1
Vraag
2
Reageer en help mee
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes

Maak ZiggoGo.TV VPN waardig aub !!

Hallo,
Ik heb een VPN verbinding in Nederland, België en/of Duitsland en elke keer zegt Ziggo dat ik buiten de EU aan het kijken ben. Dat is niet waar, want ik zit gewoon in Nederland met een VPN in Nederland dus NIETS in het buitenland. Was dat maar zo, dan zat ik nu met mijn laptop ergens buiten de EU in het zonnetje.

NOPE, ik zit gewoon in Nederland, zelfs nog BINNEN de EU en dan mag ik ook niet eens ZiggoGo.TV kijken. Schandalig, als ik het even zo mag zeggen. Volgens mij zijn er al wel wat topics over geweest maar wilde het toch nog eens onder de aandacht brengen. Want uiteindelijk doe ik niets verkeerds en ben ik netjes een trouwe klant en betaal ook nog eens netjes om deze diensten te mogen afnemen :blush::sunglasses:.

Wat gaat Ziggo hier nu aan doen?
11 Reacties 11
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ziggo blokkeert zoveel mogelijk een VPN-verbinding bij gebruik van Ziggo Go.
Het maakt niet uit of de VPN Server die je gebruikt wel of niet in Europa zit.
De foutmelding is wat ongelukkig.

Dit is er om te voorkomen, dat iemand buiten de EU mbv VPN gebruik kan maken van Ziggo Go via een Europese VPN-Server. Alles tgv afspraken tussen een Provider die tv diensten via een App levert en de aanbieders van de Content. Bij verspreiding over de hele wereld zouden meer rechten moeten worden betaald dan bij verspreiding alleen in de EU.

Vergelijk dit met de iPlayer van de BBC. Die blokkeert ook het gebruik van VPN, waardoor het verspreidingsgebied beperkt kan blijven tot de UK.
DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes
Als je een VPN gebruikt is niet te achterhalen vanuit welk land jij die VPN gebruikt, dat is het hele idee van een VPN.

Kies jij dus een Nederlandse VPN server dan kun jij net zo goed in de Verenigde Staten zitten, dat valt niet te checken. Daarom denk ik niet dat dit ooit zal kunnen gaan werken, zo kun je nooit zeker zijn dat iemand inderdaad in de EU is.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Extra.
Inderdaad valt het Ip, en dus ook de lokatie, van de eindgebruiker niet te achterhalen bij een VPN-verbinding.

Voor Ziggo Go wordt een dienstverlener gebruikt, die:

  • de Geo-lokatie levert van het IP van de Client die Ziggo Go gebruikt
  • laat weten of het een Ip van een VPN Server is
Soms wordt een IP ten onrechte buiten de EU gezien. Dat gebeurde zelfs wel met een Ziggo Ip. Soms glipt er een (nieuwe) VPN Server tussen de mazen door. Dat wordt dan later gefixed.

NB. Een methode om overal ter wereld van Ziggo Go gebruik te kunnen maken is het installeren van een eigen VPN Server in je netwerk thuis.
Daar maak je dan een VPN Connectie mee en dan is het voor Ziggo Go, alsof je er thuis gebruik van maakt. Dat gaat dus goed.
Begin er niet aan als je niet stevig in je IT-schoenen staat.
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
DrGonzo wrote:
Als je een VPN gebruikt is niet te achterhalen vanuit welk land jij die VPN gebruikt, dat is het hele idee van een VPN.

Kies jij dus een Nederlandse VPN server dan kun jij net zo goed in de Verenigde Staten zitten, dat valt niet te checken.

Ja, dat weet ik ook wel :grin:
Maar daarom mag er best wel eens een melding van gemaakt worden :stuck_out_tongue_winking_eye:
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Errr, ff voor de duidelijkheid, het hele idee van V(irtual) P(rivate) N(etwork) is precies dát. Het opzetten van een veilige tunnel tussen de client en een server. Het feit dat vervolgens al je netwerk verkeer in de locatie van de server het internet op gaat, is lucky bijvangst voor dit forum.
ECHTER.
Vandaag de dag moet je , als je ergens op een dodgy WiFi aangesloten bent, eerst een VPN tunnel opzetten met je provider. Pas dan kun je veilig verder.
En dáár gaat het bij Ziggo mis. Om Ziggo Go via één of ander WiFi te gebruiken, wordt je verplicht een onveilige verbinding te gebruiken. EnergieBoy heeft gelijk, daar moet Ziggo eens wat aan doen.
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Mooie info Hanh, maar toch ben ik daar een beetje teleurgesteld over.
Aangezien ik gewoon thuis ben en VPN gebruik op de router dan zou het wel fijn zijn als ik gewoon kan kijken. Neem bv www.kijk.nl, daar kan ik ook gewoon op kijken en die gebruiken ook buiten EU info zodat je niet kan kijken buiten de EU.

Maar goed, dit is al vaak genoeg aangegeven, maar wilde het toch nog eens aankaarten :stuck_out_tongue_winking_eye:
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Juist Rene F
Wat je zegt, ik gebruik heel vaak een Wifi verbinding met VPN en dat is veiliger dan zomaar op een onbekende Wifi te gaan zitten. Daarom snap ik niet dat het niet mogelijk gemaakt kan worden. Want veiligheid vind ik persoonlijk erg belangrijk.

Maar thuis gebruik ik het ook, wat ik natuurlijk wel uit kan zetten. Maar toch....
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Rene F
Je hebt best een punt.
Er bestaat zover ik kan overzien geen methode het verspreidingsgebied van Video Content te beperken, zonder blokkade van Publieke VPN diensten.
Als je daar noodzaak toe ziet & dat is kennelijk zo. Bij Ziggo en andere Providers van Content via een Video Playing App.

Ook hiervoor biedt een eigen VPN Server in je netwerk uitkomst:
en Ziggo Go overal ter wereld en een veilige verbinding over een verdachte Wifi connectie on the road. Zoals gezegd: eigen VPN-Server is advanced stuff. Minder geschikt voor de gemiddelde klant.
Als iedereen dit zou gaan doen, dan zijn we waar we moeten wezen. Dan maar helemaal opengooien die Video-handel.
Miscchien komt dat nog wel, maar nu nog niet.
DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes
Ik snap jullie punten over de veiligheid, je kan je wel de vraag stellen waarom je op een "dodgy" verbinding zit en waarom dat een probleem van Ziggo zou moeten zijn. Ik gebruik zelf ook regelmatig NordVPN maar begrijp dan ook dat dit ergens zijn beperkingen geeft.

Als Ziggo VPN-diensten vrijgeeft dan zet je alle sluizen open zodat ook degenen die niet netjes in de EU zitten alsnog Ziggo Go kunnen gebruiken. Daarom denk ik dus dat deze discussie verder geen nut heeft. De enige uitkomst zou kunnen zijn als Ziggo alle geo-restricties vrij zou geven, ik verwacht niet dat de contenteigenaren daar aan mee werken. Er zijn zoveel verschillende partijen die weer in allerlei landen andere afspraken hebben waardoor dit denk ik voor zoals het nu allemaal werkt, geen optie zal zijn.
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Tja DrGonzo ,

Gelukkig zijn we het eens over veiligheid.

Known VPN servers blokken is de makkelijkste weg.

Op een zelfde manier heeft de telecom wereld EU roaming kosten afgeschaft: we sturen gewoon al je mobiele data eerst naar je thuisland, en dan het internet op. Is natuurlijk ook geen sustainable oplossing.

Ik zal het eens achter de schermen droppen.
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
DrGonzo
Het hele argument dat mensen buiten de EU gebruik maken van Ziggo TV en dat ze dit willen voorkomen is natuurlijk een beetje mosterd na de maaltijd. Voorheen, toen we nooit konden kijken buiten Nederland, kon je gewoon vrij gebruik maken van een VPN en kon iedereen overal naar Ziggo TV kijken.

Nu opeens, omdat het binnen de EU vrij is gegeven, mag het niet meer buiten de EU. En hoeveel mensen zitten er nu echt buiten de EU die daar dan gebruik van maken? Misschien wel een aantal maar goed. Dus jammer dat het dan opeens zo is gedaan 😞

En nogmaals, veiligheid is belangrijk en ook zorg van Ziggo. Ze geven niet voor niets 1 gratis Ziggo Safe aan iedere klant vrij. Omdat ze geven om de veiligheid bij klanten 😉

Maar dit is en blijft vast een lange discussie :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic