Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Valt je wifi weg? Lees dit topic!

 

Slechte wifi verbinding? Die wil je verbeteren.
Wifi is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Overal in huis maken we gebruik van wifi op draadloze apparaten. We verwachten dat het dan ook stabiel werkt. Niets is irritanter dan een haperende of langzame verbinding!

Wifi een vloek of een zegen?
Door die stijgende verwachting gaat het op de Community steeds vaker over wifi. De wifi techniek is nog hetzelfde als een aantal jaren terug. Terwijl het aantal apparaten wat we per huishouden draadloos gebruiken in korte tijd flink is gegroeid. De hoeveelheid data die we verbruiken loopt ook op door de toename in de beeldkwaliteit. Al met al komt er dus steeds meer druk te staan op het functioneren van wifi.

Omdat het signaal door de lucht gaat, is het vatbaar voor vele factoren die een storing kunnen veroorzaken. Je verbinding wordt dan traag of valt zelfs helemaal weg. De twee grootste problemen met wifi komen door demping en stoorbronnen.
Demping is een verzwakking van het draadloze signaal. Hoe verder je van je modem af bent, hoe zwakker het signaal wordt. Elk obstakel zoals een muur, raam, etc. zorgen voor extra demping. Naast de demping kunnen andere draadloze signalen roet in het eten gooien. Denk daarbij aan draadloze apparaten in je eigen woning en drukte door wifi-netwerken om je heen. Voor een uitleg over drukte en de verschillen tussen 2.4 en 5 GHz signaal, zie deze pagina.

 

Zie deze pagina voor een filmpje met een korte uitleg over wifi.

Een 'hardcore' gebruiker van internet maakt dan ook gebruik van bekabeld internet om de invloed van deze factoren uit te sluiten en daarmee stabiel het volle pond binnen te halen. Via een kabel werken is op sommige apparaten gewoonweg geen optie en een kabel trekken is ook niet altijd haalbaar of makkelijk. Gelukkig hebben we daarvoor ook oplossingen, maar daarover later meer!

De wifi checklist
Om jullie te helpen bij problemen met wifi is er een handige checklist door Ziggo opgesteld. Hieronder zie je stapsgewijs wat je kunt doen om weer volop van je wifi te genieten. Wil je zo gauw mogelijk weer een stabiele verbinding of heb je geen tijd voor al deze stappen? Lees dan deze tijdelijke oplossingen.

  • Is er een storing?

 

 

Voordat je met van alles aan de gang gaat, is het wel goed om te weten of er geen bekende storing is. Via deze pagina kun je dat makkelijk controleren.

  • Check je modem

Je modem is de basis van je internet. Als eerste maar eens kijken of deze wel goed werkt dus! Hoe je dat doet, lees je hier.

  • Modem verouderd?

Onze nieuwere modems ondersteunen simultaan 2.4 en 5 GHz signaal. Heb je een ouder modem die alleen op 2.4 GHz
of 5 GHz kan werken maar niet tegelijk? Dan vervangen we deze kosteloos voor één van onze nieuwste modems. Neem daarvoor contact op met de klantenservice of laat het ons hier weten.

  • Reset je modem

Om meerdere redenen is het goed om je modem eens te resetten. Je modem meldt zich dan opnieuw aan bij de wijkcentrale en daarnaast gaat de interne chip, die op andere draadloze signalen scant je wifi op het meest gunstige kanaal plaatsen. Dit is alleen het geval wanneer je modem op de automatische kanaalkeuze staat. Je kunt de reset simpelweg doen door de stekker van je modem 1 minuut uit het stopcontact te halen. Wanneer je de stroom er weer opzet, duurt het ongeveer vijf minuten voordat het modem weer volledig is opgestart. Wacht dus even met testen!

  • Maak verbinding met het juiste netwerk

Het kan zijn dat je onbewust verbinding maakt met een ander netwerk, misschien een Wifispot of een netwerk van de buren. Controleer daarom goed of je met je eigen netwerk verbonden bent! Heb je geen eigen netwerknaam ingesteld dan kun je de gegevens op de sticker aan de onderkant van je modem vinden. Wil je een opgeslagen wifi-netwerk vergeten en vervolgens opnieuw verbinding maken? Zie dan deze handige stappen.

  • Spoor stoorbronnen op

Zoals in het begin al besproken kunnen andere draadloze signalen storing geven op je eigen netwerk, bijvoorbeeld elektronische apparaten binnen je eigen woning. Hoe je deze opspoort lees je hier.

  • Check je verbinding binnen vijf meter van het modem

Heeft al het bovenstaande niet geholpen? Test dan je verbinding binnen vijf meter van je modem om te zien of dat wel goed werkt. Is dat niet het geval, controleer dan of je wel op 5 GHz bent verbonden. Op deze frequentie is meer ruimte vrij, hierdoor haal je hogere snelheden en heb je minder last van stoorbronnen. Enige nadeel is dat het bereik van 5 GHz minder ver gaat dan op 2.4 GHz. Hoe je verbindt op 5 GHz lees je hier. Let wel dat het apparaat waarmee je test wel ondersteuning heeft voor 5 Ghz! Hebben je apparaten geen 5 GHz ondersteuning dan kun je overwegen om zelf een ander kanaal in te stellen voor het 2.4 GHz netwerk. We raden dit echter af omdat in de regel de automatische kanaalkeuze de beste optie voor jou kiest. Wil je het kanaal toch zelf aanpassen, zie dan deze stappen. Je moet dan wel regelmatig een ander kanaal instellen om je verbinding optimaal te houden.

 


Je netwerk uitbreiden
Om overal in huis een optimale wifiverbinding te hebben, kan het zijn dat alleen het modem van Ziggo niet genoeg is. Dit verschilt natuurlijk van geval tot geval, soms moet je dan een extra apparaat aansluiten. Je kunt er voor kiezen om zelf een eigen router of acces point aan te sluiten. Hoe je je eigen apparatuur het beste kan installeren en controleren lees je hier. Ziggo biedt zelf ook oplossingen aan om je bereik te vergroten, namelijk de Wifibooster via de kabel en het stopcontact. Alle informatie daarover lees je hier, bestellen kan ook op deze pagina. Wanneer het mogelijk is om een kabel te trekken, dan heeft de Wifibooster via de internetkabel altijd de voorkeur. Beide opties kun je vrijblijvend 30 dagen uitgebreid testen. Wil je hem toch retourneren dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Het gebruik van een repeater (range extender) raden we af. Deze apparaten ontvangen het signaal draadloos waarbij al het nodige verlies en storing kan optreden. In de praktijk halveren deze ook de internetsnelheid, omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hieronder staan een drietal topics met ervaringen en reviews over onze Wifiboosters.

 


Stel 5 Ghz in
Voor een goede verbinding is het niet alleen zaak dat de 'zender' van wifi goed functioneert, ook de ontvanger van wifi is van groot belang. Je kan nog zo'n goed signaal over 5 GHz hebben, maar als jouw laptop dat niet ondersteunt dan schiet je daar niets mee op. De grootste winst valt te behalen door gebruik te maken van 5 GHz. Voor je laptop is dat makkelijk te regelen via bijvoorbeeld een USB-stick. Let bij de aanschaf van andere apparatuur goed op de aanwezigheid van 5 GHz ondersteuning. Wees er van bewust dat elke ontvanger zelf natuurlijk ook nog verschilt. Sommige ontvangers hebben bijvoorbeeld antennes om beter signaal te kunnen ontvangen. Het is dus niet zo dat je met twee verschillende apparaten op dezelfde plek via 5 GHz allebei dezelfde snelheid haalt.

De Power Promise
Een goede draadloze verbinding hangt samen met onze Power Promise. Daarmee maken we ons sterk om samen met jou aan de slag te gaan om in jouw huis een optimale wifiverbinding te verzorgen. Alles over de Power Promise lees je hier

We zijn erg benieuwd wat jullie ervaringen en tips over wifi zijn. Deel ze daarom hieronder! Samen zorgen we voor een optimale wifi beleving.

Gerelateerde onderwerpen:
Alles over Ziggo Wifispots
Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

 

 

219 Reacties
W.S.123

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Thijs Ziggo
Ik las je verhaal over het verbeteren van de wifi, omdat mijn wifi-verbinding geregeld wegvalt.
Nu zag ik dat mijn router verouderd is: hij kan enkel 2,4 GHz of 5 GHz. Niet beide tegelijk.
Deze wil ik graag vervangen voor een nieuwe modem.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
W.S.123 wrote:
Thijs Ziggo
Ik las je verhaal over het verbeteren van de wifi, omdat mijn wifi-verbinding geregeld wegvalt.
Nu zag ik dat mijn router verouderd is: hij kan enkel 2,4 GHz of 5 GHz. Niet beide tegelijk.
Deze wil ik graag vervangen voor een nieuwe modem.



Ik mag dan wel geen Thijs heten, maar ik ga je toch helpen ;-). Je ontvangt hem deze week nog!
W.S.123

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Lycke Ziggo Dank je wel voor de snelle service!
Marlene

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi. Ik ben al meer dan 20 jaar (tevreden) klant van ziggo voorheen quicknet aka sonera. Nu heb ik al een tijd een modem van Arris TM702B. Ik heb paar maanden geleden nieuwe wifi router gekocht en sindsdien veel beter internet. Toch heb ik de laatste tijd soms last van traag internet. Net 4.20 Mbps dat kan niet.En ik heb niets veranderd. Nu vraag ik me af of er nog winst te behalen is om een ander modem te krijgen? Ik gebruik trouwens de 5 g.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Marlene Kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en het onderste deel van de Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Marlene Vervolg op bericht hierboven, ik zie dat je een heel oud modem hebt.
Als je contact opneemt met Ziggo zal je modem omgeruild worden.

Neem even contact op met Ziggo via de chat als je snel een antwoord wilt.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact

Kun je nog wel een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Mocht dit ook een oude zijn, kan deze vervangen worden voor een hedendaagse.
Marlene

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja Ga ik doen.Even eten en dan ga ik foto maken. thanks
Marlene

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Marlene

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oops een beetje groot. En dan heb ik ook nog een TP link modem AC 1750. Het is dat mijn internet de laatste 2 dagen soms wegvalt of traag is. Ook op telefoon
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hallo. Hier komt de vreselijke spraakverwarring om de hoek kijken.

Je Arris is een vrij oud Modem. Het is alleen een Modem. Verder niks.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/oudere-modems/
Andere modernere Ziggo kastjes worden weliswaar Modem genoemd, maar zijn meer dan dat. Nl een Modem + een Router + Wifi in 1 kastje.
Daarom noem ik ze altijd Modem/Router, want het zijn geen Modems, zoals je Arris.

Je noemt je TP-Link ook een Modem. Het is echter een Router met Wifi die aangesloten is op je Arris Modem. De TP-Link heeft geen ingebouwd Modem.

Je trage verbinding kan liggen aan een matige Wifi-verbinding met de TP-Link. Maar ook aan een slechte verbinding via het Arris Modem.
Dat kan nog liggen aan de Arris zelf of aan de Ziggo-buitenwereld.

Dit voor de helderheid, hoop ik.

Het is een goed idee de Arris te vervangen door een moderner kastje. Een evt probleem in de Ziggo-buitenwereld los je daar overigens niet mee op. Dat moderne kastje wordt een Connectbox Modem+Router+Wifi.

Zorg ervoor dat de Connectbox in Bridge komt te staan. Dan gebruik je alleen het Modem ervan en moet je netwerk netjes blijven doorlopen zoals nu via de TP-Link icm de Arris. Al doende vervang je het oude Arris Modem door een ander Modem.
Gebeurt dit niet, dan onstaan er (oplosbare) problemen.
Marlene

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja stom.Ik weet dat ik een wifi router heb gekocht en geen modem. Verkeerd getypt. Ik heb dus normaal prima snelheid alleen nu opeens het wegvallen van de verbinding soms.

Dus je raad me aan om een nieuwe modem te vragen van ziggo? Ik hoopte ook dat het gewoon aan ziggo lag maar idd een nieuw modem kan geen kwaad nu. Dank je wel.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Dat modem is zo oud, dat hij vrijwel zeker de geest heeft gegeven.

Maar ik zie ook een soort splitter op een splitter zitten op de witte doos aan de muur.
Ik vermoed dat dit ook zo oud is dat het geen huidige zender signalen tegenhoud zoals 4G zenders en andere zenders die storingen op kunnen leveren.

Ik zou hiervoor contact opnemen met Ziggo voor een nieuw Abonnee Overname Punt en een nieuw modem.
Comeco

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ongeveer een half jaar geleden hebben wij de nieuwe connectbox gekocht en laten installeren door Ziggo met een nieuw zakelijk abonnement (300 downloadsnelheid). Direct na de installatie was de wifi redelijk (66 mb/s in de woonkamer). Nu is het irritant langzaam. Op 2 meter van de connectbox haal ik hoogstens 12 mb/s... en een kabel aan de ipad/ iphone of macbook hangen is geen optie. Ik heb boven zelfs helemaal geen wifi meer, ook niet in de tuin op 10 meter van de connectbox. En sindsdien is er geen andere apparatuur in huis gekomen. Hoe kan ik inderdaad van de ' powerpromise' genieten? Want mijn wifi is er fors slechter op geworden en de snelheid waar ik voor betaal haalt hij nooit.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Comeco wrote:
Ongeveer een half jaar geleden hebben wij de nieuwe connectbox gekocht en laten installeren door Ziggo met een nieuw zakelijk abonnement (300 downloadsnelheid). Direct na de installatie was de wifi redelijk (66 mb/s in de woonkamer). Nu is het irritant langzaam. Op 2 meter van de connectbox haal ik hoogstens 12 mb/s... en een kabel aan de ipad/ iphone of macbook hangen is geen optie. Ik heb boven zelfs helemaal geen wifi meer, ook niet in de tuin op 10 meter van de connectbox. En sindsdien is er geen andere apparatuur in huis gekomen. Hoe kan ik inderdaad van de ' powerpromise' genieten? Want mijn wifi is er fors slechter op geworden en de snelheid waar ik voor betaal haalt hij nooit.


Hey Comeco . Welkom hier!
Je reageert in een topic vol tips! Heb je de tips en checklist uit de beginpost al geprobeerd? 🙂
JackzonderWifi

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedenavond, ik heb problemen met het onregelmatig wegvallen van het Wifi signaal.
Ben er nu al 2 jaar mee bezig, maar het blijft hopeloos. De connectbox van Ziggo hangt in de meterkast, nu heb ik ongeveer 1,5 gelden nog een externe router Sitcom WLR7100 gekocht en die een 3 meter, niet in de meterkast, verderop bedraad aangesloten. 
Toch blijven de problemen terug komen. 
Wifi valt weg op de 2,4 ghz en de 5 ghz, als dit gebeurt dan is ook vaak de verbinding met de externe router weg. Soms voor 1 a 2 minuten soms voor wel 15 minuten. Dan moet ik de stekkers  van de router en het modem/router er even uithalen.
Er wordt in de telefoon/tablet/laptop aangegeven dat er een Wifi verbinding is.
Maar als ik dan probeer te wisselen van de 2,4 of 5 ghz wordt er om een wachtwoord gevraagd, en krijg dan de melding “wachtwoord ongeldig”.
Als bijna 2 jaar bezig om met Ziggo tot een oplossing te komen. Ik krijg vaak dan zeer wisselende antwoorden wat te doen of juist niet.
Groet een moedeloze Ziggo gebruiker.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@JackzonderWifiWifi kan dramatisch zijn met verschillende apparaten die met wifi verbonden moeten worden.

Ieder apparaat heeft zo zijn eigen verbindingsinstellingen nodig.

Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt, maar in dit topic staan aan aantal tips die je mogelijk op weg kunnen helpen:

Wifi verbindingsproblemen - mogelijke oplossingen.

JackzonderWifi

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:

@JackzonderWifiWifi kan dramatisch zijn met verschillende apparaten die met wifi verbonden moeten worden.

Ieder apparaat heeft zo zijn eigen verbindingsinstellingen nodig.

Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt, maar in dit topic staan aan aantal tips die je mogelijk op weg kunnen helpen:

Wifi verbindingsproblemen - mogelijke oplossingen.

 

Be rt, bedankt voor je reactie. Het is wel erg veel informatie in de link die je stuurt. Ziet er wel heel technisch uit, ik ga mijn best doen om het te begrijpen.

Nu hoorde ik dat als je een eigen router hebt je modem/router van Ziggo als bridge, geen idee wat dat mag inhouden,  kunt gebruiken. Kan dat ook een oplossing zijn voor het wegvallen van het Wifi signaal?

Gozzi

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Beste Ziggo,

 

Ook onze oude ubee modem (alleen 2,4 Ghz en/of 5 Ghz) begint nu gebreken te vertonen, de wifi valt meerdere keren per dag weg en het wordt erger.

Ik heb geen nieuwe storende bronnen aangeschaft, en er zijn maar weinig apparaten op het draadloze netwerk verbonden.

We zouden z.s.m. zouden heel graag een nieuw modem willen ontvangen, hoop dat jullie dit in deze (voor ons allen) moeilijke tijd kunnen realiseren. 

Martin88

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Ziggo, ook een vraag vanuit mijn kant. Ik heb een internetverbinding die af en toe wegvalt. Het lijkt erop dat ik wel netwerk behoud, maar dan geen internet meer. Ik dien dan wifi uit en aan te zetten op mijn telefoon of laptop om de verbinding weer tot stand te brengen. Modem reset heeft niet tot het gewenste oplossing geleid. Het probleem keert weer terug. 

 

Nog tips om dit te verbeteren?

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic