Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
DenSpike wrote:
Er zit absoluut geen logica achter, en is dus absoluut onreproduceerbaar.
Conclusie (mede op basis van andere testjes) is dat de wifi kaart prima werkt en op zich geen oorzaak is van deze vreemde Pingplotter resultaten.
Na gelezen te hebben wat Jbr67 constateert ben i er nu 100% van overtuigd dat de problemen veroorzaakt worden door de vreemde niet muteerbare DHCP-settings (en dan met name de Router Advertisement lifetime setting).
Ik ga dus geen verdere energie meer steken in het testen, verklaren en beredeneren van de IPv6 gedragingen van mijn wifi-thuisnetwerk (en naar nu blijkt tegelijk ook van mijn bedrade-thuisnetwerk).
De oplossing ligt in het duidelijk krijgen waarom de DHCP-velden in "mijn" connectieboxen niet muteerbaar zijn en van die vreemde waardes bevatten.
Als oorzaken zie ik:
- fout(en) in de hardware (ik heb 2x de hardwareversie 10 mogen ontvangen, dus dan zou het een systematische fout in hardwareversie 10 moeten zijn)
- fout(en) in de software van de connectbox (ik heb 2x de softwareversie 9.1.116.605) mogen ontvangen, dus dan zou het een systematische fout in deze softwareverise moeten zijn)
- fout(en) in de configuratiefile (ik heb ondertussen meerdere verschillende configuratiefiles mogen ontvangen, ze vertonen alle dezelfde vreemde DHCP-velden)
Naar mijn mening moeten we door uitsluiting (door omwisselen van connectboxen) proberen uit te dokteren wanneer het probleem van de vreemde DHCP-velden zich niet meer voordoet.
Dan kunnen de Ziggo-specialisten vervolgens gericht aan de slag om het probleem structureel te verhelpen.
Graag jullie reakties (commentaar, verbeteringen, andere voorstellen/suggesties en desnoods ....instemming)
robbo wrote:
hanhDank voor het compliment, maar we doen het met z'n allen! Dus iedereen verdient een pluim in mijn ogen . De feedback is precies waar een community voor bedoeld is!
DenSpike wrote:
Naar mijn idee verdient iedereen die zich tegen dit probleem heeft aanbemoeit een pluim!!
Grandioos hoe we met elkaar al redenerend en deducerend zover gekomen zijn (en nu maar hopen dat onze voorlopige eindconclusies juist blijken....)
Ik heb trouwens een verzoek aan ALLE lezers van dit topic:
zoals hierboven aangegeven lijkt het mij door "uitsluiting" mogelijk de foutbron te vinden.
Maar er is mogelijk een simpeler, sneller en goedkopere oplossing.
Als nu IEDEREEN eens de moeite neemt om in zijn connectbox te kijken en het volgende hier even te posten:
- hardware versie
- software versie
(beide zijn te vinden bij Beheer/Informatie)
- configuratie file
(te vinden bij Geavanceerde instellingen/Hulpmiddelen/Netwerk status/Router status/Configuratie)
- en dan te kijken hoe de DHCP IPv6 velden er uitzien
(te vinden bij Geavanceerde instellingen/DHCP/DHCPv6server
Graag bij dit item aangeven of de velden gearceerd zijn (dus of je de waardes kunt wijzigen).
Voor een idee hoe het er bij mij uitziet:
Graag allemaal meteen even doen (waarvoor op voorhand mijn dank), zal ik proberen er conclusies uit te trekken en jullie uiteraard informeren daarover....
DenSpike wrote:- Zeker weten via wifi
Durf het bijna niet te vragen, maar gingen jullie testen per ongeluk niet via het mobiele net...??
En hebben jullie ping-testen gedaan naar bijvoorbeeld de IPv6 facebooksite of de Ziggo IPv6 DNS-servers?
En dan nog zouden we in de tussentijd kunnen proberen "mijn nieuwe" connectbox met hardwareversie 10 te vervangen door een hardwareversie 5 (met uiteraard de bijbehorende software).Wat bedoel je hiermee? Dit klinkt mij niet bekend.
hanh wrote:
Hi Mark,
Die 3 sec RA lifetime, blijft toch wel een beetje verdacht.
Instellen op Statefull betekent toch iets anders dan DHCPv6 only!
Er is ook hier sprake van SLAAC ernaast met die 3 sec RA.
Ik vraag me ook af wat Stateless eigenlijk precies doet. Officieel is dit SLAAC met evt DHCPv6 support voor parameters. Kan worden gecontroleerd door bij beide instellingen naar uitgedeelde IPv6 adressen te gaan kijken.
Maar dit voert nu te ver.
Dit werkt & dat is ook belangrijk.
Wat vind jij Jbr67.
Gr Han
DenSpike wrote:
[
Snijdt deze redenatie hout?
Indien ja, hoe kunnen we er dan achter komen of Arris inderdaad bewust de IPv6 DHCP-instellingen in de connectbox (hardwareversie 10) onmuteerbaar heeft gemaakt en welke (items en ingestelde waarden) IPv6 DHCP-instellingen er hardcoded in het apparaat zijn aangebracht?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.