Vraag
Reacties
brant
Level 2

Ziggo Go App en Ziggogo.tv

1. De ziggo Go app werkt niet op mijn nieuwe nokia 5 met wifi. Zodra ik de wifi uitschakel en dus op 4 G overschakel direct wel. Maar dit kost dan veel MB's en geld. Bovendien heb ik wel wifi op mijn laptop, dat heb ik verschillende malen gecheckecd door eerst bekabeld te kijken en daarna de wifi in te schakelen en de kabel naar de connectbox eruit.
Alles gechecked, mijn andere apps op de Nokia 5 (zoals bijv. Youtube, Facebook) werken wel en ik heb mijn wifi overgezet van 2.4 naar 5 Ghz, wifi ook via de kabel van mijn humax naar de connectbox aangesloten. Ook wifi analyzer geeft aan dat het signaal uitstekend is en dat is bevestigd door de helpdesk van Ziggo. Merkwaardig, enig idee hoe dit kan?
2. Als alternatief voor de ziggo go app www.ziggogo.tv geprobeerd op mijn Nokia 5. ziggogo.tv doet het niet in de Firefox browser, wel in Chrome. Hoe kan dit?
Doel van dit bericht: Ik streef ernaar om mijn Ziggo Go app op mijn Nokia werkend te krijgen. MvG brant
0 Kudos
190 Reacties 190
Meldingen
Aan Uit
DenSpike
Level 1
Heb nog een groot aantal malen gepingd naar www.facebook.com, echter nu telkens met na opnieuw opstarten van de laptop.
Het blijkt dat dan met grote regelmaat het pingen met de -6 switch misloopt.
Als pingen met -6 misloopt, dan blijft dat ook bij latere pingpogingen mislopen (zolang als ik maar niet opnieuw opstart).
Omgekeerd, als na opnieuw opstarten de eerste pingpoging met -6 goed gaat, dan blijft het bij latere pingpogingen ook goed gaan (zolang als ik maar niet opnieuw opstart)
Onafhankelijk hoe het gaat met pingpogingen met -6, als ik ping met -4 gaat het ALTIJD goed.
Met ipconfig /all blijkt in alle gevallen dat zowel de IPv6 als de IPv4 adressen hetzelfde zijn bij alle pingpogingen (dat dan met uitzondering van het Tijdelijk IPv6-adres dat wijzigt na opnieuw opstarten).

Helaas kan ik Jbr67 dus niet onderschrijven als het gaat om een thans stabiele situatie rondom de IPv6 config/verbinding.

Ook ben ik het niet met Jbr67 eens dat het lijkt alsof alleen ios-devices last hebben van de vreemde DHCP opzet. Er is niet getest met andere devices en dus zou het met Android-toestellen en wellicht zelfs met Windows 10 in combinatie met de "Web app" ook mis kunnen gaan.
Op dit moment dus pure speculatie...

In ieder geval zijn we het zeker wel met elkaar eens dat er ergens in de IPv6 configuratie iets misgaat (en specifiek ergens in relatie tot het IPv6 DHCP-mechanisme).
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
DenSpike
"er blijft spraakverwarring over "de verschillende apps".

Die zou er niet moeten zijn. Er zijn Apps en Web Apps.
Ziggo Go via de Web Browser wordt een Web App genoemd.

Het uiterlijke en innerlijke verschill tussen App en Web App is erg dun aan het worden.
Het verschil voor een gebruiker is, dat je een App op je Computer start en een Web App via een URL in je Browser.

Maar hier spreekt een ontwikkleaar van dit soort dingen.
Gebruikte ik toch teveel jargon?

Gr Han
0 Kudos
DenSpike
Level 1
@hanh
Moet je de "web app" installeren op je (bv) laptop met Windows 10, of ga je gewoon met je browser naar een website (die toevallig "ziggogo.tv heet)?
In het eerste geval heb ik het dan over een web app.
In het tweede geval over een internetsite (en zeker niet over een app)
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Slechts een fauwe reaktie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_application

De Ziggo Go App is een 'computerprogramma' dat je niet in je Browser start.

Zoals gezegd het was mijn fout, die voor de verwarring zorgde.

Gr Han
0 Kudos
DenSpike
Level 1
Jbr67 wrote:

Wat het nu nog kan zijn is:
a) de router (icm DHCPv6) blijft steeds nieuwe IPv6-adresconfiguratie op het WIfi netwerk aanbieden (lokaal probleem)
b) de fysieke wifi verbinding klappert en daarom wordt dhcp steeds opnieuw aangeroepen (lokaal probleem)
c) de uplink vanaf de router naar de rest van de wereld is niet stabiel. (geen lokaal probleem). Lijkt me onwaarschijnlijk , aangezien de pings (als ze het doen) gewoon allemaal doorkomen.
EDIT: d) er staat nog een device adressen/configs uit te delen, bijv. DHCPv6/routeradvertisements? ....nee toch.. het was toch een "kale" omgeving?

d) is het zeker niet

Maar verder vind ik het vreemd dat het meest voor de hand liggende niet genoemd wordt.
Immers als beide connectboxen vreemde (onmogenlijke) DHCP settings weergeven (DHCP leasetijd = 0, router advertisement lifetime van 3 seconde, configuratievelden die niet muteerbaar zijn terwijl dat wel hoort), dan denk je toch logischerwijs allereerst aan een corrupte configuratie file?
Die dan door Ziggo ook in de tweede connectbox is gepushed, zodat die exact dezelfde vreemde zaken/gedragingen vertoont.

Of gaat mijn redenatie ergens mank?
0 Kudos
Jbr67
Level 11
DenSpike wrote:
Heb nog een groot aantal malen gepingd naar www.facebook.com, echter nu telkens met na opnieuw opstarten van de laptop.
Het blijkt dat dan met grote regelmaat het pingen met de -6 switch misloopt.
Als pingen met -6 misloopt, dan blijft dat ook bij latere pingpogingen mislopen (zolang als ik maar niet opnieuw opstart).
Omgekeerd, als na opnieuw opstarten de eerste pingpoging met -6 goed gaat, dan blijft het bij latere pingpogingen ook goed gaan (zolang als ik maar niet opnieuw opstart)
Onafhankelijk hoe het gaat met pingpogingen met -6, als ik ping met -4 gaat het ALTIJD goed.
Met ipconfig /all blijkt in alle gevallen dat zowel de IPv6 als de IPv4 adressen hetzelfde zijn bij alle pingpogingen (dat dan met uitzondering van het Tijdelijk IPv6-adres dat wijzigt na opnieuw opstarten).

Ok. Dat is nieuwe info en dat betekent dat de oude conclusies deels de prullenbak in kunnen. Als ik dit zo zie (zeker dat je steeds IPv6 adressen krijgt toegekend) dan begin ik steeds meer aan een DNS-probleem te denken.

(EDIT: maar dat strookt an sich weer niet met oude screenshots)

Is de naam een keer met succes geresolved dan gaat het bij herhaling goed. Is dat mislukt, dan bij herhaling fout. Bij het booten wordt je lokale dns-cache geleegd vermoed ik.
DenSpike wrote:

Helaas kan ik Jbr67 dus niet onderschrijven als het gaat om een thans stabiele situatie rondom de IPv6 config/verbinding.

Nee, op basis van deze nieuwe feiten niet idd.
DenSpike wrote:

Ook ben ik het niet met Jbr67 eens dat het lijkt alsof alleen ios-devices last hebben van de vreemde DHCP opzet. Er is niet getest met andere devices en dus zou het met Android-toestellen en wellicht zelfs met Windows 10 in combinatie met de "Web app" ook mis kunnen gaan.
Op dit moment dus pure speculatie...

Op basis van de info beschikbaar is manifesteert zich het zich in jouw situatie toch alleen op IOS? Eens, de niet aanwezige apparaten kunnen we niet valideren/weerleggen. Volgens mij heb ik noch gezegd dat het op android noch op W10 goed/fout is.
0 Kudos
Jbr67
Level 11
DenSpike wrote:
Jbr67 wrote:

Wat het nu nog kan zijn is:
a) de router (icm DHCPv6) blijft steeds nieuwe IPv6-adresconfiguratie op het WIfi netwerk aanbieden (lokaal probleem)
b) de fysieke wifi verbinding klappert en daarom wordt dhcp steeds opnieuw aangeroepen (lokaal probleem)
c) de uplink vanaf de router naar de rest van de wereld is niet stabiel. (geen lokaal probleem). Lijkt me onwaarschijnlijk , aangezien de pings (als ze het doen) gewoon allemaal doorkomen.
EDIT: d) er staat nog een device adressen/configs uit te delen, bijv. DHCPv6/routeradvertisements? ....nee toch.. het was toch een "kale" omgeving?

d) is het zeker niet

Maar verder vind ik het vreemd dat het meest voor de hand liggende niet genoemd wordt.
Immers als beide connectboxen vreemde (onmogenlijke) DHCP settings weergeven (DHCP leasetijd = 0, router advertisement lifetime van 3 seconde, configuratievelden die niet muteerbaar zijn terwijl dat wel hoort), dan denk je toch logischerwijs allereerst aan een corrupte configuratie file?

Dat is toch gewoon optie a?!

DenSpike wrote:

Die dan door Ziggo ook in de tweede connectbox is gepushed, zodat die exact dezelfde vreemde zaken/gedragingen vertoont.

Nou, je hebt toch inmiddels al een tweede profiel gekregen? Dat manifisteert zich waarschijnlijk in een nieuwe config-file? Mark Ziggo Weet jij dat?

Probeer eens ping -4 -t en ping -6 t naar de v4 resp v6 adressenvan www.facebook.com? Dus sla DNS-resolving eens over bij je testen.... wat gebeurt er dan?

En wellicht kun je de ipconfiguratie vwb DNS-servers van je omgeving even met een screenshotje hier plaatsen (voorzichtig.. niet je eigen ipv6-adressen in het screenshot opnemen)
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Jbr67
Vlgs mij is het wachten op een goed DS-Lite profiel of een overstap naar IPv4.
Ik ben er niet van overtuigd dat troubleshooten door ons van het huidige profiel zin heeft.
Wat de Ziggo network engineer nog voor zinvols kan doen, kan ik niet overzien.
Gr Han
0 Kudos
Jbr67
Level 11
hanh wrote:
Jbr67
Vlgs mij is het wachten op een goed DS-Lite profiel of een overstap naar IPv4.
Ik ben er niet van overtuigd dat troubleshooten door ons van het huidige profiel zin heeft.
Wat de Ziggo network engineer nog voor zinvols kan doen, kan ik niet overzien.
Gr Han

T is al laat.. toch nog een reactie. Ik deel je mening.

Daarnaast: ik ben het hele draadje nog eens doorgeweest en heb het screenshot van die dhcp-v6 instellingen eens goed bekeken. I know: niet muteerbaar.. maar toch.

Wat daarin echt NIET goed is dat de router advertisement lifetime staat op 3 seconden. Dat betekent volgens deze uitleg:
"RA message includes a value called Router Lifetime (in seconds). This value applies to the router's usefulness as a default router. It does not apply to other information contained in the RA message. IPv6 hosts receiving the RA message should install the default route with an expiry time set to the Lifetime. A Lifetime of 0 indicates that the router is not a default router anymore and associated default route should be discarded from host's routing table." [https://support.symantec.com/en_US/article.TECH244214.html]

elke 3 seconden geleerde default route (default gateway) ongeldig wordt. De pc moet dan een rediscovery doen (router sollicitation) en dan opnieuw de default route inleren. Om dan 3 seconden later... etc....
Dit geldt zowel voor SLAAC als DHCPv6-statefull.

Waarom die 3 seconden daar staat heb ik geen idee van ( Mark Ziggo ..jij?) en ook niet hoe deze te veranderen. Maar het verklaart volgens mij feitelijk volledig het probleem (wegvallende verbinding, soms wel / soms niet ipv6, soms wel soms niet resolving etc).

Volgens mij zijn er nog twee opties over:
- ziggo fixed die 3 seconden (naar een standaardwaarde die veel groter is)
- terugval naar alleen IPv4

CIao,
Jbr67
hanh
Oud Community-lid
Jbr67
Eensmet je betoog over die Router Sollicitations.
Dat deugt niet.
Misschien dat een fix hiervan het hele probleem oplost.
Zou wel mooi zijn.
Of die fix dit doet ????????????????
We zitten diep in de ConnectBox hier.

Laten we afwachten wat Den samen met die Network Engineer gaat doen.
Die moet meer weten dan wij allebei.
Hoop ik.

Gr Han
0 Kudos
DenSpike
Level 1
Jbr67
Hier nog wat antwoorden/resultaten:

1-
de oude configuratiefile was: internet200_20_nowifi_v6-sip.bin
na het uitzetten van de wifispots is dat: internet200_20_v6-sip.bin
Dus inderdaad een ander profiel (maar kennelijk verder met dezelfde manco's vwb de DHCPsettings...)

2-
ik heb vele malen gepingd met de IPadressen van Facebook (om DNS resolving uit te sluiten).
Dit geeft exact dezelfde resultaten als met de domeinnaam, op zowel IPv4 als IPv6.
IPv4 adres ALTIJD bereikbaar en met reproduceerbaar goede pingresultaten.
IPv6 adres soms wel, soms niet bereikbaar (afhankelijk van opnieuw opstarten).
Indien het IPv6 adres bereikbaar was, leverde dat reproduceerbaar goede pingresultaten.

Opmerkelijk is wel dat indien na opstarten het IPv6 adres niet pingbaar bleek, het (correcte) IPv6 adres wel werd getoond. Dus kennelijk werkte de DNS resolving in dat geval toch (en ook nog correct). Vreemd..., je zou verwachten dat er geen IPv6 adres kon worden getoond omdat er geen sprake is van DNS resolving...

3-
De vraag mbt de IP-omgeving van de DNS-servers kom ik zo op terug.
0 Kudos
DenSpike
Level 1
3- DNSservers

ipconfig /all direct na een (geslaagde of niet-geslaagde) ping naar facebook:

en de DNSserver zoals die in de Connectbox staat:

Het blijkt dat er verschillende DNS servers worden gebruikt, maar dat hoeft toch geen probleem te vormen lijkt mij...
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Als je 'niks' uit ping krijgt, terwijl de DNS resolve er wel is, dan kan dit het volgende betekenen:

- host reageert nooit op ping (dat mag en dat moet dan altijd zo zijn!)
- de Route naar de host is tijdelijk niet lekker
In jouw geval is het dus het laatste.

Dat kun je onderzoeken met het Windows tracert commando.
Het beste is dit een tijdje te monitoren.
https://www.pingplotter.com/
Klik Software voor download van Free versie.
Als je een leuk plaatje hebt dan kijk ik mee.
Edit>Copy As image
Paste in bv Windows Paint
Save As
Etc

Gr Han
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Nog van belang om te weten:
https://www.pingplotter.com/manual/ipv6_and_ipv4.html
0 Kudos
Jbr67
Level 11
DenSpike wrote:
3- DNSservers

Het blijkt dat er verschillende DNS servers worden gebruikt, maar dat hoeft toch geen probleem te vormen lijkt mij...

DenSpike
Hè??? Wat????

Dat zijn de google-dns servers die daar staan! Zowel voor v4 als v6. Op zich is dat geen probleem....MAAR:
hoe komen die parameters daar terecht?????

De connect box kent ze niet volgens mij!

EDIT: zojuist zelf even die ipv6 dns servers van google geprobeerd. Hoe raar ook, die geven overal op terug "no response from server". Maar goed... dat kan te maken hebben met mijn vakantienetwerk hier. EDIT2: inderdaad. Even ingelogd op server thuis. Daar werken de ipv6 dns-en van google wel.

Kun je eens een screenshot doen van de eigenschappen van je IPv6 stack in windows? Staat die op automatisch of handmatig (2x)
0 Kudos
Jbr67
Level 11
DenSpike wrote:
Jbr67
Hier nog wat antwoorden/resultaten:

Opmerkelijk is wel dat indien na opstarten het IPv6 adres niet pingbaar bleek, het (correcte) IPv6 adres wel werd getoond. Dus kennelijk werkte de DNS resolving in dat geval toch (en ook nog correct). Vreemd..., je zou verwachten dat er geen IPv6 adres kon worden getoond omdat er geen sprake is van DNS resolving...

Hou in gedachten dat DNS-resolving zowel over v6 als v4 kan werken... dat zou dit kunnen verklaren.
0 Kudos
DenSpike
Level 1
hanh
Mooie software, dank voor de tip!

Hieronder de resultaten van pingen naar IPv6 adres van Facebook, de 1e en de 2e DNS-server van de Connectbox.
De eerste 3 plaatjes in het geval (na opstarten van de laptop) ping een goed resultaat gaf;
de tweede 3 plaatjes in het geval het pingen "niet mogelijk"was ("Time out by opdracht")

Pingen naar Facebook

Pingen naar 1e DNS-server Connectbox
0 Kudos
DenSpike
Level 1
Pingen naar 2e DNS-server Connectbox

Pingen naar Facebook (ping onmogenlijk)

Pingen naar 1e DNS-server Connectbox (pingen onmogenlijk)

Pingen naar 2e DNS-server Connectbox (pingen onmogenlijk)

Nou, kun je hier nog koffie van maken?
0 Kudos
DenSpike
Level 1
Jbr67
Ik heb ook geen idee hoe de Google DNS-servers daar kwamen (maar bedenk wel dat ze door het CMD-commando ipconfig /all werden "aangeroepen"; misschien dus een Windows-aangelegenheid??)

Wat bedoel je met "de eigenschappen van de IPv6 stack in Windows"?
En waar kan ik die vinden?
0 Kudos
Jbr67
Level 11
DenSpike wrote:
Jbr67
Ik heb ook geen idee hoe de Google DNS-servers daar kwamen (maar bedenk wel dat ze door het CMD-commando ipconfig /all werden "aangeroepen"; misschien dus een Windows-aangelegenheid??)

Wat bedoel je met "de eigenschappen van de IPv6 stack in Windows"?
En waar kan ik die vinden?

Hmmm... het lijkt er op dat je IPv6 stack DEELS handmatig is geconfigureerd....windows tovert er niet zomaar een paar dns-servers bij.

Dat vinden van de eigenschappen van IPv6 gaat via de adapter. Kies via het netwerkcentrum voor "change adapter settings" oid. Kies dan voor je Wifi interface. Kies dan via rechtermuisknop voor properties (admin rechten nodig). Dan voor interprotocol v6 en dan properties (of eigenschappen).
Zie beide screenshots (w10, kan dus er net iets anders uitzien).

0 Kudos