Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem?

Om je internetprobleem op te lossen is het handig om de up- en downstreamwaarden van je verbinding te weten. Dit zegt al vaak een hele hoop over je verbinding. Heb je een vraag gesteld op de Community, plaats de waarden dan in je topic. De knappe koppen op de Community helpen je graag bij het uitvoeren van deze analyse om tot een oplossing van je internetprobleem te komen. 

Hoe pluk je die waarden nou uit je modem? Dat is vrij simpel! Bekijk hier hoe je inlogt in je modem en de waarden vindt. Plaats ze in je eigen topic, zodat de Community verder kan werken aan een oplossing voor je probleem. 

Ik heb een SmartWifi modem (wit & zwart)

Stap 1
Log in op je modem. Heb je geen idee hoe? Volg dan dit stappenplan op onze website. Let op: geef in het stappenplan aan welk modem je hebt > Kies dan voor [Smartwifi Web gebruiken] > Kies daarna voor [Handmatige instellingen].

Als je bent ingelogd op je modem kom je in het beginscherm terecht. In dat geval is het tijd voor stap 2.

Staat je modem in bridge? Gebruik dan http://192.168.100.1/ om de webpagina te kunnen openen van je modem/router.


Stap 2
Klik links op de pagina op [Geavanceerde instellingen]

fcad8a70-2fc6-4e70-b30b-796c52b17163.jpg

 


Stap 3
Klik op [Hulpmiddelen]

1af83039-c118-4b3c-bd7e-82baf82a9ddf.jpg


Stap 4
Klik op [Netwerk status]

d5007cbb-d8ee-4c1c-af41-7c9a87fa76c5.jpg


Stap 5
Klik boven aan de pagina op
[Downstream] of [Upstream]

8f36e4ab-42af-43d7-b49f-9385ea893bbe.jpg

 


Stap 6
Het is gelukt! Je ziet nu de up- en downstreamwaarden van je modem. Deze kan je kopiëren en plakken in je topic. Daar helpt de Community je graag verder.

 

 

Ik heb een modem van Technicolor

Stap 1
Log in op je modem. Heb je geen idee hoe? Volg dan dit stappenplan op onze website. Als je bent ingelogd op je modem kom je in het beginscherm terecht. In dat geval is het tijd voor stap 2.


Stap 2
Klik op linksboven op
[Geavanceerde instellingen]

a833ac42-0d9a-427b-af0b-25fc6f423cc8.jpg

 


Stap 3
Klik boven in de grijze balk op
[Status]

18941545-e728-4b4d-a4dd-d5f5b6dac198.jpg

 


Stap 4
Klik links in de grijze balk nu op
[Connection]

f1d15f98-5f44-4306-a0be-654516c73c8e.jpg

 


Stap 5
Het is gelukt! Voor je zie je nu de up- en downstreamwaarden van je modem. Deze kan je kopiëren en plakken in je topic. Daar helpt de Community je graag verder.

 


Ik heb een modem van Ubee

Stap 1
Log in op je modem. Heb je geen idee hoe? Volg dan dit stappenplan op onze website. Als je bent ingelogd op je modem kom je in het beginscherm terecht.  In dat geval is het tijd voor stap 2.

Staat je modem in bridge? Gebruik dan http://192.168.100.1/ om de webpagina's te kunnen openen van je modem/router.


Stap 2
Klik op rechtsboven op
[Geavanceerde instellingen]

d2cd15a6-c378-49b1-859f-b2d054187952.jpg

 


Stap 3
Klik boven in de blauwe balk op
[Basic]1f9e51f3-c1fe-4a43-b1bd-de9a6c424644.jpg

 


Stap 4
Klik in de linker blauwe balk nu op
[Docsis]

c23e4b02-9ccf-424c-9af5-bf38f1b16161.jpg

 


Stap 5
Het is gelukt! Voor je zie je nu de up- en downstreamwaarden van je modem. Deze kan je kopiëren en plakken in je topic. Daar helpt de Community je graag verder.

 


Ik heb een modem van Cisco

Stap 1
Log in op je modem. Heb je geen idee hoe? Volg dan dit stappenplan op onze website.

Als je bent ingelogd op je modem kom je in het beginscherm terecht.  In dat geval is het tijd voor stap 2.

Staat je modem in bridge? Gebruik dan http://192.168.100.1/ om de Web Pages te kunnen openen van je modem/router.


Stap 2
Klik rechtsboven op
[Geavanceerde instellingen]

eaceed94-69f3-4f6d-a7b2-ec5d5bb7c5b3.jpg

 


Stap 3
Klik boven in de balk op
[Status]

6574193c-4a14-41cb-a87b-31e4e5a5394d.jpg


Stap 4
Klik in de grijze balk nu op
[DOCSIS Signal]8f95128b-b05b-4d31-8162-7275e93b2c7a.jpg

 


Stap 5
Het is gelukt! Voor je zie je nu de up- en downstreamwaarden van je modem. Deze kan je kopiëren en plakken in je topic. Daar helpt de Community je graag verder.

 


Ik heb een Ziggo Mediabox XL als modem

Stap 1
Log in op je modem. Heb je geen idee hoe? Volg dan dit stappenplan op onze website. Als je bent ingelogd op je modem kom je in het beginscherm terecht. In dat geval is het tijd voor stap 2.


Stap 2

Klik links op de pagina op

[Upstream] of [Downstream]


Stap 3

Het is gelukt! Voor je zie je nu de up- en downstreamwaarden van je modem. Deze kan je kopiëren en plakken in je topic. Daar helpt de Community je graag verder.

 


Wat zijn de handvatten wat betreft de waarden die je ziet?

Voor de DS- US-waarden geldt:
DS Power: tussen de -8 en 11 dBmV (het liefst zo dicht mogelijk bij de 0dBmV)
SNR: >33 dB

US Power: < 51 dBmV
SNR: >25 dB

Voor de T3 en T4 waarden geldt:
T3 mag maximaal 45 keer per 3 uur voorkomen.
T4 is echt een connection loss en zou in de perfecte wereld op 0 moeten blijven staan.

 

Goed bezig!

Plaats de waarden in je eigen topic en dan gaat de Community aan de slag om je probleem op te lossen.

48 Reacties
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Michael Ziggo,
Ik en misschien meer helpers op dit forum, zouden ook gebaat zijn met het weergeven van de gewenste waarden.
Voorbeeld US-waarden, de één wordt al bloednerveus van waarden boven de 49 en zelf heb ik waarden tussen de 49 en 53 en als ik dan op de tab 'diagnose test' klik van mijn Compal geeft deze alles goed en groen aan en ik word er dus niet warm of koud van.
Om de paar uur of een aantal uren zie ik een T3 error staan en een ander raakt volledig over de rooie bij het zien van 1 t3 error per dag.
Dus graag tabellen als naslag om te beoordelen, voorbeeld US waarden moeten liggen tusen x1 en x2, komen ze buiten die marges is er wat aan de hand, anders niet.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Michael Ziggo Misschien is het ook handig om de mediabox XL (voormalige Horizon) in je lijstje op te nemen want er zijn ook flink wat mensen die de XL als modem gebruiken. :sunglasses:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Michael Ziggo
Ha Michael,
Sinds ik deze Tip ontdekte gebruik ik hem met plezier in suggesties aan vraagstellers.
Heel handig.
Wat ik mis is dat je http://192.168.100.1/ moet gebruiken om de Web Pages te kunnen openen van de Modem/Router, als hij in Bridge staat.
Het stappenplan gaat alleen over 192.168.178.1
Zou je dat nog kunnen toevoegen? Dan is het m.i. perfekt.
Gr Han
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Heb het toegevoegd, hanh. Bedankt voor de feedback!

Nick999, sorry, heb de melding van je bericht blijkbaar over het hoofd gezien. Ik ga ermee aan de slag!
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Michael Ziggo wrote:
Heb het toegevoegd, hanh. Bedankt voor de feedback!

Nick999, sorry, heb de melding van je bericht blijkbaar over het hoofd gezien. Ik ga ermee aan de slag!


hanh Michael Ziggo Dit is wel modem-afhankelijk. Het geldt weer niet voor de Technicolor in bridge. Die zit gewoon op 192.168.178.1. Dus die even weer terug aanpassen.?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
efok
Ook dat nog. Je moet het maar weten.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
hanh wrote:
efok
Ook dat nog. Je moet het maar weten.

Ach, ik heb hier een TC in bridge, vandaar.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Al doende leert men. Dank voor het delen van, efok! Heb het aangepast.
MrVulcan

Level 5
  • 58Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
De stappen die ik heb gevolgd vertellen me wel hoe ik moet inloggen, maar niet waar ik die "waarden" kan vinden. Dus, waar kan ik ze vinden in de Connect Box?
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
MrVulcan wrote:
De stappen die ik heb gevolgd vertellen me wel hoe ik moet inloggen, maar niet waar ik die "waarden" kan vinden. Dus, waar kan ik ze vinden in de Connect Box?


Stap 1:
Log in op je modem. Heb je geen idee hoe? Volg dan

Stap 3:
Klik op ‘Hulpmiddelen’.


Stap 4:
Klik op ‘Netwerk status’.


Stap 5:
Klik boven aan de pagina op ‘Downstream’ of ‘Upstream’.


Stap 6:
Het is gelukt! Voor je zie je nu de up- en downstreamwaardes van je modem. Deze kan je kopiëren en plakken in je topic. Daar helpt de Community je graag verder.
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
Michael Ziggo lees je nu per abuis over de melding van N.N. heen? Die vraag is natuurlijk super interessant.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Darkje wrote:
Michael Ziggo lees je nu per abuis over de melding van N.N. heen? Die vraag is natuurlijk super interessant.

Daar heb ik inderdaad overheen gelezen. Ik ga er even achteraan. Darkje en N.N., heb de waardes toegevoegd aan het topic.
paul kramer

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan iemand vertellen hoeveel Post RS error normaal zijn per uur/dag. 0 is natuurlijk de ideale situatie maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Michael Ziggo Ik heb nog een paar verzoeken:

  • Zou je de handleiding in dit draadje willen aanvullen met de Mediabox en de XL?
  • T3 is een kritische fout en geeft connectie verlies en zou misschien 1x in de week voor mogen komen. 45 per 3 uur is een onbruikbare verbinding met een enorme hoeveelheid packet-loss.
  • Er wordt niet uitgelegd dat de niveaus van down en upstream in verhouding met elkaar staan, ze hebben allebei te maken met dezelfde demping van de verbinding tussen het modem en CMTS. Tegenwoordig komt er meestal tussen de +6 en +8 dBmV van de EV, met een goede verbinding heb je dan een upstream van tussen de 40 en 45 dBmV. Als gebruikers dan met downstreams van 0 of -1 komen dan staat de upstream meestal direct op 51 a 51 dBmV, standje … HELP.  Zou je een tekst willen maken om dit toe te lichten.
  • Er staat niets over informatie in de netwerk historie. Dit is echt nodig.
Martijnvd69

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Henno 

Helaas is @Michael Ziggo niet meer werkzaam in deze functie.

Misschien kunnen @Ronald Ziggo, @Sander Ziggo@Mark Ziggo of @Marianne Ziggo deze kunnen aanvullen?

 

Met vriendelijke groet,
Martijn

Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 630Oplossingen
  • 3978Likes

Hallo @Martijnvd69 en @Henno 

Zowel @Michael Ziggo en ook @Ronald Ziggo zijn beide niet meer werkzaam is bij de Community. Ik heb het verzoek om de informatie in dit topic bij te werken doorgezet naar Sander en Marianne. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ik ondersteun het voorstel van Henno van harte.

Een betere invulling van dit Topic kan enorm helpen bij de behandeling van de vele Topics die een onderzoek naar de verbindng nodig hebben.

Hoe dit precies in het vat gegoten kan worden?

Misschien dat bijdragen van @Henno en/of @Be rt  nuttig kunnen zijn

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Henno wrote:

Zou je de handleiding in dit draadje willen aanvullen met de Mediabox en de XL?

 

Toegevoegd, volgens mij klopt dit zo. Lekker kort stappenplan.

 

 

Henno wrote:

T3 is een kritische fout en geeft connectie verlies en zou misschien 1x in de week voor mogen komen. 45 per 3 uur is een onbruikbare verbinding met een enorme hoeveelheid packet-loss.

 

Dat klopt niet, een T3 kan voor een korte onderbreking zorgen maar dat hoeft niet. Ik heb op internet nog een mooie blog gevonden over T3's en T4's (in het Engels): https://pickmymodem.com/cable-modem-t3-and-t4-timeouts-error-messages-and-how-to-fix-them/

45 T3's in 3 uur vind ik behoorlijk veel en ook als je daar nog onder zit kun je er last van hebben. Het is zeker een reden om de verbinding verder te onderzoeken, maar deze aantallen staan exact zo in de richtlijnen van de Klantenservice dus laat ik het voorlopig zo staan.

 

Henno wrote:

Er wordt niet uitgelegd dat de niveaus van down en upstream in verhouding met elkaar staan, ze hebben allebei te maken met dezelfde demping van de verbinding tussen het modem en CMTS. Tegenwoordig komt er meestal tussen de +6 en +8 dBmV van de EV, met een goede verbinding heb je dan een upstream van tussen de 40 en 45 dBmV. Als gebruikers dan met downstreams van 0 of -1 komen dan staat de upstream meestal direct op 51 a 51 dBmV, standje … HELP.  Zou je een tekst willen maken om dit toe te lichten.

 

Dat is in de praktijk niet altijd zo. Ik heb even een willekeurige EV gepakt en de US TX en de DS RX naast elkaar gezet, hier zie je bijna willekeurige verhoudingen terwijl de signalen in de meeste gevallen wel ruim binnen de marges vallen. Ook in jouw voorbeeld (DS RX -1, US TX 51) zou ik als eerste de US TX omlaag willen hebben, of niet?

Henno wrote:

Er staat niets over informatie in de netwerk historie. Dit is echt nodig.

Het modemlog kan handig zijn, maar het kan ook afleiden omdat er een hoop meldingen in staan waar je niets mee kunt. Wat dat betreft heb ik dan het liefst dat deze wel gepost worden zodat jullie (de experts) ze kunnen beoordelen. Moet ik wel alle stappenplannen even bij langs, voeg ik zsm toe.

jcouzy

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

En dit is mijn lijst.

 

Downstream bonded channels

Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulation Channel ID
1 610000000 4 38 256qam 2
2 602000000 4 38 256qam 1
3 618000000 4 37 256qam 3
4 626000000 4 37 256qam 4
5 634000000 2 37 256qam 5
6 642000000 1 35 256qam 6
7 674000000 4 37 256qam 10
8 722000000 0 35 256qam 16
9 730000000 0 35 256qam 17
10 738000000 1 36 256qam 18
11 746000000 2 36 256qam 19
12 754000000 3 37 256qam 20
13 762000000 3 37 256qam 21
14 770000000 3 37 256qam 22
15 778000000 3 37 256qam 23
16 786000000 3 37 256qam 24
17 794000000 3 37 256qam 25
18 802000000 3 37 256qam 26
19 810000000 3 37 256qam 27
20 818000000 3 37 256qam 28
21 826000000 3 37 256qam 29
22 834000000 3 36 256qam 30
23 842000000 2 36 256qam 31
24 850000000 2 36 256qam 32

 

Downstream bonded channels

Channel Locked Status RxMER (dB)  Pre RS Errors Post RS Errors
1 Locked 38.605 306950236545 2195362
2 Locked 38.605 306947758137 2048692
3 Locked 37.636 306946698594 2720839
4 Locked 37.636 306945799642 3555540
5 Locked 37.356 306944478591 4526461
6 Locked 35.780 306943607468 4926800
7 Locked 37.356 306939480505 7688410
8 Locked 35.780 306941757178 6480084
9 Locked 35.595 306940696330 6710672
10 Locked 36.610 306940380768 6226007
11 Locked 36.610 306941582356 5104484
12 Locked 37.356 306942420881 4758757
13 Locked 37.356 306944036717 4611971
14 Locked 37.636 306945988099 3772407
15 Locked 37.356 306947787546 2510442
16 Locked 37.356 306949022548 1484830
17 Locked 37.356 306949732107 819030
18 Locked 37.356 306950088015 471176
19 Locked 37.356 306950246943 301537
20 Locked 37.356 306950304057 259800
21 Locked 37.356 306950324806 226504
22 Locked 36.610 306950347459 211904
23 Locked 36.610 306950185210 249167
24 Locked 36.387 306950060116 340994

 

DAN1972

Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

 

Dit is de mijne.

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@jcouzy @DAN1972 - Goed om te zien dat jullie de modemwaardes hebben kunnen vinden, maar een kale lijst met wat modemwaardes kan ik niet veel mee qua troubleshoot. Ervaren jullie problemen of werkt alles goed?

Als je internetproblemen ervaart, maak dan een eigen nieuw topic aan waarin je uitlegt welke problemen je precies ervaart en wat je hier zelf al aan hebt onderzocht. De modemwaardes zijn daarbij een hulpmiddel die ons en je mede-Communitybezoekers kunnen helpen in de analyse van je probleem.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Leuk zo’n topic maar als je niet weet wat je moet doen als je waardes afwijken van wat aangegeven wordt heb je er nog niks aan lijkt mij.

Aangegeven wordt:

DS Power: tussen de -8 en 11 dBmV (het liefst zo dicht mogelijk bij de 0dBmV)
SNR: >33 dB

US Power: < 51 dBmV
SNR: >25 dB

 

Ik heb voor Download waardes staan tussen de 8.4 en 10.1 dBmV. Dat is onder de aangegeven waarde van 11 maar komt niet un de buurt van de 0dBmV.

Vraag is of ik iets/wat moet doen om de waarde (in dit geval) naar beneden te krijgen richting de 0dBmV. Hoop dat hier een antwoord op gegeven kan worden.

De SNR waardes liggen bij mij op de 38 en 40 db en lijken goed.

 

Voor de Upload heb ik waardes 3.95 en 4.05 dBmV. Komt vreemd genoeg niet in de buurt van de aangegeven 51 dBmV. Aangezien er < staat dan klopt het dan wel weer.

Ik zie verder geen SNR waardes bij de upstream staan.

Voor T3 en T4 staat alles op 0 en lijkt ook goed.

Ik heb verder geen problemen behalve dat nog al vaak de Wifi in eens wegvalt en daarna terug komt maar erg traag is. Heb gemerkt nadat het modem uit-aan gezet is het weer een tijdje (week?) goed gaat. Niet echt de oplossing lijkt mij.

 

Afijn, moet ik nog iets doen aan de Download waardes?

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@tne7laa 

Het is “Downstream”, geen load. Bij jouw zijn die waardes vrij hoog, Zit het modem achter een antenneversterker?

Upload is “Upstream", geen load. Bij de getallen die je noemt staat door een bug in de interface de punt op een verkeerde plek, het is dus 39.5 en 40.5.

Wat je WiFi aangeeft zou kunnen komen doordat er sprake is van interferentie met een andere zender. Ik adviseer je een eigen, nieuw topic te maken met foto's hoe je modem op het AOP zit en gegevens over hoe je WiFi geconfigureerd staat en plaatjes van zenders in de buurt van je modem.

Puntje-1966

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zit rechtstreeks aangesloten op de AOP.

In de buurt zit enkel wat KlikAan-KlikUit hardware en bedraad zit er elders in de woonkamer een Ziggo WIFI-Booster aangesloten.

 

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Henno wrote:

@tne7laa

Het is “Downstream”, geen load. Bij jouw zijn die waardes vrij hoog, Zit het modem achter een antenneversterker?

Upload is “Upstream", geen load. Bij de getallen die je noemt staat door een bug in de interface de punt op een verkeerde plek, het is dus 39.5 en 40.5.

Wat je WiFi aangeeft zou kunnen komen doordat er sprake is van interferentie met een andere zender. Ik adviseer je een eigen, nieuw topic te maken met foto's hoe je modem op het AOP zit en gegevens over hoe je WiFi geconfigureerd staat en plaatjes van zenders in de buurt van je modem.

Tja, Download/Downstream… Foutje. We snappen gelukkig waar we het hier over hebben. 😉

Het modem zit aangesloten op de eerste poort op de versterker (label: 0db, <5 meter) naast die van de ingang. Kan dus niet lager. Aangezien ik redelijk vaak tegen de 250/25Mbits U/D zit laat ik het erbij.

Wat betreft Wifi is het waarschijnlijk te veel voor het modem om 38 apparaten te bedienen (als ik verhalen lees dat het niet een echt goed Wifi modem is). Zit te denken om met mijn domotica wekelijks even de stroom eraf te halen d.m.v. slimme stekker.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic