1
Vraag
2
Reageer en help mee
Eduur

Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Schijfverbruik Ziggo GO op PC: Waarom saved ziggogo iedere seconde 12 Mb ??

Ok, onder Firefox doet de nieuwe versie van Ziggogo het ook niet best meer. De CPU is belasting is constant 100% op een snelle PC. Even wat gecontroleerd. Waarom schrijft Ziggogo 12 Mb data naar de firefox cache en doet daar dan vervolgens helemaal niks mee???? 

 

Na het clearen van de cache is ie weer binnen een seconde gevuld...en gaat het schrijven weer verder.

 

Eduur_0-1656354944988.png

 

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6841Reacties
  • 794Oplossingen
  • 2799Likes

Hi allen,

 

"Helaas" moeten we toch dezelfde conclusie hanteren die ik eerder aangaf: Men is op de hoogte van het (erg) hoge schijfverbruik, maar dat wordt op dit moment niet gezien als bug of probleem. Het heeft onder andere te maken met het ophalen van data, zoals de EPG, maar ook de veranderende stills en andere informatie. Ik heb benadrukt dat het niet in contrast staat met andere apps en mogelijk/vermoedelijk flinke impact kan hebben op de performance, er wordt gekeken of er verbeteringen op dit gebied doorgevoerd kunnen worden.

42 Reacties 42
Pasi

Level 18
Expert
  • 6755Posts
  • 390Oplossingen
  • 3281Likes

Hallo,

Dat lijkt mij de data van de tv stream, waarmee het beeld op tv wordt gemaakt.


Maar waarom die data naar disk moet, dat kan alleen Ziggo verklaren. Sterker nog, er wordt veel meer naar disk geschreven. Dit zijn de gegevens terwijl met ZiggoGo.Tv naar NPO1 ( 20:00 journaal  ) wordt gekeken.

1.png


Ps. Firefox en Win 10 Pro met een SSD als C-schijf.

Steefb

Level 19
Expert
  • 13164Posts
  • 2574Oplossingen
  • 5128Likes

Eduur
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Dank je Pasi,

ik zag je reactie, in 2 delen.... Ja 12 Mb is zeker het Full HD beeld.... Maar waarom dat naar disk moet, en er vervolgens  niks mee doen, 'dat kan alleen Ziggo verklaren', .... Waarschijnlijk niet, maar misschien kunnen ze er iets mee...  

Eduur
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Chrome doet het ook, (alleen bij Replay. dat geldt ook voor Firefox). En ja, het loopt op tot 40-50 Mb/sec.

Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 6863Posts
  • 590Oplossingen
  • 3207Likes

Hi iedereen,

Bedankt voor het doorgeven van dit probleem. Een echte hersenkraker! We hebben dit voorgelegd tijdens het overleg met de app engineers van Ziggo GO. De oorzaak lijkt te liggen bij een bug in de TV-Gids welk continu wordt ingeladen. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

Pasi

Level 18
Expert
  • 6755Posts
  • 390Oplossingen
  • 3281Likes


@Folkert  schreef:

...We hebben dit voorgelegd tijdens het overleg met de app engineers van Ziggo GO. De oorzaak lijkt te liggen bij een bug in de TV-Gids welk continu wordt ingeladen. Er wordt gewerkt aan een oplossing.


Het lijkt me wel erg veel data voor de EPG !

Ik doe maar een gok, maar laat die EPG hooguit 2 weken lang, 150 zenders en 1 keer per uur een ander programma zijn, dan gaat dat natuurlijk nooit 20Mb of zelfs +/- 50 Mb zijn.

Maar Ziggo heeft een idee, wat het probleem is, dus hebben ze in ieder geval wat gevonden....

afwachten dus ....

Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 6863Posts
  • 590Oplossingen
  • 3207Likes

Voor alle programma's en zenders wordt natuurlijk ook veel data gedeeld, oa synopsis, titels, acteurs en presentatoren, start en eindtijden, kijkwijzer info etc. Zelf vind ik dat ook ontzettend veel data voor de EPG. Maar dat is de uitleg die ik heb ontvangen. 😉 Hopelijk wordt dit probleem dan ook snel verholpen. 

Eduur
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

We zijn een maand verder en er is NIETS veranderd/verbetert.

Eduur
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

WE zijn weer een maand verder. Jongens, doe er wat aan. Ik heb hier een gewone HDD en die gaat er gewoon kapot van. 60 Megabyte per seconde, totaal nutteloze HDD activiteit...

Eduur_1-1663434660785.png

 

Pasi

Level 18
Expert
  • 6755Posts
  • 390Oplossingen
  • 3281Likes

Vorige week inderdaad ook nog gecontroleerd en ook bij mij wordt bijna iedere seconde veel data weggeschreven. Gelukkig op een SSD, dus minder vertraging en slijtage ( en minder lawaai ).

 

Maar onnodig blijft het !!!

 

@jziggo , waarom staat dit probleem niet op de issue lijst? Want dit heeft natuurlijk niets met de EPG te maken, zoals @Folkert aanhaalde.

Pasi

Level 18
Expert
  • 6755Posts
  • 390Oplossingen
  • 3281Likes


@Pasi  schreef:

Vorige week inderdaad ook nog gecontroleerd en ook bij mij wordt bijna iedere seconde veel data weggeschreven. Gelukkig op een SSD, dus minder vertraging en slijtage ( en minder lawaai ).

 

Maar onnodig blijft het !!!

 

@jziggo , waarom staat dit probleem niet op de issue lijst? Want dit heeft natuurlijk niets met de EPG te maken, zoals @Folkert aanhaalde.


Voor de actualiteit maar opnieuw gecontroleerd en ook de laatst update heeft dit dus niet verholpen! De grote van de 'bestanden' varieert. De grootste ( zie rode kader ) zijn 2 x 32 Mb, maar vaker is dat 2 x 16Mb en heel soms 2 x 8Mb. Nog afgezien van alle daaronder staande waarden!!

1.png

Het zou mij niets verbazen, dat sommige harddisks ( vooral als de schijf erg vol is ) daar wat moeite mee hebben en dan voor enig vertraging zorgen, wat misschien uiteindelijk ook bijdraagt aan het eventueel stotteren tijdens het afspelen.


@Ziggo, waarom staat dit probleem niet op de ZiggoGo issue lijst? Want dit heeft natuurlijk niets met de EPG te maken, zoals @Folkert aanhaalde.

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6841Posts
  • 794Oplossingen
  • 2799Likes

@Ziggo, waarom staat dit probleem niet op de ZiggoGo issue lijst? Want dit heeft natuurlijk niets met de EPG te maken, zoals @Folkert aanhaalde.

Het heeft gedeeltelijk met de EPG te maken, omdat het ophalen van data hiervoor sinds de laatste update anders is ingericht en daarmee verbeteringen met zich meebracht op het gebied van algehele performance.

 

Hij valt onder het 3e punt op de issuelijst, maar gaat daar vermoedelijk wel af op korte termijn. Het wordt namelijk op dit moment niet meer als issue gezien. Ik heb als terugkoppeling gekregen dat we weten dat het CPU- en processorverbruik anders is ingericht bij deze nieuwe update. Dat wordt actief gemonitord, maar voor zover ik heb begrepen is er geen issue.

Dit werd in eerste instantie onder dezelfde noemer geplaatst als CPU- en processorverbruik tijdens het kijken, maar ben terecht gecorrigeerd dat dit iets anders is. Ik heb de recente bevindingen opnieuw doorgezet.

Steefb

Level 19
Expert
  • 13164Posts
  • 2574Oplossingen
  • 5128Likes

@Alex Het gaat over disk gebruik, dat is excessief hoog,  CPU- en processorverbruik is wat anders.

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6841Posts
  • 794Oplossingen
  • 2799Likes


@Steefb  schreef:

@Alex Het gaat over disk gebruik, dat is excessief hoog,  CPU- en processorverbruik is wat anders.

 


Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de recente bevindingen zoals gezegd doorgezet en wacht opnieuw op terugkoppeling.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6841Posts
  • 794Oplossingen
  • 2799Likes

Hi allen,

 

"Helaas" moeten we toch dezelfde conclusie hanteren die ik eerder aangaf: Men is op de hoogte van het (erg) hoge schijfverbruik, maar dat wordt op dit moment niet gezien als bug of probleem. Het heeft onder andere te maken met het ophalen van data, zoals de EPG, maar ook de veranderende stills en andere informatie. Ik heb benadrukt dat het niet in contrast staat met andere apps en mogelijk/vermoedelijk flinke impact kan hebben op de performance, er wordt gekeken of er verbeteringen op dit gebied doorgevoerd kunnen worden.

Eduur
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Alex, bedankt. Het is erg jammer dat een prima applicatie in juni zo om zeep geholpen is. (De andere problemen onder firefox zijn ook nooit opgelost. En ik heb geen zin om als een dom schaap over te stappen op alle Google data-hungry browsers).  Ik gebruik Ziggo nu alleen nog in noodgevallen. Da's best triest gezien de hoge prijs die ik elke maand betaal.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15771Posts
  • 678Oplossingen
  • 4975Likes

Is dit dan dezelfde 'rommel' die naar de Mediaboxen in Eco stand wordt verstuurd? 

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Mediabox-Next-ECO-stand-blauw-LED/m-p/1063866#

Ik zie dat toch wel als een probleem eerlijk gezegd. 

 

Pasi

Level 18
Expert
  • 6755Posts
  • 390Oplossingen
  • 3281Likes


@Alex  schreef:

Hi allen,

 

"Helaas" moeten we toch dezelfde conclusie hanteren die ik eerder aangaf: Men is op de hoogte van het (erg) hoge schijfverbruik, maar dat wordt op dit moment niet gezien als bug of probleem. Het heeft onder andere te maken met het ophalen van data, zoals de EPG, maar ook de veranderende stills en andere informatie. Ik heb benadrukt dat het niet in contrast staat met andere apps en mogelijk/vermoedelijk flinke impact kan hebben op de performance, er wordt gekeken of er verbeteringen op dit gebied doorgevoerd kunnen worden.


"...ophalen van data, zoals de EPG, maar ook de veranderende stills en andere informatie..." Tuurlijk ( kuch ), dat soort informatie loopt in de tientallen Mb's per seconde en moet ook nog iedere seconde ververst worden ( kuch ).

Anders gezegd .... de scriptkiddie's van Ziggo kunnen het dus niet oplossen. Dat verbaasd me geheel niets, gezien alle berg met bugs die in de applicatie zaten en die er ( na maanden ) nog steeds in zitten.

Dus iedereen die FireFox gebruikt, moet het maar uitzoeken? Toch wel vreemd dat Ziggo Edge ( die veel minder aanhangers heeft dan FireFox ), wel 100% ondersteund. Of heeft Edge toevallig dát probleem net niet?

Ziggo zal wel de goedkoopste software club hebben ingehuurd, die ze konden vinden. Terwijl ze hadden moeten kijken naar een bedrijf die dit soort apps vaker ( én met succes ) heeft gemaakt. Dat zo'n gespecialiseerd bedrijf wat duurder is, dat is normaal. Maar dan was de app vanaf het begin ook al stukken beter en zat er waarschijnlijk na al die maanden niet zoveel bugs in als nu.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ellende die Ziggo's klanten ( wie ? ooh ja dié ) nu hadden en hebben met de huidige app.


Het is wel duidelijk, uiteindelijk interesseert het Ziggo geheel niets, zolang ze maar abonnementsgeld binnen krijgen.

jenson

Level 9
Expert
  • 256Posts
  • 28Oplossingen
  • 106Likes

ziggogo.tv onder Firefox op de PC.

Bij 'TV & Replay' zie je de horizontale lijst met de TV gids voor een aantal zenders.

Deze informatie wordt bijgehouden in een SQL bestand in de cache, met nog een aantal andere componenten.

In de TV gids staan: zender, begintijd, eindtijd, titel.

Geen subtitel, geen omschrijving, geen regisseur, geen hoofdrolspelers.

Bij elke extra dag die je opvraagt met het uitklapnemu linksboven wordt er circa 2 Megabyte toegevoegd.

Dit kan oplopen tot meer dan 30 Megabyte, van 7 dagen terug t/m 7 dagen vooruit.

Bij het afspelen van een opname of bij 'verder kijken' wordt de database heel vaak aangepast.

Dit kan gaan in de richting van bijna 1 Gigabyte per minuut.

Bij direct TV kijken lijkt dit niet te gebeuren.

De oorzaak van dit excessieve schijfgebruik lijkt duidelijk.

Weet Ziggo dit nu echt niet?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic