Na het lezen van posts van anderen met hetzelfde issue (en het proberen van de fixes en suggesties die ik daar tegen kwam) meld ik me toch ook hier.
Issue:
Sinds een maand heb ik een Nvidia Shield (nieuwste versie, non pro) met daarop o.a. de Ziggo GO app (Android). Alles wat ik via deze app kijk moet regelmatig bufferen. Nog vaker zie ik de kwaliteit terugvallen van HD naar SD en de framerate wisselt ook vaak tussen 25 en +/-15.
Factoren om uit te sluiten als mogelijke oorzaak: Shield, Wi-Fi kwaliteit, WAN bandbreedte, Ziggo GO app/servers, modem
Hieronder uitleg.
Uitsluiten Shield:
Andere apps die ik op de Shield gebruik om media te bekijken werken zonder problemen. Netflix, Plex (met server op LAN), YouTube. De Shield is ook een van de betere apparaten hiervoor (genoeg CPU, RAM, etc.). Aan de Shield zal het dus niet zo snel liggen.
Uitsluiten Wi-Fi kwaliteit:
Het modem staat tegen de muur in de woonkamer. De Shield bevindt zich aan de andere kant van deze (dunne) muur. Als ik met deze laptop in dezelfde ruimte als de Shield ben, dan heb ik netjes 866 Mbps Wi-Fi. De Shield doet ook 802.11ac. Mag dus geen probleem zijn.
Uitsluiten WAN bandbreedte:
Een nu lopende speedtest (speedtest.net) geeft 350 Mbps aan op m'n laptop. Die van Ziggo nu 410 Mbps. Ook op de Shield heb ik een (andere) app voor speedtest gebruikt, deze geeft vergelijkbare waardes.
Uitsluiten Ziggo GO app / servers:
Lastig om te doen natuurlijk. Wel kan ik in de app bij settings - diagnostics een connectivity test uitvoeren. Deze is zeer inconsequent. App en/of servers dus verdacht. Meer hieronder.
Uitsluiten modem:
Ook lastig om te doen. Meer hieronder.
Geprobeerde fixes:
- 50Hz setting in de app gecontroleerd, deze staat op 50Hz, niet 60Hz.
- Diagnostische gegevens tijdens kijken inschakelen (zag ik in ander topic, optie niet kunnen vinden in de app). Hier dus helaas geen info over.
- DHCPv6 server op stateful gezet i.p.v. stateless. Maakt geen verschil.
- IPv4 firewall settings gezet zoals gesuggereerd in https://community.ziggo.nl/t5/Ziggo-GO/Ziggo-Go-TV-problemen/td-p/32385. Geen verschil (ja, modem 30 sec van spanning gehaald voor het opnieuw proberen).
Verder heb ik nooit last van slecht/traag internet. Twee jaar thuiswerken en Teams calls houden tijdens het kijken van Formule 1 en meerdere Olympische Spelen (via Windows PC, Edge browser), allemaal als de brandweer! Mijn gevoel zegt dus dat het ergens in de app/servers zit.
De connectivity test van de app op de Shield gaat alle kanten op. De volgende uitkomsten komen voorbij en wisselen elkaar af:
- Wi-Fi OK, Modem OK, Internet OK, video servers not OK
- Wi-Fi OK, Modem OK, Internet OK, video servers OK: Minder dan 10 Mbps
- Wi-Fi OK, Modem OK, Internet OK, video servers OK: Tussen 10 Mbps en 20 Mbps
- Wi-Fi OK, Modem OK, Internet OK, video servers OK: Meer dan 20 Mbps
In het afwisselen kan ik geen logica ontdekken. In andere posts wordt gevraagd om informatie uit het modem te delen, dus dat doe ik hierbij alvast (zie bijlage). Ik moet bekennen dat ik niet gebeld heb naar de klantenservice omdat ik het idee heb dat dit niet snel telefonisch opgelost kan worden. In plaats daarvan deze uitgebreide post in de hoop dat de juiste ogen dit lezen. Het is een erg vervelend issue wat ik graag opgelost zie. Daarom voorzie ik de mogelijke oplossers graag van zoveel mogelijk bruikbare informatie.
Vooral downstream veel errors op bepaalde kanalen?
Wie o wie kan me helpen?