josje22

Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Mijn oplossing voor login/crash problemen, voor chromecast en alle android tv's.

Toegevoegd door moderator:

 

Disclaimer: Dit is geen oplossing/workaround vanuit Ziggo. In deze stappen wordt beschreven hoe je een applicatie ‘sideload’ en je een externe app rechten geeft op jouw apparaat. Hier biedt Ziggo geen ondersteuning op en brengt mogelijke beveiligingsrisico’s met zich mee.

 

Hier de oplossing login/crash problemen, voor chromecast en alle android tv's.

Hallo allemaal,

Hierbij de mogelijke oplossing voor de google chomecast en alle (niet TE oude) TV's met android besturings systeem: (en andere android tv kastjes als o.a. de nvidia shield)

Dit is een rigoreuze aanpak, maar als je een goed werkende ziggo app belangrijk vind, is deze manier zinvol om uit te proberen. Ik heb het nu een paar keer gedaan, en het werkt! Het kost je wat tijd, maar als het werkt wordt je blij.

>>> OPM: Ik stel voor dat eerst een aantal iets meer technisch onderlegde gebruikers dit proberen. Als dit werkt kunnen we de minder technische gebruikers gaan helpen. (inclusief de ziggo moderatoren hier)

 

STAP1.
Ga terug naar de fabrieksinstellingen (al je gegevens gaan verloren!)

Chromecast:
https://support.google.com/chromecast/answer/6254654?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DAndroid

TV's: kijk in de instellingen van de tv, en zoek naar "factory reset" of "fabrieks instellingen"
https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00170595
https://www.expert.nl/advies/android-tv-resetten
https://www.coolblue.nl/advies/televisie-resetten-naar-fabriekinstellingen.html

STAP2.
Stel de apparaat weer in zodat je internet toegang hebt
Zet automatische update : UIT
STAP33.
Kijk of er een android update voor je (chromecast/TV) beschikbaar is. Zo ja, installeer maar.

STAP4.
Op je android bureaublad Zoek je met de ingebouwde zoekfunctie de app "Downloader" (oranje icoon met witte pijl naar beneden)
Download de app "Downloader" en installeer de app

STAP5. (de moeijlijkste!)
We gaan met de DOWNLOADER app een oude versie van de ziggo app downloaden. (de zogenaamde APK, dat is het installatie bestand van de app) Dit kan niet met de ingebouwde standaard android! Dit heet "sideloading"
De versie die we willen is ziggo go versie 4.44.5618

Je start de app DOWNLOADER en vult tikt in bij het zoekveld: "ziggo apk 4.44.5618" (zonder quootjes natuurlijk)
De app staat op vele websites zoals apkmirror of apkpure

>>> Het kan zijn dat de app downloader de oude ziggo versie niet wil downloaden en installeren. In dat geval moeten we op het android apparaat de zogenaamde ADB instellen (android debug bridge) Deze instelling zorgt er dus voor dat je buiten het standaard android systeem om programma's kan downloaden en installeren.
https://www.androidpolice.com/2021/02/07/how-to-sideload-any-apk-on-the-chromecast-with-android-tv/
Geef nu de DOWNLOAD app de "developers optie" rechten toe. Nu kan je buiten de appstore om apps downloaden.


STAP6. Als je de ziggo go APK 4.44.5618 gedownload hebt vraagt het apparaat of je het wilt installeren, selecteer "ja/yes"

STAP7. Zet het hele apparaat (chromecast/TV) uit, start alles weer op en start de ziggo app. Log in en test of de app nu goed werkt.

HEEL VEEL SUCCES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ps, Aan alle moderatoren hier en andere (iets meer technisch onderlegde) gebruikers, als iemand hier niet uit komt, of/en dit veel te ingewikkeld vind, help elkaar.

 

26 Reacties 26
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Leuk verhaal, maar.

 

Apk bestanden vormen een beveiligingsrisico, weet dus wat je doet.

Hoelang dit werkt weet je nooit.

Betwijfel of dit de oplossing voor iedereen is.

Er kunnen weer andere issues optreden. Je installeert een (ver)ouder(d)e versie.

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

En bij de volgende update van de app kun je weer opnieuw beginnen. Niet doen dus.

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Ja Halotex, die was ik vergeten en inmiddels aangepast. Auto-updates uit zetten, en je hebt nergens meer last van. En SteevB, als het niet werkt dan heb je het toch geprobeerd. Bij mij werkt deze oude versie prima, in tegenstelling tot de latere versies. Lijkt mij de moeite waard om het te proberen. Deze methode is een experiment. Al helpt het een aantal gebruikers, dan is dat toch al winst?

De hele methode kost een beetje technische gebruiker hoogstens een kwartier. Als ik zo vrij ben te vragen, halotex en SteefB, vallen jullie ook onder de groep login/crash problemen hebbende app android gebruikers?

mvr,gr

josje22  

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

Ik ervaar op mijn Apple TV geen enkel probleem met de app. En overigens vind ik je advies niet erg slim, mocht er onderweg iets fout gaan, ga jij het dan oplossen?  Dus nogmaals mijn advies, niet aan beginnen. 

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Halotex, jij bent hier dus niet de doelgroep. Ik ben het verder totaal niet eens met je. Als je deze methode probeert, heb je helemaal niets te verliezen. Gaat het niet goed dan begin je gewoon weer opnieuw (15 minuten max). Je kan het apparaat er niet mee kapot maken. Mijn advies dus, gewoon proberen als je van je login/crash problemen af wil. 

mvrgr,

josje22

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

@josje22  heb je ook op verschillende versies van Android getest? En verder wens ik je veel succes👍

Ik vind overigens ook de titel van je topic nogal pretentieus. 😃

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Halotex, heb versie 9 en versie 10 android getest. En ja de titel is natuurlijk heel eigentijds, clickbait? Nou ja, ik hoop gewoon dat ik hierdoor zo veel mogelijk mensen kan helpen. POSITIEF! 

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

 

 

Ik gebruik ziggo go weinig, maar ervaar weinig tot geen problemen als ik het wel gebruik.

 

Maar wat jij beschrijft is alleen geschikt voor mensen die weten wat ze doen.

 

Het zogenaamde sideloaden brengt vele veiligheidsrisico's.

Kwaadwillenden wordt het gemakkelijker gemaakt rommel te installeren als je toestaat buiten de reguliere shps te installeren.

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Hallo Steefb, fijn voor jou dat ziggo go bij jou naar behoren werkt. Helaas bij zeer velen is dat niet het geval. 

Ik heb ook voorgesteld, dat eerst mensen deze methode uitproberen die er een beetje verstand van hebben, om te kijken of t werkt. 

Over sideloaden, ach iedereen heeft wel eens iets illegaal gedownload, jij vast ook. Zelfs in een mp3'tje (muziekbestandje) kan al een virus of andere rotzooi in zitten. Als er op grote sites als genoemde apkmirror of apkpure iets verdachts zou zitten wordt dat echt wel snel gemeld. Maar als je roomser dan de paus bent of niet durft omdat je bang bent, dan moet je het gewoon niet doen. Overigens de kans dat mocht er iets in zitten, dan begin je gewoon opnieuw (<15minuten) . En je zet toch geen belangrijke documenten op je tv/chromecast e.d. Overigens is het helemaal niet illegaal APK's te sideloaden. Ik ben enorm benieuwd naar de bevindingen van onze medegebruikers die het uitproberen. jij niet?

mvrgr,

josje22 

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@josje22 Ik schrijf het alleen als waarschuwing.

 

Nergens in mijn posts zie je iets staan over illegaal oid, ik schrijf ook niet dat je het niet moet doen.

De grote sites zijn dan misschien wel redelijk betrouwbaar, maar doordat er beveiliging uitgezet wordt is ook installeren uit onbetrouwbare bron mogelijk.

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

@josje22 , hoe weet jij dat het bij zeer velen niet werkt? Onderzoek naar gedaan, of is het het betere natte vinger werk?.  Er zijn hier honderden klachten gemeld, maar op het totale klantenbestand is het slechts een fractie. 

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Ja dat is waar Steefb, halotex raadde het af, jij niet. 

Maar beste Steefb, Het is google die niet wil dat je in je android systeem een app installeerd die niet in hun gecontrolleerde app playstore voorkomt. De google appstore heeft alleen de nieuwste ziggo go app, en die geeft problemen voor velen. Dus de enige manier om die oudere versie te downloaden/installeren is via een externe apk aanbieder. 

PS, heeft er al iemand de methode geprobeerd? Mischien kunnen de moderatoren hier iets zinnigs over zeggen? (reageren in het geheel niet meer op mijn posts)

Laten we hopen dat er gebruikers het experiment uitvoeren met positief resultaat.

mvrgr,

josje22  

Holthuizen

Level 12
  • 705Posts
  • 13Oplossingen
  • 118Likes

Is dit het 🥚van Columbus…eh van Josje22???
Ook mijn advies is:  Bezint eer ge begint!

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

opzich hoef je niks te resetten om een apk te installeren, je verwijderd gewoon de ziggo go app en installeert een apk file. dan ben je er eigenlijk al. nadeel is dat de meesten die hier op het forum komen met problemen, niet technisch zijn en hier dus niet aan zullen beginnen. ziggo zal gewoon met een update moeten komen waardoor de app niet overal steeds opnieuw uitlogt. snap niet waarom dat zo moeilijk is. als ik kijk naar bijv de VTM go app om maar even een voorbeeld te noemen. werkt dat altijd prima zonder opnieuw in te moeten loggen, zelfs ná updates..

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Gio, dat is het nou opmerkelijke nou juist in dit geval. Het werkt alleen met een schone installatie vanaf fabrieksinstellingen.

mvrgr,

josje22

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Hallo lezers,

Ik was hier al een aantal dagen niet meer geweest. Ik zie geen enkele nieuwe reactie hier, met name geen moderatoren reactie. Angstvallig stil. Betekent dit dat de wat meer technisch onderlegde gebruikers geen problemen hebben, of dat gebruikers het niet belangrijk genoeg vinden om hun problemen op te lossen, of omdat ze niet begrijpen hoe de handelingen uit te voeren. Moderatoren kunnen hierbij toch wel helpen?   

Ik heb al 3 weken geen enkel probleem meer met de ziggo app, dus heb ik geen reden meer om te zoeken naar probleem oplossingen hier.  Ik hoop hierbij nog steeds dat de inlog/crash problemen voor iedereen opgelost wordt, op wat van manier dan ook.

mvrgr,

josje22

 

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

@josje22 , om aan je teleurstelling tegemoet te komen hier een reactie. De door jou aangedragen oplossingsrichting wordt niet gezien als uitvoerbaar voor de gemiddelde ziggo gebruiker. Dus is er verder weinig rede om te reageren. Of we moeten hier in herhalingen gaan vallen, en dat lijkt vrij zinloos. 😉

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Hallo hatolex en andere lezers,

 

Dank voor je reactie, Hatolex.

Oh, de gemiddelde gebruiker is digibeet, en komt niet verder dan googleplay aanklikken? Dan heb ik een grove inschattingsfout gemaakt. Las dat het vaak noodzakelijke gebruik van DigiD ook al een groot aantal nederlanders uit sluit van deelneming aan de nederlandse maatschappij. Hebben de "gemiddelde" gebruikers ook geen kinderen uit generatie X of Z die kunnen helpen? 

Ik geef het op. Succes allemaal.  

mvrgr,

josje22

Jaapje

Level 6
  • 116Posts
  • 3Oplossingen
  • 58Likes

Sorry maar dit is echt een vreemde reactie. APK’s vormen een Beveiligingsrisico? Wat ziggo aan Google aanlevert is ook een apk. Alles vormt een risico.

je gebruikt een verouderde versie, ja klopt een verouderde versie waarvan de ervaring is dat deze beter werkt dan de nieuwe versie. De issues die daarin zitten waren al bekend.

het updaten van je software is ook een risico, immers zitten de ontwikkelaars van ziggo nogal te suffen en worden er continue nieuwe problemen geïntroduceerd, wie geeft daar support op? Precies: helemaal niemand.

we wachten al een jaar op een oplossing en dan vind je het gek dat mensen creatief worden?

als ik naar de echt oude app terug kon had ik het gedaan, helaas staat dat systeem dicht.

Uitgelicht topic