Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Valt je wifi weg? Lees dit topic!

 

Slechte wifi verbinding? Die wil je verbeteren.
Wifi is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Overal in huis maken we gebruik van wifi op draadloze apparaten. We verwachten dat het dan ook stabiel werkt. Niets is irritanter dan een haperende of langzame verbinding!

Wifi een vloek of een zegen?
Door die stijgende verwachting gaat het op de Community steeds vaker over wifi. De wifi techniek is nog hetzelfde als een aantal jaren terug. Terwijl het aantal apparaten wat we per huishouden draadloos gebruiken in korte tijd flink is gegroeid. De hoeveelheid data die we verbruiken loopt ook op door de toename in de beeldkwaliteit. Al met al komt er dus steeds meer druk te staan op het functioneren van wifi.

Omdat het signaal door de lucht gaat, is het vatbaar voor vele factoren die een storing kunnen veroorzaken. Je verbinding wordt dan traag of valt zelfs helemaal weg. De twee grootste problemen met wifi komen door demping en stoorbronnen.
Demping is een verzwakking van het draadloze signaal. Hoe verder je van je modem af bent, hoe zwakker het signaal wordt. Elk obstakel zoals een muur, raam, etc. zorgen voor extra demping. Naast de demping kunnen andere draadloze signalen roet in het eten gooien. Denk daarbij aan draadloze apparaten in je eigen woning en drukte door wifi-netwerken om je heen. Voor een uitleg over drukte en de verschillen tussen 2.4 en 5 GHz signaal, zie deze pagina.

 

Zie deze pagina voor een filmpje met een korte uitleg over wifi.

Een 'hardcore' gebruiker van internet maakt dan ook gebruik van bekabeld internet om de invloed van deze factoren uit te sluiten en daarmee stabiel het volle pond binnen te halen. Via een kabel werken is op sommige apparaten gewoonweg geen optie en een kabel trekken is ook niet altijd haalbaar of makkelijk. Gelukkig hebben we daarvoor ook oplossingen, maar daarover later meer!

De wifi checklist
Om jullie te helpen bij problemen met wifi is er een handige checklist door Ziggo opgesteld. Hieronder zie je stapsgewijs wat je kunt doen om weer volop van je wifi te genieten. Wil je zo gauw mogelijk weer een stabiele verbinding of heb je geen tijd voor al deze stappen? Lees dan deze tijdelijke oplossingen.

  • Is er een storing?

 

 

Voordat je met van alles aan de gang gaat, is het wel goed om te weten of er geen bekende storing is. Via deze pagina kun je dat makkelijk controleren.

  • Check je modem

Je modem is de basis van je internet. Als eerste maar eens kijken of deze wel goed werkt dus! Hoe je dat doet, lees je hier.

  • Modem verouderd?

Onze nieuwere modems ondersteunen simultaan 2.4 en 5 GHz signaal. Heb je een ouder modem die alleen op 2.4 GHz
of 5 GHz kan werken maar niet tegelijk? Dan vervangen we deze kosteloos voor één van onze nieuwste modems. Neem daarvoor contact op met de klantenservice of laat het ons hier weten.

  • Reset je modem

Om meerdere redenen is het goed om je modem eens te resetten. Je modem meldt zich dan opnieuw aan bij de wijkcentrale en daarnaast gaat de interne chip, die op andere draadloze signalen scant je wifi op het meest gunstige kanaal plaatsen. Dit is alleen het geval wanneer je modem op de automatische kanaalkeuze staat. Je kunt de reset simpelweg doen door de stekker van je modem 1 minuut uit het stopcontact te halen. Wanneer je de stroom er weer opzet, duurt het ongeveer vijf minuten voordat het modem weer volledig is opgestart. Wacht dus even met testen!

  • Maak verbinding met het juiste netwerk

Het kan zijn dat je onbewust verbinding maakt met een ander netwerk, misschien een Wifispot of een netwerk van de buren. Controleer daarom goed of je met je eigen netwerk verbonden bent! Heb je geen eigen netwerknaam ingesteld dan kun je de gegevens op de sticker aan de onderkant van je modem vinden. Wil je een opgeslagen wifi-netwerk vergeten en vervolgens opnieuw verbinding maken? Zie dan deze handige stappen.

  • Spoor stoorbronnen op

Zoals in het begin al besproken kunnen andere draadloze signalen storing geven op je eigen netwerk, bijvoorbeeld elektronische apparaten binnen je eigen woning. Hoe je deze opspoort lees je hier.

  • Check je verbinding binnen vijf meter van het modem

Heeft al het bovenstaande niet geholpen? Test dan je verbinding binnen vijf meter van je modem om te zien of dat wel goed werkt. Is dat niet het geval, controleer dan of je wel op 5 GHz bent verbonden. Op deze frequentie is meer ruimte vrij, hierdoor haal je hogere snelheden en heb je minder last van stoorbronnen. Enige nadeel is dat het bereik van 5 GHz minder ver gaat dan op 2.4 GHz. Hoe je verbindt op 5 GHz lees je hier. Let wel dat het apparaat waarmee je test wel ondersteuning heeft voor 5 Ghz! Hebben je apparaten geen 5 GHz ondersteuning dan kun je overwegen om zelf een ander kanaal in te stellen voor het 2.4 GHz netwerk. We raden dit echter af omdat in de regel de automatische kanaalkeuze de beste optie voor jou kiest. Wil je het kanaal toch zelf aanpassen, zie dan deze stappen. Je moet dan wel regelmatig een ander kanaal instellen om je verbinding optimaal te houden.

 


Je netwerk uitbreiden
Om overal in huis een optimale wifiverbinding te hebben, kan het zijn dat alleen het modem van Ziggo niet genoeg is. Dit verschilt natuurlijk van geval tot geval, soms moet je dan een extra apparaat aansluiten. Je kunt er voor kiezen om zelf een eigen router of acces point aan te sluiten. Hoe je je eigen apparatuur het beste kan installeren en controleren lees je hier. Ziggo biedt zelf ook oplossingen aan om je bereik te vergroten, namelijk de Wifibooster via de kabel en het stopcontact. Alle informatie daarover lees je hier, bestellen kan ook op deze pagina. Wanneer het mogelijk is om een kabel te trekken, dan heeft de Wifibooster via de internetkabel altijd de voorkeur. Beide opties kun je vrijblijvend 30 dagen uitgebreid testen. Wil je hem toch retourneren dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Het gebruik van een repeater (range extender) raden we af. Deze apparaten ontvangen het signaal draadloos waarbij al het nodige verlies en storing kan optreden. In de praktijk halveren deze ook de internetsnelheid, omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hieronder staan een drietal topics met ervaringen en reviews over onze Wifiboosters.

 


Stel 5 Ghz in
Voor een goede verbinding is het niet alleen zaak dat de 'zender' van wifi goed functioneert, ook de ontvanger van wifi is van groot belang. Je kan nog zo'n goed signaal over 5 GHz hebben, maar als jouw laptop dat niet ondersteunt dan schiet je daar niets mee op. De grootste winst valt te behalen door gebruik te maken van 5 GHz. Voor je laptop is dat makkelijk te regelen via bijvoorbeeld een USB-stick. Let bij de aanschaf van andere apparatuur goed op de aanwezigheid van 5 GHz ondersteuning. Wees er van bewust dat elke ontvanger zelf natuurlijk ook nog verschilt. Sommige ontvangers hebben bijvoorbeeld antennes om beter signaal te kunnen ontvangen. Het is dus niet zo dat je met twee verschillende apparaten op dezelfde plek via 5 GHz allebei dezelfde snelheid haalt.

De Power Promise
Een goede draadloze verbinding hangt samen met onze Power Promise. Daarmee maken we ons sterk om samen met jou aan de slag te gaan om in jouw huis een optimale wifiverbinding te verzorgen. Alles over de Power Promise lees je hier

We zijn erg benieuwd wat jullie ervaringen en tips over wifi zijn. Deel ze daarom hieronder! Samen zorgen we voor een optimale wifi beleving.

Gerelateerde onderwerpen:
Alles over Ziggo Wifispots
Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

 

 

219 Reacties
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
sendepause

Je kunt met Wifi Analyzer ook kijken of je buren op hetzelfde kanaal zitten en in je modem en Wifibooster vaste kanalen instellen waar minder buen op zitten.

Mijn ervaringen zijn heel goed met alles dezelfde SSID's, maar dit is heel afhankelijk van de apparatuur die je gebruikt om verbinding te maken met Wifi.
Het ene systeem kan er perfect mee overweg, het andere maakt geen verbinding meer met Wifi.

Uitproberen leert de beste ervaring met de apparatuur die je gebruikt.

Je Wifibooster wijzigen kanaal en wachtwoord: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifibooster/via-een-internetkabel
Mag mijn Wifibooster dezelfde naam hebben als het bestaande netwerk? en verder.
NiekN

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook problemen met mijn wifi 2.4GHz
Het signaal van de buren (kpn) is even sterk als mijn connectbox(vortex21), zie afbeelding
Ik zit dan 2m van de router , en +/-10m van de buren af (inclusief een dikke muur)
en toch is hun signaal even sterk . hun router swapt veel kwa kanaal . vaak zitten hun op kanaal 9 en ik op 11 (zoals afbeelding) en soms zitten hun waarschijnlijk op hetzelfde kanaal . Dit weet ik niet zeker, maar omdat ons wifi signaal gestoord werd ga ik ervanuit dat dit het geval was. Na een reboot van de router was dit opgelost, tijdelijk.. na een +/- 20 dagen kregen we hetzelfde verhaal weer .De router staat kwa kanaal instelling op :Auto

wat kan ik her nog aan doen, de connectbox van Ziggo gaat op een of andere reden niet automatisch naar een ander kanaal toe .
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
NiekN

Ik zou in dit geval je eigen Wifi op kanaal 1 vast zetten in je modem, de kans dat er nog een andere komt is dan niet zo groot.
Wel als ze beiden gaan zoeken en beslissen per ongeluk in elkaars buurt te gaan zitten.
NiekN

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hoi Be rt

Ja dat kan , maar is een tijdelijk lap middel. todat de boel weer gaat verschuiven
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
NiekN
Sinds ik dat hier gedaan heb blijven de automatisch zoekende routers weg van dit kanaal en heb ik geen uitval meer.
Als de rest dan gaat zoeken, wordt consequent gezien dat dat kanaal niet interessant is, omdat er constant een signaal op zit.
skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes
Wat is de reden dat Ziggo op haar Modem/Router op 2.4GHz niet de bandbreedte van het WiFi signaal niet limiteert tot 20MHz maar de gebruiker nogsteeds toestaat 40MHz op 2.4GHz in te stellen? Als je immers twee buren hebt die op 40MHz gaan blazen op de high WiFi sterkte die het modem toestaat heeft de persoon die in het midden woont geen enkel vrij kanaal meer. Dit probleem is natuurlijk nog veel extremer in een appartementencomplex. Ik vind het WiFi verbeteren allemaal erg leuk verteld, maar de opties die aan gebruikers worden gegeven zorgt op dit moment voornamelijk voor spectrum vervuiling (meer losse doosjes, sterkere signalen) maar niet voor meer stabiliteit.

Dus voorstel:
- 40MHz op 2.4GHz in het profiel voor iedereen uitschakelen. Daarmee kunnen voor de normale huis tuin en keuken WiFi gebruiker 3 en een beetje huishoudens naast elkaar van stabiel draadloos internet genieten.
- Ziggo maakt z'n eigen netwerkdiagram op basis van de modems in de buurt, en optimaliseert daarmee direct de dekking van wifi hotspots.
- Promotie van 5GHz AC band 🙂 voor de apparaten die het ondersteunen, en dan ook de signaalsterkte op 2.4GHz naar beneden.
- Niet zeuren over 'andere apparaten of leveranciers' maar eerst zelf verantwoordelijkheid pakken.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo skinkie,
dat is internationaal wettelijk zo bepaald, wat jij wilt is een beperking van de gebruiksmogelijkheden en dat wordt per werelddeel, land bepaalt.
Het Agentschap Telecom heeft dit in de wet in NL zo bepaald en kan een afzonderlijke aanbieder niet zo maar op eigen houtje aanpassen c.q. inperken.
Je kunt het beste met de naaste buren overleggen om een vast kanaal te kiezen.
Stel jij woont in een rij van drie in het midden, dat stel je de ene buur voor kanaal 1 te nemen, zelf neem je kanaal 6 en de andere buur kanaal 11 en dat kan dan ook met kanaalbreedte 40, dan wordt de doorvoersnelheid groter maar de reikwijdte van het betreffende kanaal minder, dus minder storing bij elkaar.
Voor de 5.0-band is dat veel minder van belang omdat van nature de reikwijdte al veel minder is.
skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes
N.N. het gaat hier niet om een wettelijke bepaling. Ziggo doet enorm veel moeite om met apparaten en technische mannetjes de kwaliteit van wifi verbeteren, maar ze voorkomt niet dat gebruikers het voor de buren verkloten met de inbruikleenzijnde modems van Ziggo. Dat is dweilen met de kraan open.

Volgens mij zie je het probleem niet bij 40MHz kanalen, dan kun je geen vrij kanaal meer kiezen. Alles is gewoon vol.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo skinkie,
nogmaals, Ziggo mag (wettelijk) niets in de modems beperken en/of uitbreiden op wifi-gebied en ruilt daarom op verzoek oude modems met alleen de 2,4-band om voor modems met dual-band functie.
Verder is goed in- en afstellen van de modems erg belangrijk voor een goede ontvangst eventueel met aanvulling van wifi-versterkers in welke vorm dan ook.
skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes
N.N. er is geen enkele wettelijke beperking om een modem met minder functies uit te geven 🙂 Net alsof je recht hebt op een bepaalde WiFi standaard en het illegaal is alleen de G standaard te ondersteunen ipv ook de N...
Verwijderd account
Niet van toepassing
skinkie wrote:
N.N. er is geen enkele wettelijke beperking om een modem met minder functies uit te geven 🙂 Net alsof je recht hebt op een bepaalde WiFi standaard en het illegaal is alleen de G standaard te ondersteunen ipv ook de N...

Ik heb het over de uitzendsterkte en niet over de 802.11-protocollen, al deze zaken zijn internationaal, Europees en landelijk vastgelegd, dat is het laatste wat ik er over zeg anders wordt het een oeverloze discussie zonder bevredigend einde voor beide partijen.
skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes
N.N. dus je reageert op iets waar het in z'n geheel niet over praat in m'n voorstel?
Weijenbarg

Level 2
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Kan iemand mij eventueel zeggen wat ongeveer de range is van de WiFi-booster die via het stopcontact loopt? Wij willen namelijk in de zomer vaak 's-avonds buiten, maar we zitten te ver weg van de router voor een goed ontvangst. We gebruiken momenteel een WiFi-extender van TP-Link, maar wij merken dat de snelheid en range toch wel wat tegen valt.

We denken er daarom eventueel over om een WiFi-booster van Ziggo te nemen, maar dan is de range hiervoor wel van belang.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Weijenbarg,
Bij de Ziggo wifibooster via stopcontact wordt de grens bepaald door het laatste stopcontact in de schuur/garage/tuinhuisje. Als je daar een (geaard) stopcontact hebt dan heb je, mits goed ingesteld, meteen goede wifi in de tuin en kun je eventueel ook nog bekabeld iets aansluiten.
RemkoWestrik

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
zag dat deze thread wat oud was maar even ergens anders gepost.
blueznl

Level 4
  • 33Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Brrr... ik krijg de bibbers van al die mensen met Wifi boosters... is de Wifi ontvangst al slecht, gaan we er nog meer zenders / ontvangers tegenaangooien!

De beste oplossing voor slechte Wifi? Geen wifi! (Oftewel bekabelen :-))

Het beste is om de 2.4 band te vermijden. Deze is veel te vol, en de kanalen kunnen elkaar 'overlappen'. Het ergste zijn domme modems welke de tussenliggende kanalen vullen, en domme 🙂 gebruikers die denken dat het gebruik van 40 Mhz brede kanalen tot beter resultaat zal leiden. SOMS is dat het geval, maar niet in een druk gebied.

Heb je perse 2.4 Ghz nodig, overleg dan met je buren. Ik gebruik het volgende als vuistregels:

• Gebruik kabels waar mogelijk.
• Hou de afstand tussen router en gebruiker zo kort mogelijk.
• Repeaters hebben zin maar je moet weten wat je doet.
• Gebruik de 5 Ghz band waar mogelijk.
• Veel apparaten werken niet op de 5 Ghz band.
• Gebruik in de 2.4 Ghz band alleen 20 Mhz brede kanalen.
• Gebruik in de 2.4 Ghz band alleen kanaal 1, 6 of 11.

Kan het echt, echt, echt niet anders (teveel storing, of gewoon te moeilijk) zet dan je
router op automatisch, 20 Mhz brede kanalen, en collission detection aan.

( Achtergrond: https://ninelizardsblog.blogspot.com/2017/05/wifi-en-de-buren-voor-dummies-dutch.html )
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
blueznl schreef: "De beste oplossing voor slechte Wifi? Geen wifi! (Oftewel bekabelen :-))"

Ik schets hieronder mijn situatie en een gemiddeld gezin:
Helaas gaat dit niet met onze telefoons, tablets en kleine laptop die geen van allen op de 5 GHz kunnen, maar wel ruim voldoen aan de wensen voldoen die wij hebben en er mee uit kunnen voeren.
Snel genoeg voor de Ziggo Go app en YouTube, updates enz.
Blij dat er 2,4 is met één of 2 Wifiboosters waarmee ik nu overal grofweg 50 down heb en 30 up.

Uiteraard waar maar enigszins mogelijk is, een UTP kabel voor mediaboxen en grote laptops en eventuele computers.
Toen een aantal jaren geleden het plafond openlag UTP kabel door heel het huis aangelegd.
blueznl

Level 4
  • 33Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Ik schets hieronder mijn situatie en een gemiddeld gezin: Helaas gaat dit niet met onze telefoons, tablets en kleine laptop die geen van allen op de 5 GHz kunnen, maar wel ruim voldoen aan de wensen voldoen die wij hebben en er mee uit kunnen voeren.


Yep. Ik weet het, niet iedereen is even onderlegd of heeft zelfs maar de mogelijkheid. Ik ben het helemaal met je eens!

Maar... een beetje gezond verstand kan er in ieder geval voor zorgen dat de overlast voor elkaar wat minder is. En het helpt als de gebruiker begrijpt wat de beperkingen zijn, zodat hij / zij niet in de valkuilen van 'snellere' modems trapt... 1+6+11=20 🙂
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Hier via deze link tot 9 handige wifi tools ter test enz.
Let op niet allen zijn gratis, sommige maar tijdelijk ter test, maar zitten handige en goede bij die ook nog eens gratis zijn, dit omdat jullie Hollanders zijn.:wink:

https://webwereld.nl/netwerken/99630-9-handige-gratis-wifi-tools

Heb hier zo'n grote buitenantenne liggen, lijkt dan op "wapenstok", als er ooit eens ongewenst bezoek enz, gelukkig nog nooit voorgekomen, maar zo een sterk signaal heb je liever niet tussen je oren. :wink: en wij ook niet, sterk signaal zegt overigens niet alles, en maakt het voor hackers buitenaf een stuk makkelijker.

Hier werkt momenteel alleen nog een echt sterk en lang wachtwoord en zorgvuldig met e.a. omgaan en oppassen, afhankelijk van de beschikbare rekenpower kan men met alle tools en software bij afgevangen WIFI (MITM) enz. gewoon op jou sterke WIFI. :hugging:
WPA2 blijft nog een tijd omdat er zoveel mee in gebruik is en men dus veel te laat met de update standaard komt zoals altijd lopen we bij beveiliging achter de feiten aan!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nee, zeker je buren niet. Als je die niet nabij hebt, dan kan dit natuurlijk.
Anders niet.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
hanh wrote:
Nee, zeker je buren niet. Als je die niet hebt dan kan dit natuurlijk.
Anders niet.

Ligt naast me niet aangesloten, was om naar ander kantoor gebouw ook wifi te hebben, is niet veilig genoeg en gaat dus gewoon met gegraven kabel.

De functie die hij nu heeft heb ik beschreven. en hoop hem daarvoor nooit nodig te hebben.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Niks aan de hand dus. Prima zo.
Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja joh, soms loopt een Post/Reageer vast en probeer je een andere Web Browser.
En dan ook weer soms, blijkt het dubbel te zijn geworden. Bah.
Het gaat over een vrij recente update van de software. Brrrrrrrrrrr. Er is nog veel meer aan de hand. Het lijkt soms meer op een Probeersel dan op 'getest en in Produktie'.
Maakt niet uit, zolang wij elkaar maar begrijpen. Dat is hier zo.
Gr Han
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Tja:
agile werken he :wink:
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
OJA, voor ieder die problemen met meerdere routers en wifi boosters en access points enz heeft.

Kijk goed rond besteed wat meer en met de juiste wifi mesh netwerk config en alle hardware ben je van meeste probs af

Uitleg:
http://www.strixsystems.com/products/datasheets/StrixWhitepaper_Multihop.pdf
bijv.
https://www.pcmag.com/roundup/350795/the-best-wi-fi-mesh-network-systems

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic