1
Vraag
2
Reacties
IschaBvW

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

ATV 4K 2021 speelt nix meer

Sinds gisteren morgen geeft de Apple TV 4K 2021 een storing: als je de Ziggo GO app opstart zie je eenmalig die oranje Kijk knop, maar het lukt niet om iets af te spelen.

De melding is “Airplay is niet toegestaan” en de Kijk knop is weg.

Ziggo GO en Apple TV zijn bijgewerkt naar de laatste versies.

Dit probleem is gek genoeg alleen op de 2021 Apple TV 4K (A2169), niet op de 2017 Apple TV 4K (A1842) of de 2015 Apple TV HD (2015).

Hebben jullie dit ook? Zijn er nog tricks of tips om dit te verhelpen?

Bedankt,

Isch

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6813Posts
  • 792Oplossingen
  • 2777Likes

Goedemorgen allemaal,

@IschaBvW - Wat irritant dat Airplay niet werkt via je nieuwe Apple TV. En extra frappant dat je andere nog wel werken. Is het mogelijk dat je op deze Apple TV externe audio hebt aangesloten, bijvoorbeeld Apple homepods? Daar loopt op dit moment namelijk een issue mee, wat resulteert in deze foutmelding. Je leest er hier meer over, inclusief een workaround.

De Airplay is ook tijdelijk uitgeschakeld door Ziggo en daarom werkt het niet.

@Dave!, Dit is niet waar, waar heb je deze informatie vandaan?

Bekijk in context

19 Reacties 19
Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19829Posts
  • 909Oplossingen
  • 5860Likes

@IschaBvW 

Op de Apple 2021 4K doet de Ziggo Go niets meer heb je de Ziggo Go TV app geïnstalleerd die hier voor bedoeld is. Zelf heb ik de 2017 Apple 4K 64gb en dat werkt wel zoals je omschrijft.

Zijn er misschien toestemmingen van de 2021 versie die je moet verlenen aan de App of iets moet instellen in de App. Dit zou een optie kunnen zijn en anders raad ik je aan even de issue's in onderstaand topic link, daar staan alle problemen die er zijn en waren gebundeld, en hier in dit topic, dan kan ik een medewerker voor je inseinen. Ik neem aan dat de 2021 op IOS 16.0.2. draait en de 2017 versie ook. De 2015 is IOS 12 maximale optie, zeker weet ik dit niet.

Over de update van Ziggo GO
Hier worden alle issue's, update's en problemen die spelen bij gehouden. en dit kan je 

dan in je eigen topic kwijt.

VZWatcher

Level 10
Expert
  • 416Posts
  • 1Oplossingen
  • 322Likes

Niets persoonlijk bedoeld en met alle respect @Dave! maar wat is je onderbouwing dat de app voor Apple TV voor een apparaat uit 2017 anders is dan voor een Apple TV uit 2021? Het zijn gewoon gelijke apps. Net als de apps van de iPhone en iPad voor Ziggo Go gelijk zijn. Alleen bij oudere apparaten werkt de app niet meer omdat de besturingssoftware niet naar een hogere en voor de app vereiste versie ge-update kan worden.

Ook zoiets waaruit blijkt dat je de materie met Apple TV niet goed kent. Apple TV werkt namelijk niet met iOS maar met tvOS. Dit is echt een groot verschil. En waarom zou je bij een Apple TV 2021 iets moeten wijzigen in de instellingen als dit met Apple TV 2017 niet hoeft?

Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19829Posts
  • 909Oplossingen
  • 5860Likes

@VZWatcher  Snap ik maar het zou ook op nieuwere versie moeten zou je denken, ik ken de nieuwe variant niet daarom dacht ik misschien dat je iets moet autoriseren om de App werkend te krijgen of toestemming tot tracken. Zal een klein ding zijn, of hij komt niet goed op internet wifi of bekabeld. Allemaal kleine opties, of het aan de AppleTV ligt of de Ziggo Go ik hoop dat het antwoord er snel komt. Het was maar een optie die ik aanbood, Ik bedoelde ook tvOS daar maak ik helaas nog foutjes mee want alles heeft zijn eigen OS. 

Heb zelf ook iPad (OS) iPhone12 (OS) AppleTV 2017 (tvOS) goed dat je me even er op wijst, waardeer ik zeker.

Maar vreemd dat de 2021 niet werkt, en misschien kan @Alex  dit beter uitleggen die heeft de problemen rond Ziggo Go in zijn beheer.

Karel.

Level 13
Expert
  • 805Posts
  • 82Oplossingen
  • 447Likes

Ik heb een 2021 Apple TV 4K A2169(64GB) met tvOS 16.0 en ZiggoGo TV versie 4.42.5016+1795 aangesloten op Wifi en deze start normaal op. Tips heb ik helaas niet.

IschaBvW
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Zojuist nog alle versies nagelopen, beide Apple TV hebben laatste/dezelfde TVOS en laatste/dezelfde ZiggoGO app. 
Alleen het model jaar 2021 geeft de foutmelding “Airplay niet toegestaan” en de Kijk knop verdwijnt.

De oplossing moeten we ontdekken via die Airplay error lijkt me… Wanneer vindt de ZiggoGO app dat?

bv als je ondertitelde films wil streamen? En wat heeft dat te maken met bv NPO1

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15700Posts
  • 673Oplossingen
  • 4936Likes

@IschaBvW die airplay melding intrigeert mij. Ik ga ervanuit dat de Apple TV direct via HDMI aan een TV is verbonden en via wifi of nog beter een netwerk kabel verbonden met het internet. En u gebruikt de Ziggo Go TV app op de Apple TV.

Dan speelt airplay helemaal geen rol.

Hoe ziet de rest van de installatie eruit heeft u audio apparatuur waar u airplay voor gebruikt?

IschaBvW
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

O ja, ook nog een belangrijke aanwijzing: zondagmorgen werkte de ZiggoGO app nog op de 2021 Apple TV 4K, daarna opeens niet meer

IschaBvW
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Apple TV is gewoon via HDMI verbonden met een Samsung QLED en via ethernet met Ziggo internet.

Daarom is die Airplay error een goeie hint naar een bug in de ZiggoGO app, de ontwikkelaars moeten kunnen vertellen wanneer ze die error genereren. En dan vervolgens die Kijk knop weghalen…

Bedankt voor jullie hulp en meedenken alvast

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15700Posts
  • 673Oplossingen
  • 4936Likes

Ik zie op dit moment geen reden waarom u dit te zien krijgt, staat op de ApplelTV zelf de airplay optie aan? Ik heb zelf geen ervaring met Apple, met wat logica komen we een heel eind.

Airplay wordt in principe enkel gebruikt als apparaat X draadloos verbinding wil maken met apparaat Y Apple's Cast versie. Gezien uw setup zie ik geen logische reden voor deze foutmelding.

Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19829Posts
  • 909Oplossingen
  • 5860Likes

De Airplay is ook tijdelijk uitgeschakeld door Ziggo en daarom werkt het niet. Ook op mijn Samsung kan ik Ziggo Go niet via Airplay communiceren op mijn AppleTV 4K 2017 64gb Dit wordt nog bekeken omdat er wat issue’s mee zijn en tot die tijd is deze uitgeschakeld. In de Ziggo Go App.

Pasi

Level 18
Expert
  • 6706Posts
  • 388Oplossingen
  • 3249Likes

@Dave!  schreef:

.... omdat er wat issue’s mee zijn en tot die tijd is deze uitgeschakeld. In de Ziggo Go App.

Ach, Ziggo schakelt de zaak gewoon uit en de 'rest van de wereld' zoekt zich een breuk 😠 ! Waarom vermeldt Ziggo dat uitschakelen niet b.v. in dit draadje?

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15700Posts
  • 673Oplossingen
  • 4936Likes

@Dave!  schreef:

De Airplay is ook tijdelijk uitgeschakeld door Ziggo en daarom werkt het niet. Ook op mijn Samsung kan ik Ziggo Go niet via Airplay communiceren op mijn AppleTV 4K 2017 64gb Dit wordt nog bekeken omdat er wat issue’s mee zijn en tot die tijd is deze uitgeschakeld. In de Ziggo Go App.

Dat geloof ik meteen echter, als dit is uitgeschakeld waar komt deze melding en het gevolg vandaan.

Bij een verbinding via HDMI maak je geen gebruik van Airplay. Dus hoort de app gewoon te werken. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6813Posts
  • 792Oplossingen
  • 2777Likes

Goedemorgen allemaal,

@IschaBvW - Wat irritant dat Airplay niet werkt via je nieuwe Apple TV. En extra frappant dat je andere nog wel werken. Is het mogelijk dat je op deze Apple TV externe audio hebt aangesloten, bijvoorbeeld Apple homepods? Daar loopt op dit moment namelijk een issue mee, wat resulteert in deze foutmelding. Je leest er hier meer over, inclusief een workaround.

@Dave!, Dit is niet waar, waar heb je deze informatie vandaan?

IschaBvW
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Alex Ik kan NIX kijken op de 2021 Apple TV HD, die denkt dat hij van Ziggo geen Airplay mag gebruiken! Ik gebruik geen Airplay, ik kijk via HDMI.

Het is zondagmorgen ontstaan, nadat Max Verstappen WK werd…

dat lijkt op een bug in de Ziggo GO app, zie screenshot…

Wie heeft ook een 2021 model? En heeft diegene ook last hiervan?

IschaBvW
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Goed nieuws: ik heb nu door waarom de ATV die Airplay error geeft. Voor bepaalde programmas (e.g. Max) zet ik de audio uitvoer op het Homepod mini speaker paar.

Als ik de audio via de speakers van de tv laat lopen, dan kan ik alles weer gewoon (terug) zien…

Het heeft niet perse met de 2021 te maken, ik zal strax effe testen op de 2017 ATV HD.

Overigens vind ik dit wel een bug dat je de audio niet mag streamen, maar dat is een ander onderwerp lijkt me

EDIT: op de 2017 ATV HD kun je wel Ziggo GO gebruiken in combinatie met een Homepod Mini paar

Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19829Posts
  • 909Oplossingen
  • 5860Likes

@Alex  er werd mij verteld door de problemen met Ziggo Go App dat tijdelijk Airplay is uitgeschakeld, dan heb ik dit verkeerd begrepen. Blij dat het nu wel duidelijk is, geeft mij ook weer duidelijkheid.

Zie je bericht nu want de mention is niet doorgekomen. Ook weer heel vreemd. Maar goed duidelijkheid is er nu.

Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19829Posts
  • 909Oplossingen
  • 5860Likes

@RoWi.  schreef:

@Dave!  schreef:

Dat geloof ik meteen echter, als dit is uitgeschakeld waar komt deze melding en het gevolg vandaan.

Bij een verbinding via HDMI maak je geen gebruik van Airplay. Dus hoort de app gewoon te werken. 

Voor iemand die geen AppleTV hebt weet je behoorlijk veel van, zoals ik al tegen @Alex  heb gezegd, de issues met de Ziggo Go werd er verteld dat Airplay functie tijdelijk is uitgezet, dat is dus niet zo, en het behoort gewoon te werken zoals jij aan geeft. Ik zelf heb alles Apple maar ik gebruik de Airplay optie nooit. Vandaar en mijn AppleTV beneden staat en ik Ziek in bed boven lig, kan ik het niet testen. En ik heb ook geen Home Pod. Alleen een vervelende Google Mini Nest. 

Ja klein Airplay foutje zoals Alex al aangeeft.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15700Posts
  • 673Oplossingen
  • 4936Likes

Dat is dus de bekende bug. Zie ook de link in het bericht van Alex.

Uiteindelijk dus wat zowel Alex als ik al vroegen er wordt van apparatuur gebruik gemaakt wat deze melding triggerd.

Hoe de situatie nu is weet ik niet maar terugkijken ( Replay) kon of mocht vrij lang ook niet via Airplay.

Ps @Dave! Zoveel verschillen IOS en Android niet de basis principes zijn nagenoeg gelijk.  Zoveel weet ik er echt niet vanaf dit is pure algemene basis kennis. Airplay is een draadloze verbinding niet veel anders dan wanneer men hier Chromecast voor gebruikt. Kortom  deze melding kon echt alleen  getriggerd worden bij het gebruik van een draadloze speaker. En dat blijkt dus ook het geval.

IschaBvW
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dank je wel Alex, het probleem is dus de externe audio via Homepods.

De workaround is niet werkbaar en de oplossing laat wel erg lang op zich wachten

Iedereen bedankt voor het meedenken!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic