Maurice_

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Streamen Ziggo Go naar Chromecast hapert regelmatig

Al geruime tijd is streamen vanuit Ziggo Go op iPad, IPhone of Samsung S20 zeer instabiel. Hangt regelmatig vast en start pas geruime tijd later weer door. Of er komt een foutmelding -5020 of (2). 
Met Netflix en andere streamingdienst geen of nauwelijks problemen vanaf zelfde apparaten. 
Lijkt ook zendergevoelig: gisteravond de ESPN voetbalzender redelijk kunnen kijken, maar op bbq Nederland 1 tussen Kunst en kitsch heel veel “zandlopers”. 
Chromecast al paar keer volledig gereset. Ook Connect Box regelmatig herstart, idem voor de wifibooster ( de zwarte). 
Helpt allemaal niks. Of niet merkbaar. 
Wat kan ik nog meer doen of ligt de oorzaak volledig bij de Ziggo Go app?

13 Reacties 13
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Goedemorgen @Maurice_! Welkom allereerst hier op de Community 🙂 Leuk dat je ons hier hebt weten te vinden!

 

Ik begrijp dat je nogal wat instabiliteit ervaart met het casten van Ziggo GO naar je televisie en dat er meermaals haperingen optreden of dat de stream zelfs vastloopt. Dat komt je kijkplezier natuurlijk niet ten goede en het lijkt me erg irritant om telkens te moeten resetten.

 

Het streamen van Ziggo GO vergt veel van je draadloze wifi verbinding en vaak wijzen dit soort problemen in de richting van een verbindingsprobleem. Is zowel je mobiele device als de Chromecast goed 'in range' van het wifi-netwerk waarmee je verbonden bent? Test het eventueel nog eens door het dichter bij je modem of booster te proberen. Als het dan stabieler functioneert weet je meer.

 

Verder ben ik benieuwd welk type Chromecast je precies gebruikt. Is dit een relatief nieuwe, of maak je nog gebruik van een oudere variant? Sluit sowieso de Chromecast aan op een stopcontact en dus niet middels de USB-voeding op je televisie voor stroom. We weten dat het aansluiten van de Chromecast middels de USB-voeding soms ook voor problemen kan zorgen.

Maurice_
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Erik, betreft een chromecast 2 ( zoon en dochter hebben er allebei een) en die zit op netspanning. Op zelfde verdieping is een ziggo wifibooster actief (de zwarte) die met utp aan de connect box hangt. 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dank voor je reactie, @Maurice_! Ervaar je op beide Chromecasts dezelfde problemen? En stream je via het 5.0 GHz wifi-netwerk dat je Wifibooster uitstuurt? Staat de Wifibooster daarnaast centraal op dezelfde verdieping zodat beide Chromecasts goede wifi-dekking hebben?

Maurice_
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Beide chromecast zelfde probleem. Ook al toen er nog geen extra booster was op 1e verdieping. Netflix geen of nauwelijks probleem maar Ziggo Go hapert frequent. Booster zendt 2.4 en 5ghz uit. Extra booster lijkt geen verbetering. 1 chromecast zit op booster ander op connect box. Merk geen verschil. Ook geen grote afstanden, alles binnen 5 Max 10 m. 
Waarom Netflix geen of nauwelijks probleem en Ziggo Go veel meer probleem? Lijkt ook nog eens zender specifiek zoals eerder aangegeven. Voetbal ESPN ging laatst vrij goed, maar NL 1 helemaal niet. 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@Maurice_ Dank voor je aanvullingen! Lastig dat de problemen zich beperken tot slechts 1 of enkele zenders. Het verschil met Netflix en Ziggo Go is enigszins te verklaren. Bij Ziggo Go wordt er voortdurend informatie ingeladen, daar waar Netflix vooruit kan bufferen, want alles wat 'ie moet doen is bekend. Zowel beelden als metadata (onder andere de tv gids).

Hoe werkt het als je content uit het Movies & Series (XL) pakket streamt naar de Chromecast? Ondervind je ook problemen wanneer je geen gebruik maakt van een Chromecast? Dus enkel Ziggo Go op een mobiel device?

Maurice_
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

T is niet zo dat het probleem zich beperkt tot 1 of enkele zenders. Wel dat er verschil te merken was tussen 2 zenders. Hoeveel zenders gebruikt worden weet ik niet zeker. Netflix wordt meer gebruikt. Movies en Series eigenlijk nooit. Ziggo Go op mobiel kijken geeft weinig probleem. 

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik had hier ook heel veel last van met mijn oude chromecast, ik heb inmiddels een Chromecast Ultra aangesloten deze zit bekabeld aangesloten, en hierdoor zijn de problemen verleden tijd geworden, dus misschien is dat nog een optie voor je.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Alright, thanks voor je aanvulling @Maurice_ 
Als Ziggo Go op je mobiel wel goed werkt, dan lijkt er weinig mis met de verbinding.

De suggestie van @DON PAPA klinkt daarom als een logische vervolgstap.
Ken je bijvoorbeeld iemand die zo'n Chromecast heeft?
Wellicht kun je die dan lenen/ kopen om dit te testen 🙂

Maurice_
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dan beter wachten tot de Chromecast 4 in NL uitkomt. Is vergelijkbaar met de Apple TV. Kun je de Ziggo Go app op zetten. Zou moeten schelen. Niet meer nodig om te streamen. Is al beschikbaar in DE en US. 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@Maurice_ Als je toch al van plan was die in de toekomst aan te schaffen raad ik dat zeker aan. 
Toch zit er een klein stemmetje in mij die roept? @Dave! die heeft hier kaas van gegeten. Als hij tijd heeft wil hij misschien wel aanhaken met zijn tips en bevindingen 🙂

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik neem aan dat je hiermee de nieuwste Google chromecast met Google TV bedoeld ?

 

Hou er rekening mee dat deze Chromecast ook alleen via de WiFi werkt en deze je probleem waarschijnlijk dus niet gaat oplossen. Je hebt bij deze chromecast namelijk geen optie om de Chromecast bedraad (LAN kabel) aan te sluiten, wat je dus wel hebt bij de Chromecast Ultra.

 

Dit is de nieuwe Chromecast met Goole TV (zoals je kan zien is die ook al in NL te koop)

https://tweakers.net/pricewatch/1615126/google-chromecast-met-google-tv-wit-8gb.html

 

En dit is de Chromecast Ultra

https://tweakers.net/pricewatch/588491/google-chromecast-ultra.html

 

Beide producten zijn trouwens ook volop te vinden op marktplaats tegen een veel gunstiger prijs 😉

 

Zoals je hier kunt zien, heeft de Ultra dus de optie om de LAN kabel te kunnen aansluiten op de stroomstekker, zodat de stream niet meer via WiFi verloopt maar via LAN.

IMG_1456-e1492684381513-1024x683.jpg

 

Hoop dat je hier iets mee kan, succes

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Zei je Kaas @Jamyla dat werkt ik ben er.

Ik heb zelf weinig last tot geen storing dan ben ik benieuwd waar het aan kan liggen.

Heb je tijdens het streamen iets van apparaten liggen die storing kunnen geven.

Beste is de Chromecast op de 5GHz een verbinding te geven, die band is vrij schoon.

 

In je modem hoe staat daar de boel afgeregeld, als je inlogt op http://192.168.178.1

Je gaat naar geavanceerde instellingen dan naar draadloos

 

Let op mijn wifi staat grijs omdat deze uit staat, maar deze instellingen kan je overnemen:

 

Schermafbeelding 2021-03-05 om 11.19.30.pngSchermafbeelding 2021-03-05 om 11.20.02.png

Ga daarna eens naar optie Beveiliging en kies voor Firewall

Schermafbeelding 2021-03-05 om 11.20.46.png

En stel deze zo in. Hopelijk zal je streaming beter gaan.

 

Als dit niet beter gaat dan lijkt het mij beter even je Signaal te laten controleren door even foto van je aansluiting te plaatsen waar Ziggo het huis binnen komt (Meterkast/woning)

 

En ook de Up en downstream waardes van je modem

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Maurice_
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Google biedt ook voor de chromecast 4 een apart te verkrijgen adapter aan met ethernet poort. Zoals bij de ultra. 
Dus daarmee bekabeld aan te sluiten. 
ondertussen 3 x TP-Link M4 gehuurd van ziggo. Merkbare verbetering op de kamer van mijn zoon. 

Uitgelicht topic