1
Vraag
2
Reageer en help mee
SBP

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Standby vermogen Android TV 16W terwijl Ziggo GO TV in de achtergrond draait.

Na contact met de Ziggo klantenservice kreeg ik het advies om de vraag welke ik heb hier neer te leggen omdat Ziggo Go TV app ontwikkelaars hier meelezen.

Ik heb helaas gevonden dat de TV, met Ziggo Go TV app in standby 16W blijft verbruiken. Continu dag in dag uit 16W, 247365, jaar in jaar uit.

De TV gaat helaas niet (meer) naar laag vermogens standby <1W.

Met o.a. de Ziggo Go TV app draaiend in de achtergrond.

Uiteindelijk dit kunnen oplossen door een app killer te gebruiken als "Background Apps & processes"

deze laat zien welke apps er in de achtergrond als process nog draaien op te TV (Philips 49PUS8503/12) met Android. Voordat ik de TV in standby zet gebruik ik deze App om de Ziggo Go TV app te stoppen.

-Er wordt van een bedrade Ethernet aansluiting gebruik gemaakt via een vrij moderne (wifi) modem van Asus met recente &complete ondersteuning van firmware. TV via Wifi kan ook alleen dat zou geen verschil mogen maken, ik heb voor Ethernet bedraad gekozen. En geen Ziggo mini apparatuur ing gebruik. Enkel de Ziggo Modem waar de router dan achter zit. Elke achtergrond app wordt uitgeschakeld er draait er geen enkele.

Ik heb contact gehad met de TV fabrikant. Deze bied bij deze TV en Android versie nog geen oplossing.

Ik ben niet tevreden met de situatie, het is compleet ruk. 16W ipv minder dan 1W in standby.

Ik zou graag in de Ziggo Go TV app zelf kunnen kiezen of de de app in de achtergrond blijft draaien of niet. Kies ik namelijk voor niet als dat mogelijk zou zijn:

1) Dan heb ik bovenstaande app welke nu gebruikt wordt voor het killen van de Ziggo Go TV app niet meer nodig.

2) de TV werkt gewoon naar behoren en specs, schakelt dan na enkele minuten tenminste terug naar de <1W standby mode waarover deze TV gewoon beschikt.

Als gebruiker wil ik dat zelf kunnen kiezen. Hoeveel vermogen de TV in standby verbruikt. En niet afhankelijk zijn van een TV producent of achtergrond proces(sen) op het apparaat.

Nu wordt deze laag vermogens standby mode <1W niet gebruikt. Dat verhinderd onder meer de Ziggo Go TV App op dit moment nu. En gezien de gewenste energie reductie van (huis- tuin en keuken) apparaten. Ligt hier nog een nieuw paadje.

Graag een reactie.

Met vriendelijke groet, Perry

Voorbeelden gezocht

In dit topic zijn meerdere meldingen gedaan. Momenteel verzamelen we deze voorbeelden om meer duidelijkheid te krijgen.

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8866Reacties
  • 1040Oplossingen
  • 3928Likes

Hi @SBP,

Dank voor je uitgebreide informatie en tests! Ik heb alles intern doorgespeeld om nader te onderzoeken. Het probleem wat ik eerder aanhaalde speelt niet meer met de versies die je op dit moment geïnstalleerd hebt, dus dat kan het niet zijn. Het onderzoek kan enige tijd in beslag nemen, dus tot die tijd is het helaas even niet anders om de workaround te gebruiken door het proces zelf te 'killen' via je menu. Als er meer informatie beschikbaar is, delen we dat uiteraard!

20 Reacties 20
Pasi

Level 18
  • 9621Posts
  • 491Oplossingen
  • 5333Likes

Hallo,

welkom op dit openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Moderators doordeweeks vaak binnen 3 werkdagen langskomen in ieder topic. Ze zijn te herkennen aan Ziggo Community Ranks-08.png voor hun naam en hebben t.o.v. de Helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo systeem inkijken, waardoor ze u beslist beter kunnen helpen dan de Helpdesk.

Als u wilt dat een Ziggo mod direct met uw vraag/probleem bezig kan, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel ( alleen zichtbaar voor Ziggo ), zodat de moderator direct uw gegevens kan achterhalen.

Dit zou een bug in de app kunnen zijn, eventueel alleen m.b.t. uw Philips tv. Misschien zou u kunnen aangeven welke Android versie uw tv nu heeft !

Ik vrees dat, zolang niet meer klanten dit controleren en dit probleem ontdekken, Ziggo geen tests/actie gaat ondernemen. Dus is het afwachten of meer Ziggo klanten dit probleem hebben en dat men zich hier meldt.

Ps. Ik gebruik de Ziggo app niet, want Ziggo heeft geen versie voor LG tv's. Dus kan ik u hiermee niet verder helpen.

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Er zijn er weinig die het standby vermogens verbruik weten van een tv het worden er steeds meer.

Nou heb ik een Power Analyzer. Die TV is wel een mooie kandidaat/slachtoffer/try out. Er zijn steeds meer mensen die een apparaatje kopen van 15 a 20 euro om verbruik vermogens te controleren. Ik gebruik een iets andere combinatie.

Ik vond helaas 16 W in een semi standby mode die ik niet echt standby mode wil noemen. En 0.6W in de werkelijke standby mode.

De tv gaat zonder achtergrond apps binnen 5 minuten over van de een naar de ander als je hem uit zet.

Echter de echte standby mode van 0.6W vindt je niet zomaar.

Met bepaalde achtergrond apps waaronder de Ziggo Go TV app vind de overgang helaas niet plaats.

Er is ook geen Eco-mode op de TV die het kan voorkomen anders had was deze gevonden. Dat is onderzocht. Het is niet in te stellen. Daar had ik de fabrikant om gevraagd. De vraag is niet gehonoreerd er zou op terug gekomen worden. Dat is niet gebeurt.

Eigenlijk is het probleem even oud als dat er tv's & afstandsbedieningen zijn.

Alleen nu zijn er ook nog Apps en Google erbij.

Ik heb lange tijd lopen zoeken naar de 0.6 W standby power om dat voor elkaar te krijgen.

De fabrikant specificeerde dat. Via een geitenpaadje+dikke omleiding kan dat als je er naar zoekt.

Het zou een speciale uitzending van Even tot hier waard zijn op dit op te lossen.

Dan ga ik wel op die gele post-it.

De 40PUS8503/12 heeft TPM171E en Android 8.

Met alle plezier haal ik de power analyzer van zolder (deze past in een 19duims rek) en sluit deze ook aan op een 43PUS9235/12 met TPM191 & Android 9 (PIE) software. Het zijn google android TV's. In dat huishouden wordt de stekker eruit getrokken als de tv uit gaat. En erin gestoken als de TV weer aan mag dan begint na een logo; Google vrolijk op te starten. Er zijn veel huishoudens die dat zo oplossen: de stekker eruit.

Er zijn standby killers voor te koop. etc etc. met of zonder weer een extra afstands bediening.

Ik wil 1 afstandsbediending met zoals in de TV spec staat 0.6W standby.

Dat kan o.a. met de "background apps & processes" app en dat is droevig althans dat vind ik.

Pasi

Level 18
  • 9621Posts
  • 491Oplossingen
  • 5333Likes

@SBP  schreef:

Er zijn er weinig die het standby vermogens verbruik weten van een tv het worden er steeds meer.

.....In dat huishouden wordt de stekker eruit getrokken als de tv uit gaat. En erin gestoken als de TV weer aan mag dan begint als eerst Google vrolijk op te starten. Er zijn veel huishoudens die dat zo oplossen: de stekker eruit.

Er zijn standby killers voor te koop. etc etc. met of zonder weer een extra afstands bediening.

Ik wil 1 afstandsbediending met zoals in de spec staat 0.6W standby...

Overigens, een OLED tv kan men beter niet uitzetten d.m.v. het eruit trekken van de stekker. Want een OLED tv kan tijdens standy een onderhouds programma uitvoeren om de OLED 'pixels' te refreshen, waardoor de OLED pixels langer mee gaan, dan zonder zo'n programma.

Maar misschien maakt u wat mensen wakker, die ook een vermogensmeter hebben én die ook de Ziggo app op te tv hebben geïnstalleerd. En die nu dus nieuwsgierig worden !

Ps. Ook ik heb een vermogensmeter, maar Ziggo heeft geen app voor op een LG tv.

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja of een Google Android TV met een app als Ziggo Go TV erop gebruiken.

Het zijn er legio of te wel veel. Wellicht dat die nu een vermogensmetertje gaan kopen.

Wie weet.

Ergens gaat het te veel offtopic, Over LG TV's, OLED of besturingssysteem WebOS, ik vertik het om aan te halen&Quoten.

Ik heb er uitzoek tijd &/ werk in zitten. En ik ben in de 2 vorige berichten best lang van stof.

Ik ben niet tevreden met de oplossing die ik nu heb kunnen vinden.

Elke keer voordat ik de TV in standby zet. Stop ik elke app draaiend op de achtergrond.

Waaronder die van Ziggo. Om te voorkomen of zeker te weten dat de TV niet 16 Watt in standby blijft verbruiken. En eigenlijk wil ik dat niet.

TV fabrikant, google, android, ziggo go tv.

Partners van elkaar doe gewoon minder dan 1W standby power.

DON PAPA

Level 17
  • 3803Posts
  • 57Oplossingen
  • 3206Likes

@SBP Ik gebruik zelf ook de ZiggoGo app op de slaapkamer met een Sony KD-43XH8599 met Android en zal daar straks is een slimme stekker tussen plaatsen om het stroomverbruik te monitoren. Ik ben eigelijk wel benieuwd wat deze in stand-by stand doet, na het lezen van je verhaal (bedankt voor het delen).

Nog wel een vraagje zodat ik het op dezelfde manier kan testen, ga je voordat je de tv uit doet eerst uit de ZiggoGo app (naar het Android scherm) of druk je gewoon de tv uit als je nog in de ZiggoGo app zit? 

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij de TV die ik heb maakt dat niet uit. Een Sony zou wellicht anders kunnen reageren. Dat weet ik niet.

Ook al ga je naar het hoofdscherm of Android scherm. Als je de Ziggo Go TV app hebt gestart. Blijft deze op de achtergrond draaien. Deze stopt niet. Tenzij je deze zelf handmatig stopt. Dat kan via het app info scherm in Android waar je ook cash geheugen kunt wissen. Of via de app waarmee je background apps & processes kunt stoppen. (je komt dan versneld in dat app info scherm) en je ziet ook welke andere apps er op de achtergrond draaien.

Oftewel ik verwacht dat het niet uit maakt in welk scherm je zit als je naar stand-by toe gaat. Bepaalde apps waaronder die van Ziggo draaiend op de achtergrond zorgen ervoor dat de TV niet naar de juiste stand-by stand gaat. Behoorlijk veel vermogen blijven weg lurken. Ja dat is een woord ervoor lurken. Niks doen en toch zuigen en kleine teugjes blijven drinken en gebruiken. Uiteindelijk wordt dat best veel.

DON PAPA

Level 17
  • 3803Posts
  • 57Oplossingen
  • 3206Likes

Nou ik heb even een paar uur getest, en zie het stroomverbruik heel soms even omhoog gaan naar 14W maar over het algemeen zit hij gewoon op 1W. Ik had de ZiggoGo app aangezet op LiveTV kijken, en vervolgens gewoon de TV in standby stand gedaan (dus zonder de app te sluiten). Na het uitzetten zakte het stroomverbruik meteen van de 93W naar de 14W en vervolgens duurde het ongeveer 15 minuten tot hij naar de 0,5 a 1W daalde.

Mijn TV is trouwens via WiFi aangesloten

Screenshot_20230702_115150_Homey.jpg

Garihd

Level 16
  • 1895Posts
  • 63Oplossingen
  • 1030Likes

...vervolgens gewoon de TV in standby stand gedaan (dus zonder de app te sluiten)...

De Ziggo Go TV app heeft toch helemaal geen afsluitoptie? Dan lijkt het erop dat  Android-TV op een Sony zelf de processen van de Ziggo app beëindigd. Ook bij gewoon Android blijft deze vaak actief in de achtergrond.

DON PAPA

Level 17
  • 3803Posts
  • 57Oplossingen
  • 3206Likes

@Garihd Schreef: De Ziggo Go TV app heeft toch helemaal geen afsluitoptie? 

Als de ZiggoGo app aanstaat en ik blijf op terug knop kliiken op de afstandbediening dan krijg ik de volgende melding te zien. En als ik mij niet vergis, was dat ook altijd op Google Chromecast met GoogleTV die ik voorheen gebruikt op de oude tv. Dit is na mijn mening gewoon een functie in de ZiggoGo app zelf

20230702_124253.jpg

Garihd

Level 16
  • 1895Posts
  • 63Oplossingen
  • 1030Likes

Dat is inderdaad een functie van de app zelf.

Dan zou er geen sluipverbruik of activiteit op de achtergrond mogen ontstaan als de app netjes afsluit.

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De android TV wordt anders gebruikt als dat ik doe. Ten eerste wordt er Wifi gebruikt en niet bedraad. En dan wordt het lastig vergelijken. Daarnaast heb ik er al aardig wat kruisproefjes op zitten.

Tussen de google en android versie's zullen eerder verschillen zitten. Dan tussen de tv fabrikanten zelf.

-Daarnaast wordt 't topic/verhaal niet goed gelezen.

->Dat zorgt ervoor dat ik in herhaling mag blijven vallen met het uitleggen van de situatie/probleem.

->Installeer de Background app&processes app maar eens. Het is verbazend wat er allemaal op de achtergrond draait.

De Ziggo Go TV app wordt niet afgesloten na het afsluitscherm wat nu gefotografeerd is.

Deze blijft na het afsluiten op de achtergrond draaien !!!

Hieronder wat screen foto's. In dit geval draait er 1 app in de achtergrond (na het afsluiten) en dat is dan de Ziggo GO TV app. Andere apps welke in de achtergrond bleven draaien zijn maanden geleden al door mij gestopt.

DON PAPA

Level 17
  • 3803Posts
  • 57Oplossingen
  • 3206Likes

@SBP Schreef: De android TV wordt anders gebruikt als dat ik doe. Ten eerste wordt er Wifi gebruikt en niet bedraad. 

Volgens mij schreef je zelf in je begin posting "TV via Wifi kan ook alleen dat zou geen verschil mogen maken, ik heb voor Ethernet bedraad gekozen

@SBP Schreef: Daarnaast wordt 't topic / verhaal niet goed gelezen. Dat zorgt ervoor dat ik in herhaling mag blijven vallen

Sorry ik wou alleen maar helpen, maar zal mij niet meer laten horen in je topic, even goed succes met het oplossen van je probleem 😉

Karel.

Level 16
  • 1799Posts
  • 219Oplossingen
  • 1165Likes

Normaliter worden apps niet afgesloten in android besturingsystemen maar blijven in het werk geheugen maar dan wel inactief. Als bij android het geheugen vol is en er wordt een app opgestart, zal android geheugen vrij maken door de apps die het langst inactief uit het werkgeheugen te stoppen.

Op mijn Sony TV kan ik een overzicht krijgen van geladen apps als ik de menu knop langer ingedrukt hou. Dan ik geladen “inactieve” apps via de cursor toetsen selecteren en stoppen of weer actief maken. Daar heb ik niet apart een app voor nodig die “killed”.

Er zijn al jaren discussies over het wel of niet met background&proces apps, apps te killen die in het geheugen aanwezig zijn op smartphones en tablets. Waarbij dan de discussie gaat of er wel of geen sluipvermogen wordt gebruikt. Opstarten en plaatsen in het werkgeheugen kost namelijk ook accu capaciteit. Een accu is bij de TV natuurlijk niet van toepassing maar standby power natuurlijk wel.

Het is in ieder geval niet normaal dat een moderne LED TV 16W verbruikt in standby. OLED heeft wel voor regeneratie van het scherm in standby tijdelijk extra vermogen verbruik. En extra verbruik kan natuurlijk ook mogelijk zijn als dat komt door een app of de Ziggo GO TV app als die ook daadwerkelijk actief blijft op de achtergrond. In een ander topic wordt aangegeven dat het geluid blijft doorspelen wat ook een aanwijzing lijkt dat de Ziggo GO TV app niet netjes inactief gemaakt of gestopt wordt. https://community.ziggo.nl/t5/Ziggo-GO/Ziggo-Go-TV-app-Bug-TV-geluid-speelt-door-in-android-TV-Home/...

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DON PAPA, je kunt gewoon blijven schrijven wat jij graag wilt ook in dit topic.

Ik zag er aankomen dat ik de TV ipv Ethernet met WiFi mocht gaan testen. Om te kijken wat dat oplevert.

Vandaar dat ik even zo schrijf.

Overigens is mijn ervaring dat als ik de Ethernet kabel eruit haal de TV wel gewoon naar 0.6W standby power gaat. Terwijl de Ziggo GO TV app draait op de achtergrond.

@Karel., thx voor de uitleg. Wat betreft de werking van het geheugen in Android ben ik nieuw. En bepaalde zaken wat betreft het geheugen wist ik niet.

En ik ben het met je eens dat het erop lijkt (o.a. ook door het geluid topic) dat de Ziggo GO TV app niet netjes inactief wordt gemaakt.

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

40PUS8503/12 heeft TPM171E en Android 8

Ethernet bekabeld gaat niet naar stand-by 0.3-0.6W. En blijft 16W verbruiken.

Wifi met WoW Wake on WLAN aan. Werkt zover ik kon nagaan. TV gaat na enkele minuten naar 0.3-0.6W.

43PUS9235/12 met TPM191 & Android 9 (PIE)

Ethernet bekabeld gaat niet naar stand-by 0.3-0.6W. En blijft 11-14W verbruiken. Ongeacht afsluiten app.

Wifi met WoW Wake on WLAN aan. Enkel geval waarbij de TV niet naar dat lage vermogen toe gaat. Echter met afsluiten van de Ziggo app zoals op de foto's werkt de 0.3-0.6W stand-by binnen enkele seconden.

Deze TV start ook niet op met de Ziggo GO app begint altijd met een kabelzender.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8866Posts
  • 1040Oplossingen
  • 3928Likes

Hi @SBP,

Goed dat je hier melding over maakt, en belangrijk om dit soort zaken af en toe te testen en te meten. We hebben begin dit jaar een soortgelijke melding gehad en dit destijds kunnen reproduceren. Of hier exact hetzelfde aan de hand is, weet ik nog niet, maar hier is een fix voor uitgerold die het heeft opgelost. Ook toen zorgde de GO-app ervoor dat de 'diepe stand-by' niet werd bereikt. Allereerst is dus belangrijk: Welke app-versie heb je geïnstalleerd op beide tv's?

Je bent er door verschillende (kruis)testen eigenlijk al uit, maar tóch wil ik nog vragen: Heb je dezelfde tests ook gedaan, terwijl je de Ziggo GO TV app hebt gedeïnstalleerd? Dan weten we zeker dat dit de beslissende factor is. Hoewel je eerste bericht al aangeeft dat het niet zou mogen uitmaken of het draadloos of bekabeld is, lijkt je laatste bericht te suggereren dat dit probleem alleen bekabeld voorkomt. Deel je die conclusie of probeer je er iets anders mee te zeggen?

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Updates worden regelmatig gedaan op de TV's. Momenteel staat er build 5.03.7109+7821 op (beide).

Ja, dit treed op bij bekabelde Ethernet (RJ45). Zo worden de TV's normaal gesproken ook dagelijks gebruikt.

Van de week alleen eens op Wifi gedaan, om te testen. En dan blijkt het wel goed te gaan. Dan kan redelijk recht toe recht aan de 'diepe stand-by mode' worden bereikt. Bijna 150 kW/h op jaar basis aan enkel stand-by power voor een tv is te veel (n.b. het operationele vermogen zit daar nog niet eens bij). Dat is hetzelfde als een klasse C koelkast. 't zou niet uit mogen maken of je als gebruiker voor RJ45 kiest of Wifi, de 'diepe stand-by mode' dient in beide gevallen worden bereikt. Ik heb er verder geen aandacht aan besteed er zullen veel meer apps welke zich net zo gedragen als de GO TV app momenteel. Je moet ergens beginnen.

Ik deinstalleer de Ziggo go tv app niet. Ik stop deze handmatig. Lijkt mij dezelfde situatie als volledig gedeinstalleerd. De diepe stand-by mode wordt dan ook altijd bereikt.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8866Posts
  • 1040Oplossingen
  • 3928Likes

Allereerst heb ik je situatie intern doorgezet om nader te laten onderzoeken, ook met het oog op het probleem wat eerder speelde maar met eerdere updates opgelost zijn. Tegelijkertijd wil ik ook nog een aantal zaken wat helderder krijgen:

Ik deinstalleer de Ziggo go tv app niet. Ik stop deze handmatig. Lijkt mij dezelfde situatie als volledig gedeinstalleerd.

Op zich mee eens, maar de reden dat ik het toch vroeg om te testen is omdat je aan het begin enkele keren aangaf dat je meerdere processen stopt. Door een deïnstallatie weten we in ieder geval zeker dat alleen Ziggo GO hier de boosdoener is of dat het probleem toch groter is.

Het verschil tussen ethernet en wifi blijft opvallend. Er hangt ook veel samen met de power-/standby opties die deze tv's hebben, maar ik begrijp uit een eerder bericht dat die er amper zijn voor deze modellen? Je zou verwachten dat een bepaalde 'eco'-modus er voor moet zorgen dat álles automatisch afsluit na verloop van tijd, achtergrondproces of niet. Een dergelijke modus is vaak verplicht voor toestellen. Via een online handleiding voor dit model voor de kwam ik uit bij "Instellingen > Eco-instelling > Energiezuinig" waar je kunt kiezen uit 3 opties.

SBP
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gewoon gedaan wat je zei op je verzoek heb ik de app gedeinstalleerd. De diepe stand-by stand wordt dan bereikt.

Vervolgens ->NPOstart geïnstalleerd. Zelfde uitgeprobeerd. Bij deze app werkt diepe stand-by.

Ja, ik ken de energie zuinig opties. Deze staan op maximaal=beste resultaat. Dat maximaal zetten zorgt er niet voor dat (automatisch) de diepste stand-by stand wordt bereikt. (foto 1)

Als de stroom er een tijdje af hebt gehad en je de stekker na tijdje weer in het stopcontact steekt. Krijg je bij mijn tv als eerste diepe standby mode. De tv is dan nog niet aan geweest.

Bij een verbruik van 0.4 tot 0.5W heb je hoofdzakelijk een capacitieve stroom richting tv, veroorzaakt door condensators die opgeladen en ontladen worden op de netfrequentie.

Veel blind vermogen, weinig werkelijk vermogen. De 64mA is een blindstroom cos phi is 88graden, powerfactor 0.003.

P=UxIxcos(phi) = 233 V x 64mA x cos(88deg) = 0.5 W (foto 2)

Normaal verbruik van de TV. P = UxIxcos(phi) = 235 V x 352mA x  cos(27deg) = 72 W foto 3.

Bij semi stand-by is het verbruik van 17W heb je de volgende waardes:

P = UxIxcos(phi) = 235 V x 117mA x  cos(52deg) = 17W foto 4.

@Alex  belangrijk om dit soort zaken af en toe te testen en te meten

Als ik raad mag geven adviseer ik Ziggo aan te inverteren in Yokogawa WT300E power analyzer dat is het jongste broertje/zusje van de 2532 welke ik nu gebruik.  En bij volgende releases in het testplan/software vrijgave het stand-by vermogen van een apparaat te meten met of zonder ziggo go TV draaiend (in de achtergrond).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic