Vraag
Reacties
mmhmjanssen
Level 6

Bij casten naar TV is programma niet meer te sturen met afstandbediening van TV

Als ik een willekeurig streaming app op mijn telefoon start en die laat casten naar mijn TV, dan kan ik het afspelen niet alleen besturen via de telefoon app, maar ook via de afstandsbediening van de TV. Ik kan dan met de afstandsbediening het afspelen pauzeren en vooruit of achteruit spoelen. Dit is handig omdat de telefoon na het starten van het programma eigenlijk niets meer hoeft te doen. Bij het kijken naar de TV is het ook vanzelfsprekend dat je het afspelen bestuurt via de afstandsbediening van de TV.

Bij de Ziggo app werkt dit niet. Na het casten naar de TV kan ik het afspelen alleen besturen met de telefoon en niet meer via de afstandsbediening van de TV. Hetzelfde geldt als ik cast vanuit dezelfde app maar dan op mijn tablet. Dit heeft vroeger wel gewerkt. Hoe kan het dat dit nu niet meer werkt?

0 Kudos
11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Wat gek dat dit opeens niet meer werkt, @mmhmjanssen. Om welk model Chromecast gaat het? (In het geval van een ingebouwde Chromecast, ben ik benieuwd naar het model tv). Ik begrijp uit je bericht dat het eerder altijd normaal werkte en sinds kort niet meer? Werkt geen enkele functie meer van de andere afstandsbediening? Mogelijk heeft het een relatie/zelfde oorzaak met het issue wat [hier] wordt besproken.

0 Kudos
mmhmjanssen
Level 6
Topicstarter

Het gaat om een Sony BRAVIA KD-50X85K TV. Dit is een Android TV op basis van Google TV en heeft een ingebouwde Chromecast.

Het heeft altijd gewerkt en nu werken geen van de toetsen die het afspelen van video besturen, zoals stop, pauze, play, fast forward en fast rewind.

En zoals ik al zei, het vreemde is ook dat die toetsen allemaal werken als ik video's afspeel via een andere app, zoals NPO Start, Videoland en KIJK. Ook video's afspelen in de browser en vervolgens casten naar de TV werkt gewoon. 

Enkel en alleen die Ziggo app doet het niet!

Voor zover mijn kennis reikt is de app alleen nodig om het afspelen te starten en haalt de TV daarna de video op van -- in dit geval - de Ziggo server. Als ik in de Ziggo app op mijn telefoon een TV programma afspeel en dit cast naar de TV dan kan ik nadat de video is gestart op mijn TV, de telefoon zelfs uit zetten en dan speelt de video gewoon verder op mijn TV! Op dat moment kan ik het afspelen helemaal niet meer stoppen of pauzeren, vooruit spoelen etc. Ik moet dan de RETURN toets van de afstandsbediening gebruiken om terug te gaan naar het home scherm van mijn TV om het afspelen te stoppen.

Ik heb het vermoeden dat de servers van Ziggo niet "luisteren" naar de video besturingssignalen van de TV o.i.d.

Schiet mij maar lek.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Dank voor de uitgebreide uiteenzetting, @mmhmjanssen ! We kunnen het probleem niet direct reproduceren, maar mogelijk speelt het bij bepaalde modellen. Ik heb het intern uitgezet, en bij dit topic een balk toegevoegd met uitvraag naar meer voorbeelden. Vooralsnog heb ik helaas geen oplossing of workaround. Zodra ik wel meer weet, hoor je uiteraard van ons.

0 Kudos
Garihd
Level 17

Ik moet heel eerlijk zeggen dat wat bij de topicstarter lukte mij verbaasd, hier gedroeg de Ziggo Go app zich juist volledig averechts ten opzichte van andere apps. De Ziggo content als het casten is gestart aansturen met de afstandsbediening van de TV heeft echt nog nooit gewerkt.

Ik heb wel een vraag aan @mmhmjanssen namelijk staat de Ziggo Go TV app niet geïnstalleerd op deze tv want dan hoeft er niets te worden gecast. Ook de andere genoemde apps zoals Videoland staat die niet geïnstalleerd want dan wordt enkel de app extern gestart en neemt de app op de tv alles over.

mmhmjanssen
Level 6
Topicstarter

Dat de app op de TV het overneemt was ook mijn eerste gedachte, aangezien de NPO Start, Videoland, KIJK en YouTube apps zijn geïnstalleerd op de TV. Om die reden heb ik in de browser een video opgezocht, met opzet niet vanaf YouTube, die afgespeeld op mijn laptop en van daaruit gecast naar de TV. Daarna kon ik het afspelen besturen via de afstandsbediening. Kan hier misschien nog wel wat meer onderzoek naar doen.

Ik kan hier ook melden dat ik (uiteraard) bij voorkeur de apps op de TV gebruik omdat ik dit veel handiger is, temeer omdat de apps op mijn TV zijn verbonden met dezelfde apps op mijn telefoon. Er zijn hierbij twee problemen:

1. De NPO Start app op de TV heeft de onhebbelijke gewoonte om programma's die een korte tijd geleden zijn uitgezonden soms NIET beschikbaar te maken voor afspelen. Als het programma nog bezig is lukt het altijd. Een hele tijd later lukt het ook. Maar daartussenin is er een tijd dat het programma kennelijk moet worden "verhuisd" van direct kijken naar uitgesteld kijken en dan even niet beschikbaar is. In die gevallen neem ik mijn toevlucht tot de Ziggo app op de TV, omdat die altijd werkt (zij het met de beperking die ik in dit topic beschrijf).

2. De Ziggo app werkte niet op mijn TV omdat ik geen internet van Ziggo heb. Ik weet niet of dit nog steeds zo is, omdat ik hoop dat Ziggo het ook voor elkaar krijgt om de app te laten werken als het internet signaal niet via de TV kabel binnenkomt.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er mijn hand niet voor in het vuur durf te steken dat het ooit wel werkte om met de afstandsbediening van de TV gecaste Ziggo app video te besturen, maar ik kan me niet voorstellen dat me dat niet eerder was opgevallen. Temeer omdat ik programma's van RTL en SBS in het begin altijd keek via de Ziggo app op mijn telefoon en die castte naar de TV. Ik meen ook dat de Videoland app eerst alleen maar werkte voor Videoland abonnees en ben geen abonnee. De KIJK app heb ik ook nog niet zo heel lang op mijn TV draaien.

Wat misschien ook nog een idee zou kunnen zijn om de Ziggo app op de TV te installeren (mocht dit mogelijk zijn), maar dan toch de video te casten vanaf de Ziggo app op mijn telefoon. Mogelijk dat de app op TV niet in staat is om een programma te starten, maar wel om dit over te nemen van de app op de telefoon. Wat denk je daar van?

0 Kudos
mmhmjanssen
Level 6
Topicstarter

Ik heb de Ziggo app op mijn TV geïnstalleerd en gestart. Daarna heb ik de Ziggo app op mijn telefoon gestart. Hier ben ik naar TV terugkijken gegaan en heb een programma geselecteerd. Tijdens het afspelen op het 'cast' icoon gedrukt en mijn TV geselecteerd als afspeel apparaat. De app op de TV nam het nu over. Helaas kwam nu de melding dat het programma niet kan worden afgespeeld omdat de TV niet op het hetzelfde Ziggo netwerk zit of woorden van die strekking. Iets met internet van Ziggo, wat ik dus niet heb. Dat ideetje van mij werkt dus niet.

Ook ben ik op mijn laptop naar de website van goplay.be gegaan en heb hier een aflevering van mijn favoriete programma (De Mol) geselecteerd. Tijdens het afspelen gekozen voor CASTEN. Op mijn TV verscheen daarna een mededeling van GO PLAY en deze begon met het afspelen van de video. Daarna kon ik via de afstandsbediening van de TV het afspelen stoppen en 10 seconde vooruit en achteruit laten spelen met de betreffende toetsen. Precies zoals ik dat kan doen met video van bijvoorbeeld NPO Start of Videoland. Maar, en nu komt ie, op mijn TV is geen Go Play app geïnstalleerd! Het is dus niet de Go Play app op de TV die het afspelen overneemt.

Ik heb trouwens nog geprobeerd of ik de GoPlay app kon installeren op mijn smartphone, tablet of TV, maar als ik via een link van goplay.be naar Google Play ga, dan staat op de plek waar ik het apparaat zou moeten selecteren de tekst 'Deze app is niet beschikbaar voor je apparaten'. Dit komt blijkbaar omdat deze app alleen in België wordt aangeboden. Het afspelen kan dus nooit zijn overgenomen op de TV door een GoPlay app. Maar toch kan ik het afspelen besturen met de afstandsbediening i.t.t. bij Ziggo.

0 Kudos
Garihd
Level 17

Heldere verdere informatie.

ik weet uit eigen ervaring met nagenoeg 90% zekerheid dat wat wordt genoemd  nooit gewerkt heeft, ook de app beëindigen op een telefoon of tablet resulteerde nagenoeg altijd in het stoppen van wat er werdt afgespeeld in tegenstelling van alle andere apps gedraagt of in mijn geval gedroeg de Ziggo app zich altijd tegendraads.

Omdat het een op Android gebaseerde TV betreft gaan hier andere zaken betreffende besturing op dan bij niet Android televisies zoals Samsung. Dat kan het gedrag van het casten vanuit de browser verklaren.

Ik kan de ervaring met Goplay.be niet testen zonder een account te moeten maken. En op dit moment liggen mijn Chromecast apparaten in een lade stof te happen.

0 Kudos
mmhmjanssen
Level 6
Topicstarter

Ik begin er ook zelf aan te twijfelen of het ooit heeft gewerkt. Maar dat neemt niet weg dat het wel een vreemd "feature" is van de Ziggo app. Om het maar heel netjes te zeggen. 

Ik heb nog een andere test gedaan die moet aantonen dat een app op de TV het over neemt zodat het casten is gestart. Wat heb ik gedaan? Ik heb de Videoland app van mijn TV verwijderd en de TV opnieuw opgestart om te voorkomen dat er mogelijk nog een achtergrond proces van de app actief is.

Daarna heb ik een TV programma via de replay functie van de Videoland app op mijn telefoon, gecast naar de TV. Nadat het programma was gestart op de TV kon ik het afspelen nog steeds helemaal besturen via de afstandsbediening (>> is 10 sec vooruit etc.).

Ik heb sterk de indruk dat er onder water toch een verborgen app wordt gestart op de TV bij het begin van het casten. Of een of andere service. Dit zou voor elke opdracht gevende app een andere (systeem) app of service kunnen zijn. In dit verband is een andere test die ik heb gedaan misschien ook wel interessant om te noemen.

Ik heb een mp4 video geplaatst op een USB stick in de router van mijn thuisnetwerk. De media op deze USB stick heb ik beschikbaar gemaakt voor ieder apparaat in het thuisnetwerk. Als ik op mijn Windows laptop rechtsklik op die mp4 video dan krijg ik de optie "op apparaat weergeven" en vervolgens kan ik één van de verbonden apparaten kiezen. Als ik dan mijn TV kies dan wordt de video keurig netjes afgespeeld op de TV via de app Mediaserver. Uiteraard kan ik het afspelen dan ook gewoon besturen via de afstandsbediening. Maar, gek genoeg werken de toetsen nu anders. Met de toets >> gaat het afspelen niet 10 seconden vooruit, maar wordt de afspeelsnelheid verhoogd.

0 Kudos
mmhmjanssen
Level 6
Topicstarter

Ik heb nog een ander testje gedaan.

Via de VLC app op mijn telefoon heb ik een video gecast naar mijn TV. De video is afkomstig van de eerder genoemde USB stick als netwerk apparaat. Het grappige is nu dat ik het afspelen kan starten en stoppen met de afstandsbediening. Als ik op de >> toets druk dan begint het afspelen weer bij het begin van de video. Het lijkt er dus op dat deze toets is geprogrammeerd als "ga naar de volgende video". Aangezien er maar één video in de lijst staat wordt gestart bij het begin van dezelfde video.

Kennelijk heeft de app die het afspelen start invloed op het gebruik van de afstandsbediening hierna, wat zou verklaren waarom die niet werkt bij gebruik van de Ziggo app.

0 Kudos
Garihd
Level 17

De test met de usb stick in de router en VLC  maken van andere technieken gebruik dan het casten van een streamdienst dat is niet te vergelijken.

0 Kudos
Vincent
Community Moderator
Community Moderator

Hi @mmhmjanssen,

Ik heb intussen intern ook navraag gedaan hiernaar: Vanuit de Ziggo GO app is dit nooit actief ondersteund. Ik weet dus helaas ook niet of het is gewijzigd door een recente update. Je bent vaak ook afhankelijk van een aantal andere factoren (type tv, HDMI-CEC etc). Het is ongetwijfeld dus mogelijk dat het eerder wel bij je werkte en nu niet meer; zowel een software-update van je tv, als van je Chromecast als van Ziggo GO kan roet in het eten hebben gegooid.

0 Kudos