Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Valt je wifi weg? Lees dit topic!

 

Slechte wifi verbinding? Die wil je verbeteren.
Wifi is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Overal in huis maken we gebruik van wifi op draadloze apparaten. We verwachten dat het dan ook stabiel werkt. Niets is irritanter dan een haperende of langzame verbinding!

Wifi een vloek of een zegen?
Door die stijgende verwachting gaat het op de Community steeds vaker over wifi. De wifi techniek is nog hetzelfde als een aantal jaren terug. Terwijl het aantal apparaten wat we per huishouden draadloos gebruiken in korte tijd flink is gegroeid. De hoeveelheid data die we verbruiken loopt ook op door de toename in de beeldkwaliteit. Al met al komt er dus steeds meer druk te staan op het functioneren van wifi.

Omdat het signaal door de lucht gaat, is het vatbaar voor vele factoren die een storing kunnen veroorzaken. Je verbinding wordt dan traag of valt zelfs helemaal weg. De twee grootste problemen met wifi komen door demping en stoorbronnen.
Demping is een verzwakking van het draadloze signaal. Hoe verder je van je modem af bent, hoe zwakker het signaal wordt. Elk obstakel zoals een muur, raam, etc. zorgen voor extra demping. Naast de demping kunnen andere draadloze signalen roet in het eten gooien. Denk daarbij aan draadloze apparaten in je eigen woning en drukte door wifi-netwerken om je heen. Voor een uitleg over drukte en de verschillen tussen 2.4 en 5 GHz signaal, zie deze pagina.

 

Zie deze pagina voor een filmpje met een korte uitleg over wifi.

Een 'hardcore' gebruiker van internet maakt dan ook gebruik van bekabeld internet om de invloed van deze factoren uit te sluiten en daarmee stabiel het volle pond binnen te halen. Via een kabel werken is op sommige apparaten gewoonweg geen optie en een kabel trekken is ook niet altijd haalbaar of makkelijk. Gelukkig hebben we daarvoor ook oplossingen, maar daarover later meer!

De wifi checklist
Om jullie te helpen bij problemen met wifi is er een handige checklist door Ziggo opgesteld. Hieronder zie je stapsgewijs wat je kunt doen om weer volop van je wifi te genieten. Wil je zo gauw mogelijk weer een stabiele verbinding of heb je geen tijd voor al deze stappen? Lees dan deze tijdelijke oplossingen.

  • Is er een storing?

 

 

Voordat je met van alles aan de gang gaat, is het wel goed om te weten of er geen bekende storing is. Via deze pagina kun je dat makkelijk controleren.

  • Check je modem

Je modem is de basis van je internet. Als eerste maar eens kijken of deze wel goed werkt dus! Hoe je dat doet, lees je hier.

  • Modem verouderd?

Onze nieuwere modems ondersteunen simultaan 2.4 en 5 GHz signaal. Heb je een ouder modem die alleen op 2.4 GHz
of 5 GHz kan werken maar niet tegelijk? Dan vervangen we deze kosteloos voor één van onze nieuwste modems. Neem daarvoor contact op met de klantenservice of laat het ons hier weten.

  • Reset je modem

Om meerdere redenen is het goed om je modem eens te resetten. Je modem meldt zich dan opnieuw aan bij de wijkcentrale en daarnaast gaat de interne chip, die op andere draadloze signalen scant je wifi op het meest gunstige kanaal plaatsen. Dit is alleen het geval wanneer je modem op de automatische kanaalkeuze staat. Je kunt de reset simpelweg doen door de stekker van je modem 1 minuut uit het stopcontact te halen. Wanneer je de stroom er weer opzet, duurt het ongeveer vijf minuten voordat het modem weer volledig is opgestart. Wacht dus even met testen!

  • Maak verbinding met het juiste netwerk

Het kan zijn dat je onbewust verbinding maakt met een ander netwerk, misschien een Wifispot of een netwerk van de buren. Controleer daarom goed of je met je eigen netwerk verbonden bent! Heb je geen eigen netwerknaam ingesteld dan kun je de gegevens op de sticker aan de onderkant van je modem vinden. Wil je een opgeslagen wifi-netwerk vergeten en vervolgens opnieuw verbinding maken? Zie dan deze handige stappen.

  • Spoor stoorbronnen op

Zoals in het begin al besproken kunnen andere draadloze signalen storing geven op je eigen netwerk, bijvoorbeeld elektronische apparaten binnen je eigen woning. Hoe je deze opspoort lees je hier.

  • Check je verbinding binnen vijf meter van het modem

Heeft al het bovenstaande niet geholpen? Test dan je verbinding binnen vijf meter van je modem om te zien of dat wel goed werkt. Is dat niet het geval, controleer dan of je wel op 5 GHz bent verbonden. Op deze frequentie is meer ruimte vrij, hierdoor haal je hogere snelheden en heb je minder last van stoorbronnen. Enige nadeel is dat het bereik van 5 GHz minder ver gaat dan op 2.4 GHz. Hoe je verbindt op 5 GHz lees je hier. Let wel dat het apparaat waarmee je test wel ondersteuning heeft voor 5 Ghz! Hebben je apparaten geen 5 GHz ondersteuning dan kun je overwegen om zelf een ander kanaal in te stellen voor het 2.4 GHz netwerk. We raden dit echter af omdat in de regel de automatische kanaalkeuze de beste optie voor jou kiest. Wil je het kanaal toch zelf aanpassen, zie dan deze stappen. Je moet dan wel regelmatig een ander kanaal instellen om je verbinding optimaal te houden.

 


Je netwerk uitbreiden
Om overal in huis een optimale wifiverbinding te hebben, kan het zijn dat alleen het modem van Ziggo niet genoeg is. Dit verschilt natuurlijk van geval tot geval, soms moet je dan een extra apparaat aansluiten. Je kunt er voor kiezen om zelf een eigen router of acces point aan te sluiten. Hoe je je eigen apparatuur het beste kan installeren en controleren lees je hier. Ziggo biedt zelf ook oplossingen aan om je bereik te vergroten, namelijk de Wifibooster via de kabel en het stopcontact. Alle informatie daarover lees je hier, bestellen kan ook op deze pagina. Wanneer het mogelijk is om een kabel te trekken, dan heeft de Wifibooster via de internetkabel altijd de voorkeur. Beide opties kun je vrijblijvend 30 dagen uitgebreid testen. Wil je hem toch retourneren dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Het gebruik van een repeater (range extender) raden we af. Deze apparaten ontvangen het signaal draadloos waarbij al het nodige verlies en storing kan optreden. In de praktijk halveren deze ook de internetsnelheid, omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hieronder staan een drietal topics met ervaringen en reviews over onze Wifiboosters.

 


Stel 5 Ghz in
Voor een goede verbinding is het niet alleen zaak dat de 'zender' van wifi goed functioneert, ook de ontvanger van wifi is van groot belang. Je kan nog zo'n goed signaal over 5 GHz hebben, maar als jouw laptop dat niet ondersteunt dan schiet je daar niets mee op. De grootste winst valt te behalen door gebruik te maken van 5 GHz. Voor je laptop is dat makkelijk te regelen via bijvoorbeeld een USB-stick. Let bij de aanschaf van andere apparatuur goed op de aanwezigheid van 5 GHz ondersteuning. Wees er van bewust dat elke ontvanger zelf natuurlijk ook nog verschilt. Sommige ontvangers hebben bijvoorbeeld antennes om beter signaal te kunnen ontvangen. Het is dus niet zo dat je met twee verschillende apparaten op dezelfde plek via 5 GHz allebei dezelfde snelheid haalt.

De Power Promise
Een goede draadloze verbinding hangt samen met onze Power Promise. Daarmee maken we ons sterk om samen met jou aan de slag te gaan om in jouw huis een optimale wifiverbinding te verzorgen. Alles over de Power Promise lees je hier

We zijn erg benieuwd wat jullie ervaringen en tips over wifi zijn. Deel ze daarom hieronder! Samen zorgen we voor een optimale wifi beleving.

Gerelateerde onderwerpen:
Alles over Ziggo Wifispots
Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

 

 

219 Reacties
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
N.N. wrote:
ruudsmaling wrote:
Blij dat ik inmiddels de Netgear Orbi in bezit heb, geen gezeik meer met wifi. 370m2 bereik rondom het huis.

Dus al jouw buren kunnen nu ook van je Wi-Fi gebruik maken via je gast-netwerk?:wink:


Natuurlijk, denk het niet he.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
N.N.
Ik neem niemand iets kwalijk op de 2.4 Ghz.
Dat kun je lezen.

Op de 5Ghz band kunnen er ook problemen onstaan als de kanaalkeuze niet op Auto staat,
maar dat gebeurt niet zo snel, ihb om de redenen die je noemt.

ruudsmaling Graag eerst even inlezen in de problemen op de 2.4 Ghz.
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
N.N.
Ik neem niemand iets kwalijk op de 2.4 Ghz.
Dat kun je lezen.

Op de 5Ghz band kunnen er ook problemen onstaan als de kanaalkeuze niet op Auto staat,
maar dat gebeurt niet zo snel, ihb om de redenen die je noemt.

ruudsmaling Graag eerst even inlezen in de problemen op de 2.4 Ghz.


Ja en ???? Neem je een kanaal die wat vrijer is.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
ruudsmaling
Zoveel bronnen.
Dit is een simpele.
http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloos-installeren/beste-wifi-kanaal/

Is behoorlijke oude koek.

Gr Han
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
ruudsmaling
Zoveel bronnen.
Dit is een simpele.
http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloos-installeren/beste-wifi-kanaal/

Is behoorlijke oude koek.

Gr Han


Kan weinig met die link, idd ouwe meuk. Maar zelf je wifi instellen is domweg heel simpel.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Interessante website, meteen aangemeld voor de nieuwsbrief.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
N.N.
Iets meeer details over 5Ghz.
Op mijn Technicolor staat mijn Channel op Auto en
Bandwidth op 80 Mhz.
OBSS Coexistence staat op Enabled.

Soms zie ik dat door dit alles de 5Ghz Bandwith tijdelijk automatisch teruggezet wordt op 20 Mhz.
Dat is 'minder'.
Mijn voorlopige conclusie is: er wordt rekening gehouden met mijn 4 buren
die ook aan 5Ghz doen.

Details ken ik nog niet.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
ruudsmaling
Als ik schrijf dat de bronnen over 2.4Ghz kanaalkeuze oude meuk kunnen zijn,
dan hoef jij dat niet te gaan bevestigen.

Het is immers al zo lang bekend welke kanalen je moet kiezen.

Gr Han
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
N.N.
Iets meeer details over 5Ghz.
Op mijn Technicolor staat mijn Channel op Auto en
Bandwidth op 80 Mhz.
OBSS Coexistence staat op Enabled.

Soms zie ik dat door dit alles de 5Ghz Bandwith tijdelijk automatisch teruggezet wordt op 20 Mhz.
Dat is 'minder'.
Mijn voorlopige conclusie is: er wordt rekening gehouden met mijn 4 buren
die ook aan 5Ghz doen.

Details ken ik nog niet.

Gr Han


Heb je beide banden wel een aparte naam gegeven ??
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sorry Ruud, wat heeft dit er in godsnaam mee te maken?
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
ruudsmaling
Als ik schrijf dat de bronnen over 2.4Ghz kanaalkeuze oude meuk kunnen zijn,
dan hoef jij dat niet te gaan bevestigen.

Het is immers al zo lang bekend welke kanalen je moet kiezen.

Gr Han


Plaats dan die domme link niet. Voegt niks toe.
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
Sorry Ruud, wat heeft dit er in godsnaam mee te maken?


Als je de 2.4 en 5.0 dezelfde namen hebben heb je er niks aan namelijk. Blijft het een wifi netwerk i.p.v. twee. En dat auto werkt al helemaal niet. Ik snap eigenlijk niet waar ik me druk over maak, met de Netgear Orbi heb je daar geen last van.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
ruudsmaling schreef: "Als je de 2.4 en 5.0 dezelfde namen hebben heb je er niks aan namelijk."

Hier 3 X 2,4 GHz Wifi en 3 X 5 GHz alles dezelfde SSID en dezelfde beveiligingssleutel.
Alle apparaten die 2,4 verbinden automatisch op 2,4 en de apparaten die 5 GHz kunnen hebben de instelling voorkeur voor 5 GHz en zitten 99,99% direct op de 5 GHz.

Wel alle Wifi zenders op een ander kanaal gezet om elkaar niet te storen.

Als ik van voor naar achter loop met welke apparatuur hier dan ook, springt alles vanzelf over naar het volgende Wifipunt en kan ik doorgaan met waar ik mee bezig was.

Super makkelijk en handig.
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
ruudsmaling schreef: "Als je de 2.4 en 5.0 dezelfde namen hebben heb je er niks aan namelijk."

Hier 3 X 2,4 GHz Wifi en 3 X 5 GHz alles dezelfde SSID en dezelfde beveiligingssleutel.
Alle apparaten die 2,4 verbinden automatisch op 2,4 en de apparaten die 5 GHz kunnen hebben de instelling voorkeur voor 5 GHz en zitten 99,99% direct op de 5 GHz.

Wel alle Wifi zenders op een ander kanaal gezet om elkaar niet te storen.

Als ik van voor naar achter loop met welke apparatuur hier dan ook, springt alles vanzelf over naar het volgende Wifipunt en kan ik doorgaan met waar ik mee bezig was.

Super makkelijk en handig.


Op je connectbox dezelfde namen, dat is knap ???
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mannen rustig aan.

Over gelijke of ongelijke SIDDs bestaan twee kergenootschappen.
Ik hou ze liever ongelijk. Dan kan ik zelf kiezen.

Dat het Be rt zo goed gaat lijkt meer geluk dan wijsheid.
Mijn Phones & Tablets zijn niet slim genoeg om altijd het 'goede' te doen.

In de professionele markt is dit beter geregeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11r-2008

Maar daar hebben wij als eenvoudige SOHO-equipment gebruikers nog niks aan.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
ruudsmaling Ik heb geen Connect Box als modem.
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
ruudsmaling Ik heb geen Connect Box als modem.


Wat dan wel ??
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
ruudsmaling
Kijk in zijn profile.
Hoeft niet meer: technicolor TC7210.
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
ruudsmaling
Kijk in zijn profile.
Hoeft niet meer: technicolor TC7210.


Die heb ik ook gehad, en je moet wel degelijk de namen veranderen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
ruudsmaling
Ik denk dat je iets gemist heb.

hanh wrote:
Mannen rustig aan.

Over gelijke of ongelijke SIDDs bestaan twee kergenootschappen.
Ik hou ze liever ongelijk. Dan kan ik zelf kiezen.

Dat het Be rt zo goed gaat lijkt meer geluk dan wijsheid.
Mijn Phones & Tablets zijn niet slim genoeg om altijd het 'goede' te doen.

In de professionele markt is dit beter geregeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11r-2008

Maar daar hebben wij als eenvoudige SOHO-equipment gebruikers nog niks aan.

Gr Han


Wel bijven lezen.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
ruudsmaling hanh

Dat is hier geen geluk, ik heb nu alleen hardware onder de motorkappen van de apparaten die op Wifi werken die dit ondersteunt.

Ik weet dat het afhankelijk is van je hardware, drivers en systeemsoftware en het een heel lastig probleem kan zijn met diverse apparaten.

Wat betreft het modem, dat zou kunnen dat ik geluk heb, ik heb er niet genoeg uit kunnen proberen.
Nu inderdaad de TC 7210 en 2 Wifiboosters via het stopcontact.
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
ruudsmaling hanh

Dat is hier geen geluk, ik heb nu alleen hardware onder de motorkap die dit ondersteunt.

Ik weet dat het afhankelijk is van je hardware, drivers en systeemsoftware en het een heel lastig probleem kan zijn met diverse apparaten.

Wat betreft het modem, dat zou kunnen dat ik geluk heb, ik heb er niet genoeg uit kunnen proberen.
Nu inderdaad de TC 7210 en 2 Wifiboosters via het stopcontact.


Vreemd allemaal, als jij nu verbinding maakt met je foon/tablet op het modem(wifi), dus niet de wifiboosters. Dan zie jij maar een band neem ik aan ??? Tenminste hier wel als je de namen niet hebt veranderd.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Op al mijn apparaten heb ik Wifi Analyzer van Matt Hafner.
Deze laat alle Wifi punten apart zien en met welke ik verbinding heb.

ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Op al mijn apparaten heb ik Wifi Analyzer van Matt Hafner.
Deze laat alle Wifi punten apart zien en met welke ik verbinding heb.




Leuk, maar wie ben jij met je wifi. Dat zie ik niet.
ruudsmaling

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dit is pas een goede app.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic