1
Vraag
2
Reacties
Han Kerkhof

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggo GO App op Chromebook

Ziggo Go werkt net als in vele andere meldingen staat niet met Chrome Cast en een Dell Chrome Book. Er wordt gesteld dat de app Chrome Book niet ondersteunt, maar YouTube, NPOStart, ZDF enz werken wel correct met Ziggo Go. Ik vind dit echt een punt dat Ziggo moet oplossen.

 

Moderator: Ter verduidelijking: Deze vraag gaat specifiek om de app. www.ziggogo.tv hoort normaal te werken op een Chromebook, mits het aan de minimale vereisten voldoet**

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
sojab0on

Level 9
  • 291Posts
  • 9Oplossingen
  • 63Likes

@Han Kerkhof  wat je zegt klopt inderdaad 

 

dit heeft merderen onderligende redenen

ten eerste heeft google de playstore wel in chrome os gezet maar chrome os is in de verste verte geen android.

mede door de 1e reden werkt de app niet op een chromebook.

de app is gebouwd voor android niet voor crome os

 

De app werkt tevens niet omdat het geen toegang heeft tot de GPU en dus geen hardware versnelling kan gebruiken dit is een van de redenen dat de app de videos niet kan afspelen. 

de app heeft op android toegang tot de gpu in de soc (processor) van de telefoon of tablet bij een chromebook is deze toegang anders geregeld en krijgt de app dit niet waardoor hij de decoding en versnelling niet kan gebruiken.

 

 

een anderen reden dat de app niet werkt en de web versie hapert of werkt ook niet goed.

Dit heeft te maken met de video codecs in de streams die de webversie gebruikt, echter omdat ziggo op elk memont kan kiezen een andere codering te gebruiken word de codec en stream niet vrijgegeven en kunnen we hier niet naar kijken.

 

er loopt een case bij google om meer van de chrome books en dit probleem te vinden en er iets mee te doen. 

 

Nogmaals 

Chrome os heeft toegang tot de app store van android google play , maar veel apps zulen niet goed op chrome os werken omdat chrome os anders is opgebouwd dan android.

 

Dit zal ook hoogs waarschijnlijk niet veranderen omdat beide ossen voor een totaal andere device groep bedacht en ontwikeld zijn.

 

Dit is ook niet iets wat ziggo kan oplossen, de app is niet gemaakt voor chrome os maar android. chrome os is ook nooit een ondersteund os geweest voor ziggo.

 

Bekijk in context

Uitgelicht
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Reacties
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hallo @Han Kerkhof , welkom hier! 

 

Ik kan mij voorstellen dat het voor jou op de Chromebook een gemis is dat je geen werkende app hebt voor Ziggo GO. @sojab0on heeft je uitgelegd hoe dit precies in elkaar steekt en waarom dit technisch gezien niet mogelijk is. 

 

Wat er niet is kan er komen. In dit geval zou dat betekenen dat er een nieuwe Ziggo GO app gebouwd moet worden om de software op de Chromebook te ondersteunen. Dit is een ingewikkelder proces dan dat het lijkt. Als deze app er wel komt, zal dit ook zeker nog tijd gaan kosten. Daar is alleen verder niets over bekend. Gelukkig kun je via www.ziggogo.tv nog wel genieten van alle zenders op je Chromebook. 
 

Ik wens je in ieder geval vast een fijn weekend.

 

 

11 Reacties 11
sojab0on

Level 9
  • 291Posts
  • 9Oplossingen
  • 63Likes

@Han Kerkhof  wat je zegt klopt inderdaad 

 

dit heeft merderen onderligende redenen

ten eerste heeft google de playstore wel in chrome os gezet maar chrome os is in de verste verte geen android.

mede door de 1e reden werkt de app niet op een chromebook.

de app is gebouwd voor android niet voor crome os

 

De app werkt tevens niet omdat het geen toegang heeft tot de GPU en dus geen hardware versnelling kan gebruiken dit is een van de redenen dat de app de videos niet kan afspelen. 

de app heeft op android toegang tot de gpu in de soc (processor) van de telefoon of tablet bij een chromebook is deze toegang anders geregeld en krijgt de app dit niet waardoor hij de decoding en versnelling niet kan gebruiken.

 

 

een anderen reden dat de app niet werkt en de web versie hapert of werkt ook niet goed.

Dit heeft te maken met de video codecs in de streams die de webversie gebruikt, echter omdat ziggo op elk memont kan kiezen een andere codering te gebruiken word de codec en stream niet vrijgegeven en kunnen we hier niet naar kijken.

 

er loopt een case bij google om meer van de chrome books en dit probleem te vinden en er iets mee te doen. 

 

Nogmaals 

Chrome os heeft toegang tot de app store van android google play , maar veel apps zulen niet goed op chrome os werken omdat chrome os anders is opgebouwd dan android.

 

Dit zal ook hoogs waarschijnlijk niet veranderen omdat beide ossen voor een totaal andere device groep bedacht en ontwikeld zijn.

 

Dit is ook niet iets wat ziggo kan oplossen, de app is niet gemaakt voor chrome os maar android. chrome os is ook nooit een ondersteund os geweest voor ziggo.

 

Han Kerkhof
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor de snelle reactie. Ik begrijp dan nog steeds niet waarom dit bij Youtube, NPOStart, ZDF enz geen probleem is. De laatste drie zijn toch vergelijkbaar met Ziggo Go.

sojab0on

Level 9
  • 291Posts
  • 9Oplossingen
  • 63Likes

nee youtube is google eigen en werkt met een eigen indeling en kan doordat het onderdeel is van het os wel bij de drivers en kernel extenties.

NPO en ZDF maken waarschijnlijk gebruik van software matige on cpu versnelling decoding of zelf van software redendering.

 

dit zijn compleet anderen technieken dan wat ziggo doet. 

 

ziggo maakt voor zover ik weet gebruik van een closed source streaming met h264 encodig iets wat de cpus van chromebooks niet snappen, de reden dat dit op bijvoorbeeld een android toestel wel werkt is, omdat de app puur op android is gebouwd en android onderhuids grootendeels anders is dan chrome os.

 

ziggo heeft al meermalig aan gegeven dat chrome os niet ondersteund is en waarschijnlijk ook nooit zal worden.

 

HEt besluit van google om de play store youtube en anderen play services in chrome os te zetten was meer een manier mensen over te krijgen naar de chromebooks, echter is het vanaf het moment dat het kon wel aangegeven dat lang niet alle apps zullen werken nog stabiel zullen zijn.

 

op dit moment kan ik met de redelijke programeer ervaring en info die ik heb ook niet meer bieden dan dit.

 

 

Ik simpele nederlandse vergelijking 

Android is een sport auto, en chrome os een normale auto de technieken die android kent werken soms wel en soms niet in chrome os en andersom 

 

lang verhaal kort de ziggo go app is nooit gebouwd voor chrome os en dit zal ook niet veranderen, tevens zullen de technieken die ziggo gebruikt voor comperssie en transmissie niet veranderen omdat dit op veel devices wel werkt en op 1 soort device niet.

 

ik wil je gerust uitleggen wat er technisch onder huids anders is en waarom het technisch niet werkt, echter zal dat waarschijnlijk niet helpen.

 

 

Han Kerkhof
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat ik lees zijn technische redenen waarom de app nu niet werkt in combinatie met Chromebook en Chromecast. Daar zijn allerlei technische redenen voor. Ik snap echter niet dat er geen uitbreiding gemaakt kan worden in de trant: “als Chromebook dan ….” Dat hebben NPO en ZDF wel voor elkaar, terwijl dit gratis apps zijn. Voor Ziggo is de combinatie TV en Internet de kernactiviteit en lijkt het mij logisch om te investeren in nieuwe ontwikkelingen. Om bij de auto's te blijven: voor een nieuw model sportwagen moet de slagboom van de parkeergarage ook opengaan. Ook al moet er aanvullende software komen. Ik zie dit als een technisch probleem dat door een investeringskeuze te maken kan worden opgelost. Het is een kwestie van willen en niet van kunnen.

sojab0on

Level 9
  • 291Posts
  • 9Oplossingen
  • 63Likes

programeren is niet zo simpel en helemaal niet omdat dit 2 totaal verschillende systemen zijn. 

 

dat de een kiest voor opzet a en ziggo voor opzet b dat ligt bij de partij.

er is vanaf dag 1 met de play store op chromebooks bekend gemaakt dat lanf niet alle apps zullen werken ivm technische redenen.

is geen investeerings optie voor ziggo ziggo heeft vanaf de eerste melding actief gezegd chrome os en dus chromebooks worden niet ondersteund door de ziggo go app en dit zal ook niet veranderen.

door technische opzet van het streaming platform en een programeur zoals ik bijvoorbeeld snapt dit wel om een totaal niet groot platform als chrome os te supporten kost mensen die het systeem moeten leren. en de develpent kit leren, die zijn er niet.

 

maar goed dit gaat een discussie worden zonder eind 

 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hallo @Han Kerkhof , welkom hier! 

 

Ik kan mij voorstellen dat het voor jou op de Chromebook een gemis is dat je geen werkende app hebt voor Ziggo GO. @sojab0on heeft je uitgelegd hoe dit precies in elkaar steekt en waarom dit technisch gezien niet mogelijk is. 

 

Wat er niet is kan er komen. In dit geval zou dat betekenen dat er een nieuwe Ziggo GO app gebouwd moet worden om de software op de Chromebook te ondersteunen. Dit is een ingewikkelder proces dan dat het lijkt. Als deze app er wel komt, zal dit ook zeker nog tijd gaan kosten. Daar is alleen verder niets over bekend. Gelukkig kun je via www.ziggogo.tv nog wel genieten van alle zenders op je Chromebook. 
 

Ik wens je in ieder geval vast een fijn weekend.

 

 

Han Kerkhof
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat een app niet snel gebouwd is. Ik vind dat een Chrome book een prima prijs kwaliteitsverhouding heeft en gezien het aantal reacties bij Ziggo lijkt het mij logisch om op een nieuwe ontwikkeling in te spelen. Voor Ziggo is de combinatie TV en Internet toch een speerpunt, lijkt mij. Ik wens u ook een goed weekend toe.

Henk Verbong

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb twee chromebooks van Acer.

Op de ene werkt de Ziggo go app wel goed. Deze heeft Intel inside.

Op de ander kan ik de app niet plaatsen, omdat hij niet compatable is. Deze heeft AMD A4.

Heeft dus niets met de app te maken, maar moet aan het soort chromebook liggen.

Raytje

Level 7
  • 146Posts
  • 10Oplossingen
  • 30Likes

@Henk Verbong 

 

Het topic is van 2020 en de bovenstaande reacties stammen ook uit die periode. 

 

Ik denk dat er 3 jaar geleden meer Chromebooks waren waar de Ziggo go app niet op werkte. Ik heb zelf ook een Chromebook en daar draait ie perfect op wetende dat Ziggo het (nog) niet ondersteund. Ik weet ook niet of Ziggo dat ooit gaat doen. 

 

Hier is een overzicht van Chromebooks die Android apps kunnen draaien. In theorie zou de Ziggo go app dan ook werken maar geen garantie en ondersteuning van Ziggo dus. 

 

Mocht het wel werken is dat mooi meegenomen en anders nog steeds via https://www.ziggogo.tv/nl/home 

 

Henk Verbong

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor Uw antwoord, ondanks dat het een oude topic is.

In het lijstje staan mijn beide Acers vermeldt, maar ondanks dat kan ik de app niet op een van hen plaatsen.

Ik ben vaak langer in het buitenland en het internet is daar blijkbaar niet stabiel genoeg om ontspannen te kijken, omdat hij vaak wegvalt.

Op de app werkt het andere chromebook prima.

Ik zal eens proberen of ik de app kan downloaden en opslaan als een bestand en hem dan te plaatsen op het "ẅeigerende" chromebook.

Is U bekend of dat mogelijk is?

Raytje

Level 7
  • 146Posts
  • 10Oplossingen
  • 30Likes

Ik schreef ook in theorie, want het blijkt dus niet te werken op die van u. En zouden ze wel werken dan geeft Ziggo er weer geen ondersteuning op. 

 

U kunt proberen wat u vraagt over dat opslaan als bestand en dat te plaatsen op de weigerende Chromebook maar ik weet niet of dat werkt. Denk het eerlijk gezegd niet. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic