kb1

Level 7
  • 143Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

Ziggo Go Windows geheugen probleem

Als je de ziggogo.tv website gebruikt op Windows 10 raak je steeds meer geheugenruimte kwijt.

Het proces "Beheer van Bureaubladvensters" (dwm.exe) zorgt er voor dat alle vensters worden weergegeven. Als je ziggogo.tv gebruikt in de browser zie je in Taakbeheer dat dit proces de grafische processor (GPU) nog meer gaat gebruiken dan de browser zelf. Wat je ook kunt zien in Taakbeheer is dat Beheer voor Bureaubladvensters telkens meer geheugen gaat gebruiken, ongeveer 0,1MB per seconde meer.

 

Kijk je een wat langer programma dan kun je zien dat het proces is aangegroeid tot meer dan 2GB terwijl het normaal maar 14MB groot is. Stop je ziggogo.tv dan zie je na een heel lange tijd soms dat het geheugen weer afneemt. Als dat niet gebeurt moet je Windows herstarten om dit te herstellen.

 

Er zit normaal wel wat variatie in de grootte van Beheer voor Bureaubladvensters maar dit is exceptioneel. Het lijkt er op dat er een memory leak zit in de ziggogo.tv code.

 

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Welke browser gebruik je?

kb1
Topicstarter
Level 7
  • 143Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

Ik heb getest met Firefox en Edge. Beiden hetzelfde resultaat.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

is windows en drivers ook up-to-date ?

kb1
Topicstarter
Level 7
  • 143Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

Als je bedoelt of ik netjes op tijd de Windows en browser updates laat installeren - ja.

Ik heb dit getest op twee verschillende devices, een redelijk recente desktop en een oude laptop. Beiden hetzelfde resultaat.

 

Maar ik nodig je uit om het zelf te proberen - start Windows taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc) en kies indien nodig voor meer details. Zoek in de lijst "Beheer van bureaubladvensters" - handig is om er een keer op te klikken zodat je kunt volgen waar die telkens staat. Merk op de hoeveelheid geheugen die dit proces nu gebruikt, normaal is iets in de buurt van 14MB. Kijk ook naar het percentage GPU, als je verder niets draait is dit meestal onder de 1%.

Start nu je browser en open ziggogo.tv en ga iets leuks bekijken. Kijk zo nu en dan naar Taakbeheer en merk op dat het geheugen voor Beheer van bureaubladvensters ongeveer elke seconde oploopt met 0,1 MB. Je zult ook zien dat het GPU percentage een stuk hoger ligt, tussen 10 en 20% is te verwachten. Bij de browser is GPU ook flink hoger, de browser en Beheer van bureaubladvensters werken hier samen.

(GPU is niet van toepassing voor oudere PC's die geen aparte grafische kaart hebben. In dat geval is het CPU gebruik hoger.)

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb Ziggo go draaien, samen met 2 live streams vanuit satelliet en 1 live stream vanuit ISS op Chrome en Firefox.

Na een 30 minuten blijft het met 61MB nagenoeg onveranderd zoals te zien in de schermprint.Schermopname (34).png

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Onderstaand is gemiddeld met langere tijd TV kijken.

 

Zodra ik iets anders ga doen of rechts onderin het scherm op het meldingen icoon klik, dan gaat alles omhoog, maar niet als alleen ZiggoGoTV in beeld is.

 

Bert_0-1635254377007.png

 

kb1
Topicstarter
Level 7
  • 143Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

Ik zie nu dat het probleem niet altijd bij mij optreedt. Afgelopen zaterdag was het raak met verschillende browsers op verschillende PC's en ook nog nadat ik had gereboot.

Vandaag heb ik een keer gezien dat het geheugen opliep maar andere keren blijft het gewoon gelijk. Ik heb niets veranderd, zelfs niet tussendoor gereboot of de browser gestopt.

 

Wat rondgekeken op internet en er zijn problemen bekend met dwm (=Beheer van bureaubladvensters) in combinatie met Intel grafische systemen. Microsoft moet die problemen oplossen maar heeft dat tot dusverre niet gedaan.

Frenkies

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik had hetzelfde probleem met 'beheer van bureaubladvensters', alleen niet met Ziggo maar met een andere toepassing. Bij mij heeft dit geholpen:

https://nl.hardware.info/nieuws/79998/intel-lost-prestatieproblemen-van-achtergrondapp-windows-10-en...

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

@Frenkies 

dit is een topic van al 2 jaar oud 2021

ik neem aan dat het probleem al is opgelost voor TS

Uitgelicht topic