mmhmjanssen

Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Casten van ziggo go app naar TV hapert

Bij het casten van de ziggo go app naar de TV begint het afspelen na een tijdje te haperen en dat haperen blijft daarna terugkeren. Als ik het casten stop en verder kijk op het apparaat (telefoon) waar de app op draait, dan speelt het programma zonder haperen verder af. Aangezien dit probleem niet optreedt bij het casten van de Youtube of RTLXL app neem ik aan dat het probleem bij Ziggo ligt. Ik gebruik een Google Chromecast V3, die is aangesloten op HDMI ingang 3 van een Ziggo compatibele Samsung TV (UE40H6240AWXXN).

Het AOP en de bekabeling zijn dik in orde dus daar zal het niet aan liggen. Dit functioneert al jaaaren zonder problemen.

19 Reacties 19
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Misschien in de Ziggo Go heb je de optie bij instellingen en dan App voorkeuren de Stream kwaliteit Automatisch/Hoog/Medium/Laag te zetten. Zet hem eens op Medium of Laag dan buffert de App al minder en kan streamen gewoon goed gaan.

Zet de Videokwaliteit op Laag

Misschien werkt dit al een een stukken beter. Zo niet geef maar even een bericht, het kan ook nog aan afstelling Wifi liggen, of je apparaat ligt bij een storings gevoelig apparaat. Laat het ons maar weten.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ik had uiteraard al gegoogled op dit probleem en ben hierbij die videokwaliteit instelling "oplossing" tegengekomen. Heb toen deze instelling gecontroleerd en die stond al op laag. Dus deze "oplossing" werkt niet voor mij.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik mijn Google Chromecast nog niet zo heel lang heb en ook niet heel erg vaak programma's heb gecast via de RTL XL app. As we speak ben ik verder onderzoek aan het doen om er 100% zeker van te zijn dat het probleem zich uitsluitend c.q. vaker voordoet met de Ziggo Go app dan met bijvoorbeeld de RTL XL app.

 

Het kan volgens mij niet aan mijn telefoon liggen die dan eventueel bij een storingsgevoelig apparaat zou kunnen liggen. Ik heb namelijk begrepen dat de telefoon alleen wordt gebruikt voor het starten van de chromecast. De Google Chromecast haalt vervolgens geheel autonoom de media op van de media server en stuurt die dan via de HDMI kabel naar de TV. Die media moet in het ene geval beschikbaar worden gesteld door een mediaserver van Ziggo in het ene geval en RTL in het andere geval. Bij het beschikbaar stellen van die media kunnen heel veel dingen misgaan. Niet alleen bij de server maar ook bij de data communicatie tussen client en server. Welk data protocol wordt er gebruikt. Hoe is de foutafhandeling bij eventuele storingen in de communicatie.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Heb zojuist 2 RTL4 programma's van 1,5 uur elk gecast via de RTLXL app zonder enige hapering. Is me voor zover ik me kan herinneren nog nooit gelukt met de Ziggo Go app, maar ga dit later nog proberen.

Ik heb als mogelijke oplossing ook al geprobeerd om het automatisch updaten van de TV software uit te zetten want ik zou me kunnen voorstellen dat als er tijdens het casten een connectie wordt gemaakt met een Samsung site om te kijken of er updates zijn, dit de stream zou kunnen verstoren. Ik meen me ook te herinneren dat ik er bij het lineaire TV kijken random "aangemeld als <mijn-email-adres>" verschenen, d.w.z. niet alleen onmiddellijk na het inschakelen. Wordt vervolgd.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Dan zou ik toch het volgende willen vragen:

 

Wat voor modem gebruik je?

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

Dan kan een medewerker kijken of ze iets verdachts zien of niet en eventueel gratis een monteur sturen.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ik heb geen internet van Ziggo maar van Tele2. Mijn Tele2 internet verbinding werkt snel en perfect. Daar kan het niet aan liggen.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Bij het Casten, ben je dan ook met andere dingen op de telefoon bezig, of ligt hij in de buurt van een gevoelig object.

Hoe is je Wifi ingesteld, heb je 1 wifi naam of heb je er 2 de 2,4 GHz en de 5GHz gewoon routine vraagjes

 

Als het een Android toestel is zou je  is het even naar de Ziggo Go App gaan en uitloggen of Cache leegmaken door naar de App te gaan en dan Cache leeg maken, of door Google Playstore te openen en dan Ziggo Go op te zoeken hem verwijderen. Telefoon herstarten en dan weer via de Google Playstore hem opnieuw installeren en inloggen met je Ziggo gegevens.

 

De AOP zal prima zijn, maar dit is een Wifi Cast probleem. Laten we eerst hier op focusen, je mag voor de zekerheid wel foto plaatsen van de AOP, kunnen we altijd kijken of ie niet verouderd is, ook weer routine vraag. 

Hoop dat dit lukt, anders hoor ik het wel je kan dan beste een @ met mijn naam Dave! erachter zetten, dan licht er een melding op, dan kan ik een medewerker inlichten, ben zelf ook klant die klant helpt. Maar gelukkig kan ik wel Ziggo Medewerker op werkdagen bereiken.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

@Dave

De telefoon staat uit als ik aan het casten ben. Zoals ik al eerder schreef, op het moment dat het afspelen op de TV begint doet de telefoon helemaal niets meer. De Google Chromecast neemt het over en haalt de data stream op van de media server en stuurt de beelden via de HDMI kabel naar de TV.

Ook de AOP (ik neem aan dat je de AOP van de TV bedoelt) doet hier helemaal niets.

Als mijn WiFi niet goed zou werken dan zou ik hier ook last van moeten hebben als ik bijvoorbeeld via de laptop bestanden download, youtube filmpjes kijk, TV programma's bekijk via internet etc. Maar ik heb dan nooit enig probleem. Met de WiFi zit het wel goed dus. En bovendien, bij data transport heb je op verschillende lagen mechanismes die ervoor zorgen dat pakketjes die in eerste instantie niet correct worden ontvangen, opnieuw worden verzonden, net zo lang totdat ze correct zijn ontvangen. Bij data communicatie kun je er namelijk nooit vanuit gaan dat een verzonden pakketje correct wordt ontvangen. Ik heb decennia lang gewerkt met software die te maken heeft met data communicatie dus daar weet ik wel wat van af. Sterker nog, ik heb meegewerkt aan de ontwikkeling van de voorloper van WiFi (in Nieuwegein).

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Enige wat je kan doen is cache leegmaken en proberen opnieuw te herinstalleren. Omdat je internet afneemt bij Tele2 zijn zei verantwoordelijk voor je verbinding. Is lastig topic. Ik ga even komende ochtend even een navraag doen bij een medewerker van Ziggo.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Fijn om eindelijk een reactie te lezen van iemand met iets meer achtergrond kennis.

Met de lage bitrate die nodig is voor Ziggo GO is de WiFi verbinding al snel goed 20Mbps zal al voldoen. Aangezien, zoals je zelf ook aangeeft de Chromecast (normaal gesproken) de stream direct bij het Ziggo platform ophaalt is feitelijk alleen de communicatie van de Chromecast met het Ziggo platform van belang. 

Behalve via de app een andere zender kiezen zou de telefoon feitelijk helemaal uit moeten kunnen (lees stroomloos).

 

 

 

 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Even een update van mijn tests. 

Na de 2 RTL4 programma's van 1,5 uur elk probleemloos te hebben gecast via de RTLXL app heb ik vrijdagavond het programma Beau van RTL4 proberen te casten met de Ziggo Go app. Na een minuut of 16 was er de eerste hapering. Na een paar minuten kwam de tweede hapering die langer duurde. En weer een paar minuten later de volgende hapering. Heb het casten toen gestopt en precies hetzelfde programma proberen te casten via de RTLXL app. Het hele programma van 1,5 uur speelde zonder haperingen af. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik één keer op de play knop moest drukken om het afspelen te hervatten. Het afspelen was kennelijk gestopt. 

Bij de de Ziggo Go app is er geen sprake van het stoppen van het afspelen, maar verschijnt een zandloper in de vorm van een ronddraaiende cirkel. Die blijft vervolgens tientallen seconden ronddraaien terwijl het afspelen stil staat. Er is geen start / stop indicator in beeld, wat bij de RTL XL app wel het geval was.

 

Ik heb de indruk dat het haperen bij de Ziggo Go app ook steeds vaker optreedt en langer duurt na de eerste hapering. Vandaar ook dat ik na 3 haperingen met de test ben gestopt.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @mmhmjanssen

 

Jammer dat je tot nu toe nog geen oplossing hebt gevonden voor het haperen van Ziggo GO tijdens het casten naar Chromecast.

Wellicht heeft @Dave! nog meer tips of komt er nog iemand voorbij met meer informatie 🙂

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@Jamyla  de enige tip die ik voor @mmhmjanssen  heb, meer een vraag, als eerder gevraagd.

Hoe is je Wifi verdeeld in 1 Naam en Netwerk of 2 aparte netwerk 2,4 GHz en de 5GHz

Dan zou je de Cast nog naar de 5GHz kunnen zetten.

 

Anders even modem van Tele2 herstarten en opnieuw proberen. Lastige is dat Ziggo internet hier niet aan te pas komt, dus voor de streaming via Internet eigelijk Tele2 dit moet oplossen.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Gisteren Vandaag Inside proberen te casten via de replay functie in de Ziggo GO app. Tot ongeveer 20 minuten was er geen probleem. Toen de eerste hapering. Na minder dan een minuut de volgende hapering. Vervolgens weer een hapering na een minuut of zo. Dit is typisch voor het probleem. Na de eerste hapering kun je wel stoppen met casten want hij blijft daarna haperen. Dit is raar als je eerst pakweg 20 minuten zonder hapering heb kunnen kijken en vervolgens nog geen minuut kan kijken zonder hapering. 

Het geeft volgens mij ook aan dat het niets met WiFi te maken kan hebben want het is onwaarschijnlijk dat er de eerste 20 minuten geen problemen met WiFi zijn en hierna om de pakweg 1 minuut steeds weer een probleem is.

 

Nadat ik genoeg had van de haperingen heb ik vervolgens het casten gestopt en in de app aangegeven dat ik verder wilde kijken naar het programma op mijn apparaat (telefoon). Het afspelen ging hierna verder zonder haperingen, althans ongeveer een kwartier lang want toen heb ik de app gestopt (had gezien wat ik wilde zien).

 

Het probleem zit dus echt in het casten naar TV.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ik heb 2 aparte netwerken en zowel de TV als mijn telefoon staan vanaf de ingebruikname van het modem ingesteld op het 5 GHz netwerk.

 

Mijn reactie na de eerste keer dat het probleem optrad was uiteraard om het modem te herstarten, maar dit hielp niet. Heb zojuist opnieuw het modem herstart en laat as we speak hetzelfde programma nog een keer casten naar de TV. Wordt vervolgd.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Net zonder probleem een programma van 50 minuten kunnen casten. Omdat ik  normaal alleen cast in de avonduren en de problemen zich dus ook alleen 's avonds voordeden zou het dus heel goed kunnen dat de problemen alleen 's avonds optreden (als de servers van Ziggo het waarschijnlijk drukker hebben). Moet dus nog een keer in de avond testen.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Gisteravond 1 keer 1 uur gecast zonder haperingen.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Heel jammer dat het zo stroef gaat @mmhmjanssen

Het punt is alleen, en dat is al meerdere keren aangegeven dat Ziggo hier geen invloed op heeft gezien het niet onze netwerk verbinding is. Ik sluit me dan ook aan bij @Dave! dat het verstandig is de oplossing buiten ons te zoeken.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@mmhmjanssen 

Toch even over casten, misschien nog 1 oplossing.

 

Kan je in je modem een Gastennetwerk aanzetten, in de Modems van Ziggo kan dit wel, die van Tele2 weet ik het niet, en ik weet ook niet of je extra wifi punten erbij hebt. Mocht je in je modem een Gastennetwerk kunnen instellen, zet deze dan aan met een ander wachtwoord dan je hoofd verbinding, en zet je Chromecast is om naar het gastennetwerk. Dit doe ik thuis ook als ik vanuit mijn WD Cloud Home stream.

 

Dit is echt de laatste oplossing die ik nog weet voor je.

Jooster

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wij hebben dit casting issue ook. Maar wel op slechts 1 telefoon, een Samsung A70. Op een andere telefoon, een veel oudere Samsung S7 Edge, hebben we dit probleem niet, zelfs niet op hetzelfde moment. Ziggo internet (70/10), met daaraan een Deco M5 set. Zowel telefoons als Chromecast dongle zitten op dezelfde Wifi 5G netwerk en dezelfde Deco M5 pod. Geen enkele app geeft castingproblemen of überhaupt problemen, behalve de Ziggo Go app op die ene telefoon... 

Uitgelicht topic