2022-07-15
Ik heb een PC windows10 en een android tablet. Wanneer ik gebruik wil maken van de cast funktie, dan mis ik het icoontje. Dit mis ik dan op mijn PC en tablet. Nu ben ik erachter gekomen (tijdens de laatste F1 race 😞 ) dat ik dan het modem even moet uitschakelen en na 30 seconden weer inschakelen. Dan krijg ik de icoontjes weer te zien en kan weer casten. Nu dacht ik dat het eenmalig was, wellicht ten gevolge van werkzaamheden c.q. upgrade, whatever.
Nu blijkt dat ik telkens mijn modem uit en aan moet zetten eer ik kan casten, zelfs op 1 dag.
Uiteraard erg hinderlijk, zijn er meer gebruikers die hier last van hebben en is hier een oplossing voor?
Hoor het graag
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@RoWi. schreef:Uw probleem betreft dus in hoofdzaak de F1 TV pro app of bedoeld u Viaplay?
U heeft nooit eerder van de Chromecast in uw TV gebruik gemaakt?
Ik bedoel dus de F1 TV pro app. En neen, ik heb nog nooit eerder Chromecast gebruikt. Geen idee wat ik daarmee moest. Kwam er echt pas achter toen ik op internet las, dat mensen F1 TV pro streamden naar hun TV. (Had al aangegeven dat ik een digibeet ben en als iets werkt, dan blijf ik er van af 🙂 )
Nou, dit komt opeens in een stroomversnelling zeg!
(Ik had 2-3 jaar een probleem met het versturen naar Gmail e-mailadressen als zonnetgebruiker. Dankzij de grote storing van Tele2 en na vele omzwervingen uiteindelijk op Ziggo community terecht gekomen en is dat probleem opgelost. Zonnet zelf kon mij niet helpen.)
Hallo Dave,
Ik heb dus geen Viaplay maar F1 TVpro. Dit puur voor F1 en niets anders.
Lees inderdaad dat Viaplay gebruikers niet happy zijn.
Oke dan is er iets mis met verbinding, want cast icoon moet er wel zijn. met F1 TV Pro
Hi @Walrenshi,
Fijn dat er al zo met is meegedacht, want steeds het modem opnieuw moeten opstarten is natuurlijk niet prettig als je wil steamen. Tijd om dit te fiksen!
Mij lijkt het ook goed om bij de basis te beginnen. Stabiel internet is immers belangrijk als je streamt.
Als ik de foto's bekijk, zie ik ruimte voor verbetering. Ik heb daarom een monterusafspraak gemaakt voor vrijdagochtend tussen 0800- 1300 uur. Als dit onverhoopt niet schikt, dan kun je via Mijn Ziggo de afspraak makkelijk verzetten.
Laat je weten hoe het gaat als de monteur is geweest? We zijn benieuwd 🙂
Hallo Erik,
Helemaal goed, ik zit er vrijdag helemaal klaar voor 🙂
De UPnP instelling, welke ik vanochtend op advies heb uitgeschakeld, laat ik zo staan.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp !
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte
@RoWi. schreef:Omdat u voor de tablet Google Chrome noemde dacht ik u daarop via www.ziggogo.tv keek. Voor de PC is het dus de webapplicatie een minibrowser pagina.
De apparaten/apps moeten elkaar in het netwerk 'zien' daar lijkt het om een mij onduidelijke reden mis te gaan.
Wat is het verschil tussen Ziggogo app, welke ik op mijn PC en tablet heb, en Ziggogo.tv ??
Wist het bestaan ervan niet eens, ik kijk met Ziggogo app ook gewoon in het buitenland.
Veel verschil is er niet voor de tablet gaat het om een 'zelfstandige' applicatie. Niet een pagina die u via de internet browser opent zoals op de PC het geval is.
Op uw PC heeft u geen app meer althans geen zelfstandig draaiend programma, maar zoals dat heet een webapp, een applicatie die in een afgeslankte internet browser wordt geopend.
@Walrenshi schreef:
@RoWi. schreef:Uw probleem betreft dus in hoofdzaak de F1 TV pro app of bedoeld u Viaplay?
U heeft nooit eerder van de Chromecast in uw TV gebruik gemaakt?
Ik bedoel dus de F1 TV pro app. En neen, ik heb nog nooit eerder Chromecast gebruikt. Geen idee wat ik daarmee moest. Kwam er echt pas achter toen ik op internet las, dat mensen F1 TV pro streamden naar hun TV. (Had al aangegeven dat ik een digibeet ben en als iets werkt, dan blijf ik er van af 🙂 )
De gouden regel als het werkt niet aan zitten.
Op zich maakt de app niet zo uit, maar dat is wel nuttig voor de hulp.
Even wat basis kennis elke apparaat krijgt van de modem/router een IP adres zo'n adres is op gebouwd uit 4 groepen van 3 cijfers het is van belang dat de eerste 3 groepen getallen gelijk zijn.
Doorgaans is een adres 192.168.178.xxx deze laatste cijfer verschilt per apparaat.
Als de Chromecast nu een ander adres zou krijgen bijvoorbeeld 192.168.101.xxx dan 'zien' de andere apparaten uw Chromecast niet. Alle toestellen dus de pc en de TV met de Chromecast of de tablet en de Chromecast moeten zich in dezelfde reeks bevinden.
Omdat u aangeeft dat het probleem is opgelost als u de modem aan en uit zet, vermoed ik dat er iets niet lekker loopt tussen uw TV met de Chromecast en de modemrouter.
Daardoor krijgt uw TV een nieuw IP adres en wordt de Chromecast zichtbaar.
De verbinding naar buiten toe is van belang omdat de Chromecast van de F1 TV Pro app de opdracht krijgt op een bepaalde plek de uitzending op te halen. Maar dat staat echt los van de zichtbaarheid van het cast icoon.
Hartelijk dank voor de uitleg.
@Cyberm85 schreef:Probeer het volgende eens:
- Log in op het modem via 192.168.178.1 met het standaard wachtwoord of het wachtwoord dat u zelf heeft ingesteld bij de 1e installatie.
- Klik links in het menu op Geavanceerde instellingen
- Klik op UPnP
- Zet deze op uitgeschakeld en sla deze instellingen op
Heb zelf ook problemen met het casten van streams naar de Google Nest Speaker en na het wijzigen van deze instellingen gaat dit vlekkenloos.
Hopelijk heb je met dit stappenplan ook suc6 net zoals ik, laat het hier dan wel even weten voor overige gebruikers van dit forum.
Het is nu 3 dagen geleden dat ik de UPnP op uitgeschakeld heb staan.
Ik check 's ochtends en 's avonds en heb t/m vandaag inderdaad nog steeds het Cast icoontje!
Er komt vrijdag s.w.s. een monteur omdat de aansluiting verouderd zou zijn.
Vooralsnog 'lijkt' het probleem te zijn opgelost, ik blijf het verder monitoren
2022-07-21 Ik zal mijn vorige bericht, als reactie op het bericht van @Cyberm85, markeren als oplossing.
Ook vandaag weer zowel op mijn pc als tablet het Cast icoontje zichtbaar.
Erik P, ik heb derhalve vanochtend de monteur voor morgen gecanceld.
Allen bedankt voor jullie hulp en ik ben benieuwd of ik ook zondag meteen weer met een big smile F1 vanaf mijn PC naar mijn TV kan casten 🙂
2022-08-28 Ondanks dat de UPnP op uitgeschakeld staat, heb ik sinds 2,5 week weer last van het feit dat het cast icoontje weer is verdwenen (zowel tablet als PC). De laatste keren gisteren en vandaag. Zal nu mijn modem weer uit/aan doen om straks F1 te kunnen casten naar mijn TV.
Mochten er weer suggesties zijn, ik hoor ze graag.
Alvast bedankt.
@Walrenshi ik hoop dat het allemaal gelukt is met de Formule1 en je daarmee een goed weekend hebt gehad! Mochten er nog kuren zijn geweest, dan is dat erg zuur.
Dit is even van belang:
- Je hebt de nieuwste versie van de Ziggo GO app nodig. Controleer in de Google Store of in de Apple App Store of er updates voor de app beschikbaar zijn.
- Je tablet of smartphone moet verbonden zijn met hetzelfde wifi-netwerk als je Google Chromecast of Apple TV.
Heb je meerdere wifi-netwerken in huis? Dan kan het zijn dat je smartphone of tablet automatisch wisselt tussen deze netwerken. Hierdoor is het Chromecast- of Airplay-icoon soms niet zichtbaar. Wil je dit voorkomen? Wis dan de wifi-instellingen van het andere netwerk op je smartphone of tablet. Zo weet je zeker dat je apparaat alleen wifi-verbinding maakt met hetzelfde wifi-netwerk als je Apple TV of Google Chromecast. Meer tips heb ik hier voor je. Kom je daarmee verder?
Hallo Jacob, na de uit/aan procedure heb ik vanaf mijn PC en/of tablet kunnen casten naar mijn TV.
Vandaag (31/8) ff gecheckt en op beide apparaten is het icoontje nog steeds zichtbaar.
Jij hebt het er over dat het wifi netwerk hetzelfde moet zijn. Dat snap ik dan niet.
Mijn PC is met een kabel op het netwerk aangesloten (2,4GHZ), mijn tablet (vanwege het haperen op 2,4GHz) op 5GHz en mijn Sony android TV op 2,4GHz (vanwege mijn oudere Sonos spullen).
Op mijn PC gebruik ik de www.ziggogo.tv, ik neem aan dat als ik dat gebruik altijd up-to-date ben.
Op mijn tablet diverse malen opnieuw de ziggo app geïnstalleerd vanwege het bekende inlogproblemen in het verleden. De laatste keer 29/7 en heeft versie 4.41.4622
@Walrenshi wat wordt met 4 en 5 G bedoeld een mobiele data verbinding of bedoeld u een 2,4 GHz en 5 GhZ wifi verbinding.
De bedoeling is dat de Chromecast en het apparaat vanwaar u wil casten binnen hetzelfde IP bereik zitten, voor het gemak wordt dat hetzelfde netwerk genoemd.
Dus de Chromecast heeft dan adres 192.168.178.5 en een tablet 192.168.178.10 deze cijfers zijn puur fictief het gaat om de eerste drie setjes getallen dat is het bedoelde netwerk.
Als er wifi toegangspunten zijn van meerdere fabrikanten dan hebben die vaak hun eigen IP bereik dus een ander netwerk.
Ik hoop dat dit het is duidelijker maakt.
Hallo Rowi
Sorry ik bedoel een 2,4 GHz en 5 GHz wifi verbinding. (oorspronkelijk bericht aangepast)
Aha, alweer een stukje wijzer geworden :), gecheckt en alle verbindingen hebben 192.168.178.
Hoi @Walrenshi,
Heb je de afgelopen dagen nog proberen te casten? Toch even terug naar je netwerk en verbindingen. Het is van belang dat je op hetzelfde wifi-netwerk zit met je tablet/pc en je TV. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of dat nu wel het geval is?
2022-09-09 Hallo Rikst,
Sterker nog, ik heb net F1 ingelogd voor de vrije training en ik kan zou nog steeds kunnen casten (alleen mijn vrouw wil nu haar serie op de TV kijken 🙂 )
En alles zit op 192.168.178....
Zodra ik weer problemen zou ondervinden, dan zal ik eerst de instellingen checken.
Dat klinkt alsof alles naar behoren werkt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.