1
Vraag
2
Reageer en help mee
GJG

Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Tip: Adresboek en Agenda synchroniseren Ziggo Mail

 

Hi allemaal,
Onlangs ben ik er achter gekomen dat het synchroniseren van de Ziggo (Mail) kalender, Adresboek en Taken mogelijk is naar andere apparaten. Erg handig als je bijvoorbeeld een smartphone hebt. Wilde delen wat ik heb ondervonden en eens kijken wat jullie ervaring hiermee zijn.

Naast de protocollen POP3 en IMAP4 die gebruikt worden door email applicaties (zoals Webmail en Outlook) zijn er nog 3 protocollen die gebruikt worden: CalDAV, CardDAV en WebDAV (laat ik hier even buiten beschouwing)

Agenda en taken (CalDAV)
Om de agenda te synchroniseren kun je een CalDAV applicatie gebruiken. Deze zitten standaard al in een iphone, iPad of Macbook.
- Voor iPhone/iPad: Instellingen --> Agenda --> Accounts --> Nieuw account --> Anders --> Voeg CalDAV-account toe.
- Voor Mac: Systeemvoorkeuren --> Internetaccounts --> "+" (links onder) --> Voeg ander account toe... --> CalDAV --> Type account "Handmatig"

Server: https://sync.ziggo.nl
Gebruikersnaam: Je email adres van Ziggo
Wachtwoord: Het wachtwoord van je email adres van Ziggo

Adresboek (CardDAV)
Dezelde stappen als CalDAV alleen dan kies je (ja, je raadt 't al) voor CardDAV

Voor Android, Windows etc. zijn verschillende invoegtoepassingen/ applicaties beschikbaar die dit ook mogelijk maken.

Android:
CardDAV-Sync free
CalDAV-Sync

Windows:
Thunderbird + Lightning
eM client free
Outlook + Outlook CalDav Synchronizer?

Wat is jullie ervaring? Wat gebruiken jullie? 

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
"Wat is jullie ervaring? Wat gebruiken jullie?"

Ter info voor Windows gebruikers:
Ik gebruik Windows 10 op de laptop, telefoon en tablet met één Live account en dan is alles altijd overal gesynchroniseerd.

Ik heb alle Android en Apple de deur uitgedaan, helaas heb ik alleen vage herinneringen aan de oudere versies, te weinig om zinnig te zijn.

Veel succes verder.
GJG
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Wow, een telefoon met Windows. Zijn daar veel apps voor? Ieder zijn ding natuurlijk.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Daar zijn aanzienlijk minder apps voor, zeg maar de zakelijke, functionele en diegene die zeker goed werken zonder risico's voor allerlei rommel.
Maar omdat er weinig Windows Phones zijn, zijn de apps vaker met minder mogelijkheden dan Android en Apple, maar voor mij meer dan OK en functioneel.
Regelmatige updates van Windows 10 en Windows apps, grofweg synchroon aan de PC en tablet.
Yvonne1978

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo GJG,

Dank voor je info. Ik werd door een mod naar dit topic verwezen in mijn eigen topic (zie https://community.ziggo.nl/e-mail-103/outlook-agenda-naar-iphone-20870). Met jouw uitleg krijg ik inderdaad mijn agenda van Ziggo gesynct met mijn iPhone. Echter, ik gebruik Outlook 2016 en daar staat dus mijn up to date agenda. Weet jij hoe ik dit gesynct krijg met de Ziggo agenda?

Groet, Yvonne
GJG
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Hi Yvonne1978,

Fijn om te horen dat het is gelukt. Sorry voor de late reactie, beetje druk, bruiloft gehad enzo...

Als ik wat tijd heb ga ik het proberen met Outlook CalDav Synchronizer. Misschien kun je hier ook eens naar zoeken. Ben benieuwd. :smiley:
Yvonne1978

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo,

Dat is me inmiddels ook gelukt! Zie mijn eigen topic.

Groet, Yvonne
avdlaan1967

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Vraagje ; is er bij Ziggo iets veranderd ? Krijg Caldav op deze manier niet meer aan de praat

Error 401 op de PC via Caldav Synchroniser en op de iPhone inloggen lukt ook niet. 
Nieuw account aangemaakt ter test ; inloggen via caldav applicatie lukt niet

CindyvH

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@avdlaan1967 ik lees graag mee. Ben er dit hele weekend mee in de weer geweest. Hier lukt het ook niet meer. Zojuist gechat met Ziggo, maar zij verwezen mij naar dit platform. Ik hoop dat iemand ons uit de brand helpt. Wel handig als je weet wat er op je planning staat ;). 

klant

Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hier kampen we ook al een paar dagen met hetzelfde probleem, dat we niet meer bij onze agenda's kunnen komen.

Een paar dagen geleden (vrijdagavond  14-1-22) kregen wij plotseling de melding:

   https://sync.ziggo.nl is requesting your username and password. The site says: “OX WebDAV”

Opnieuw het wachtwoord ingeven helpt niets.

Omdat de agenda cruciaal is, ben ik er de gehele ochtend al mee bezig zonder succes. Ik heb de meest actuele instellingen opgezocht op de ziggo website en heb de kalender opnieuw proberen aan te maken met de instellingen (zie hieronder).

Agenda en contacten

Ziggo mail gebruikt CalDAV (agenda) en CArdDAV (contacten) als protocol voor je agenda en contacten. Met onderstaande instellingen synchroniseer je makkelijk je Ziggo Mail contacten en afspraken met je smartphone of tablet.

Inkomende serverinstellingen

  • CalDAV server: sync.ziggo.nl
  • CardDAV server: sync.ziggo.nl
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Wanneer ik dat doe, krijg ik echter steeds het bericht:

   The credentials you have entered were not accepted. Please check your settings.

Iets dat altijd prima heeft gewerkt, werkt plotseling niet meer...

Hoe komen we bij onze agenda's?

klant

Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Iemand lijkt hier een (tijdelijke) oplossing/hack gevonden te hebben.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3328Likes

Hey goedemorgen @avdlaan1967 @CindyvH en @klant

Ik heb dit voor jullie doorgezet naar de juiste afdeling. Als ik een terugkoppeling krijg dan zal ik het delen in dit topic

Pierik1972

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het zal wellicht aan mij liggen maar ik heb op mijn iphone dit bovengenoemde gedaan, evenals de https://sync2.ziggo.nl maar vanuit mijn telefoon wordt nu nog steeds niets naar mijn agenda in outlook mail gezet en andersom ook niet...

Wat doe ik fout?

 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@Pierik1972 Balen dat je het nog niet aan de praat hebt gekregen. Zelf heb ik geen ervaring met deze synchronisatie en ik weet ook niet in hoeverre andere users hier nog gebruik van maken. Anders raad ik hen van harte aan om hier tips te delen en met je mee te denken. Hopelijk komt er iets voorbij!

Pierik1972

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Helaas maar ik ben nog niet heel veel verder gekomen.

Het probleem wat ik heb is als volgt:

Ik werk thuis met Outlook om mijn privé computer, echter daarin zit ook mijn contactpersonen en agenda.

Op een of andere manier wil dit niet synchroniseren met mijn iphone.

Ik heb op mijn telefoon al de CallDAV en de LDAP geïnstalleerd met de gegevens van Ziggo (zoals hierboven aangegeven), maar mijn telefoon en outlook praten nog steeds niet met elkaar waardoor mijn agenda en contacten niet synchroniseren. Wel vreemd want dit werkte voorheen wel altijd zo.... Is er ergens misschien (wellicht wel in mijn pc) een instelling die ik over het hoofd zie?

Als ik online in log in mijn ziggo account zie ik wel dat hij daar mijn agenda overneemt maar niet mijn contacten, dus t lijkt er op dat mijn instellingen in outlook dan niet goed zouden staan maar ik zie t niet.

En dan vervolgens nog de stap maken naar mijn iphone..... wie oh wie herkent dit en heeft de oplossing?

Overigens werkt t vanuit mijn Iphone naar mijn pc dus ook niet met mijn agenda en contacten....

Just Dobby

Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Andere optie: alles vanaf een gmail account draaien..

 

sync / access generic: web access

sync android: native

sync windows Outlook: Go Contact Sync Mod & evt Outlook Google Calendar Sync

free & free or GBP 10 for added (non vital) functionality

Apple devices tolereer ik niet in mijn newerk dus daar kan ik zonder verder onderzoek niet veel zinnigs over zeggen.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik gebruik Gmail Calendar op onze android mobile phones, android tablet en heb in Thunderbird de google calendar extension geïnstalleerd en gebruik in Thunderbird dus ook succesvol op alle Windows en Ubuntu systemen.

We hebben een gedeelde agenda voor ons samen en elk een eigen agenda.

Werkt al jaren als een speer.

 

Ik ben zoekende naar een geschikte open-source lightweight selfhosted cardDav oplossing.

Ik heb in het verleden wel https://www.sogo.nu/ gebruikt dat werkte goed maar alleen gedoe met upgrades.

 

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1502Posts
  • 157Oplossingen
  • 1018Likes

Hi @GJG, heb je nog iets gehad aan de antwoorden van @Just Dobby en @Random

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik kwam gisteren nog een leuke oplossing tegen om zelf o.a. een Calendar / Agenda server te hosten.

https://freedombox.org/nl/

Open source en gebaseerd op Debian.

 

Ik heb hem gisteren in een Qemu VM in Proxmox opgezet om er eens mee te spelen en op dit moment ben ik bezig het in een LXC container in Promox op te zetten wat dan natuurlijk stuk minder resources nodig heeft.

 

Je kan het ook prima op een Single Board Computer installeren zoals bijvoorbeeld een Raspberry PI of o.i.d. wat je toevallig nog hebt liggen.

 

Dit zijn de Apps die je ermee kan draaien waaronder Radicale als CalDav / CardDav server.

 

Random_0-1698152346879.png

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic