1
Vraag
2
Reageer en help mee
Eduur

Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Schijfverbruik Ziggo GO op PC: Waarom saved ziggogo iedere seconde 12 Mb ??

Ok, onder Firefox doet de nieuwe versie van Ziggogo het ook niet best meer. De CPU is belasting is constant 100% op een snelle PC. Even wat gecontroleerd. Waarom schrijft Ziggogo 12 Mb data naar de firefox cache en doet daar dan vervolgens helemaal niks mee???? 

 

Na het clearen van de cache is ie weer binnen een seconde gevuld...en gaat het schrijven weer verder.

 

Eduur_0-1656354944988.png

 

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6841Reacties
  • 794Oplossingen
  • 2799Likes

Hi allen,

 

"Helaas" moeten we toch dezelfde conclusie hanteren die ik eerder aangaf: Men is op de hoogte van het (erg) hoge schijfverbruik, maar dat wordt op dit moment niet gezien als bug of probleem. Het heeft onder andere te maken met het ophalen van data, zoals de EPG, maar ook de veranderende stills en andere informatie. Ik heb benadrukt dat het niet in contrast staat met andere apps en mogelijk/vermoedelijk flinke impact kan hebben op de performance, er wordt gekeken of er verbeteringen op dit gebied doorgevoerd kunnen worden.

42 Reacties 42
RoWi.

Level 20
Expert
  • 15771Posts
  • 678Oplossingen
  • 4975Likes

Dat zal best bekend zijn en met deze omschrijving lijkt erop alsof dit zo bedoeld is.

Eduur
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Niet als je je bedenkt dat die cache nooit teruggelezen wordt!

En Ziggogo is de enige streaming applicatie die mijn harddisk gebruik tot over de 50% weet te jagen: 'Voor niets'. (Alle andere zitten gewoon op 0%)

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15771Posts
  • 678Oplossingen
  • 4975Likes

Het gehele systeem gebruik is van de app toch ook vele malen hoger dan andere streaming apps dus wat dat betreft verbaasd het mij niks. Dat de browser niks beter is.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15390Posts
  • 1229Oplossingen
  • 4969Likes

Goedemiddag allemaal,

Eerder genoemde is bekend en reeds doorgegeven aan de ontwikkelaars. Zoals aangegeven door mijn collega Alex wordt er gekeken of er verbeteringen op dit gebied doorgevoerd kunnen worden. 

Pasi

Level 18
Expert
  • 6755Posts
  • 390Oplossingen
  • 3281Likes


@Paul  schreef:

Goedemiddag allemaal,

Eerder genoemde is bekend en reeds doorgegeven aan de ontwikkelaars. Zoals aangegeven door mijn collega Alex wordt er gekeken of er verbeteringen op dit gebied doorgevoerd kunnen worden. 


Ik verwacht dat er heel veel verbeteringen mogelijk zijn, het is alleen de vraag of dat mogelijk is met het huidige software ( kuch ) bedrijf.
Gezien de afgelopen wanproducten, zal het mij niets verbazen dat Ziggo het goedkoopste bedrijf heeft ingehuurd, om o.a. de app te maken. Dat zo'n bedrijf dan geen goede (  = dure ! ) software engineers inzet, is natuurlijk niet verbazingwekkend.

Pimz

Level 6
  • 140Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

@Alexdergelijke data kwantiteiten zijn vergelijkbaar met een video stream.
Harde schijven zijn hier niet voor bedoeld, kunnen zo'n stream amper aan en de levensduur van SSD schijven hebben hier zelfs onder te lijden met het beperkte aantal keren dat een 'sector kan worden geschreven' voordat die op is.
Mijn PC heeft gewoon werkgeheugen voor dit soort doeleinden.
Je geeft aan dat jullie het niet als een probleem zien maar ondertussen staan jullie wel de hard schijven af te fikken van je klanten.
Mag ik van jullie Ziggo alvast een nieuwe SSD om de schade te beperken?

Pimz

Level 6
  • 140Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Update van mijn kant op een win10 met de ziggo go chrome app en een firefox als mijn standaard browser (allebei met automatische updates, dus latest).
Ik heb via beide gekeken en de statistieken van mijn PC gemonitord terwijl ik naar NPO2 het journaal kijk via replay.
Firefox:ca 4MB/s disk I/O met uitschieters naar ca 7MB/s en hetzelfde voor netwerk.
Alles wat dus naar binnen wordt getrokken over het netwerk wordt naar schijf geschreven.
Ziggo Go Chrome app: ca 50MB/s disk I/O met uitschieters naar 200MB/s, netwerk is ca 4 MB/s maar fluctueert behoorlijk tussen 0 en 10 MB/s.
Als ik de stream pauzeer dan geldt voor beide dat de disk I/O ca 0,2MB/s is.
Mijn conclusie @Folkert @Alex :
Video wordt naar disk geschreven, dit is waanzin.
Ziggo Go chrome app schrijft meer naar disk dan er uberhaupt over het netwerk naar binnen wordt gehaald.
Kortom:Waar haalt deze app die extra MB's vandaan?!? Welk retry mechanisme zit er in de javascript of transcoding vindt plaats dat er meer dan 10x zoveel data naar de disk wordt geschreven.
Dit allemaal terwijl de cellen op SSD's ca 10.000-100.000 geschreven kunnen worden voordat ze op zijn. (zie ook: https://www.howtogeek.com/266464/why-do-ssd-sectors-have-a-limited-number-of-writes/)

Mijn advies aan klanten van ziggo:
Dien een schadeclaim in bij ziggo in zake de schade die je oploopt t.a.v. de levensduur van je SSD als gevolg van deze praktijken van de Ziggo Go app.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15771Posts
  • 678Oplossingen
  • 4975Likes

Of gewoon via de TV kijken, verder volledig begrip voor je heldere uiteenzetting. 

Aangezien de app/website van het moeder bedrijf is met een Ziggo sausje, ben ik zeer benieuwd hoe dit is bij de Virgin en Telenet klanten gaat. 

Tjeerd85

Level 10
Expert
  • 404Posts
  • 40Oplossingen
  • 206Likes




Mijn advies aan klanten van ziggo:
Dien een schadeclaim in bij ziggo in zake de schade die je oploopt t.a.v. de levensduur van je SSD als gevolg van deze praktijken van de Ziggo Go app.

Ik snap je punt en ben het er ook compleet mee eens, maar je snapt zelf ook dat dit natuurlijk kansloos is?

Pimz

Level 6
  • 140Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

🙂 noem het met gelijke munt (irritatie) terugbetalen

Tjeerd85

Level 10
Expert
  • 404Posts
  • 40Oplossingen
  • 206Likes

@Pimz het staat in ieder geval niet in artikel 14 van de algemene voorwaarden (ziggo go)  maar ik denk dat artikel 23 het wel weer dekt (aansprakelijkheid en vrijwaring), als je wil: leef je uit, maar het kost je vooral veel tijd en frustratie. Beter om de info aan te leveren zodat er een verbetering kan komen! 

Pimz

Level 6
  • 140Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Omdat via de ziggo go chrome app kijken niet meer goed werkt, kijk ik nu al een paar dagen via firefox.
Waar aanvankelijk disk i/o gelijk was aan netwerk i/o en ik dus concludeerde dat de hele stream naar disk wordt geschreven (waanzin).
Inmiddels is de disk i/o bij replay opgelopen naar 2-3x de netwerk i/o.

Ik heb vervolgens alle browser gegevens van ziggo in firefox gewist.
Nu is disk i/o weer gelijk aan het netwerk.
Ik heb nu ook hetzelfde gedaan met chrome en ook daar een positief resultaat (los van het feit dat disk i/o nooit zo hoog zou mogen zijn als het netwerk verkeer).
@Ziggogeeft dit door en fix deze waanzin nou eindelijk eens en breidt jullie QA uit zodat dit probleem zich bij een volgende release niet weer voor doet.

Eduur
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ik ben blij dat Pimz dit blijft pushen.... Ik heb intussen een nieuwe, supersnelle PC gekocht. Zelfs ZiggoGo gebruikt hier weinig CPU, nog wel veruit het meeste van alle streamers, en hij weet het ook nog zo te doen dat het af en toe hakkelt, maar ok. Mijn nieuwe PC heeft de App in ieder geval aangezet om nog veel meer disk I/O te doen: Alles wordt nu tweemaal gesaved!. Dat is zowiezo 30 MEGABYTE per seconde, maar ik geloof nog veel meer: Zie plaatje. Pimz heeft gelijk: Dit kost me snel mijn harddisk. Daarom maar zo min mogelijk gebruik er van maken. en Ziggo: het gebeurt in alle browsers, en het gaat  hier om REPLAY TV. Zo moeilijk is dit niet om te checken, dus om voorbeelden vragen lijkt me niet nodig...

Eduur_2-1670835641292.png

Eduur_3-1670835668814.png

 

 

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6841Posts
  • 794Oplossingen
  • 2799Likes

Ik wil in ieder geval laten weten dat jullie berichten en bevindingen hier gelezen worden en allemaal direct intern worden gedeeld, dank daarvoor. Vooralsnog is er helaas verder niets over te melden, dan het vorige bericht van mij.

Pimz

Level 6
  • 140Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

@Alexdit is met replay nog steeds(!!!) niet opgelost.

Hoe kan het dat dit zo godsgruwelijk lang duurt?!?
Ik moet elke week al jullie cookie troep weggooien om de abnormaal hoge disk I/O tegen te gaan.
Disk I/O zou een fractie moeten zijn van de netwerk I/O, ook bij replay.

mimi

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggogo werkt zo slecht doordat ze vrijwel alles te veel ingewikkeld beveiligen waardoor de rekenkracht van je computer het niet meer bij kan houden. 

BRS

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier het zelfde probleem, systeem schijf wordt onnodig over belast door Ziggo Go. Dit kost mijn ssd straks. Belachelijke werking vergeleken met andere streaming diensten, zoals YouTube, Pathe, welke als zonnetje lopen, vergeleken met de Ziggo app welke begint te stotteren, pauzeert of zelfs de app terug brengt naar startscherm of de browser afsluit!

DonVergo

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Precies dit verhaal.
Sinds afgelopen zomer heb ik problemen met het kijken van opgenomen TV programma's en ook live programma's.

Na aantal minuten bij het kijken klapt de Ziggo app in de browser volledig dicht en vergt gigantisch van mijn PC.

Dit is niet logisch als je het mij als IT Specialist vraagt... Ik heb alles zo'n beetje gemonitord tijdens het kijken, ik kan niet anders concluderen dan dat dit slecht ontworpen is. De C: schijf wordt overbelast en kan voor sommige PC's zelfs resulteren in crashes als je ook ziet dat de processor van slag raakt op momenten. Knettergek!

Als ik op zware instellingen in een spel met 99 andere spelers wereldwijd kan gamen zonder problemen, en niet een tv programma kan zien. Dan is dat wel heel bekrompen. Ook andere streamingsdiensten waar ik geen problemen mee heb maar Ziggo? Die zijn wel erg ver gegaan om het te verprutsen. Als IT'er had ik gezegd dat de ontwikkelaars hun werk niet doen en dat het niet eerlijk is naar de klanten toe, die meebetalen aan deze flop.

Toon83

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Aah, er zitten veel meer mensen in hetzelfde schuitje. Zojuist in een ander topic een vrij uitgebreide reactie geplaatst:

 

https://community.ziggo.nl/t5/Ziggo-GO/foutcode-sbox-fatal-memory-exceeded/m-p/1129390/highlight/tru...

 

Ik vind het vooral raar dat het met Ziggo Go live TV wel prima werkt, maar dat er dan met Replay zo'n grote janboel wordt gecreëerd.

 

Theotje

Level 11
Expert
  • 521Posts
  • 26Oplossingen
  • 73Likes

Ik ben er ook achter gekomen dat via de browser van Edge met de laatste update het bekijken van replay en opgenomen programma's niet te doen is. Dit zowel op mijn werk pc (I7) als op mijn prive laptop (I7). Live kijken gaat goed. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic