Jos_V

Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

Waarom wordt Ziggo GO TV app (Android TV) beperkt tot Ziggo netwerk?

De Ziggo GO TV app kan niet buiten het Ziggo netwerk (thuis) worden gebruikt voor (terug)kijken. Dit staat ook zo op de Ziggo-site.  Maar waarom?  De huidige Android TV werkt ook altijd (built-in) als Chromecast, dus in al die gevallen kan je gewoon Ziggo GO op mobile gebruiken met casting naar Chromecast.  Het rechtstreeks toestaan van de Ziggo GO TV app opent dus niet meer mogelijkheden qua kijkrechten, maar is meestal wel veel handiger voor de gebruiker.

 

Nadere uitleg: alle huidige generatie Chromecasts (de Chromecast 4K met Google TV uit 2020 en de nieuwste "gewone" HD Chromecast met Google TV, al weet ik niet of die al in NL wordt verkocht) hebben Google TV.  Dit wordt dus straks voor alle non-legacy Chromecast-gebruikers interessant.  Verder zijn er vele losse mini-Android-TV boxjes.  In al die gevallen wordt de gebruiker buitenshuis verplicht de indirecte weg te bewandelen (via mobile Ziggo GO app plus Chromecast casting) i.p.v. direct de Ziggo GO TV app op het device te kunnen gebruiken.

 

Kan Ziggo die rechten-policy herzien, of een duidelijke uitleg geven waarom deze policy, behalve irritatie bij gebruikers, wel een duidelijk doel dient?  Ik snap best dat het ooit zo is bedacht in een andere tijd, maar volgens mij past het niet meer bij de huidige stand van de techniek, waar Android TV en Chromecast feitelijk altijd samengaan.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Zoals ook op de site staat, dit zijn afspraken met de content providers. KPN heeft dezelfde afspraken moeten maken. Ik vermoed dat Ziggo en KPN het ook liever anders zien.

 

Steefb_0-1666350377355.png

 

 

Het is al vaak gevraagd, maar meer info wordt niet gegeven.

Bekijk in context

41 Reacties 41
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Zoals ook op de site staat, dit zijn afspraken met de content providers. KPN heeft dezelfde afspraken moeten maken. Ik vermoed dat Ziggo en KPN het ook liever anders zien.

 

Steefb_0-1666350377355.png

 

 

Het is al vaak gevraagd, maar meer info wordt niet gegeven.

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@Steefb Ja, ik had het gelezen, maar in mijn ogen zou een afspraak een doel moeten dienen :-).  Ooit was dit wellicht bedoeld met het idee "een TV app staat op een fysieke TV en een TV staat thuis", maar dit is gewoon niet meer conform de wereld van nu.  Regels zijn er om mee te gaan met de tijd...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De TV app is alleen voor een 2e TV en er zijn andere mogelijkheden om het doel te bereiken.

Als de TV app op meer plekken te gebruiken is, dan zijn er meer mogelijkheden om abonnementen te gebruiken en te delen buiten je woning en daar willen de content eigenaren geld voor terugzien.

 

Ziggo kan dat natuurlijk wel uitonderhandelen, maar dan weet ik bijna zeker dat de abonnementen flink omhoog moeten en daar zullen veel mensen die Ziggo Go TV mogelijkheden niet gebruiken, weer niet mee eens zijn.

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@Bert  Volgens mij klopt het niet wat je zegt, tenzij ik iets over het hoofd zie.  Jouw uitspraak "Als de TV app op meer plekken te gebruiken is, dan zijn er meer mogelijkheden om abonnementen te gebruiken en te delen buiten je woning" is onjuist, aangezien je zonder de TV app Android TV altijd kunt gebruiken als Chromecast.  Dan heb ik het dus wel specifiek over de Ziggo GO TV app voor Android, want voor de overige TV apps klopt je uitspraak in principe nog wel (als je geen losse Chromecast hebt).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jos_V  de Chromecast functionaliteit staat volledig los van het AndroidTV besturings systeem!!

Dit klopt ook niet : nieuwste "gewone" HD Chromecast met Google TV, enkel zonder het besturingssysteem is het een "gewone" Chromecast met het besturingssysteem is het een mediaspeler een compleet andere functie.

 

Wat de providers als reden gebruiken is klinklare onzin, want de gewone Ziggo app voor Android en Ios mogen we ook overal gebruiken met als enige beperking maximaal 3 gelijktijdige kijkers. Die app is dus ook prima te delen met niet Ziggo klanten, wat ook meer dan genoeg gebeurd. Zeker toen Ziggo de F1 rechten nog had.

 

Ook voor andere apps gaat deze uitspraak niet helemaal op.

 

Het is gewoon een door de providers zelf ingestelde beperking. De content leveranciers zijn juist gebaat met zoveel mogelijk kijkers zeker waar het de TV kanalen betreft en de commercials daarop.

Er is behalve de omweg van casten totaal geen verschil met een native app, ook via www.ziggogo.tv kunnen en mogen we overal binnen de EU kijken.

 

Het is pure koppelverkoop om een andere reden, neem je alleen kabelTV af bij Ziggo dan heb je ook toegang tot Ziggo Go alleen heb je dan niks aan de Ziggo Go TV app als een andere leverancier het internet levert. 

 

Dezelfde beperking heb je bij KPN en Tmobile.

 

 

 

Uiteraard zijn er afspraken betreffende de app, dat gaat dan meer om het terugkijken en het aantal gelijktijdige gebruikers. Eerder mochten we blijkbaar ook van de content leveranciers Replay niet casten nu sinds een tijdje wel.

 

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Jos_V deze vraag is inderdaad al vaker gesteld, maar het blijft wèl een interessante vraag.
Met het Ziggo-netwerk wordt inderdaad het thuisnetwerk bedoeld en het zou mooi zijn als Vodafone en Ziggo als één netwerk zou worden gezien. Op die manier zou je met een mifi router en een Vodafone simkaart gewoon via je smarttv of AppleTV Ziggo kunnen kijken. Dat werkt natuurlijk stukken makkelijker dan het geklungel met Chromecast en een smartphone.


Bij KPN geldt dezelfde regel, maar KPN heeft wèl een streep voor op Ziggo met Digitenne dat in combinatie met een KPN-abonnement fors goedkoper is.

 

Alternatief is NLZiet en dat is jammer.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C.  schreef:

@Jos_V 

/knip

Bij KPN geldt dezelfde regel, maar KPN heeft wèl een streep voor op Ziggo met Digitenne dat in combinatie met een KPN-abonnement fors goedkoper is.

 

Alternatief is NLZiet en dat is jammer.


 

En ook bij KPN is de itv app voor Smart TV's niet te gebruiken via een mobiele verbinding van KPN. 5 euro voor een Digitenne abonnement is fors duurder dan kijken via een app kortom die streep voor ontgaat mij. Je moet ofwel een Digitenne ontvanger via KPN afnemen of een CI-Module en smartcard dan moet je wel een recente TV hebben met een DVB-T2 tuner en H.265/HEVC ondersteuning. De resolutie daarin heeft Digitenne wel een streep voor op de app van Ziggo.


NL ziet is natuurlijk lang geen alternatief vergeleken met het aanbod van Ziggo, hooguit leuk voor het aanbod van de commerciële kanalen.

 

Canal Digital is dan een beter alternatief hoewel hun zender aanbod ook steeds kleiner wordt.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi. met een streep voor bedoelde ik dat KPN in elk geval een alternatief biedt voor mensen die vanuit een zomerhuisje, camper, caravan of boot TV willen kijken. Dat een KPN-abonnee vijf euro betaalt in plaats van € 18,00 per maand voor niet-abonnees lijkt me een aanzienlijk prijsverschil.

Sorry als ik de zaken blijkbaar verkeerd heb uitgelegd.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C.  schreef:

@RoWi. met een streep voor bedoelde ik dat KPN in elk geval een alternatief biedt voor mensen die vanuit een zomerhuisje, camper, caravan of boot TV willen kijken. Dat een KPN-abonnee vijf euro betaalt in plaats van € 18,00 per maand voor niet-abonnees lijkt me een aanzienlijk prijsverschil.

Sorry als ik de zaken blijkbaar verkeerd heb uitgelegd.


Zo gezien heb je inderdaad gelijk, en met de betere resolutie in het achterhoofd is het extra bedrag nog acceptabel, je hebt meteen een extra kijk mogelijkheid voor thuis en daarom is de prijs gelijk, dat kost een extra box voor thuis ook. Een goede antenne en goed signaal speelt ook nog mee, aan de andere kant met een app moet je of een goede wifi verbinding hebben of een  onbeperkte databundel. 

 

Wat dan weer een nadeel van Digitenne is het kleinere aanbod kanalen.

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@Wim C.  Vodafone-koppeling is voor sommigen misschien interessant, maar ik wil gewoon op kantoor etc. graag direct de TV app kunnen gebruiken en niet via de Chromecast omweg met een mobile app.  Ik heb trouwens nu een Walmart Onn (Android TV) uit de US, fantastische kwaliteit voor $20 met de functionaliteit en performance van de Chromecast van 70 euro.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jos_V  schreef:

@Wim C.  Vodafone-koppeling is voor sommigen misschien interessant, maar ik wil gewoon op kantoor etc. graag direct de TV app kunnen gebruiken en niet via de Chromecast omweg met een mobile app.  Ik heb trouwens nu een Walmart Onn (Android TV) uit de US, fantastische kwaliteit voor $20 met de functionaliteit en performance van de Chromecast van 70 euro.


Dat kan ook als het kantoor een aansluiting op het Ziggo-netwerk heeft. Op kantoor is kijken via de website een slimmere alternatief.

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@RoWi. Ik snap eerlijk gezegd niets van je betoog over Chromecast met / zonder besturingssysteem (?).  Een Chromecast (versie 2020 4K en versie 2022 HD) heeft Android TV / Google TV en de Chromecast-functie is een built-in app voor Android TV: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.mediashell 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jos_V de Chromecast functionaliteit staat volledig los van het besturingssysteem AndroidTV/GoogleTV. Meer info

 

Voor de komst van het Android besturingssysteem waren er al Sony en Philips televisies met de Chromecast functionaliteit in gebouwd. 

 

De app waar je naar linkt lijkt noodzakelijk om vanaf een extern apparaat  te casten naar een apparaat gebaseerd op AndroidTV meer niet.

 

Ps voor de Ziggo Go TV app is de HD variant geen verkeerde keuze, en blijkbaar al te koop in Nederland. Link

 

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@RoWi. Formeel gezien kloppen je eerste twee zinnen.  Maar welk deel van mijn betoog wordt daarmee ontkend?  Ja, er zijn ook non-Android TV Chromecast-capable devices.  Maar daar gaat het hier allemaal toch niet over?  En die app waarnaar ik verwijs bewijst precies wat ik beweer: namelijk dat andersom wel elk Android TV device (uitgezonderd wellicht heel oude versies) als Chromecast kan fungeren met deze "built-in" app.

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@RoWi.  schreef:


Dat kan ook als het kantoor een aansluiting op het Ziggo-netwerk heeft. Op kantoor is kijken via de website een slimmere alternatief.


@RoWi.  Ik gebruik daar inderdaad ook de Ziggo GO web app.  En ik zou daar ook een Android TV device als Chromecast kunnen gebruiken.  Maar mijn hele punt is dat de Ziggo GO TV app op datzelfde Android TV device weigert iets af te spelen en dat de reden daarvoor dus onzin is, omdat niemand  daardoor meer rechten zou krijgen (tenzij je geen mobile device hebt met de Ziggo GO app dat kan casten naar Chromecast, maar dat is flauw natuurlijk).

 

PS: Ik snap dat die reden niet door Ziggo is verzonnen om ons te pesten, maar door content providers afgedwongen, wiens "onderhandelaars" blijkbaar zelf niets van techniek snappen en nog in de oertijd leven.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat niet helemaal klopt is de laaste HD variant van de Chromecast met GoogleTV als "gewoon" te bestempelen. 

De laatste twee Chromecast varianten van Google zijn wezenlijk andere apparaten met een ander doel dat is het enige wat ik wou verduidelijken, ik heb geen intentie zaken te ontkennen.

 

Dat veranderd niks aan de vraag we mogen enkel casten als we niet via een Ziggo internet verbinding kijken. En als excuus gebruiken de providers dat dit in overleg is met de content providers en er wordt verwezen naar de content portabiliteits regelgeving. Dankzij die regelgeving mogen we sinds 2018 buiten de grenzen van de apps van Ziggo en KPN gebruikmaken, maar weer niet van de Ziggo Go TV app.

 

Deze beperking is dus al van kracht sinds de invoering van de nieuwste regelgeving op dat gebied, dat heeft verder weinig met de handigheid van de apparaten te maken. Ik heb zelf een Firestick die neem je ook heel makkelijk mee handig voor alle apps, behalve die van Ziggo en KPN voor Fireos geldt ook deze beperking.  Mede dankzij die nieuwe regelgeving kunnen en mogen we over de grens het Nederlandse aanbod van Netflix zien, voor die tijd mochten en konden we enkel het aanbod zien waar Netflix voor dat land de doorgifte licenties had. 

 

En dat maakt deze beperking zo krom, je hebt namelijk gelijk er zit in de mogelijkheden geen verschil tussen de twee app varianten en de website.

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@RoWi.  Met "gewoon: bedoel ik de goedkope (in NL ca. 40 euro) HD versie.  Er nu 2 actuele Chromecast devices, beiden op basis van Google TV dus, en alle andere Chromecasts zijn legacy (maar nog wel hier en daar te koop): zie ook de tabel onderaan https://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jos_V  schreef:

@RoWi.  Met "gewoon: bedoel ik de goedkope (in NL ca. 40 euro) HD versie.  Er nu 2 actuele Chromecast devices, beiden op basis van Google TV dus, en alle andere Chromecasts zijn legacy (maar nog wel hier en daar te koop): zie ook de tabel onderaan https://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast


Ik zie de oudere modellen persoonlijk nog niet als legacy. In de zin dat er nog niks verouderd is aan de Chromecast technologie. 

Voor mij zijn het totaal andere apparaten met een ander doel, die voor het gemak dezelfde naam dragen.

Jos_V
Topicstarter
Level 9
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 163Likes

@RoWi. Nee, maar de oudere versies worden denk ik niet meer gemaakt.  De 1st gen is overigens niet helemaal compatible, want sommige apps casten daar niet goed naar toe (de Formula 1 F1 TV app bijv.)

Uitgelicht topic