1
Vraag
2
Reacties
Loekjehe

Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wazig haperend beeld in Ziggo GoTV app

Na een (opgeloste) algehele Ziggo blokstoring van gisteren (TV, internet, telefoon) hangt de Ziggo Go TV app nu regelmatig (via AppleTV). Er is duidelijk een probleem met jullie netwerk van waaruit jullie de content streamen. Ik heb mijn kabelmodem (en AppleTV) al opnieuw herstart. Als ik een Speedtest doe krijg ik op de AppleTV 300 Mbps (T Mobile server, andere zijn lager). Het reguliere internetverkeer is ook geheel normaal. Ik heb op jullie verzoek de app opnieuw geïnstalleerd: helaas geen verbetering. Kortom: het ligt hoogst waarschijnlijk aan jullie netwerk. Waarvan melding.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het AOP (GUT 14D), de splitter (MCP-03) en de F/F-kabel naar het modem zijn inderdaad aan vervanging toe, zoals Dave! al opmerkte.

 

De downstream vertoont problemen: van de 24 beschikbare kanalen zijn er 2 niet gekoppeld. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit veroorzaakt door instraling van 5G downlink van KPN en T-Mobile, deze frequenties daarvan overlappen met die van de niet-gekoppelde kanalen. Dit wordt verder aangeduid door de continue MDD timeouts in de historie en status DS partial bonding, ook dit duidt op kanaaluitval.

 

De waarden die de medewerker heeft gegeven laten afwijkingen zien die met bovenstaande verband houden. Een MER (SNR) van 31,3 dB is te laag en een CER van 18,4% is erg hoog. Buiten werkzaamheden en bekende storingen moet op alle kanalen de MER tenminste 34 dB en de CER 0% zijn.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Loekjehe 

Om een en ander duidelijk te krijgen eerst een paar vragen:

  • Welke generatie Apple TV heeft u en op welke iOS-versie draait uw Apple TV?
  • Hoe maakt uw Apple TV verbinding met het modem; draadloos of via een netwerkkabel?
  • Zou u een foto kunnen plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo uw huis binnenkomt (het abonnee overnamepunt) met eventuele splitters, signaalversterkers en het modem op de foto?
  • Ik lees ook iets over een verbinding met een T Mobile server; hoe zit dat precies?
Loekjehe
Topicstarter
Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank Wim! AppleTV 4K (2017) iOS 16.4 Ziggo Go 4.46.6215+4166. Verbinding Ziggo box in bridge mode met Netgear R7000 nighthawk router via 5G WiFi connecting met appletv. Snelheidsmeting op AppleTV met Speedtest levert op 350 Mbps/35,8 Mbps (server TMobile) dus prima. Na opnieuw uit- en inloggen op Ziggo Go TV app en na vernieuwen WiFi lease lijkt het nu beter te gaan maar nog niet helemaal perfect:: soms stokt de stream (terugkijken TV uitzending) aan het begin en moet ik 10 sec teruggaan dan gaat het verder weer OK. 
ik denk dat de stappen - mediabox 20 minuten van de stroom, router herstarten, ziggo opnieuw downloaden en installeren (na verwijderen, nacht wachten) en WiFi lease vernieuwen het uiteindelijk hebben gefixt (tot nader order)...

Loekjehe
Topicstarter
Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Na opnieuw opstarten van mediabox (na 20 minuten) en router en herinstalleren Ziggo GoTV app op AppleTV 4K, bleek tot stand brengen van nieuwe WiFi verbinding de uiteindelijke oplossing. Dank Wim!

Loekjehe
Topicstarter
Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@WimC Helaas, ik dacht de oplossing gevonden te hebben. Maar vanochtend was het weer mis: vaag beeld dat soms opeens stopt. Bv ik mij thuis is helemaal niets veranderd. Mijn conclusie: netwerkproblemen bij de Ziggo Go server of -netwerk.

Loekjehe
Topicstarter
Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@WimC @Dave! @Bert @Jan F. Gisteren gebeld met Ziggo: probleem bestaat nog steeds. Ziggo helpdesk stelde wel vast dat op een buurt verdeelstations het signaal niet optimaal was. Maar raadde mij vervolgens aan om de Mediabox (in Bridge mode) te vervangen. Onzin volgens mij want het ding heeft het nu >1 jaar perfect gedaan. De issue ontstond na een totale blokstoring bij Ziggo nu 5 dagen geleden. Hoe krijg ik Ziggo zo ver dat ze nu eindelijk het netwerk gaan testen en repareren i.p.v. het probleem ten onrechte bij mij thuis te leggen? NB probleem alleen met ZiggoGoTV app, niet met alle andere internet en tv apps.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@Loekjehe 

Dan adviseer ik je toch even dit te laten doen.

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Loekjehe
Topicstarter
Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank Dave! Kan helaas niet connecten: met SmartWifiWeb krijg ik melding "Je SmartWifi modem lijkt niet verbonden te zijn. Ook lukt het mij op geen enkele manier om op modem in te loggen: hij pakt geen enkel password. Zie ook foto's.

Loekjehe
Topicstarter
Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Dave! Opnieuw gebeld met Ziggo. Kon niets bijzonders aan netwerk vinden, ook lijkt volgens hem de Connectbox op 1ste gezicht goed te functioneren. Hij kon mij de volgende waarden geven:

Downstream

FX power -2.5/0 1.9 dbmv

SNR 31.3/38.6 dB

CER 0.0/18.4%
Upstream

FNR 36.0/37.6 dB

Pathloss 41.5/32.0 dBmv

CER 0.0/0.0 %
TXPower 41.5/41.5 dBmv

Wat betreft omwisselen Connectbox: ik ga op Paasvakantie. Afgesproken om na de vakantie opnieuw te bekijken en evt te bellen.

ik blijf van mening dat ergens een server of switch op het netwerk klappert....

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ik ga vragen of er een monteur kan worden ingepland, de AOP is zwaar verouderd en deze voldoet niet meer aan deze tijd.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hallo @Loekjehe

 

Waanzinnig vervelend dat je steeds zo'n slechte kwaliteit beeld ervaart! Daar moet eens goed naar gekeken worden. Heel fijn dat je hier de Community voor hebt gevonden. 

Ik zie dat je met de hulp van @Dave! en @Wim C. al een heel eind bent gekomen. Nu dat het tijd is dat er een monteur ingepland wordt, spring ik even in ;-). Ik heb nu een afspraak voor je ingepland op zaterdag 1 april tussen 08:00 en 13:00 uur. Je krijgt hier een mailtje van ter bevestiging en ook in Mijn Ziggo komt de afspraak straks te staan. 

Komt de datum of tijd je niet lekker uit? Dan kun je in Mijn Ziggo gemakkelijk zelf de afspraak wijzigen naar een andere datum of tijd. 

 

Heb je hier nog vragen over, stel ze dan gerust. Laat je ook even weten hoe het gaat nadat de monteur is geweest? 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het AOP (GUT 14D), de splitter (MCP-03) en de F/F-kabel naar het modem zijn inderdaad aan vervanging toe, zoals Dave! al opmerkte.

 

De downstream vertoont problemen: van de 24 beschikbare kanalen zijn er 2 niet gekoppeld. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit veroorzaakt door instraling van 5G downlink van KPN en T-Mobile, deze frequenties daarvan overlappen met die van de niet-gekoppelde kanalen. Dit wordt verder aangeduid door de continue MDD timeouts in de historie en status DS partial bonding, ook dit duidt op kanaaluitval.

 

De waarden die de medewerker heeft gegeven laten afwijkingen zien die met bovenstaande verband houden. Een MER (SNR) van 31,3 dB is te laag en een CER van 18,4% is erg hoog. Buiten werkzaamheden en bekende storingen moet op alle kanalen de MER tenminste 34 dB en de CER 0% zijn.

Loekjehe
Topicstarter
Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebe Dank Thobias! Heeft die 5G instraling soms te maken met mijn Netgear WiFi modem of mijn iPhones? Maw moet ik mijn WiFi aanpassen? Of een nieuwe Connectbox vragen?  Of is dit puur gevolg van de verouderde AOP (niet geaard) en kabels?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het betreft 5G downlink, m.a.w. afkomstig van een opstellocatie (mast) buitenshuis. De huidige coaxinstallatie is hiervoor onvoldoende afgeschermd. Aarding van het AOP is alleen van toepassing in de meterkast. Wi-Fi is op significant hogere frequenties actief, namelijk 2,4, 5 en tegenwoordig ook 6 GHz.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic