Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

VPN: Algemene informatie

 

VPN - Een Virtual Private Network
Wij bieden zelf geen VPN-diensten aan, maar jij kunt er wel gebruik van maken via je internetverbinding. Dat is best lastig, dus in deze topics helpen we je op weg om een VPN-verbinding op te zetten en leggen we uit wat hier allemaal bij komt kijken.

Jip-en-Janneke info over VPN
Met VPN maak je via internet een privéverbinding tussen je eigen apparaat of netwerk en een ander (lokaal) netwerk. Dit gebeurt versleuteld, zodat alleen jij en de ontvanger weten wat je stuurt. Zo kun je bijvoorbeeld veilig gebruikmaken van openbare wifi netwerken.

Je hebt in een VPN-verbinding altijd een server nodig, deze bepaalt de taal van de verbinding. Als gebruiker van de VPN-verbinding ben je vaak een cliënt in het netwerk. Jij (de cliënt) maakt verbinding met de server en daarvoor moet je de taal van de server spreken om hiermee te kunnen praten.

De taal die de server gebruikt noemen we ook wel het protocol. Er zijn verschillende VPN-protocollen die allemaal hun voor- en nadelen hebben. Zo kennen we onder andere OpenVPN, L2TP/IPsec en PTPP. Google er gerust op los!

Een VPN-server wordt door bedrijven veel gebruikt, zodat hun medewerkers vanaf elke locatie toegang hebben tot het interne bedrijfsnetwerk.
Er bestaan zogenaamde VPN-providers. Die bieden je toegang tot het internet via hun beveiligde VPN-verbinding, zodat jij je anoniem op het internet kunt begeven en ook je locatie kunt verhullen.
Je kunt zelfs thuis een VPN-server opzetten, maar dat is niet geschikt voor Jip en Janneke (best moeilijk).


Wat doe jij met VPN?
- Verbinding maken met een VPN-server (bijvoorbeeld van je werk)
- Gebruik van een VPN-provider
- Thuis een VPN-server opzetten

36 Reacties
psinke

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Sommige providers bieden een modem/router met ingebouwde VPN. Een voorbeeld is de Fritzbox. Dat zou een mooie (en meer toegankelijke) feature zijn voor de Ziggo routers.
Verwijderd account
Niet van toepassing
psinke wrote:
Sommige providers bieden een modem/router met ingebouwde VPN. Een voorbeeld is de Fritzbox. Dat zou een mooie (en meer toegankelijke) feature zijn voor de Ziggo routers.

Hallo psinke
dit jaar mag je je eigen modem gebruiken is de verwachting, dan kun je meteen de voor jou geschikte kopen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
psinke wrote:
Sommige providers bieden een modem/router met ingebouwde VPN. Een voorbeeld is de Fritzbox. Dat zou een mooie (en meer toegankelijke) feature zijn voor de Ziggo routers.


Klopt psinke, ik vind het een leuke suggestie en geef hem door aan onze ontwikkelaars!

Maar of ik hier persoonlijk blij mee zou zijn... Je VPN server heeft namelijk een forse processor nodig om een goede snelheid te kunnen leveren. Op de huidige modem routers zou dat een zeer beperkte snelheid opleveren (en op de Fritzbox ook). Dan zou ik het meteen goed willen doen met een router die daar specifiek voor gemaakt is.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Even op inhaken, als dit mag. Maar van de week hoorde ik dat Ziggo pas per 2020 hoeft te stoppen met uitgeven van eigen modem's. Klopt dat? Dan duurt het nog wel even voor je zelf iets mag kiezen 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Eigen Router wordt aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
Die wordt dan meestal in Bridge gezet. Je gebruikt dan alleen het Modem.
Je hoeft dus niet te wachten tot 2020 om je eigen network te kunnen bestieren.
Zal prima gaan voor TS ivm VPN. Mark wijst daar al op.
Eigen Modem is uiteraard nog veel mooier. Voor de kenners, die kennelijk
moeten wachten tot 2020.
Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
EnergieBoy wrote:
Even op inhaken, als dit mag. Maar van de week hoorde ik dat Ziggo pas per 2020 hoeft te stoppen met uitgeven van eigen modem's. Klopt dat? Dan duurt het nog wel even voor je zelf iets mag kiezen 🙂

Hallo EnergieBoy en hanh
Eind van dit jaar komt er meer nieuws over het mogen gebruiken van een eigen modem, dat houdt echter niet automatisch in dat een provider gaat stoppen met het leveren van hun modems, zij moeten echter toestaan dat een eigen modem wordt gebruikt.
Ik denk dat 99 van de 100 klanten gewoon een standaard modem van de provider willen (houden) en dat alleen de 'nerds' die alles uit de kast willen halen geld gaan investeren in een eigen modem.
De oplossing zoals Ziggo die nu biedt, Ziggo-modem in bridge en eigen router er achter is ook heel goed, maar je blijft dan wel met 2 apparaten zitten en bij vrijgave nog maar met 1.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
N.N.
"en bij vrijgave nog maar met 1."
Nee met 2. Het Modem en je Router.
Gebruikelijk op de USA markt, waar vrije Modem keuze al langer normaal is.

Een in een Router ingebouwd Modem zal op den duur gaan verdwijnen, denk ik zo.

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hanh,
dus bij een vrijgave van de modemkeuze koop jij uitsluitend een modem met een losse router?
Dan kun je het net zo goed bij Ziggo-apparatuur houden, modem in bridge en eigen router er achter, heb je ook 2 apparaten.
Ik kan nog steeds bij de bekende electronicazaken modem/routers kopen, echter wel voor ADSL.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Een ingebouwd Modem beperkt de technologische
keuze die je hebt.
Ik wil Router X, maar dan wel icm Modem Y.
Nieuwe DOCSIS? Alleen Modem vervangen.
Over naar Glasvezel of VDSL idem.

Wij zijn nogal gewend aan ingebouwd in Europa voor ADSL of Coax.

Een gerenommeerde Router fabrikant als Asus, levert inderdaad ook
Routers met ingebouwd Cable Modem. Misschien blijft dat dan ook wel zo.
We zullen zien.

Gr Han

NOOT VDSL
KPN heeft me laten weten dat ze bij mij VDSL gaan leveren.
(4 koperdraadjes die via een korte weg op het KPN glasvezel net zijn aangesloten)
Zou qua snelheid moeten kunnen concurreren met Ziggo.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Welke snelheid geven ze aan wat je zou moeten kunnen halen? hanh
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha Be rt,

In de info die bij mij in de bus viel, laat KPN niks weten over snelheid.
Ik meende 'ergens' te hebben gelezen dat concurrentie met Ziggo
nu in zicht is. Fake news?
Als ik nu wat VDSL bronnen bekijk dan valt dat nog te bezien.
Bv
https://www.vodafone.co.nz/broadband/what-is-vdsl/

Met ADSL kwam ik hier niet verder dan 12 Mbps Down wegens te lange lijn
met de centrale.
Wat VDSL gaat brengen? We zullen zien.

Ik zou het goed vinden als Ziggo overal wat meer echte concurrentie krijgt.
Niet dat ik meteen denk aan overstappen.

KPN geeft VDSL prioriteit boven Glasvezel totaan de deur. Verstandig? Denk het niet.
Zal zeker ook te maken hebben met investeringskosten.

Gr Han
J2day

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kun je ook DD-WRT instellen op de ziggo routers? Zoals bv in dit artikel wordt beschreven?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nee. Als je DD-WRT wilt installeren heb je een eigen Router nodig waarvoor DD-WRT Firmware beschikbaar is. Om een goede keuze te maken, zie: https://dd-wrt.com/support/router-database/
Je laat dan de Ziggo Modem/Router in Bridge zetten (alleen kabelModem werkt dan voor Internetverbinding en evt telefonie) & sluit eigen Router daarop aan.
Gr Han
J2day

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dankjewel, dan ga ik daar verder naar kijken.
RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
Mark Ziggo wrote:
VPN - Een Virtual Private Network
Wij bieden zelf geen VPN-diensten aan, maar jij kunt er wel gebruik van maken via je internetverbinding. Dat is best lastig, dus in deze topics helpen we je op weg om een VPN-verbinding op te zetten en leggen we uit wat hier allemaal bij komt kijken.

Jip-en-Janneke info over VPN
Met VPN maak je via internet een privéverbinding tussen je eigen apparaat of netwerk en een ander (lokaal) netwerk. Dit gebeurt versleuteld, zodat alleen jij en de ontvanger weten wat je stuurt. Zo kun je bijvoorbeeld veilig gebruikmaken van openbare wifi netwerken.

Je hebt in een VPN-verbinding altijd een server nodig, deze bepaalt de taal van de verbinding. Als gebruiker van de VPN-verbinding ben je vaak een cliënt in het netwerk. Jij (de cliënt) maakt verbinding met de server en daarvoor moet je de taal van de server spreken om hiermee te kunnen praten.

De taal die de server gebruikt noemen we ook wel het protocol. Er zijn verschillende VPN-protocollen die allemaal hun voor- en nadelen hebben. Zo kennen we onder andere OpenVPN, L2TP/IPsec en PTPP. Google er gerust op los!

Een VPN-server wordt door bedrijven veel gebruikt, zodat hun medewerkers vanaf elke locatie toegang hebben tot het interne bedrijfsnetwerk.
Er bestaan zogenaamde VPN-providers. Die bieden je toegang tot het internet via hun beveiligde VPN-verbinding, zodat jij je anoniem op het internet kunt begeven en ook je locatie kunt verhullen.
Je kunt zelfs thuis een VPN-server opzetten, maar dat is niet geschikt voor Jip en Janneke (best moeilijk).

Wat doe jij met VPN?
- Verbinding maken met een VPN-server (bijvoorbeeld van je werk)
- Gebruik van een VPN-provider
- Thuis een VPN-server opzetten


Je kan de VPN toch ook via je routerboard laten lopen? althans dat lijkt mij in het geval van een thuisnetwerk met servers etc....beter
Hans-a

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Een het gebruik van een VPN is vooral veilig al je veel gebruikt maakt van openbare WIFI netwerken. Hierdoor wordt jou informatie en bestanden versleuteld en kan je niet meer gehackt worden door andere gebruikers. Voor meer informatie over VPN en online veiligheid zou ik je graag naar mijn website sturen. VPN en veiligheid
Ubbo

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn VPN werkt niet meer sinds ik mediabox next en nieuw modem connect box heb gekregen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik ga er even van uit dat je een Connect box hebt gekregen?

Als je inlogt in je modem zijn er een paar instellingen die een mogelijke oplossing zouden kunnen zijn:
Geavanceerde instellingen -> Beveiliging-> Firewall -> vinkje weghalen bij:
Blokkeer beschadigde IP-pakketten
Poortscan detectie
IP-flood detectie

Wat zie je bij: Beheer -> Informatie achter "IPv6 DS-Lite status" staan?
Ubbo

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben niet thuis en ontdekte het net.
Klopt ik heb vorige maand een connect box gekregen. Ik heb inmiddels wel IPv6 naar IPv4 laten omzetten maar dat is niet voldoende kennelijk. ik zal naar deze zaken kijken en vragen of ze dit bij Ziggo anders kunnen instellen.Ik heb ook gelezen dat de uPnP functie aanmoet en vervolgens herstarten.
Dank alvast voor je hulp Bert.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
UPnP voor VPN? Lijkt me niet nodig. Hebben we het over een VPN naar buiten je netwerk? Of juist andersom? En welk type VPN?
Ubbo

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn VPN doet het na het omzetten zoals Bert heeft voorgesteld nog steeds niet
Ik heb expresVPN. Ik ben langer op reis maar op de iPhone van mijn vrouw thuis krijgen we hetzelfde bericht als ze ExpressVPN aanzet. We hebben dit getest. Eerder nooit problemen mee gehad.
Ik heb VPN op laptop. en wil inloggen op ziggo go.
Verder valt me op dat veel meer mensen dit probleem hebben. Aan de instellingen schijnt het niet te liggen of toch wel. Of fout ip adres van connectbox.??
Wie heeft nog suggesties??
Jullie nog suggesties??
Ubbo

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Weet iemand nog een oplossing voor mijn probleem. Zie boven!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik heb VPN op laptop. en wil inloggen op ziggo go.

Als je probleem is dat Ziggo Go niet werkt via een VPN verbinding met Express VPN dan is dit normaal gedrag.
Ziggo Go blokkeert gebruik via Europese Ip adressen van publieke VPN Providers en verder via alle Ip adressen buiten Europa.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Klopt, ook hier last van VPN als ik wil kijken.
Maar weer niet als ik hem op Nederlands zet, maar daar buiten wel. Zoals Hanh zegt, dit heeft te maken dat Ziggo bepaalde VPN IP adressen blokkeert.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Ik zag een melding dat het zelfs met een NL VPN Server mis ging.
Laten we het zo zeggen: reken er niet op dat Ziggo Go werkt via een Publieke VPN Provider.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic