josje22

Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

De mogelijke reden van alle huidige problemen met de ziggo go app

Hallo lezers en ziggo technici,

 

De mogelijke reden van alle huidige problemen met de ziggo go app:

Ik snap niet dat die ziggo go niet meer goed werkend te krijgen is door de technici. Hierbij mijn (leken) analyse en advies:

HET probleem ligt volgens mij vrijwel zeker bij de controle vanuit ziggo naar de app en het afspeel apparaat (lokaal) en terug. (smartTV/chromecast/android speler/laptop/telefoon e.d). 

 

- de geinstallerde app wordt gestart met opgeslagen login/password

- bij ziggo wordt in de database gechecked of:

* de login/password voorkomt en klopt.

* welke versie wordt er gebruikt, is dit een legitieme versie?

* was de check bij laatste gebruik correct/foutloos?

* zijn deze gegevens van de app uitleesbaar (is het afspeel apparaat niet te "beveiligd" in privacy settings). Dus "mag" ziggo hun de gegevens in het afspeel apparaat en app zetten?) 

 

Zo ja, dan worden er gegevens van ziggo in de app gezet (cache?), de app controleerd dat, en mag de app verder opgestart worden, en zo niet dan wordt opnieuw login/password gevraagd of wordt de app gestopt.  

 

Als de app loopt (actief is) wordt er periodiek vanuit ziggo gecontroleerd wordt of alle gegevens in de app cache nog kloppen/legitiem zijn. Zodra dit niet meer het geval is stopt de app (crash)

Bij het opnieuw opstarten van de app begint deze procedure opnieuw.   

 

Het grote probleem, volgens mijn gedachte, is dat er sinds eind vorig jaar MEER controles vanuit ziggo naar de locale app/speler uitgevoerd worden. Daar zitten nu ook een aantal extra controles bij die voor de meeste fouten bij het correct functioneren van de app verantwoordelijk zijn. Ik verdenk ziggo ervan controles uit te voeren die verband hebben met de privacy settings van het afspeel apparaat. Vele gebruikers hebben hun apparaat ingesteld dat niet alle gegevens door ziggo uitgelezen mogen worden en/of dat ziggo niet alle gewenste gegevens op hun afspeel apparaat opgeslagen mogen worden. Of "bloatware" verwijderd hebben waar ziggo en z'n zakelijke partners gebruik van maken. 

 

DUS Ik stel dat als een afspeel apparaat gereset wordt naar factory settings, en dat geld voor alle afspeel apparaten als smart android TV's, appleTV's, android kastjes, telefoons (android/ios) en desk/laptop computers (win/osx), de app in bijna alle gevallen vlekkeloos gaat werken. Deze apparaten dienen wel te voldoen aan de vereiste systeemeisen die ziggo stelt (os versie/hoeveelheid geheugen/snelheid proc. apparaat). En niet te vergeten dat het locale netwerk (wifi/cable) niet TE dichtgetimmert is -veiligheid/privacy-.

 

Mijn aanbeveling aan de ziggo technici is deze:

Bekijk alle controle checks tussen ziggo en de app/afspeelapparaat, vergelijk ze het die van voor eind december vorig jaar. En verwijder die nieuwe kritieke checks...

 

P.S. Ik heb geen ervaring met de techniek van dit soort systemen, maar probeer logisch na te denken.

 

mvrgr,

josje22

41 Reacties 41
josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Ter aanvulling:

Waarschijnlijk is er niks mis met de app zelf, maar de bovengenoemde "handshake" tussen de app en ziggo zelf...

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

De Ziggo scripters ( = het bedrijf wat daarvoor inhuurt ) hebben duidelijk niet de benodigde kennis, om hiervoor een fatsoenlijke app te maken 😫. Grote kans, dat Ziggo het bedrijf heeft gekozen welke één van de laagste offertes heeft ingediend, waarvoor natuurlijk ook geen hoge kwaliteit kan worden verwacht.
Maar dat vindt Ziggo waarschijnlijk ook niet nodig 😮! Want het hebben van een app, is voor Ziggo voldoende om ermee reclame te maken. Dat die app ( én website ) na maanden/jaren nog steeds niet fatsoenlijk werkt, dát zegt Ziggo er niet bij, maar dat zal Ziggo ook niet belangrijk vinden 😠.

Bijna iedere ( 98,99999% ) andere tv/stream apps ( en websites ! ) werken beter dan die van Ziggo. Hieronder b.v. die van F1: nauwelijks cpu verbruik, gemiddelde memory en geheel geen disk ! Geen verdwijnende knoppen, voor/achteruit spoelen wat wel altijd werkt, geen haperingen, geen knipperend beeld, geen disk gebruik, geen .....

2d.png

Alle andere grote bedrijven ( zoals Netflix, Nlziet, SkySHowTime, F1 tv, Amazon, Apple,  ..... ) kunnen het wel en in echte Full HD en/of 4K resolutie, dus waarom Ziggo niet?

Mijn conclusie : Ziggo heeft een app en kan daarmee de markt op. Daarmee kan ze reclame maken en in een direct vergelijking met haar concurrenten ( die ook een app hebben ) meekomen. Dát is voor Ziggo het doel van de app. Dat de app een buggy ding is, dat interesseert de Ziggo managers helemaal niet.

Het is beslist voor Ziggo van secundair belang, dat de app fatsoenlijk werkt ( zoals b.v. wel bij Netflix, F1 Tv, e.d. ) en daarom investeert Ziggo niet wat nodig is, om de app op een hoger niveau te brengen !

De app zal o.a. net zoals de EPG, voor Ziggo een langlopend project zijn, waarbij het vooral pappen en nat houden is, want dát is voor Ziggo het goedkoopste en dát is het enige wat telt !



@josje22: klagen en blijven klagen, misschien dan ooit .... ( maar ik verwacht het niet ).

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Pasi,

1. Het is waarschijnlijk niet de app zelf denk ik, maar de controles tussen ziggo en de app waardoor de boel niet werkt. Echter kan ik me niet voorstellen dat het probleem niet oplosbaar is.  

2. Helaas kunnen we bij ziggo niks claimen vanwege de niet goed werkende app. Als de horizon box niet werkt dan wel. De app wordt gezien als een extraatje.  

 

gr,

josje22

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Kan er mischien iemand van de ziggo technici eens uitleggen wat er allemaal gecontroleerd wordt vanaf het opstarten van de ziggo app? Ik ben erg benieuwd.

mvrgr,

josje22

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Hallo ziggo technici? Voor vele gebruikers van de ziggo app zijn hun problemen nogal urgent. Kunnen jullie wat text en uitleg geven over de systeem checks? Mischien kunnen wij gebruikers dan bruikbare suggesties doen. Daar zijn we allemaal bij gebaat, toch?

gr,

josje22 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @josje22 ,

 

Allereerst dank voor de tijd en moeite dit je in dit topic hebt gestoken! We waarderen zeker dat je meedenkt en met suggesties komt.

 

Dat er allerlei processen en controles in werking treden zodra je inlogt, klopt uiteraard helemaal. Er moeten diverse checks op dat moment gedaan worden. Ik snap dat je hier graag meer over wil weten om mee te denken, maar dit zijn erg complexe processen en ook niet heel relevant voor je eigenlijke doel van dit topic.

 

Het gaat er natuurlijk vooral om dat je problemen ervaart, met in het bijzonder op de Fire TV Stick. Ik zie dat je daar ook een topic over hebt lopen. In de afgelopen tijd zijn we meerdere crashes aan het onderzoeken; met de laatste update hebben we daarvan een deel getackeld, maar we zijn er nog niet. Waarom het bij jou zo misgaat, durf ik op dit moment nog niet te zeggen. We zien namelijk in de data nog geen opvallende zaken specifiek bij de Fire TV stick. Ik ga de gegevens die je in dat topic hebt genoemd verzamelen en doorzetten en hoop spoedig meer informatie te hebben.

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Hallo Alex van ziggo en andere lezers die problemen hebben met de ziggo app.

Het gaat mij om de problemen die de meesten van ons, gebruikers hebben met de app. Ik zie namelijk enorm veel overeenkomsten in de door de gebruikers aangegeven problemen. Niet in kunnen loggen en crashes zijn de meest gemelde problemen, onafhankelijk van het gebruikte os platform. Het gaat mij niet meer puur om mijn fire stick. Ik heb een workaround voor als om de zoveel minuten de ziggo app ophoud te functioneren. Vervelend, maar ik KAN via een alternatief mijn gewenste tv programma kijken, Maar de meeste ziggo app gebruikers niet.

Zeg nou eens in in enigszins begrijpbare termen (ben beetje op de hoogte van i.t. begrippen) welke checks er gedaan worden en om de hoeveel tijd? Dit kan heel verhelderend werken voor mij en andere gebruikers, maar ook voor jezelf, om duidelijk (als forum medewerker) uit te leggen wat er nou gebeurd.

We willen ten slotte allemaal dat de app goed functionneerd. 

mvrgr,

josje22

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Hallo Alex,

Ik ben zooooo benieuwd naar jou uitleg over die checks ...

 

Er komen steeds meer meldingen van gebruikers die problemen hebben , waarvan er heel veel met elkaar overeen komen, Vooral inlog problemen en crashes.  

 

mvrgr,

josje22

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Ik kan je daar helaas niet verder mee helpen, @josje22. Weet dat er hard gewerkt wordt aan de bekende problemen en uiteraard toekomstige verbeteringen.

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Hallo Alex, 

Weet je daar niets van , of wordt er niet van jou verwacht hier informatie over te geven?

Ik snap dat jou functie " Community Moderator" is, evenals Vincent, Jacob, Cecilia Jamyla en anderen. Dus je verzamelt gegevens over klachten en stuurt ze door naar o.a. de technici, en communiceert met de reagerende klanten hier. Maar krijg je nooit informatie terug van jullie ziggo technici? Eventueel op aanvraag? Of zijn er zaken uitbesteed aan derden zodat je helemaal geen verdere info kan krijgen? 

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat deze informatie zeer verhelderend zou werken, en de oorzaak van het leeuwendeel van de problemen betreffende de ziggo app duidelijk wordt.

mvrgr,

josje22

  

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

ps, Er wordt in een aantal "posts" over "hulp van de technische dienst" gesproken. Wat is de rol van technische dienst in dit forum?

mvrgr,

josje22

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

In de topic: "Ziggo GO TV app: Gebruikersnaam en wachtwoord niet onthouden en logt ongewild uit", wordt gesuggereerd door jullie dat het probleem duidelijk is.
Mijn vraag: Wat is er dan precies duidelijk geworden?

reactie van jullie:
"Oorzaak bekend, Bedankt voor jullie geduld in dit topic. De oorzaak van het probleem is inmiddels duidelijk en we werken hard aan de oplossing."

Gezien de reacties van de gebruikers daarop zijn deze problemen dus niet opgelost, dwz voor de meeste gebruikers met deze problemen.

Kunnen jullie wat transparanter zijn, mischien?

mvrgr,
josje22

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

goedendag Community Moderators,

 

Ik zou het zeer op prijs stellen als u reageert...

mvrgr,

Josje22

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

We krijgen zeker informatie terug. Zowel op aanvraag als proactief. We delen altijd alles waarvan we denken dat het relevant is en zéker wanneer het kan bijdragen aan het oplossen van de storing. Als je dus iets mist, is het ofwel niet bekend ofwel de keus gemaakt dat dit geenszins bijdraagt.

 

De 'technische dienst' is niet een standaardterm en hangt een beetje van de context af. Het zou een tweedelijns-specialist kunnen zijn of bijvoorbeeld de monteursafdeling.

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Dank voor uw reactie.

Hieronder een gedachtegang van mij over de werking van de app en de handshake met ziggo (of andersom)
Leg dit eens voor aan collega die hier kennis van heeft, en laat u zich eens uitleggen wat er nu allemaal gebeurt, en laat dat -natuurlijk- hier op dit forum weten. Ik ben zeer benieuwd naar de uitleg.

De grootste groep gebruikers met problemen hebben android besturingssystemen denk ik. Daar moeten jullie je volgens mij vooral op focussen.

1. Wat wordt er gecontroleerd/uitgelezen uit de app/os en wat wordt er in de app(cache) gezet als de app wordt opgestart? We hoeven natuurlijk niet de bitjes te weten maar wel waar ze voor staan.
2. - wat wordt er gecontroleerd/uitgelezen uit de app/os en wat wordt er in de app(cache) gezet als je app actief is, en of de hoeveel tijd?

Ik geef een voorbeeld (logisch denken)

app opstarten:
1 de app kijkt in het os wat de laatste status was.
- niet goed-> de app kan niet gestart worden
- wel goed-? de app mag opstarten
2. De app zoekt verbinding met ziggo,
- ziggo controleerd/registreert o.a. welk apparaat er in logt
- Wat is de status van de app, het os, voldoen dezen aan de eisen voor correct functioneren van de app?
- vervolgens controleerd ziggo of de gekregen login en password en ip adres voorkomen in de database van de gebruikers,
- welke abonnement de gebruiker heeft,
- is er niet meer dat 2 ingelogd door de gebruiker?.
- Is de laatste actie van de app "geldig"?
- Wat was de laatste actie?
- en wat nog meer??? (gegevens die verzameld en/of verkocht worden aan partners/derden)

3. Als dat allemaal voldoet, dan stuurt ziggo info terug naar de app en begint de app met functioneren.
Ziggo stuur eventueel informatie naar de app om eventueel de laaste actie te hervatten
Zo niet dan stuurt ziggo een foutcode naar de app/os en stopt de app/of vraagt ziggo opnieuw naar de login/password

4. Als de app in werking is vind er om de zoveel tijd opnieuw een controle/uitwisseling van gegevens plaats.

=> En hier, bij nummertje 4 dus, ben ik het meest benieuwd naar. Door deze controle/uitwisseling gaat bij veel gebruikers de app "PLAT"

Ik snap dat veel gebruikers met problemen hier op het forum, te weinig kennis hebben van zo'n analyse. Maar er zijn er ook een flink aantal die er wel verstand van hebben of er op z'n minst logisch kunnen nadenken over zo'n proces.

Ik hoop dat ik een zinnige bijdrage kan leveren aan de probleemoplossing en uitnodig tot het delen van helderheid en kennis.

mvrgr,
josje22

 

Holthuizen

Level 12
  • 705Posts
  • 13Oplossingen
  • 118Likes

De zogenaamde afgelopen verbeteringen hebben ook geleid tot de huidige VERSLECHTERINGEN !!! ZOALS STEEDS MOETEN INLOGGEN OMDAT HET WACHTWOORD NIET WORDT ONTHOUDEN.

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

@josje22  heel duidelijk verhaal, maar als Ziggo dit bij hun specialisten (al dan niet extern) voor moet leggen dan moeten ze zich ook afvragen wat er structureel fout zit. 

Je mag toch aannemen dat ze een duidelijk beeld hebben van hun technische architectuur, gebruikte interfaces en bijbehorende protocollen en uitwisseling.

 

Verder zal er echt wel een probleem onderzoek gedaan zijn en komt het nu neer op:

- prioriteit, bemensing en geld.

 

Waar wij (klanten) in geïnteresseerd zijn.... wanneer is het opgelost. 😉

josje22
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Beste HBO-fan,

Blijkbaar hebben de ziggo specialisten een structureel probleem. Als al maanden lang ziggo app gebruikers met dezelfde klachten komen, of die veel met elkaar te maken hebben, en nog steeds niet opgelost zijn, lijkt me daar wel van te kunnen spreken. Het bijzondere aan deze kwestie dat, naar ik meen, de meeste van deze problemen ontstaan zijn nadat er veranderingen zijn aangebracht in de software protocollen betreffende gegevensuitwisseling/checks tussen ziggo en de gebruikers app. Dit vond plaats, eind vorig jaar. De app zelf is geloof ik niet de veroorzaker van deze specifieke problemen. Ik geloof echter dat specifiek deze groep van problemen toch echt wel in korte tijd is op te lossen, met de kennis die de technici hebben. Ik denk dat ze TE VEEL checken, Daar doe je toch geen maaaaaanden over?

Natuurlijk willen wij als gebruikers dat onze problemen a.s.a.p. opgelost worden. Ziggo wil dit vanzelfsprekend ook, imagoschade en inkomstenderving is niet wenselijk.
En natuurlijk is dit ook een zaak van prioriteiten en geld.

De moderatoren hier op dit forum zijn hier ook niet op aan te spreken, zij verzamelen problemen en spelen dat door aan de managers en technici die hiervoor verantwoordelijk zijn. "Wat vervelend voor u, maar het probleem is inmiddels bekend, we/ze zijn ermee bezig" is echt niet wat de gebruikers met problemen hier willen horen.

Ik probeer hier alleen maar duidelijkheid en transparancie te promoten.
mvrgr,
josje22

 

 

Holthuizen

Level 12
  • 705Posts
  • 13Oplossingen
  • 118Likes

 

 

Hier zit het probleem van ZiggoGo,  Ze kunnen het inlog  probleem op dit moment niet oplossen zonder andere problemen te voorkomen!

 

Ziggo antwoord: ...........We zien dat een kleine groep klanten op specifieke apparaten regelmatig worden uitgelogd uit onze Ziggo GO app. We hadden goede hoop dat dit probleem werd opgelost na de laatste update. Helaas is dit nog niet bij iedereen het geval. Daar zijn we ons van bewust en hier wordt ook achter de schermen hard aan gewerkt. Echter is de oplossing niet eenvoudig, aangezien we ook geen problemen willen creëren bij de klanten die nu niet tegen dit probleem aanlopen.
We hopen dit probleem snel te verhelpen op deze specifieke toestellen.

 

Het antwoord van Ziggo zou moeten zijn:  We ZULLEN dit probleem snel te verhelpen op deze specifieke toestellen.

Aan hoop hebben we niets!!!!

 

Het antwoord zou moeten zijn

Uitgelicht topic