1
Vraag
2
Reacties
hro

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Brexit, gevolgen Ziggo GO app?

Zie https://www.ziggo.nl/televisie/online-tv-kijken

Daar staat het Verenigd Koninkrijk (UK) nog bij als land van de EU waar de Ziggo GO app gebruikt kan worden.

Maar door de Brexit maakt volgende week vrijdag, 1 januari, het VK geen deel meer uit van de EU.

Vraag aan Ziggo: werkt de Ziggo GO app dan inderdaad niet meer in de landen van het VK (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland)?

Verder voor de doorgifte van BBC One en BBC Two door Ziggo.

De BBC heeft een kantoor geopend in Amsterdam en wil zo voor een aantal zenders een licentie vragen, geldig dan meteen in de hele EU. Is deze al rond?

Blijft Ziggo de zenders BBC One en Two op 1 januari 2021 in haar aanbod houden?

 

37 Reacties 37
hro
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
PJM van der Vooren wrote:

Voor wie de Brexit-deal wil nalezen: draft_eu-uk_trade_and_cooperation_agreement.pdf (europa.eu)

De BBC heeft wel toestemming van het Commissariaat voor de Media voor onder andere de zenders BBC First en BBC Entertainment, maar niet voor de nieuwszender BBC Worldwide News of BBC One en BBC Two: Besluiten | Commissariaat voor de media (cvdm.nl)

Piet.


Oud bericht van het CvdeM, 25 juni 2019, intrekking, maar daaronder weer de voorwaarde dat de UK de EU verlaat op 30 december… 2019, niet 2021. Het is niet meer te volgen.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
hro wrote:
PJM van der Vooren wrote:

Voor wie de Brexit-deal wil nalezen: draft_eu-uk_trade_and_cooperation_agreement.pdf (europa.eu)

De BBC heeft wel toestemming van het Commissariaat voor de Media voor onder andere de zenders BBC First en BBC Entertainment, maar niet voor de nieuwszender BBC Worldwide News of BBC One en BBC Two: Besluiten | Commissariaat voor de media (cvdm.nl)

Piet.


Oud bericht van het CvdeM, 25 juni 2019, intrekking, maar daaronder weer de voorwaarde dat de UK de EU verlaat op 30 december… 2019, niet 2021. Het is niet meer te volgen.

Voor de goede lezer:

  • op 9 april 2019 heeft het Commissariaat voor de Media toestemming gegeven aan BBC Worldwide Holdings B.V. voor het verzorgen van commerciële televisieomroepdiensten, onder andere voor de programmakanalen BBC Entertainment en BBC First;
  • op 25 juni 2019 heeft het Commissariaat voor de Media besloten de eerdere toestemming aan BBC Worldwide Holdings B.V. in te trekken omdat de BBC nog beschikte over toestemming voor deze zenders van Ofcom (het Britse CvdM). Tevens werd besloten om een nieuwe toestemming te verlenen zodra aan de volgende opschortende voorwaarden is voldaan: a. Het Verenigd Koninkrijk heeft de Europese Unie (uiterlijk op 30 december 2019) verlaten; en b. BBCS Netherlands toont aan dat zij binnen 48 uur nadat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat Ofcom heeft verzocht de toestemmingen in te trekken.

Dat is de huidige stand van zaken.

Voor de goede orde: het Verenigd Koninkrijk heeft de Europese Unie op 31 januari 2020 verlaten.

Voor de volledigheid even hetgeen in onze Mediawet is opgenomen:

 

Artikel 6.10

De aanbieder van een omroepzender of een omroepnetwerk verspreidt geen programma-aanbod als de instelling die verantwoordelijk is voor vorm en inhoud van het desbetreffende programma-aanbod, krachtens deze wet of krachtens de op die instelling van toepassing zijnde buitenlandse regelgeving niet gerechtigd is voor verspreiding bestemd programma-aanbod te verzorgen.

 

Hieruit valt volgens mij te concluderen dat de BBC - vallend onder buitenlandse regelgeving - dus gewoon doorgegeven zou mogen worden.

Piet.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

Aanvullend: ik heb inmiddels ook de BBC benaderd met de vraag of de tv-zenders BBC One en BBC Two alsmede de BBC-radioprogramma's na 1 januari beschikbaar blijven voor doorgifte in Nederland.

Piet.

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes
hro wrote:
Template wrote:
Be rt wrote:

Dat BBC kantoor was er voor een no-deal Brexit, nu is er een deal.

Totaal TV heeft een heel lang verhaal, maar weet het ook totaal niet: ”In Nederland wordt op het gebied van distributie van tv- en radiozenders gekeken naar de doorgifte van de kanalen van de Britse publieke omroep. Op dit moment is nog geen duidelijkheid hierover te geven.

Dat BBC kantoor is toch helemaal niet voor BBC One, BBC Two, BBC Four. Het is toch voor de internationale BBC kanalen? 


Klopt, de BBC heeft ook een commerciële tak, denk aan zenders als BBC Entertainment, BBC First en de natuurzenders van de BBC. Maar het is nu nuttig vanuit NL een uitzendlicentie voor de ‘gewone’ BBC-zenders (ONE, TWO, FOUR) te vragen. Deze is meteen in de hele EU (= niet gelijk aan Europa!) geldig.

Maar ik ben vooral benieuwd wat Ziggo op 1 januari (of vlak daarna) doet.

EU is Europese Unie en Europa is een werelddeel. De EU ligt in Europa. Daar erger ik me altijd aan dat mensen het verschil tussen EU en Europa niet weten 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
PJM van der Vooren wrote:

Aanvullend: ik heb inmiddels ook de BBC benaderd met de vraag of de tv-zenders BBC One en BBC Two alsmede de BBC-radioprogramma's na 1 januari beschikbaar blijven voor doorgifte in Nederland.

Piet.

Ik heb een antwoord van de BBC ontvangen. Die verwijst me naar Ziggo...

Wellicht dat een moderator nu antwoord kan geven?

Piet.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
PJM van der Vooren wrote:
PJM van der Vooren wrote:

Aanvullend: ik heb inmiddels ook de BBC benaderd met de vraag of de tv-zenders BBC One en BBC Two alsmede de BBC-radioprogramma's na 1 januari beschikbaar blijven voor doorgifte in Nederland.

Piet.

Ik heb een antwoord van de BBC ontvangen. Die verwijst me naar Ziggo...

Wellicht dat een moderator nu antwoord kan geven?

Piet.

 

Ik heb ook een e-mail naar Ziggo gestuurd. Zojuist heb ik het volgende antwoord ontvangen:

 

Goedemiddag Piet,

 

BBC blijft ook na 1 januari gewoon beschikbaar bij Ziggo.

 

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groeten,

Pauline Bom

 

Het is dus duidelijk: de BBC blijft gewoon beschikbaar.

Piet.

Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes

Hallo @PJM van der Vooren  Piet,

 

Volgens mij was de vraag van @hro tweeledig.  Het al dan niet doorgeven van de zenders na 1 januari lijkt nu beantwoord.

Wat rest is “Kan ik de Ziggo Go App gebruiken in de EU na 1 januari ?

Ik verwacht dat dit binnen afzienbare tijd niet meer kan. Kan in bijvoorbeeld Zwitserland ook niet : https://www.ziggo.nl/entertainment/how-to/ziggo-go-kijken-in-de-eu#landen

hro
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

“ Het al dan niet doorgeven van de zenders na 1 januari lijkt nu beantwoord. “

 

Nou… met alle respect… niet officieel genoeg vind ik. Heeft deze moderator van Ziggo voldoende juridische kennis? Het zit echt ingewikkeld in elkaar. Zo is er een verdrag voor grensoverschrijdende televisie, ECTT. Nederland (en België) hebben zich daar niet bij aangesloten.

Maar we zullen zien.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vraag aan Ziggo: werkt de Ziggo GO app dan inderdaad niet meer in de landen van het VK (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland)?

ZIggo kan er voor kiezen niet te leveren in principe heeft/krijgt het VK nu dezelfde status als Zwitserland.

Dat staat los van de doorgifte van BBC, dat blijft blijkens voorgaand bericht.

Ronihd wrote:
hro wrote:

Gelukkig heb ik ook een schotel, gericht op Astra 28,2 oost, en in zeer goede kwaliteit zijn hier alle zenders van de BBC en een deel van ITV en Channel 4 en Channel 5 vrij te ontvangen!

 

Als er echt sprake van licenties zou zijn zou dat dan toch ook niet meer mogen ?????  

Als Nederlander heb je geluk dat je dit signaal deels bedoeld voor de britse eilanden kan oppikken, de BBC is vrij dit te coderen. Dus ja er is zeker sprake van licenties, dit is hetzelfde als de ongecodeerde DVB zenders die Ziggo doorgeeft een bedrijfs besluit. 

De publieke BBC zenders is een deal wat in mijn ogen los staat van het deal of no deal brexit, de juridische afhandeling is mogelijk anders. Ziggo koopt de doorgifte rechten in van de BBC. Hoe dan ook zal er zeker een verschil zijn geweest bij een No deal zeker waar het de commerciele tak betreft.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hro wrote:

“ Het al dan niet doorgeven van de zenders na 1 januari lijkt nu beantwoord. “

 

Nou… met alle respect… niet officieel genoeg vind ik. Heeft deze moderator van Ziggo voldoende juridische kennis? Het zit echt ingewikkeld in elkaar. Zo is er een verdrag voor grensoverschrijdende televisie, ECTT. Nederland (en België) hebben zich daar niet bij aangesloten.

Maar we zullen zien.

 

Ik denk dat de moderators van Ziggo het ook te weten moeten komen van degenen die daar iets over kunnen zeggen bij Ziggo.

Maar mogelijk dat dit soort details nog uitonderhandeld moeten worden ? en ja de Ziggo Go app in de VK nog te gebruiken zal men bij Ziggo straks wel moeten weten. 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
hro wrote:

“ Het al dan niet doorgeven van de zenders na 1 januari lijkt nu beantwoord. “

 

Nou… met alle respect… niet officieel genoeg vind ik. Heeft deze moderator van Ziggo voldoende juridische kennis? Het zit echt ingewikkeld in elkaar. Zo is er een verdrag voor grensoverschrijdende televisie, ECTT. Nederland (en België) hebben zich daar niet bij aangesloten.

Maar we zullen zien.

De genoemde medewerker van Ziggo is geen moderator, maar is werkzaam op de afdeling die verantwoordelijk is voor de content. Daar weten ze echt wel wat de stand van zaken is met de BBC.

Piet.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Er wordt weer eens van alles door elkaar gehaald. Er zijn twee vragen. 

Blijft de BBC beschikbaar via Ziggo? Het antwoord is ja.

Blijft de Ziggo Go app beschikbaar wanneer je in het VK bent? Die vraag is volgens mij nog niet door Ziggo beantwoord. Dus misschien kan een moderator op onderzoek uit. Als per 1 januari Ziggo Go niet meer beschikbaar is dan kun je als abonnee van Ziggo ervoor kiezen om een abonnement te nemen op een betaalde VPN-dienst en op die manier de Ziggo Go app gebruiken.

Als Ziggo consequent is dan wordt vanaf 1 januari 2021 het VK net zo behandeld als Zwitserland en kun je de app niet meer gebruiken zoals wanneer je in een land van de EEA (EU + IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) bent. Het VK hoort helemaal nergens meer bij vanaf 1 januari.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Hier is het antwoord:

Ziggo blokkeert Ziggo GO na Brexit in Verenigd Koninkrijk | Totaal TV

Door Brexit is het vanaf 1 januari 2021 helaas niet langer mogelijk om via de Ziggo GO-app video te streamen in het Verenigd Koninkrijk", aldus VodafoneZiggo-woordvoerster Patrice Sligter tegen Totaal TV.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Brexit en de status van roaming: wordt mobiel gebruik in het Verenigd Koninkrijk duurder? - Hardware...

Vodafone: Brexit heeft voorlopig geen impact op de roamingskosten bij het gebruik van mobiele netwerken in het Verenigd Koninkrijk. Klanten bellen, sms'en en internetten uit hun huidige bundel, zoals ze gewend waren. Lees hierover meer op onze website— Patrice Sligter, Media Relations Officer VodafoneZiggo

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Be rt wrote:

Hier is het antwoord:

Ziggo blokkeert Ziggo GO na Brexit in Verenigd Koninkrijk | Totaal TV

Door Brexit is het vanaf 1 januari 2021 helaas niet langer mogelijk om via de Ziggo GO-app video te streamen in het Verenigd Koninkrijk", aldus VodafoneZiggo-woordvoerster Patrice Sligter tegen Totaal TV.

Waarom nu weer via die clickbait reclame site, heeft die een breder publiek dan een nieuwsbrief via email, of een melding via Ziggo Go zelf.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Be rt wrote:

Brexit en de status van roaming: wordt mobiel gebruik in het Verenigd Koninkrijk duurder? - Hardware...

Vodafone: Brexit heeft voorlopig geen impact op de roamingskosten bij het gebruik van mobiele netwerken in het Verenigd Koninkrijk. Klanten bellen, sms'en en internetten uit hun huidige bundel, zoals ze gewend waren. Lees hierover meer op onze website— Patrice Sligter, Media Relations Officer VodafoneZiggo

Dat zat er in, Vodafone had ook al goede afspraken met de Turkse mobiele providers.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ziggo is dus consequent en behandelt het VK net als Zwitserland: geen toegang tot Ziggo Go voor abonnees die zich daar bevinden. 

hro
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Gisteren, 30 december, heeft de persafdeling van de BBC helderheid gegeven.

 

De commerciële tak gaat via het CvdM en voor de publieke tak wordt een licentie in Luxemburg gevraagd. Daarmee kunnen de zenders vanaf 1 januari 2021 ook via Ziggo en andere kabelproviders doorgegeven worden.

Zie bijvoorbeeld de UP/DOWNLINK die vanmorgen verschenen is:

https://forums.openpli.org/topic/80566-updownlink-jaargang-10-nummer-26-31-december-2020/

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic