RadioGuy

Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

VPN en Ziggo GO

In de vakantie zou ik graag als wij in het buitenland zijn via VPN ziggo go willen gebruiken.

Af en toe BabyTV om de kleine zoet te houden en misschien soms een filmpje voor papa en mama.

Mag dit en kan dit ook?

Gaat de app niet via Location op een tablet vragen om te kijken waar je uithangt?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
TL;DR: Ziggo GO werkt niet via een VPN provider.

Sinds 1 april 2018 is het mogelijk om Ziggo GO te gebruiken binnen de EU en vanaf 1 augustus 2019 zelfs binnen de EER (zie Ziggo GO in het buitenland), maar buiten deze landen mogen wij niets uitzenden.

Omdat je met een VPN verbinding de Ziggo GO app voor de gek kunt houden met betrekking tot je locatie blokkeert Ziggo GO verbindingen die vanaf een bekend VPN ip-adres komen. Je zou achter een VPN server immers overal ter wereld kunnen zijn. De locatie-check gebeurt puur op basis van het ip-adres en de status daarvan in de gebruikte database (MaxMind GeoIP2).
Of een bepaald ip als 'bekend VPN ip-adres' geregistreerd staat of niet is niet publiek inzichtelijk. Als je ziet dat het door jouw gebruikte VPN ip-adres op de juiste locatie staat (binnen de EU/EER) terwijl Ziggo GO meldt dat je geen tv mag kijken buiten de EU, dan kun je ervan uitgaan dat het ip-adres als zodanig is geregistreerd.

In Nederland en in de EU (of EER vanaf 1-8-19) kun je gewoon gebruikmaken van Ziggo GO zo lang je geen VPN verbinding gebruikt.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
RadioGuy ,

Kijk even op: https://www.ziggo.nl/televisie/online-tv-kijken/ of op: https://www.ziggo.nl/entertainment/how-to/ziggo-go-kijken-in-de-eu
Fijne vakantie.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ter aanvulling. Ik heb begrepen dat de app ook de locatie gegevens van het mobiel opvraagt. Dan heeft een vpn ook geen nut meer.
RadioGuy
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Sparco1955 dank je wel!

Ik dacht een maand geleden nog gelezen te hebben dat dat juist niet kon en mocht in het buitenland.

Is dit pas recent gewijzigd dat je in het buitenland ook mag kijk in de EU?
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
RadioGuy wrote:

Is dit pas recent gewijzigd dat je in het buitenland ook mag kijk in de EU?


Volgens mij 2 jaar geleden ingevoerd.
EU is wel echt EU. bv. Zwitserland hoort er niet bij.
Verwijderd account
Niet van toepassing
RadioGuy Nog een tip: VPN juist niet gebruiken, ik heb nu een actieve VPN verbinding via een Nederlandse server en krijg de volgende melding, is hier al vaker genoemd en dan gaat het weer een tijdje goed en nu dus weer niet maar ik reageer er maar niet meer op, ben er wel een beetje klaar mee,

RadioGuy
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
mguzz wrote:
RadioGuy Nog een tip: VPN juist niet gebruiken, ik heb nu een actieve VPN verbinding via een Nederlandse server en krijg de volgende melding, is hier al vaker genoemd en dan gaat het weer een tijdje goed en nu dus weer niet maar ik reageer er maar niet meer op, ben er wel een beetje klaar mee,

Is die exit node van die VPN misschien buiten de EU?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Je kan natuurlijk een VPN naar je thuisnetwerk opzetten, als je een beetje handig bent. Dan lijkt het of je gewoon thuis zit. Zo doe ik dat ook.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
RadioGuy Nee eigenlijk niet, want mguzz schrijft:
ik heb nu een actieve VPN verbinding via een Nederlandse server

Het is een soms een beetje raar gesteld met de beoordeling door Ziggo Go of een Client Ip wel/niet in de EU ligt.
Er wordt van een dienst gebruik gemaakt die de Geolokatie van het Ip vaststelt. De adminstratie daarvan kan foutjes bevatten. Zie:
https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/ziggo-go-werkt-niet-via-internet-in-spanje-34089#post364855
Via de link in het bericht kan je je Ip adres testen.
Het kwam zelfs voor dat Ziggo Ip adressen buiten de EU werden gezien.

Als je pech hebt kan dit probleem dus ten onrechte voorkomen.
Het kan dan handig zijn een VPN achter de hand te hebben, en Europese Servers te proberen.

Betreft het probleem je eigen Ziggo Ip dan moet Ziggo de adminstratie bij de dienstverlener een Update gaan geven.

Noot. Als je naast een Ipv4 adres ook een IPv6 adres hebt, dan wordt dat IPv6 adres voor Ziggo Go gebruikt. Check je adressen met: https://www.whatismyip.com/
Verwijderd account
Niet van toepassing
De VPN server staat in Nederland volgens IP address lookup, ik maak gebruik van een betaalde VPN dienst en dus niet van een TOR netwerk (ivm exit-nodes)



IP Address 185.107.45.120
City Roosendaal
State/Region Noord-Brabant
Country Code Netherlands
Postal Code 4708
ISP NForce Entertainment B.V
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mguzz
Hmm de test van de door Ziggo Go gebruikte dienst laat zien NL in EU. Zie plaatje.
Dan krijg ik het bruine vermoeden dat er naast de test op lokatie ook blocks worden gedaan van bekende VPN Server adressen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Handige test trouwens, deze discussie is al eens eerder gevoerd en de conclusie van 1 van de moderators was destijds, VPN uitzetten als je Ziggo Go gebruikt, ja dat is ook een oplossing.
Die blocks worden ook uitgevoerd door de BBC (iPlayer), Netflix enz. dus dat verbaasd me niets
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ja het VPN Server Ip, nog ff een DNS leak test gedaan:

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dan lijkt het wel duidelijk. Je kunt nog wel mazzel heben met het Ip van een VPN Server.
Om dat zelf te gaan uitzoeken, lijkt me niks.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
TL;DR: Ziggo GO werkt niet via een VPN provider.

Sinds 1 april 2018 is het mogelijk om Ziggo GO te gebruiken binnen de EU en vanaf 1 augustus 2019 zelfs binnen de EER (zie Ziggo GO in het buitenland), maar buiten deze landen mogen wij niets uitzenden.

Omdat je met een VPN verbinding de Ziggo GO app voor de gek kunt houden met betrekking tot je locatie blokkeert Ziggo GO verbindingen die vanaf een bekend VPN ip-adres komen. Je zou achter een VPN server immers overal ter wereld kunnen zijn. De locatie-check gebeurt puur op basis van het ip-adres en de status daarvan in de gebruikte database (MaxMind GeoIP2).
Of een bepaald ip als 'bekend VPN ip-adres' geregistreerd staat of niet is niet publiek inzichtelijk. Als je ziet dat het door jouw gebruikte VPN ip-adres op de juiste locatie staat (binnen de EU/EER) terwijl Ziggo GO meldt dat je geen tv mag kijken buiten de EU, dan kun je ervan uitgaan dat het ip-adres als zodanig is geregistreerd.

In Nederland en in de EU (of EER vanaf 1-8-19) kun je gewoon gebruikmaken van Ziggo GO zo lang je geen VPN verbinding gebruikt.
RadioGuy
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Iedereen bedankt voor het antwoorden.

Ik wou nog even zeggen dat de VPN waar ik bedoelde een eigen VPN is achter de Ziggo aansluiting.

Wij gaan naar België dus dan kunnen wij ZiggoGO kijken zonder de eigen VPN te gebruiken.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
RadioGuy ,

Fijne vakantie en pas op met het Belgische bier:grinning:
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
RadioGuy wrote:
Iedereen bedankt voor het antwoorden.

Ik wou nog even zeggen dat de VPN waar ik bedoelde een eigen VPN is achter de Ziggo aansluiting.

Wij gaan naar België dus dan kunnen wij ZiggoGO kijken zonder de eigen VPN te gebruiken.

RadioGuy
Zo'n eigen VPN-server zal normaal gesproken niet in de zwarte lijsten opgenomen worden. Dit om de uitzend- en film-rechten, die beperkt zijn tot en bepaalde regio, te beschermen. Alleen IP-adressen die zeer veel verbindingen maken, vertonen het gedrag van een "openbare" VPN-server. Daarom hebben de VPN-boeren vaak een grote pool van IP-adressen, zodat zij vaak kunnen afwisselen. Dit verkleint de kans dat die adressen als VPN-servers ontdekt worden door de TV-kabel- en film-bedrijven enz..
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Via een verbinding met een eigen VPN Server in je netwerk communiceert Ziggo Go vanaf het externe Ziggo Ip van het netwerk waarin de VPN-Server zit.
Dat gaat niet mis. Anders zou je thuis Ziggo Go ook niet kunnen gebruiken.

VPN via een Ip van een publieke VPN Provider wordt voor Ziggo Go zoveel mogelijk geblokkeerd door Blacklisting. Of dat Ip nu wel of niet binnen de EU ligt.

Soms komt het voor dat als je ergens in het buitenland bent, het Ip dat je krijgt ten onrechte als buiten de EU wordt gezien. Dan klopt de adminstratie van het Ip niet bij de dienst die Ziggo Go gebruikt om de lokatie vast te stellen.
In zo'n geval is een verbinding met een eigen VPN Server thuis de oplossing.

De ironie wil dat het is voorgekomen dat het Ziggo Ip van een klant, als buiten de EU werd gezien. Dat moet dan door Ziggo worden opgelost door de Geo lokatie van meestal een blok Ips bij te werken in de database van de dienstverlener die wordt gebruikt.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
RadioGuy
Het gebruiken van een VPN wordt niet ontmoedigd door Ziggo, maar het bekijken van materiaal waar rechten op (voor onze regio) mag alleen bekeken worden door mensen waarvan met zeker is die zich ook hier bevinden. Is het IP-adres van een VPN-dienst , dan kan de kijker zich over ter wereld bevinden.
Omgekeerd probeert b.v. Netfilx te voorkomen dat films / series die hiervandaan niet beken mogen worden, toch via een buitenlands (VPN-)IP-adres bereikbaar zijn.
Het is een soort kat-en-muis-spel geworden.

Uitgelicht topic