Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Arjen65
Level 2

Hoe kan ik in het buitenland Chromecast of Android box gebruiken?

Ik woon deels in Frankrijk en maakt daar gebruik van de Ziggo GO app.
Ik deed dat altijd via mijn android tv box en de geinstalleerde app.
Nu heb ik een Chromecast HD aangeschaft omdat ik er eigenlijk van uit was gegaan dat de daarop geinstalleerde ziggo go app ook zou werken.
Nu krijg ik de melding dat ik dat alleen kan doen vanuit mijn Nederlandse huiskamer. Terwijl ik wel gewoon kan casten vanaf mijn telefoon.

Mijn vraag is hoe ik de app op de Chromecast werkend kan krijgen.

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Dag @Arjen65 

Ik lees dat u eigenlijk zelf het antwoord op uw vraag al hebt gevonden. De Ziggo GO TV app is heel goed te installeren op een Smart TV of bijvoorbeeld Apple TV, maar is alleen te gebruiken via uw Ziggo-thuisnetwerk.
Alternatief: heel wat lastiger is het wèl mogelijk om via de Ziggo GO app geïnstalleerd op uw smartphone of tablet te casten. En dat is natuurlijk jammer en vooral onhandig.

Als uw telefoon of tablet op hetzelfde wifi (:modem_wifi_groen:)netwerk is aangesloten als uw Chromecast, dan kunt u via Google Home uw Chromecast verbinding laten maken met het netwerk.

Ziggo laat hierover weten:

Het gebruik van Ziggo Go TV geïnstalleerd op bijvoorbeeld een Apple TV en op een Smart TV vallen niet onder de Content Portabiliteit wetgeving van online diensten en is daarom geen open internetdienst. Ziggo houdt zich hiermee aan de gemaakte afspraken met de contentpartijen. Deze app van Ziggo is bedoeld als thuisgebruik voor een tweede en derde TV in huis en werkt dus alleen via een thuis-netwerk van Ziggo.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Dag @Arjen65 

Ik lees dat u eigenlijk zelf het antwoord op uw vraag al hebt gevonden. De Ziggo GO TV app is heel goed te installeren op een Smart TV of bijvoorbeeld Apple TV, maar is alleen te gebruiken via uw Ziggo-thuisnetwerk.
Alternatief: heel wat lastiger is het wèl mogelijk om via de Ziggo GO app geïnstalleerd op uw smartphone of tablet te casten. En dat is natuurlijk jammer en vooral onhandig.

Als uw telefoon of tablet op hetzelfde wifi (:modem_wifi_groen:)netwerk is aangesloten als uw Chromecast, dan kunt u via Google Home uw Chromecast verbinding laten maken met het netwerk.

Ziggo laat hierover weten:

Het gebruik van Ziggo Go TV geïnstalleerd op bijvoorbeeld een Apple TV en op een Smart TV vallen niet onder de Content Portabiliteit wetgeving van online diensten en is daarom geen open internetdienst. Ziggo houdt zich hiermee aan de gemaakte afspraken met de contentpartijen. Deze app van Ziggo is bedoeld als thuisgebruik voor een tweede en derde TV in huis en werkt dus alleen via een thuis-netwerk van Ziggo.

0 Kudos
Ga naar reactie
Arjen65
Level 2
Topicstarter

Ok, bedankt voor de informatie.
Het is inderdaad jammer dat google-tv via de chromecast niet zomaar werkt. Als leek vraag ik me af wat nu eigenlijk het verschil in werking is tussen een android tv box en google tv op chromecast dat er is besloten het een wel te ondersteunen en het andere niet.
Maar goed, daarop hoef ik geen antwoord.

0 Kudos
iMark
Level 16

Het zal een beperking zijn die wordt opgelegd door de contenteigenaren aan providers als Ziggo.

Wanneer je cast vanaf je telefoon of tablet dan is het waarschijnlijk dat de betalende abonnee zelf gebruik maakt van zijn abonnement. Met een app op een tv zou die in het buitenland neergezet kunnen worden en kunnen er mensen kijken zonder dat de abonnee aanwezig hoeft te zijn.

Vandaar de beperking dat de app op een tv alleen werkt wanneer de tv is opgenomen in het thuisnetwerk dat met Ziggo is verbonden.

0 Kudos
Denman88
Level 2

Nu is het mij even niet duidelijk: kan ik in het buitenland, verbonden met een buitenlands (in dit geval België) wifi-netwerk naar een Chromecast casten vanaf de Ziggo Go app? En werkt het dan ook nog? 😛

0 Kudos
Garihd
Level 17

@Denman88  schreef:

Nu is het mij even niet duidelijk: kan ik in het buitenland, verbonden met een buitenlands (in dit geval België) wifi-netwerk naar een Chromecast casten vanaf de Ziggo Go app? En werkt het dan ook nog? 😛

Vanaf een tablet of Smartfoon hoort u gewoon naar een Chromecast te kunnen casten. Als het IP adres van de internet provider maar in de EU is geregistreerd. 

Dit topic gaat over het nieuwe model Chromecast gebaseerd op GoogleTV. Als de app daar niet op wordt geïnstalleerd zou men ook daar gewoon naar toe kunnen casten.

0 Kudos
MariaOlanda
Level 1

OK. Wij werken al jaren met chromecast in het buitenland. Omdat we in een afgelegen gebied wonen hebben wij Starlink internet. Alles werkte altijd supergoed. Ook het casten van Ziggogo app naar de chromecast. Idem de NPO plus app en alle andere streamingdiensten. Sinds deze week werkt Ziggogo niet meer.
• Ik kan zonder vpn Ziggo kijken op telefoon of laptop
• Ik kan streamsymbool activeren en krijg dan het ziggo logo op de televisie te zien
• Na een paar seconden krijg ik de mededeling: 'Helaas er is iets fout gegaan. Maak opnieuw verbinding met je Chromecast dongel en probeer het opnieuw. Foutmelding [:value]'

Wat we al hebben geprobeerd:
• checken of device en chromecast op hetzelfde netwerk zitten: ja
• chromecast gereset naar fabrieksinstellingen
• VPN-check (staat uit) uitgevoerd.
• Op andere tv/andere hdmipoort aangesloten.
Het probleem blijft bestaan. 

Ik zou zo zeggen dat de verbinding wel werkt, maar dat het streamen wordt tegengehouden. Soms krijg ik de melding IN de app (voorafgaand aan het streamen) dat 'dit programma alleen in de EU' te bekijken is.
Maar als ik dat niet krijg, lukt streamen ook niet.
We zitten in de EU, maar daarvan zou ik nog kunnen bedenken dat het om Starlink satelliet internet gaat... 

Wie o wie heeft het antwoord?

0 Kudos
Random
Level 16

@MariaOlanda 

Zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt dat het door het Amerikaanse bedrijf Starlink komt.

Check eens je ip adres door naar https://whatismyipaddress.com/ te gaan of je ip uit een EU land komt.

0 Kudos
Garihd
Level 17

Starlink zal bijna zeker geen EU geregistreerde IP adressen hebben. Dat zal de IP check moeten uitwijzen.

@MariaOlanda werkte Ziggo Go eerder wel via Starlink? En werken de overige app met name de NPO app wel via Starlink?

Het opnieuw verbinding moeten maken met de Chromecast staat los van het niet mogen kijken buiten de EU.

0 Kudos
MariaOlanda
Level 1

OK. @Random het ip-address is een europees adres. Dank voor de link, dan is mij ook weer wat duidelijk geworden. @Garihd ZiggoGo werkte tot deze week via Starlink en ook de overige apps werken. NPO kan ik mét vpn gewoon kijken via Starlink. 
Het is mij een groot raadsel welke fout er nou in zit. Want in principe accepteert chromecast Ziggo wel, anders zou het logo niet in beeld verschijnen. Alleen het daadwerkelijk streamen gaat dus niet. We lossen het nu op door de laptop aan een kabeltje te hangen, maar het is natuurlijk idioot dat we niet weten wat dit is. 

0 Kudos