb je ook een stroomkabel op de Chromecast aangesloten (via de USB-poort) en zo ja, zit deze in de TV of in een stopcontact?

Mocht je die in je TV hebben, heb je dan de optie om deze in een stopcontact te doen?

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Ik gebruik geen USB poort en maar idd een de voedingsadapter, maar dan dus 10 seconden wachten per kanaalwissel bij lineaire TV. Ik heb vroeger v2 van de Chromecast gehad en dat ging veel sneller voor mijn gevoel. Ik gebruik nu Android TV, maar de Chromecast v3 heb ik aangeschaft voor op vakantie. 🙂

 

By the way, kunnen jullie ook de Chromecast optie uitschakelen als men wil casten vanaf de telefoon naar Android TV? Dit is m.i. niet nodig. Bovendien werkt dit niet soepel zag ik. Het beeld blijft eerst staan voordat de stream gaat lopen. Dit is niet het geval bij een fysieke Chromecast. Als Android TV device gebruik ik de Nokia Streaming Box 8000.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Alex : het wisselen van kanalen met Lineaire TV ging met de Chromecast v2 in het verleden stukken sneller dan nu met de Chromecast v3, terwijl v3 ietsje sneller zou moeten zijn.

Maar misschien dat anderen dat ook kunnen bevestigen.

Als jullie dit kunnen verbeteren zou dat top zijn.

 

Bovendien krijg ik een foutmelding 2161 (Er is een fout opgetreden. Hierdoor kunnen we de video niet streamen) als ik de Chromecast v3 ontkoppel in de app ('Stop met steamen').

 

En klopt de EPG wel? Ik had bijvoorbeeld Veronica en op het scherm van mijn smartphone stond The Big Bang Theory tussen 19:15-19:40 uur en toen ik wilde casten maakte de app er 'Mom' van met hetzelfde tijdstip zowel op het castscherm op de smartphone als op de TV. Misschien kunnen jullie dit ook nog nakijken of de EPG altijd overeenstemt bij het casten?

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Hey @Simon1979

Je gaat er inderdaad vanuit dat een V3 juist verbetering brengt en sneller is. Ik ben erin gedoken voor je en het is niet bekend en dat het zappen lang duurt komt me ook niet bekend voor vanuit de reviews in de store. Heb je de boel al eens allemaal losgekoppeld en opnieuw verbonden met internet? 

Wat betreft de EPG, ervaar je dit probleem alleen met Veronica of met bepaalde programma's? Zo ja, heb je meer voorbeelden? Ik hoor het graag van je! 

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Mariska : ik heb even een fimpje gemaakt zoals ik het ervaar:

https://www.dropbox.com/s/ttjvfu3fzi511tm/20210605_085548.mp4?dl=0

 

'Zappen' gaat niet echt vlot bij gebruik van Chromecast v3 en bij Comedy Central wordt een verschillende EPG getoond: Friends op het scherm, maar dat klopt niet en op de telefoon wat het moet zijn: How I Met Your Mother. Het is zo te zien erg verschillend. Eerder had ik het bij Veronica. Geen idee hoe dit kan. Daarnaast blijft de boel ook wel eens draaien, dan moet ik de stream opnieuw starten. Als laatste krijg ik foutmelding 2161 als ik de Chromecast v3 ontkoppel.

 

Ik heb al e.e.a. geprobeerd met opnieuw verbinden e.d. maar mag niet baten. Ik gebruik de nieuwste firmware van de Chromecast v3. En mijn Samsung Galaxy A8 heeft Android 10.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Mariska : hierbij ook nog wat foto's om aan te geven dat de EPG niet klopt bij gebruik van de Google Chromecast.  Hebben jullie wellicht een verkeerde datakoppeling gemaakt i.v.m. Replay TV welke nu ook te gebruiken is met Chromecast? Bij lineaire tv moet het actuele item getoond worden.

 

Tevens wordt op het vergrendelscherm van mijn Samsung smartphone ook niet aangegeven wat er wordt afgespeeld, wel dat de app Ziggo Go bezig is. Kan dat ook nog aangepast worden?

 

Screenshot_20210606-094227_Ziggo GO.jpg

 

Zie de tijd links in beeld 09:44.

Er wordt een film afgespeeld, maar onderaan in de meldingsbalk voor Chromecast wordt aangegeven dat Zappsport bezig is. Dat klopt niet. Dat was het programma ervoor.

 

Screenshot_20210606-094402_Ziggo GO.jpg

 

Als je op de meldingsbalk voor Chromecast klikt, zie je inderdaad dat dit programma al is afgelopen. Al sinds 09:00, drie kwartier eerder! 

 

Screenshot_20210606-094422_Ziggo GO.jpg

 

Ander voorbeeld: Je ziet duidelijk in de gids dat Downton Abbey bezig is, maar Father Brown, het vorige programma wordt weer aangegeven in de meldingsbalk voor Chromecast. 

 

Screenshot_20210606-094655_Ziggo GO.jpg

 

Programma is inderdaad weer afgelopen, maar wordt wel getoond. 

 

Screenshot_20210606-094711_Ziggo GO.jpg

Screenshot_20210606-094744_Ziggo GO.jpg

Ik hoop dat jullie een snelle fix kunnen regelen, liefst ook dat het zappen sneller gaat bij lineaire tv bij gebruik van Chromecast. Daarnaast zou het een mooie optie zijn als je kunt bepalen wat je in de meldingsbalk voor Chromecast wilt zien: de zenderlogo of een plaatje van het programma.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

En of jullie dus de Chromecast optie willen verbergen als men wil casten vanaf de telefoon naar Android TV? Dit is m.i. niet nodig, daar is een aparte app voor. 

 

Is dit trouwens inmiddels intern doorgezet? Alvast bedankt.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @Simon1979! Dank voor het aanleveren van al deze informatie. Het filmpje heb ik bekeken en ik ben het met je eens dat het wisselen van zender vrij lang duurt. Het is lastig te zeggen waar dit aan ligt. Zoals eerder aangegeven is dit probleem niet algemeen bij ons bekend en het kan ook veroorzaakt worden door je eigen verbinding. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om je Chromecast elders te testen op een ander draadloos netwerk? Zo kunnen we je eigen netwerk nog wat meer uitsluiten als mogelijke boosdoener.

 

Het probleem met de EPG is goed duidelijk gemaakt door je, de afbeeldingen/screenshots helpen daar enorm bij. Het lijkt net alsof de meldingsbalk niet ververst wordt als ik het goed begrijp. Zo ervaar/zie jij dit ook, toch?

 

De optie om te casten vanaf je telefoon naar je Android TV device kunnen we niet uitschakelen, ondanks dat er een aparte Ziggo GO TV app voor de Android TV beschikbaar is. Je Android TV device heeft naar alle waarschijnlijkheid een ingebouwde Chromecast. Ziggo GO ziet dat als een 'gewone' Chromecast en om die reden komt de mogelijkheid om ernaar te casten naar voren. Ik ervaar exact hetzelfde met mijn Xiaomi Mi Box S die ook draait op Android TV.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Erik S : Ik zal nog wat tests doen, maar de Chromecast zit op het 5 GHz netwerk net als de rest van de apparaten die gewoon 300 Mbit teruggeven van mijn abonnement

Kun je ook een filmpje maken hoe het eruit zou moeten zien bij het zappen?

 

Ja, de meldingsbalk ververst inderdaad niet net zoals het vergrendelscherm.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hartelijk dank @Simon1979! Ik hoop dat het doen van nog wat extra tests nog wat oplevert en meer zegt over waarom het zappen bij jou relatief lang duurt. Het probleem met de meldingsbalk neem ik mee naar de ontwikkelaar van de Ziggo GO app. Wat daar precies de oorzaak van is weet ik helaas niet.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Erik S : hoeveel seconden duurt het zappen bij jou? En gebruik je een Chromecast 2e generatie of 3e generatie? (Dus niet de Mibox gebruiken s.v.p.)

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Simon1979 We hebben het zappen hier ook even getest op een Chormecast (3e Generatie). Als wij zappen veranderd het kanaal binnen circa 5 seconden. Wil je voor het trage zappen de Chromecast anders nog een resetten en de kwaliteit v.d. verbinding (wifi) checken? Het probleem met de meldingsbalk is doorgegeven aan de ontwikkelaars, dus hier wordt ook naar gekeken. 

Jooster

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Chromecast:

Wisselen kanaal bij Chromecast V3 bij ons ook supertraag. We hebben 3 Chromecasts, bij alle 3 hetzelfde probleem. We zitten op een nieuw fantastisch werkend supersnel netwerk met een Deco M5 met 3 units. Nergens problemen met welke toepassing dan ook, behalve traag wisselen van kanalen met de Ziggo app.

 

Foutmelding 2161:

Krijgen wij ook als we met de app stoppen met streamen naar Chromecast. Doet zich voor op beide Android telefoons die we in huis hebben. Iedere keer als we casten stoppen.

 

Hiermee zijn de problemen van Simon1979 gerepliceerd.  Het zou toch erg fijn zijn als dit wordt opgelost.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

@Jooster : O super dat je zit ook even hebt getest, bedankt! Ik dacht dat ik gek werd 😉

Heb ook nog een 2e generatie Chromecast geprobeerd, maar hetzelfde verhaal als met de 3e generatie.

Zo vind ik zappen niet echt fijn op de Chromecast, terwijl ik zeker weet dat het in het begin van de Chromecast ondersteuning in de Ziggo Go app veel sneller heeft gewerkt.

Zit jij trouwens in oud UPC gebied of in oud Ziggo gebied, niet dat het uitmaakt, maar dan is dat ook nog uitgesloten. Dit omdat de Ziggo moderators niets van dit probleem herkennen namelijk.

Op Android TV en via de webbrowser loopt het wel soepel, nu de Chromecast nog.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Ik heb ook nog via een mobiele hotspot geprobeerd, maar hetzelfde resultaat.

Jooster

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Voormalig UPC gebied. Wisselen van kanaal in de app zonder Chromecast gaat overigens wel snel. Maar zodra je gaat casten, gaat het wisselen ineens enorm traag... 😢

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Simon1979 je bedoelt de weergave van het chromecast icoon? 

Vanaf een device met android TV start je de app op dat apparaat zelf op. De Nokia heeft een ingebouwde Chromecast, anders zal je dat icoon niet zien. 

Het casten vanuit de app op een mobiel of tablet naar de Nokia is inderdaad niet nodig, dat is je eigen keuze. Wat je op die manier doet is de Ziggo app op de tablet of mobiel gebruiken als afstandsbediening.

 

Ik zie nu pas dat @Erik S dit ook noemde.

 

Uitgelicht topic