Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Valt je wifi weg? Lees dit topic!

 

Slechte wifi verbinding? Die wil je verbeteren.
Wifi is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Overal in huis maken we gebruik van wifi op draadloze apparaten. We verwachten dat het dan ook stabiel werkt. Niets is irritanter dan een haperende of langzame verbinding!

Wifi een vloek of een zegen?
Door die stijgende verwachting gaat het op de Community steeds vaker over wifi. De wifi techniek is nog hetzelfde als een aantal jaren terug. Terwijl het aantal apparaten wat we per huishouden draadloos gebruiken in korte tijd flink is gegroeid. De hoeveelheid data die we verbruiken loopt ook op door de toename in de beeldkwaliteit. Al met al komt er dus steeds meer druk te staan op het functioneren van wifi.

Omdat het signaal door de lucht gaat, is het vatbaar voor vele factoren die een storing kunnen veroorzaken. Je verbinding wordt dan traag of valt zelfs helemaal weg. De twee grootste problemen met wifi komen door demping en stoorbronnen.
Demping is een verzwakking van het draadloze signaal. Hoe verder je van je modem af bent, hoe zwakker het signaal wordt. Elk obstakel zoals een muur, raam, etc. zorgen voor extra demping. Naast de demping kunnen andere draadloze signalen roet in het eten gooien. Denk daarbij aan draadloze apparaten in je eigen woning en drukte door wifi-netwerken om je heen. Voor een uitleg over drukte en de verschillen tussen 2.4 en 5 GHz signaal, zie deze pagina.

 

Zie deze pagina voor een filmpje met een korte uitleg over wifi.

Een 'hardcore' gebruiker van internet maakt dan ook gebruik van bekabeld internet om de invloed van deze factoren uit te sluiten en daarmee stabiel het volle pond binnen te halen. Via een kabel werken is op sommige apparaten gewoonweg geen optie en een kabel trekken is ook niet altijd haalbaar of makkelijk. Gelukkig hebben we daarvoor ook oplossingen, maar daarover later meer!

De wifi checklist
Om jullie te helpen bij problemen met wifi is er een handige checklist door Ziggo opgesteld. Hieronder zie je stapsgewijs wat je kunt doen om weer volop van je wifi te genieten. Wil je zo gauw mogelijk weer een stabiele verbinding of heb je geen tijd voor al deze stappen? Lees dan deze tijdelijke oplossingen.

  • Is er een storing?

 

 

Voordat je met van alles aan de gang gaat, is het wel goed om te weten of er geen bekende storing is. Via deze pagina kun je dat makkelijk controleren.

  • Check je modem

Je modem is de basis van je internet. Als eerste maar eens kijken of deze wel goed werkt dus! Hoe je dat doet, lees je hier.

  • Modem verouderd?

Onze nieuwere modems ondersteunen simultaan 2.4 en 5 GHz signaal. Heb je een ouder modem die alleen op 2.4 GHz
of 5 GHz kan werken maar niet tegelijk? Dan vervangen we deze kosteloos voor één van onze nieuwste modems. Neem daarvoor contact op met de klantenservice of laat het ons hier weten.

  • Reset je modem

Om meerdere redenen is het goed om je modem eens te resetten. Je modem meldt zich dan opnieuw aan bij de wijkcentrale en daarnaast gaat de interne chip, die op andere draadloze signalen scant je wifi op het meest gunstige kanaal plaatsen. Dit is alleen het geval wanneer je modem op de automatische kanaalkeuze staat. Je kunt de reset simpelweg doen door de stekker van je modem 1 minuut uit het stopcontact te halen. Wanneer je de stroom er weer opzet, duurt het ongeveer vijf minuten voordat het modem weer volledig is opgestart. Wacht dus even met testen!

  • Maak verbinding met het juiste netwerk

Het kan zijn dat je onbewust verbinding maakt met een ander netwerk, misschien een Wifispot of een netwerk van de buren. Controleer daarom goed of je met je eigen netwerk verbonden bent! Heb je geen eigen netwerknaam ingesteld dan kun je de gegevens op de sticker aan de onderkant van je modem vinden. Wil je een opgeslagen wifi-netwerk vergeten en vervolgens opnieuw verbinding maken? Zie dan deze handige stappen.

  • Spoor stoorbronnen op

Zoals in het begin al besproken kunnen andere draadloze signalen storing geven op je eigen netwerk, bijvoorbeeld elektronische apparaten binnen je eigen woning. Hoe je deze opspoort lees je hier.

  • Check je verbinding binnen vijf meter van het modem

Heeft al het bovenstaande niet geholpen? Test dan je verbinding binnen vijf meter van je modem om te zien of dat wel goed werkt. Is dat niet het geval, controleer dan of je wel op 5 GHz bent verbonden. Op deze frequentie is meer ruimte vrij, hierdoor haal je hogere snelheden en heb je minder last van stoorbronnen. Enige nadeel is dat het bereik van 5 GHz minder ver gaat dan op 2.4 GHz. Hoe je verbindt op 5 GHz lees je hier. Let wel dat het apparaat waarmee je test wel ondersteuning heeft voor 5 Ghz! Hebben je apparaten geen 5 GHz ondersteuning dan kun je overwegen om zelf een ander kanaal in te stellen voor het 2.4 GHz netwerk. We raden dit echter af omdat in de regel de automatische kanaalkeuze de beste optie voor jou kiest. Wil je het kanaal toch zelf aanpassen, zie dan deze stappen. Je moet dan wel regelmatig een ander kanaal instellen om je verbinding optimaal te houden.

 


Je netwerk uitbreiden
Om overal in huis een optimale wifiverbinding te hebben, kan het zijn dat alleen het modem van Ziggo niet genoeg is. Dit verschilt natuurlijk van geval tot geval, soms moet je dan een extra apparaat aansluiten. Je kunt er voor kiezen om zelf een eigen router of acces point aan te sluiten. Hoe je je eigen apparatuur het beste kan installeren en controleren lees je hier. Ziggo biedt zelf ook oplossingen aan om je bereik te vergroten, namelijk de Wifibooster via de kabel en het stopcontact. Alle informatie daarover lees je hier, bestellen kan ook op deze pagina. Wanneer het mogelijk is om een kabel te trekken, dan heeft de Wifibooster via de internetkabel altijd de voorkeur. Beide opties kun je vrijblijvend 30 dagen uitgebreid testen. Wil je hem toch retourneren dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Het gebruik van een repeater (range extender) raden we af. Deze apparaten ontvangen het signaal draadloos waarbij al het nodige verlies en storing kan optreden. In de praktijk halveren deze ook de internetsnelheid, omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hieronder staan een drietal topics met ervaringen en reviews over onze Wifiboosters.

 


Stel 5 Ghz in
Voor een goede verbinding is het niet alleen zaak dat de 'zender' van wifi goed functioneert, ook de ontvanger van wifi is van groot belang. Je kan nog zo'n goed signaal over 5 GHz hebben, maar als jouw laptop dat niet ondersteunt dan schiet je daar niets mee op. De grootste winst valt te behalen door gebruik te maken van 5 GHz. Voor je laptop is dat makkelijk te regelen via bijvoorbeeld een USB-stick. Let bij de aanschaf van andere apparatuur goed op de aanwezigheid van 5 GHz ondersteuning. Wees er van bewust dat elke ontvanger zelf natuurlijk ook nog verschilt. Sommige ontvangers hebben bijvoorbeeld antennes om beter signaal te kunnen ontvangen. Het is dus niet zo dat je met twee verschillende apparaten op dezelfde plek via 5 GHz allebei dezelfde snelheid haalt.

De Power Promise
Een goede draadloze verbinding hangt samen met onze Power Promise. Daarmee maken we ons sterk om samen met jou aan de slag te gaan om in jouw huis een optimale wifiverbinding te verzorgen. Alles over de Power Promise lees je hier

We zijn erg benieuwd wat jullie ervaringen en tips over wifi zijn. Deel ze daarom hieronder! Samen zorgen we voor een optimale wifi beleving.

Gerelateerde onderwerpen:
Alles over Ziggo Wifispots
Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

 

 

219 Reacties
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Alles met WLAN. ruudsmaling
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Alles met WLAN. ruudsmaling


Denk niet dat je het begrijpt, op mijn screenshot zie je dat ik er 4 heb. Op jouw zie ik dat niet, dus een waardeloze app. Dus mijn verhaal klopt wel als je de banden niet veranderd.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Op mijn 2 vorige screenshots zie je 6 WLAN 3 X 2,4 en 3 X 5 en je ziet op welke ik verbinding heb.

Op deze 2 schermen kun je nog beter zien wat je verbinding is en meer info:


ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Op mijn 2 vorige screenshots zie je 6 WLAN 3 X 2,4 en 3 X 5 en je ziet op welke ik verbinding heb.

Op deze 2 schermen kun je nog beter zien wat je verbinding is en meer info:




Deze is een veel duidelijker.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Jeetje, hadden jullie niet een eigen topic kunnen beginnen :rofl: :joy:
Durf er bijna niet eens tussen te komen... Het ging toch over Wifi en hoe je dit aan pakt bij Ziggo :blush: :wink:
Verwijderd account
Niet van toepassing
EnergieBoy wrote:
Jeetje, hadden jullie niet een eigen topic kunnen beginnen :rofl: :joy:
Durf er bijna niet eens tussen te komen... Het ging toch over Wifi en hoe je dit aan pakt bij Ziggo :blush: :wink:

Als je wat zinnigs toe te voegen hebt kom je er altijd tussen.
Daar hebben ze het ook over, kan iedereen wat van leren, ook van de wijze van communiceren.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Ja N.N. wat ben jij toch weer goed zeg. WOW, fijn dat ik nog iets van je kan leren!
Verwijderd account
Niet van toepassing
EnergieBoy wrote:
Ja N.N. wat ben jij toch weer goed zeg. WOW, fijn dat ik nog iets van je kan leren!

En als je niet wat zinnigs te melden hebt kom je er ook tussen, dat blijkt.:wink:
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
** laat ook maar, ik vind wel best **
** gewoon sommige mensen negeren hoor ik hier achter me **
Dennis van Gork

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Sinds een paar weken heb ik het probleem dat, onregelmatig, de wifi elke keer wegvalt. Heb alles al eens gereset, heb verschillende kanalen geprobeerd maar niks schijnt te helpen.

Kan mijn modem misschien eens uitgelezen worden om te kijken of ik misschien aan een nieuwe toe ben?

Met vriendelijke groet,

Dennis van Gorkum
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Natuurlijk kan dat,Dennis van Gorkum. Leuk dat je de Community hebt gevonden en de moeite hebt genomen om je te registreren. Ik stuur je een privéberichtje. Als je daar op wilt antwoorden ga ik voor je kijken hoe de vlag er bij hangt.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
hanh wrote:
Mannen rustig aan.

Over gelijke of ongelijke SIDDs bestaan twee kergenootschappen.
Ik hou ze liever ongelijk. Dan kan ik zelf kiezen.

Dat het Be rt zo goed gaat lijkt meer geluk dan wijsheid.
Mijn Phones & Tablets zijn niet slim genoeg om altijd het 'goede' te doen.

In de professionele markt is dit beter geregeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11r-2008

Maar daar hebben wij als eenvoudige SOHO-equipment gebruikers nog niks aan.

Gr Han


Je kunt ook de beacon interval voor 2.4 iets langer zetten.
Dan wordt 5 eerder waargenomen.

gr, Henno
Verwijderd account
Niet van toepassing
Henno wrote:
hanh wrote:
Mannen rustig aan.

Over gelijke of ongelijke SIDDs bestaan twee kergenootschappen.
Ik hou ze liever ongelijk. Dan kan ik zelf kiezen.

Dat het Be rt zo goed gaat lijkt meer geluk dan wijsheid.
Mijn Phones & Tablets zijn niet slim genoeg om altijd het 'goede' te doen.

In de professionele markt is dit beter geregeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11r-2008

Maar daar hebben wij als eenvoudige SOHO-equipment gebruikers nog niks aan.

Gr Han


Je kunt ook de beacon interval voor 2.4 iets langer zetten.
Dan wordt 5 eerder waargenomen.

gr, Henno

Dat moet maar net kunnen bij je Ziggo modem.
Ik zou niet weten hoe je dat doet bij een ConnectBox
PeetBrew

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste mensen,

sinds enige tijd heb ik het probleem dat er draadloos wel verbinding met het modem is, volledig bereik, maar dat internet niet te bereiken is. Overschakelen naar 5G levert soms resultaat op maar kan volgens mij niet standaard de bedoeling zijn.
Vaak krijgen we ook de melding dat het wachtwoord opnieuw ingevoerd moet worden, terwijl er niets aan de instellingen gewijzigd is. Als het wachtwoord dan ingevoerd wordt, geeft het modem aan dat het foutief is...
Stekker eruit en weer opnieuw beginnen is dan meestal wat overblijft.
Het lijkt wel alsof het modem na verloop van tijd aangesloten apparaten vergeet oid.

Heel frustrerend en teleurstellend allemaal.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
PeetBrew

Waarmee maak je verbinding met het modem en welke systeemsoftware staat hierop?

Heb je al met Wifi Analyzer uit de app stores gekeken of je op dezelfde kanalen zit met je modem als je buren?
Peter Goderie

Level 4
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Via dit (gesloten) topic https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wifi-valt-steeds-weg-16645/index16.html
naar hier verwezen.... maar zie het probleem "WIFI valt steeds weg" hier niet terug....

Sinds een paar maanden heb ik het probleem dat aparaten regelmatig geen verbinding kunnen maken met mijn wifi.
Netwerk is gewoon zichtbaar, volop signaal, maar "connecting" valt dat altijd in 'n timeout.
Na resetten (spanning eraf en weer erop) van het UBEE modem werkt alles weer. Echter is dat voor een aantal dagen en dan weer hetzelfde probleem...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Welk nummer Wifi modem UBEE heb je Peter Goderie?
Peter Goderie

Level 4
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Welk nummer Wifi modem UBEE heb je Peter Goderie?

EVW320B50382948
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Peter Goderie

Dan zou ik zo snel mogelijk Ziggo bellen en vragen om een modem waar je wifi op de 2,4 Ghz- en 5 GHz-frequentieband kunt gebruiken voor een betere Wifi ervaring.
Nu heb je een modem waar je wifi op de 2,4 Ghz- of 5 GHz-frequentieband kunt gebruiken.

Laat SVP weten hoe de vorderingen zijn.
PeetBrew

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
PeetBrew

Waarmee maak je verbinding met het modem en welke systeemsoftware staat hierop?

Heb je al met Wifi Analyzer uit de app stores gekeken of je op dezelfde kanalen zit met je modem als je buren?


Het gaat om verbindingen met iPad en iPhone. Bedraad geeft nooit problemen.
Wifi analyzer zal ik installeren en de resultaten bekijken.
Het gaat trouwens om een Ubee EVW 321B modem.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Voor zover ik heb begrepen kan een oplossing zijn voor de Apple producten om 2,4 GHZ en 5 GHz een andere SSID te geven, maar ik heb geen Apple en kan het niet uitproberen, dus hoop ik dat het helpt of dat een ander hier langskomt die er veel meer van weet.
PeetBrew

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb twee SSID's, 1 voor 2.4 en de ander voor 5.

Dank voor je reactie.
Peter Goderie

Level 4
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Peter Goderie

Dan zou ik zo snel mogelijk Ziggo bellen en vragen om een modem waar je wifi op de 2,4 Ghz- en 5 GHz-frequentieband kunt gebruiken voor een betere Wifi ervaring.
Nu heb je een modem waar je wifi op de 2,4 Ghz- of 5 GHz-frequentieband kunt gebruiken.

Laat SVP weten hoe de vorderingen zijn.


Hi Bert,
2 Puntjes..
1 Op één na ondersteund geen van mijn wifi apparaten 5 Ghz, dus dat zal weinig soelaas bieden.
2 Ik heb al eerder een ander modem van Ziggo gekregen, maar helaas was die voor mij niet bruikbaar... Alle nieuwe modems van Ziggo op dit moment hebben blijkbaar veel minder instel mogelijkheden dan de oude Ubee.
(Local ip range/mask, static ip, port forwarding...)
En deze MOET ik hebben i.v.m. VPN werk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Peter Goderie
Als je huiverig bent een ander kastje te vragen,
kun je dit overwegen.
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/
Via 'een internetkabel' heeft de voorkeur.

Gr Han
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
PeetBrew
PeetBrew wrote:
Beste mensen,

sinds enige tijd heb ik het probleem dat er draadloos wel verbinding met het modem is, volledig bereik, maar dat internet niet te bereiken is. Overschakelen naar 5G levert soms resultaat op maar kan volgens mij niet standaard de bedoeling zijn.
Vaak krijgen we ook de melding dat het wachtwoord opnieuw ingevoerd moet worden, terwijl er niets aan de instellingen gewijzigd is. Als het wachtwoord dan ingevoerd wordt, geeft het modem aan dat het foutief is...
Stekker eruit en weer opnieuw beginnen is dan meestal wat overblijft.
Het lijkt wel alsof het modem na verloop van tijd aangesloten apparaten vergeet oid.

Heel frustrerend en teleurstellend allemaal.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?


Welkom op onze community, PeetBrew!

Er zijn al een aantal zaken nagelopen zie ik. 🙂 Gebruik je naast de Ubee nog andere draadloze apparatuur zoals een acces point of homeplug? Zo ja, heeft dat netwerk dan ook een andere naam dan de netwerken uit je Ubee?

Groet,
Thijs

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic