Marcov020

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Nieuwe Ziggo GO app: Apple TV en geluid via HomePods werkt niet

Na de update van de app op Apple TV kan ik geen geluid meer afspelen via mijn HomePods omdat AirPlay niet wordt ondersteund. Heel erg jammer. Hoop dat wordt opgelost 

172 Reacties 172
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Beste @Joshua75 

Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een klachtenprocedure. Als je had gezocht dan had je deze hier kunnen vinden. 😎

PascalM

Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Ik vind mensen nog al opvallend reageren op het feit dat er ingrijpende maatregelen moeten worden genomen om AirPlay/Externe Audio weer te laten werken, ik ben in het bezit van een Apple TV HD en HomePod mini en bij mij heeft ten opzichte van de andere apps, de AirPlay verbinding in Ziggo GO met zowel de oude als nieuwe app, nooit vlekkeloos gewerkt, bijvoorbeeld het verstellen van het volume naar boven of beneden kon in de oude app alleen als je het AirPlay menu tevoorschijn haalde, in de nieuwe is AirPlay helaas niet beschikbaar, ook voor mij is dit zwaar irritant, want gebruik nou eenmaal liever de HomePod als speaker dan mijn TV zelf, echter, waarom zijn er ingrijpende aanpassingen nodig, waarschijnlijk heeft dit met de Apple regels te maken, om AirPlay te kunnen ondersteunen heeft men de player van Apple nodig, Ziggo heeft deze zowel in de oude als nieuwe app niet gebruikt, het is zelfs zo, dat Ziggo bij de nieuwe app de nadruk legt op dat overal dezelfde User Interface moet zijn om de app gelijkwaardig te maken met de Mediaboxen, zodat de app hetzelfde gevoel heeft als op de MB XL of MB Next (mini), de consequentie is dan dat als wij AirPlay in de app willen, dat bijvoorbeeld Replay TV niet werkt zoals op de mediabox, omdat Ziggo dan alsnog gebruik moet maken van de Apple TV player, dus ik denk dat de keus nu bij ons al consument ligt, willen wij echt AirPlay, of gaan we voor de gebruikservaring netals op de Mediabox, maar dan zonder AirPlay

JoAnd

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

ik probeer het te begrijpen, wat je schrijft, maar heb er moeite mee. Ik ben wellicht niet zo intelligent. 

Zeg je nu dat, omdat Ziggo een eigen interface heeft gebouwd, die AirPlay niet zomaar geïntegreerd kan worden?

 

Dat is lastig te begrijpen. Heb je die AV-API van Apple al eens gezien? Daar is echt niet zoveel ‘gecompliceerd’ aan hoor. 

Daar komt bij, dat ook streamers, zoals Netflix, HBO, noem ze maar op, OOK een eigen interface hebben, met hun eigen ‘gebruikers-ervaring’. Daar werkt AirPlay toch als een zonnetje.

 

Kortom, wat begrijp ik niet, wat jij wel lijkt te begrijpen. Van Ziggo zelf zullen we het nooit te weten komen. 

PascalM

Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

@JoAnd Ja, het leek mij wel het meest logisch, maar nadat ik al mijn apps afging kwam ik op deze conclussie: F1TV Pro, Eurosport Player, Netflix en NPO Start gebruiken de Apple Interface en daar werkt AirPlay perfect, van de oude Videoland app weet ik dat dat ook daar de UI van Apple werd gebruikt, echter ben ik omgezet naar de Videoland V2 app en aldaar is er een eigen interface meegekomen, waar AirPlay ook echt werkt, dus kennelijk gaat het hier dus mis bij Ziggo, ergens moet code dusdanig veranderd wil het mogelijk worden, iets wat mij inziens, ergens wringt, want met hele simpele code kun je dit gewoon werkend maken en dan heb ik meer het idee dat Ziggo het hier zichzelf heel erg moeilijk heeft gemaakt en dan hoef ik nog niet eens te beginnen over het feit dat, ookal heb ik mijn ATV HD al bijna 2 jaar, nogsteeds geeft men aan de app op AppleTV een Beta versie is, dan ben ik ook meteen heel eerlijk, als het een Beta is, hoort deze uitgerold te worden op Apple’s Testflight platform en hoort het niet thuis in de App Store

smits.smit

Level 5
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ik ben juist met de AppleTV begonnen omdat ik die mediaboxen meer dan zat was en nu zeg je dat die mediaboxen nog steeds, zelfs op de AppleTV mijn kijkplezier bederven. NLZIET, Netflix, disney, HBOMAX, Amazon hebben geen van allen problemen met AirPlay …alleen ziggo, al jaren lang. Mensen met een AppleTV zijn niet geïnteresseerd hoe het er op een mediabox uitziet, anders zouden ze wel een mediabox gebruiken.  

JoAnd

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

De (audio/video) AV API staat los van elke UI dan ook. In het programma initialiseer je de AV, zorgt dat de steaming netjes via een cert loopt en je hebt geluid. Versimpeld gezegd hoor, maar daar komt het in een notendop op neer. Het staat los van de presentatie (de UI). Ziggo zal nooit het achterste van de tong laten zien, maar ik denk dat ze hebben zitten vogelen met elk TV kanaal apart en gebruiken het niet als abstractie-laag bovenop alles. Zomaar mijn ‘gut feeling’ hoor. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@smits.smit schreef: “Mensen met een AppleTV zijn niet geïnteresseerd hoe het er op een mediabox uitziet, anders zouden ze wel een mediabox gebruiken.”

Spreek voor jezelf; ik heb AppleTV èn een Mediabox Next en ik gebruike beiden.

Joshua75

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Lekker @Wim C.  je aanname over wat ik allemaal wel of niet heb gedaan. Wat weet jij daar exact van?…..precies…..moraalridder

Joshua75

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

@PascalM 

Ik denk dat ik één van de mensen ben, die ‘opvallend’ reageerde op de ‘ingrijpende’ aanpassingen.
Ter enige verheldering van mijn kant: door gebruik van haakjes, caps lock en een zeker toon in mijn opmerkingen, probeerde ik sarcastisch te zijn. Dat aanpassingen ingrijpend zijn zegt mij als klant namelijk helemaal niets. En als mij in de meerdere draadjes mbt update-gate iets opvalt, is dat het aan duidelijkheid en het benoemen van zaken te wensen over laat. Voordat er gereageerd gaat worden: ik spreek voor en namens mijzelf.

 

Dát frustreert mij enorm. Ik ben een leek, mijn kennis is niet die van een specialist. Maar mijn persoonlijke ervaringen leren wel, dat de angel er bij mensen uitraakt, als je openheid van zaken geeft ,uitlegt, benoemt en geen onnodige container begrippen of jargon gebruikt. Mensen willen volgens mij graag weten en snappen wat er aan de hand is. Het bedrijf wil denk ik begrip. Begrip krijg je door de eerder genoemde punten. 

Dus met ‘ingrijpende’ kan ik niets, het zegt me niets, terwijl de suggestie gewekt wordt dat het om ‘heel’ wat gaat. Leg het me uit, licht het toe en misschien heb ik er dan zo maar eens begrip voor.

 

In jouw reactie wringt het voor mij, en in zoveel goedbedoelde reacties van hulp biedende klanten, in het stukje: “…..echter, waarom…..waarschijnlijk…..”

Het zou niet aan mij als klant moeten hoeven liggen om er invulling aan te moeten geven door aan te nemen of in te vullen. Ik wil een inhoudelijk, duidende reactie op mijn input.

Begrijp me goed, hoe onaardig ik nu misschien klink, is dat niet wat ik over wil brengen. Ik kan me vinden in jouw reactie, maar het moet van de moderatoren en het bedrijf komen in mijn optiek. En daar schort het aan. 

Tokio69__

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Inmiddels duurt dit 'probleem' zolang, dat ik serieus overweeg Ziggo de deur uit te doen. TV kijken via NLZiet werkt meer dan prima, en die hebben wel gewoon Airplay ondersteuning voor HomePod en een app en interface die wél goed werken.

 

Ik weet niet wat er achter de schermen allemaal gebeurt, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit zó lang moet duren. Het lijkt mij haast eerder een bewuste keuze dit niet te ondersteunen dan dat het een bug is.

 

Daarnaast vind ik het echt onbegrijpelijk en niet kunnen dat dit zo lang moet duren, zonder enige update of perspectief vanuit Ziggo. We kunnen nu serieus al 2 maanden geen tv kijken via de HomePod (Ja, HomePod uitschakelen kan, maar ik zou graag m'n oren nog langer willen gebruiken).

PascalM

Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

@Paul @Alex @Cecilia 

 

Graag een verzoek tot een update over dit probleem, want het begint wel een beetje erg irritant te worden dat het niet werkt, wat is er nu zo ingrijpend dat het maanden moet duren, zonder dat wij iets te horen krijgen, als de Apple TV app een Beta is zoals de Ziggo website beweert, haal hem dan net zo goed weg, volgens de regels van Apple mogen Beta-apps namelijk NIET in de App Store staan, die horen thuis op TestFlight, daarnaast, zo ingrijpend is het niet, hier is hele makkelijke programmeercode voor, dus als het echt zo ingrijpend is, leg het maar uit dan, wat er zo ingrijpend is, want zelfs ik die aardig verstand heeft van programeren, snap de het stukje ingrijpend niet

McCass

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als er iets onvoorspelbaars gebeurd in een programma dan resulteert dat in een fout.
Deze situatie is niet het resultaat van een fout maar is bewust geprogrammeerd.
Of in opdracht of op eigen initiatief van de programmeur.
In de Ziggo GO app wordt bewust gecontroleerd of de instelling van de  Audio Uitvoer op "HomePod" of "interne luidspreker" staat.
Staat deze op "HomePod" dan volgt er geen fout maar verschijnt een keurige, beleefde boodschap "Niet beschikbaar, Onze excuses; Airplay is niet toegestaan voor deze zender". Dat is geen fout maar een geprogrammeerde keuze.
De kans bestaat dat de opdrachtgevers een keuze hebben gemaakt om met de Ziggo GO app geen Airplay te accepteren.
Dat zou betekenen dat met met dit probleem meer achter de vergadertafel bezig is dan met programmeren. 
Zeg maar als ik het fout heb.

smits.smit

Level 5
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Dit dus. Los van het feit dat “Airplay is niet toegestaan voor deze zender” bij NLZIET geen enkele issue is.  

Tokio69__

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Inmiddels heb ik het probleem zelf maar 'opgelost':

- TV van Ziggo de deur uit gedaan, en 6 maanden 50% korting op nieuw abonnement gekregen

- NLZiet abo genomen 

 

Onderaan de streep nog goedkoper uit ook! 👋

JoAnd

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

Heb je geen internet via Ziggo? Dan is het een eenvoudige keuze, want anders heb je ook nog het gezever met je e-mail adres en zo. ik heb dat gehele pakket, internet, TV, telefoon, e-mail, enz. Lastig om zomaar op te zeggen. 

W65

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ik heb precies hetzelfde gedaan. Werkt als een speer!

JoAnd

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

Nou ja, dat is nu precies de discussie. Elke andere streaming dienst heeft geen enkele moeite met die HomePods. En Ziggo doet er nogal vaag over, dat het allemaal erg gecompliceerd is. Leg dan eerlijk uit wat er aan de hand is. De klant is niet helemaal achterlijk hoor, maar zo lijken we wel behandeld te worden.  

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi all,

 

Terechte vragen die hier gesteld worden. Het afspelen via externe audio met Apple TV hebben we ook nooit volledig ondersteund op de vorige app, maar is uiteindelijk wel gaan werken. Het betekent echter dat het dus ook niet een kwestie is van een bug oplossen, maar meer een volledige ondersteuning inbouwen.

 

Ik begrijp jullie ontevredenheid ontzettend goed en deel dit ook intern om hier extra druk achter te zetten, maar vooralsnog moeten we afwachten. Als er nieuws hierover te melden is, laat ik dat uiteraard weten.

smits.smit

Level 5
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Prima beslissing, we hebben NLZIET toen genomen toen ziggo zo vaag deed of er ooit een app voor de AppleTV zou komen. Ook toen de app er uiteindelijk was bleef het, vergeleken met NLZIET ondermaats en gebruiken we hem af en toe nog maar. Nu dit gedoe met de speakers gaan we idd definitief afscheid nemen van ziggoTV zonde om twee tv-abonnementen te hebben.  

PascalM

Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

@Alex

 

Dank voor je antwoord,

 

Ik split hem even, zo dat ik daar mijn mening op kan geven.

 

Dat het nooit volledig fuctioneerde in de oude app, klopt, maar daar begreep ik tot eind maart de reden ook wel van, de HomePod Mini is pas Eind Maart officieel op de Nederlandse markt gebracht door Apple, dus dat ie het daarvoor niet deed, of nou ja, half, kan ik begrijpen, ik had een workaround daarvoor gevonden, echter, in de nieuwe app, had ik deze functie wel verwacht, de nieuwe variant van de app stamt uit half juni/eind juni, dit is 3 maanden na release in Nederland, dat er nu druk achter wordt gezet, helemaal top, maar dat we nog moeten afwachten wanneer het ook in de app komt, mwa, daar wil ik niet in meewerken, ik wil graag de app gebruiken, maar dit moet wel echt zo snel als mogelijk worden opgelost, tot die tijd gebruik ik wel andere apps om naar mijn dingen te kijken, want dat het zelf nu, bijna 2 maanden later, nog hommeles is met de nieuwe Ziggo GO app, dat vindt ik heel schadelijk en ik zou daar eigenlijk ook, als ik geen tijdspanne over door krijg een klacht op willen indienen, dit kan niet, de consument wordt nu aan het lijntje gehouden, er zijn een aantal Communtity leden helemaal klaar mee als ik het zo lees en ook ik begin dit verhaal een beetje irritant worden, het wordt nu toch echt een keer tijd, dat en de App normaal gaat werken, MET deze functie en niet dat er weer maanden overheen gaan en ineens is het er, want ik denk dat de schade onder de klanten dan best wel eens verder op gaat lopen en dat willen jullie niet, dus, hier is haast bijgeboden, dan maar beginnen met hoe het in de oude app wel werkte en daarna verder met de volledige ondersteuning

Uitgelicht topic