Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
hro
Level 1

Brexit, gevolgen Ziggo GO app?

Zie https://www.ziggo.nl/televisie/online-tv-kijken

Daar staat het Verenigd Koninkrijk (UK) nog bij als land van de EU waar de Ziggo GO app gebruikt kan worden.

Maar door de Brexit maakt volgende week vrijdag, 1 januari, het VK geen deel meer uit van de EU.

Vraag aan Ziggo: werkt de Ziggo GO app dan inderdaad niet meer in de landen van het VK (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland)?

Verder voor de doorgifte van BBC One en BBC Two door Ziggo.

De BBC heeft een kantoor geopend in Amsterdam en wil zo voor een aantal zenders een licentie vragen, geldig dan meteen in de hele EU. Is deze al rond?

Blijft Ziggo de zenders BBC One en Two op 1 januari 2021 in haar aanbod houden?

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
PJM v.d. Vooren
Level 9
PJM van der Vooren wrote:
PJM van der Vooren wrote:

Aanvullend: ik heb inmiddels ook de BBC benaderd met de vraag of de tv-zenders BBC One en BBC Two alsmede de BBC-radioprogramma's na 1 januari beschikbaar blijven voor doorgifte in Nederland.

Piet.

Ik heb een antwoord van de BBC ontvangen. Die verwijst me naar Ziggo...

Wellicht dat een moderator nu antwoord kan geven?

Piet.

Ik heb ook een e-mail naar Ziggo gestuurd. Zojuist heb ik het volgende antwoord ontvangen:

Goedemiddag Piet,

BBC blijft ook na 1 januari gewoon beschikbaar bij Ziggo.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Pauline Bom

Het is dus duidelijk: de BBC blijft gewoon beschikbaar.

Piet.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
37 Reacties 37
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik vermoed dat niemand al weet hoe dit precies gaat lopen, daar de Brexit deal pas op 24 december is gesloten.

Veel details over het akkoord zijn nog niet bekend, omdat het tweeduizend pagina's tellende akkoord nog niet openbaar is gemaakt.

0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

Ik verwacht geen veranderingen BBC wordt al vanaf 1985 doorgegeven waar dat mogelijk was.

0 Kudos
hro
Level 1
Topicstarter

@Ronihd, niet zo rap concluderen.

Lees eens bij Totaal TV. De BBC zou een kantoor in Amsterdam hebben geopend met het doel de zenders via een licentie NL/EU hier te houden. Maar of overige zenders dat ook doen is maar de vraag. Veel Ieren zijn boos. Sky Ireland mag diverse zenders door de Brexit niet meer doorgeven. Graag zou ik een officiële reactie van Ziggo op de site lezen. Daar staat nu bij de meest gestelde vragen over de Ziggo GO app het VK nog gewoon bij alsof er niets aan de hand is….
Zie: https://www.thesun.ie/news/6300125/sky-ireland-customers-furious-brexit-losing-favourite-channels/

0 Kudos
hro
Level 1
Topicstarter

Gelukkig heb ik ook een schotel, gericht op Astra 28,2 oost, en in zeer goede kwaliteit zijn hier alle zenders van de BBC en een deel van ITV en Channel 4 en Channel 5 vrij te ontvangen!

Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
hro wrote:

@Ronihd, niet zo rap concluderen.

Ik denk dat ik zelf wel of niet snel conclusies kan en mag trekken……..

Maar ik lees nu net ook pas dit verhaal https://www.parool.nl/nieuws/bbc-opent-kantoor-in-amsterdam-na-brexit~b0620516/  maar ik blijf bij mijn stelling dat ik verwacht dat de BBC gewoon doorgegeven blijft worden.

0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
hro wrote:

Gelukkig heb ik ook een schotel, gericht op Astra 28,2 oost, en in zeer goede kwaliteit zijn hier alle zenders van de BBC en een deel van ITV en Channel 4 en Channel 5 vrij te ontvangen!

Als er echt sprake van licenties zou zijn zou dat dan toch ook niet meer mogen ?????  

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Dat BBC kantoor was er voor een no-deal Brexit, nu is er een deal.

Totaal TV heeft een heel lang verhaal, maar weet het ook totaal niet: ”In Nederland wordt op het gebied van distributie van tv- en radiozenders gekeken naar de doorgifte van de kanalen van de Britse publieke omroep. Op dit moment is nog geen duidelijkheid hierover te geven.

0 Kudos
hro
Level 1
Topicstarter

Ziggo zou ons als klanten iets kunnen meedelen wat ze per 1 januari doen: tot ander order blijven doorgeven of de zenders van de BBC op zwart.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@hro Hoe kan Ziggo ook maar iets beslissen en of wel of niet doen, als de Brexit deal nog niet openbaar is gemaakt?

0 Kudos
Template
Level 17
Be rt wrote:

Totaal TV heeft een heel lang verhaal, maar weet het ook totaal niet: ”In Nederland wordt op het gebied van distributie van tv- en radiozenders gekeken naar de doorgifte van de kanalen van de Britse publieke omroep. Op dit moment is nog geen duidelijkheid hierover te geven.

Dat BBC kantoor is toch helemaal niet voor BBC One, BBC Two, BBC Four. Het is toch voor de internationale BBC kanalen? 

0 Kudos
Template
Level 17
Ronihd wrote:

Ik verwacht geen veranderingen BBC wordt al vanaf 1985 doorgegeven waar dat mogelijk was.

In 1985 zat het Verenigd Koninkrijk toch al in de voorloper van de EU? 

Sparco1955
Level 16

@Template,

Ze zaten in 1973 al in de EEG. Wat betreft de toekomst:

https://www.broadbandtvnews.com/2019/01/18/brexit-bbc-domestic-channels-to-loose-international-distr...

Dus met een beetje geluk kunnen we BBC blijven bekijken

0 Kudos
hro
Level 1
Topicstarter
Template wrote:
Be rt wrote:

Dat BBC kantoor is toch helemaal niet voor BBC One, BBC Two, BBC Four. Het is toch voor de internationale BBC kanalen? 

Klopt, de BBC heeft ook een commerciële tak, denk aan zenders als BBC Entertainment, BBC First en de natuurzenders van de BBC. Maar het is nu nuttig vanuit NL een uitzendlicentie voor de ‘gewone’ BBC-zenders (ONE, TWO, FOUR) te vragen. Deze is meteen in de hele EU (= niet gelijk aan Europa!) geldig.

Maar ik ben vooral benieuwd wat Ziggo op 1 januari (of vlak daarna) doet.

0 Kudos
hro
Level 1
Topicstarter
Be rt wrote:

@hro Hoe kan Ziggo ook maar iets beslissen en of wel of niet doen, als de Brexit deal nog niet openbaar is gemaakt?

In feite weinig met de DEAL te maken, zonder deal was er ook een einde aan het lidmaatschap van het VK op 1 januari. Harde brexit genoemd.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
hro wrote:
Be rt wrote:

In feite weinig met de DEAL te maken, zonder deal was er ook een einde aan het lidmaatschap van het VK op 1 januari. Harde brexit genoemd.

In de deal zou het zomaar allemaal geregeld kunnen zijn.

0 Kudos
hro
Level 1
Topicstarter
Sparco1955 wrote:

@Template,

Ze zaten in 1973 al in de EEG. Wat betreft de toekomst:

https://www.broadbandtvnews.com/2019/01/18/brexit-bbc-domestic-channels-to-loose-international-distr...

Dus met een beetje geluk kunnen we BBC blijven bekijken

Het bericht van Broadband TV News stamt uit januari 2019. Ondertussen had er al eens gewerkt mogen worden aan wat per 1 januari 2021 de positie is van de normale BBC zenders. En had Ziggo een eigen standpunt moeten innemen: doorgeven (al dan niet zonder nog officiële uitzendlicentie) of stoppen.

Sky UK kiest er voor sommige zenders aan hun klanten in Ierland (Ierland blijft lid EU, UK niet), niet meer door te geven. Ierse klanten zijn er boos over, zie artikel in The Irish Sun.

https://www.thesun.ie/news/6300125/sky-ireland-customers-furious-brexit-losing-favourite-channels/

Dit wordt ook verwerkt in de UP/DOWNLINK die volgende week uitkomt.

https://www.detransponder.nl/downloads-2/nieuwsbrieven/

0 Kudos
hro
Level 1
Topicstarter
Be rt wrote:
hro wrote:
Be rt wrote:

In de deal zou het zomaar allemaal geregeld kunnen zijn.

Laten we het hopen maar dan zouden Sky en de BBC dit toch al gescand en geout hebben...

0 Kudos
Sparco1955
Level 16

@hro ,

Ziggo zal weinig kunnen doen maar het Commissariaat voor de Media misschien wel. Maar zoals u kunt lezen in de link die ik gaf, geven die geen commentaar.

0 Kudos
PJM v.d. Vooren
Level 9

Voor wie de Brexit-deal wil nalezen: draft_eu-uk_trade_and_cooperation_agreement.pdf (europa.eu)

De BBC heeft wel toestemming van het Commissariaat voor de Media voor onder andere de zenders BBC First en BBC Entertainment, maar niet voor de nieuwszender BBC Worldwide News of BBC One en BBC Two: Besluiten | Commissariaat voor de media (cvdm.nl)

Piet.

0 Kudos