Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Spam en phishing - wat moet ik ermee?

 

1. Wat is spam?
De term spam wordt sinds een memorabele Monty Python sketch gebruikt als dé verzamelnaam voor allerlei ongewenste berichten.
Prachtige aanbiedingen voor producten en diensten waar je helemaal niet naar op zoek bent. Een fantastisch verhaal van een prins uit een ver land waarmee je miljoenen kunt verdienen, maar of je dan eerst even wat geld wil overmaken. Allemaal voorbeelden van spam.

2. Wat is phishing dan?
Phishing is een zeer gevaarlijke vorm van spam, specifiek bedoeld om jouw gegevens buit te maken. Bijvoorbeeld de inloggegevens voor je bank, je creditcardnummer, je persoonsgegevens of je e-mailaccount.
Phishing berichten kunnen er erg amateuristisch uitzien, met overduidelijke typefouten en slechte grammatica. Maar er circuleren ook phishing berichten die je op het éérste oog niet van echt kunt onderscheiden.
Twijfel je of de e-mail die je van Ziggo hebt ontvangen wel echt van Ziggo is? Check hier hoe je e-mail van Ziggo kunt herkennen.

3. Wat kan ik doen tegen spam?
Je mail inbox stroomt misschien al over, hier heb ik 7 tips die je kunnen helpen om het tij te keren:

  • Wees voorzichtig met je e-mailadres en andere persoonlijke gegevens, houd deze privé en zet ze niet openbaar op het internet.
  • Schrijf je uit bij nieuwsbrieven waar je geen behoefte aan hebt, onderaan een nieuwsbrief staat een linkje om je af te melden. Geen uitschrijf-linkje? Dan is het ook geen legitieme nieuwsbrief.
  • Reageer nooit op spam.
  • Markeer het ongewenste bericht als spam. Doordat je het bericht markeert kan een soortgelijk bericht de volgende keer ook herkend worden als spam zodat hij niet meer in je inbox belandt.
  • Klik nooit op linkjes en open geen bijlages die je niet vertrouwt. Vaak lijkt zo’n e-mail echt, maar als je goed kijkt zitten er typefoutjes in of klopt de link niet helemaal.
  • Steeds spam van dezelfde afzender? Die kun je bij veel providers gemakkelijk blokkeren, hier staan instructies voor onze Ziggo Mail.
  • Neem contact op met het betrokken bedrijf. Als er bijvoorbeeld spam vanaf een Ziggo e-mailadres wordt verstuurd of het bericht gaat over Ziggo, dan willen we dat graag weten! Verderop staat meer uitleg over het melden van spam.

Op onze website vind je ook veel informatie over spam, wat wij er tegen doen en allerlei tips. Kijk op ziggo.nl/spam.



4. Kan ik spam bij Ziggo melden?
Ja, dat kan. Je kunt spam afkomstig van Ziggo klanten bij ons melden, maar spam afkomstig van andere providers meld je bij de desbetreffende provider. Let er wel op, we kunnen alleen relevante, volledige en actuele meldingen behandelen.
Hoe check ik waar het bericht vandaan komt en hoe meld ik het dan bij Ziggo? Zie onderstaande 5 stappen.

1. Je hebt een spambericht ontvangen (niet ouder dan een maand)
2. Zoek daarvan de headers op en doorzoek deze om de afzender te bepalen (e-mail- en IP-adres)
3. Hier vind je een handig hulpmiddel bij het analyseren van de headers
4. De provider achter het IP-adres kun je opzoeken via ripe.net
5. Is de e-mail afkomstig van een Ziggo e-mail- en/of IP-adres? Dan ontvangen wij graag jouw melding, inclusief de headers die je bij stap1 hebt opgezocht via abuse@ziggo.nl

Is de e-mail afkomstig van een andere provider? Zoek dan contact met die provider om daar melding te maken van de spam. (Bijv: bij KPN of bij XS4ALL)



5. Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?
Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail, is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende 4 punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dat wachtwoord.
  • Heb je bank- of creditcardgegevens ingevuld? Breng je bank of creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie.
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk.



6. Waarom krijg ik nog steeds spam in mijn inbox?
Jullie hebben toch een spamfilter, waarom houdt die niet alles tegen? Die vraag krijgen we vaak en ik zal uitleggen waarom een spamfilter niet alle spam tegenhoudt.

Onze spamfilter heeft simpelweg drie niveaus: spam, misschien spam, geen spam.

Spam: sommige spam is al bekend en kunnen we helemaal tegenhouden. Deze berichten zie je dus niet in je mailbox terug.

Misschien spam: we vermoeden dat het spam is, maar weten het niet zeker. Deze e-mails komen in je map Spam en worden na 30 dagen automatisch verwijderd.

Geen spam: e-mail die gewoon in je inbox belandt.

Onze spamfilter moet zich constant aanpassen aan nieuwe vormen van spam. Degene die spam verstuurt probeert met allerlei nieuwe trucjes en teksten steeds de spamfilters te ontwijken.
De spamfilter zal een nieuw trucje niet meteen doorhebben, waardoor spam in je inbox belandt. Totdat de spamfilter het trucje ook geleerd heeft en pas dan wordt de spam geweigerd. Als jij dit soort berichten in je inbox markeert als spam zal de filter zich sneller aan kunnen passen.
Andersom kan het natuurlijk ook, doordat een bericht op spam lijkt of door anderen als spam wordt gemarkeerd komt deze in je map Spam, terwijl hij daar misschien niet hoort. Door die te markeren als ‘geen spam’ leert onze spamfilter weer wat bij.

Op onze website staat een handig stappenplan om je te helpen bij het markeren van spam in jouw e-mailprogramma: slim omgaan met spam in Ziggo Mail.

Het kan ook gebeuren dat berichten onterecht worden aangemerkt als spam. Daar merk jij als ontvanger niet veel van, want je ontvangt niets. Maar de afzender krijgt een foutmelding bij het versturen van de mail. Meer hierover vind je in het 550/552 foutmelding topic van mijn collega Jesse.



7. Kan ik uitzonderingen instellen voor bepaalde mailtjes?
Je hebt vast ook e-mail die je wel wilt blijven ontvangen, dus geen spam. Maar die je niet zo belangrijk vindt dat ze constant in je inbox moeten staan. Daarvoor kun je uitzonderingen of e-mailfilters instellen.

Hoe dat werkt bij een Ziggo e-mailadres vind je in het stappenplan berichtregels instellen op onze website. En natuurlijk zijn voor andere e-mailprogramma’s ook handleidingen te vinden, bijvoorbeeld voor Outlook.



8. Hoe komen ze aan mijn e-mailadres?

Vaak staat jouw e-mailadres ergens online, er zijn geautomatiseerde programma’s die constant het hele internet afspeuren op zoek naar adressen. Er staan zelfs hele databases online met 1,4 miljard gelekte gegevens, dit was onlangs ook in het nieuws.
Of ze hebben gewoon gegokt en sturen een e-mail naar markziggo, markziggo1, markziggo2, mark.ziggo, mark_ziggo, …



9. Waarom bestaat spam eigenlijk?

Heel simpel: omdat het geld oplevert. Het sturen van héél véél e-mailtjes kost erg weinig, dan hoeft er maar één iemand in te trappen om winst te maken. Met zoveel verstuurde spam e-mails is er eigenlijk altijd wel iemand die even niet oplet en een linkje aanklikt of zijn gegevens invult.



Meer over spam
Ziggo.nl/spam
Slim omgaan met spam in Ziggo Mail
E-mailfilters / berichtregels instellen in Ziggo Mail
E-mailfilters / berichtregels instellen in Outlook
Afzender blokkeren in Ziggo Mail
E-mailaccount geblokkeerd wegens spam


Meer over phishing
Ziggo.nl/phishing
Hoe herken ik e-mail van Ziggo
Voorbeelden van phishing
Hoe kan ik phishing bij Ziggo melden
E-mailheaders opzoeken
 

248 Reacties
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Mark Ziggo schreef: "Misschien spam: we vermoeden dat het spam is, maar weten het niet zeker. Deze e-mails komen in je map Spam en worden na 30 dagen automatisch verwijderd."

Even een correctie hierop:
Helaas is dit geen actie op alle emailboxen.
Bij de 4 boxen die ik via IMAP bekijk, is er sinds half/eind februari geen spam meer verwijderd uit de spambox.

Ik verplaats van alles heen en weer tussen de spambox en de inbox en ben met verbazing de acties dan wel niet acties aan het bekijken van de deels niet willen lerende spamfilter.

Als een mailadres op forward is ingesteld op alles naar een ander mailadres, wordt niet alles doorgestuurd, spam wordt daar al in de spambox gegooid en als de spamfilter dan niet wil leren.
Ik ben al meer dan 6 weken bezig met verplaatsen van spambox naar inbox en vise versa en dan is er nog geen merkbare verandering.

Ik kwam hier achter doordat ik verschillende mail die ik al jaren krijg niet meer zag binnenkomen, me te pletter gezocht, bleek al deze mail te zitten in de spambox te zitten die geforward wordt.

Onaangename verrassing en je moet deze mailbox nu blijven bekijken in een ander mailprogramma met IMAP.

In principe gebruik ik voor alles POP3, omdat ik de meeste mails jaren moet en wil bewaren en dat is met IMAP niet zeker.

Artikel 17.6 van de nieuwe voorwaarden:

6. De Klant verwijdert regelmatig de tijdens het gebruik van Ziggo Internet bij Ziggo opgeslagen informatie, waaronder e-mails en automatisch opgeslagen informatie met betrekking tot internetgebruik. Ziggo heeft het recht informatie ouder dan twaalf maanden te verwijderen als hij dit noodzakelijk acht in verband met het functioneren van het Netwerk of Ziggo Internet, zonder dat Ziggo de Klant dat vooraf moet melden en dat daardoor voor de Klant enig recht op schadevergoeding ontstaat.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Hier nog even een aanvulling over spam:
Allereerst: Gebruik nooit de unsubscribe knop, tenzij het echt van een bedrijf komt waarvoor je je hebt aangemeld (maar dan valt het ook niet onder spam)
ten eerste zijn vrijwel alle afmeld links in dit soort mails nep en worden gebruikt om te controleren of een email ook aktief gelezen wordt. Klikken op unsubscribe betekent dan ook vaak : nog meer spam.
Verder, ook niet geheel onbelangrijk, door op unsubscribe te klikken geef je min of meer toe dat je je zelf hebt opgegeven voor deze mails en daarmee is de betreffende mail ook niet meer als spam te zien.

Er is een website die de zgn "headers" van emails voor je leest van een spam/phishing mail en die aan de hand daarvan ook meteen (anoniem dus zonder jouw email) spamrapporten stuurt naar bv de host waar de eventuele site gedraaid wordt, de eigenaar van eventuele domeinen etc. Via deze site is de kans groter dat de mails bij de juiste abuse afdelingen komen dan wanneer je het zelf allemaal gaat uitpluizen. (Tenzij je daar ervaren in bent).

https://www.spamcop.net/

Ook wordt een dergelijke site/IP adres dan ook verhoogd in de zgn blacklist waardoor andere spamfilters deze mails sneller als spam gaan zien.
Dit heeft uiteindelijk meer effect dan niet reageren, want als niemand reageert op spam dan kunnen de spammers dezelfde, vaak gehackte, servers blijven gebruiken. Door consequent te rapporteren worden de servers snel afgesloten en zullen spammers op zoek moeten naar een nieuwe.

Ik gebruik deze site al bijna 10 jaar en mijn mailbox blijft, op een enkele spamrun na, helemaal vrij van spam (zelfs niets in de spam folder). Wel stuur ik consequent direct alle headers door naar spamcop en laat direct door hun mails naar de diverse abuse afdelingen sturen.

Gebruik van de site is eenvoudig, de headers plakken in het scherm daar, op de knop drukken en na 5-10 seconden zie je waar het vandaan komt en kun je met nog een druk op de knop alle abusemails versturen. Nogmaals, die worden dan via spamcop verzonden zodat, zelfs als een van de servers van een spammer zelf is, jouw email niet als afzender bij dat rapport gebruikt wordt en de spammer dus weet dat het een actief emailadres is.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1872Likes
Mooi verhaal en zeker geweldige aanvullingen. #LekkerBezig :blush:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Inmiddels zitten er in een spambox al 504 spamberichten en uit deze is sinds 10-02-2018 niets meer verwijderd.

Zo wordt er in de spammap van een mailbox die doorgestuurd wordt al 2 maanden mail verzameld van een bekende webwinkel, deze berichten worden regelmatig naar de inbox verplaatst, maar zij blijven in de spambox afgeleverd worden.

Is er een storing of is een deel uitgezet of werkt dit spamverhaal deels niet meer?

Graag wat meer informatie, nu lijkt het alleen een mooi verhaal van iets wat niet goed werkt.
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Be rt,

Zelfde probleem, e-mail staat de ene keer in de inbox en de week daarna weer in de Spambox.
Geloof dat (andere forumleden en zelf) dit al diverse keren hebben gemeld.

Maar Ziggo blijft stil, blijkt weer dat het "ding" niet werkt en naar mijn mening nooit goed heeft gewerkt maar dat wist je al.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Goede vragen en aanvullingen Be rt en Nick999!

Alleen heb ik niet direct een antwoord paraat Be rt, ik zal dit navragen en kom er op terug.
Ben Geusens

Level 1
  • 106Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Be rt wrote:
Inmiddels zitten er in een spambox al 504 spamberichten en uit deze is sinds 10-02-2018 niets meer verwijderd.

Zo wordt er in de spammap van een mailbox die doorgestuurd wordt al 2 maanden mail verzameld van een bekende webwinkel, deze berichten worden regelmatig naar de inbox verplaatst, maar zij blijven in de spambox afgeleverd worden.

Is er een storing of is een deel uitgezet of werkt dit spamverhaal deels niet meer?

Graag wat meer informatie, nu lijkt het alleen een mooi verhaal van iets wat niet goed werkt.


Ziggo heeft de spamfilter gewoon standaard op de hoogste stand gezet waardoor ook de niet SPAM mails in de SPAMBOX terecht komen.

Voorheen toen wij als klanten de spamfilter nog zelf konden bedienen stond er bij de hoogste stand ook een waarschuwing dat in die stand ook de niet SPAM mails in de Spambox terecht konden komen.
En dat is precies wat er nu gebeurd.
Providers zoals Ziggo moesten op aandringen van Den Haag iets doen aan de grote stromen spam en online veiligheid. Ziggo heeft naar mijn mening daarom de spamfilter op de hoogste stand gezet met alle gevolgen vandien. De functie om mails als ''geen spam'' te registreren heeft nooit gewerkt .
Denk ook niet dat men daar iets aan gaat doen , gebeurd wel vaker bij ziggo zoals bijvoorbeeld bij de horizon mediabox . De stream problemen zijn nooit opgelost en ziggo heeft mij persoonlijk verteld dat men deze ook niet op ging lossen. Vandaar dat ik nu dus ook denk dat dit met die registratie functie ook niet gaat gebeuren , anders was het al veel eerder opgelost geweest. Mijn mening
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ben Geusens schreef: "De stream problemen zijn nooit opgelost en ziggo heeft mij persoonlijk verteld dat men deze ook niet op ging lossen. Vandaar dat ik nu dus ook denk dat dit met die registratie functie ook niet gaat gebeuren , anders was het al veel eerder opgelost geweest. Mijn mening "

Het begint er langzaam wel op te lijken, maar ik wacht nog even af, kan het nog niet hard maken en geef Ziggo een kans.
Het is niet eenvoudig om dit even goed te krijgen, maar ik heb nog goede hoop.

Het vreemde is dat met een aantal mailboxen het uitstekend gaat en met aantal andere vrijwel niet.
Ben Geusens

Level 1
  • 106Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Be rt wrote:
Ben Geusens schreef: "De stream problemen zijn nooit opgelost en ziggo heeft mij persoonlijk verteld dat men deze ook niet op ging lossen. Vandaar dat ik nu dus ook denk dat dit met die registratie functie ook niet gaat gebeuren , anders was het al veel eerder opgelost geweest. Mijn mening "

Het begint er langzaam wel op te lijken, maar ik wacht nog even af, kan het nog niet hard maken en geef Ziggo een kans.
Het is niet eenvoudig om dit even goed te krijgen, maar ik heb nog goede hoop.

Het vreemde is dat met een aantal mailboxen het uitstekend gaat en met aantal andere vrijwel niet.


Ziggo eerst een kans geven is ook niets mis mee , maar als Ziggo zelf dit niet als probleem erkend gaat er ook niets veranderen en kun je wachten tot Sint Juttemis.
En dat is precies wat er gebeurd want ze blijven gewoon zeggen dat je de registratie functie moet gebruiken om mails als niet ongewenst te registreren en dat het dan vanzelf goed komt.
Ziggo zei tegen mij dat hoe meer mensen bepaalde e-mailadressen als niet ongewenst registreren hoe sneller deze dan weer in de inbox gaan komen.
Ik blijf het zeggen , overheids e-mails etc... mogen nooit...ik zeg nooit in de spambox belanden!!
Mensen kunnen hierdoor in de problemen geraken als deze mails niet aankomen.
Tegenwoordig word steeds vaker alles digitaal verstuurd i.p.v. via de briefpost , maar dan moet dit wel werken.
Daarnaast kan wat ik leuk vind een ander als spam beschouwen of andersom etc.. etc.. , dat komt dus nooit goed.

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.
Ziggo Abonnementen worden wel jaarlijks duurder maar beter word het er niet op.
Jo Seegers

Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Heb ik ergens iets gemist? Wat is de registratie functie? Een email naar de inbox verplaatsen, als niet spam markeren of ...?
Gr. Jo
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ben Geusens wrote:

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.


Beetje overdreven vind ik. Het gaat om 4 landen die afgestoten worden, waarvan er 3 in het oostblok die sowieso in verhouding al weinig abbonee's hadden (rond de half miljoen internet abbo's tegenover bv ruim 5 miljoen in de UK.

Overigens wat de (massale) klachten over de verhoging betreft, valt ook dat mee. Uit onderzoek blijkt dat Ziggo juist een van de bedrijven is met de minste verhoging met een maximale stijging ven net iets minder dan 20 Euro per jaar, waar andere providers tot wel 60 Euro per jaar stijgen.

Zie ook onderstaand lijstje :

Ben Geusens

Level 1
  • 106Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Jo Seegers wrote:
Heb ik ergens iets gemist? Wat is de registratie functie? Een email naar de inbox verplaatsen, als niet spam markeren of ...?
Gr. Jo


Nee hoor niets gemist , maar omdat meerdere het hier over registreren hadden van e-mail adressen noemde ik het even zo , het gaat dus inderdaad over de functie ''niet ongewenst'' waarmee je mails als zodanig kunt registreren/markeren. :wink:
Ben Geusens

Level 1
  • 106Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Nick999 wrote:
Ben Geusens wrote:

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.


Beetje overdreven vind ik. Het gaat om 4 landen die afgestoten worden, waarvan er 3 in het oostblok die sowieso in verhouding al weinig abbonee's hadden (rond de half miljoen internet abbo's tegenover bv ruim 5 miljoen in de UK.

Overigens wat de (massale) klachten over de verhoging betreft, valt ook dat mee. Uit onderzoek blijkt dat Ziggo juist een van de bedrijven is met de minste verhoging met een maximale stijging ven net iets minder dan 20 Euro per jaar, waar andere providers tot wel 60 Euro per jaar stijgen.

Zie ook onderstaand lijstje :



In het nieuwsbericht over die deal met Vodafone werd enkel Duitsland met naam genoemd , voor de rest werden geen namen of hoeveelheden benoemd.

En wat betreft de de verhoging , die is bij ziggo niet 1,65 zoals in die tabel maar 2,00 euro voor het abonnement dat ik heb.
en ja ik weet dat andere providers duurder zijn , maar ik kijk naar het totaalplaatje dus ook naar de service,producten en diensten en die zakt bij mij in ieder geval sinds de fusie met UPC steeds verder omlaag want het word er niet beter op. En dan vind ik die jaarlijkse stijgingen wel veel als je als provider zo met je klanten omgaat.

Het is dat ik destijds een juridische zaak van gemaakt had anders had ziggo me nooit een deal aangeboden betreft de horizon mediabox . Dus men weet gewoon dat men fout is, alleen doet en zegt men niets totdat het te heet onder de voeten wordt zoals op dat moment toen men alles toegaf en met het aanbod om een losse mediabox aan te schaffen (winkel en merk naar eigen keuze)

Ik ben voor alle duidelijkheid altijd een tevreden klant geweest van ziggo omdat ik voor de fusie nooit problemen had met hun service ,producten en diensten maar sinds die fusie had ik alleen maar problemen en vooral met die horizon mediabox waar ze me meer dan een jaar mee aan het lijntje hebben gehouden , daarnaast hadden ze me een duurder abonnement doen aanschaffen terwijl ik achteraf ook mijn oude had mogen behouden maar ze deden destijds net alsof ik dan geen gratis horizon mediabox kon krijgen. Dit laatste noemt men ook wel oplichting.
Dus noem het overdreven maar ik heb genoeg redenen om te vinden wat ik schreef :wink:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ben Geusens De verhoging is per persoon verschillend en afhankelijk van welke produkten je afneemt.
Ik ga bijvoorbeeld maar € 0,85 omhoog omdat mijn abonnement weliswaar 2 euro omhoog gaat, maar een andere betaalde dienst die ik gebruik (blokkeren van geheime nummers) nu gratis wordt (was eerst €1,15 per maand)

Dus vergeleken bij andere providers valt het mee. Verder ligt een deel van de terugkomende stijgingen ook in Brussel die zich steeds meer met de providers bemoeit.
Kijk bijvoorbeeld naar het verbod op roamingkosten bij mobiele providers. Dat levert bedrijven een miljoenen/miljarden verlies op die ze uiteraard elders gaan halen.
Als Ziggo straks verplicht wordt om bv eigen apparatuur toe te staan en daarvoor aanpassingen aan het netwerk moet doen, of verplicht wordt om meerdere concurrenten toe te laten op de kabel en daarvoor aanpassingen moet doen of zelfs zenders moet laten vervallen, dan kun je erop wachten dat dat op een of andere manier doorberekend wordt.
Dat zie je bij KPN, Tele2 etc. dus ook bij Ziggo.
Uiteraard ben ik ook niet blij met verhogingen, maar ik maak me eerlijk gezegd drukker om een BTW verhoging die overal op doorwerkt en per maand veel meer gaat schelen, dan een individuele verhoging van 1-2 euro per maand.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening dan ook. :sunglasses:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Inmiddels dwalen we een beetje af. Voel je vrij om over de prijswijziging te discussiëren in het desbetreffende topic.

Be rt, Ben Geusens, Sjaqie: Wat betreft de werking van de spamfilter zoek ik enkele specifieke voorbeelden om aan mijn collega's van Abuse door te geven. Kunnen jullie mij een privébericht sturen (klik op mijn naam en dan 'Stuur bericht') met:

Klantnummer:
E-mailadres(sen) waarmee je de problemen ervaart:
Worden spam berichten wel automatisch gewist na 30dagen? Ja/Nee
Heb je een voorbeeld van berichten die je al meerdere malen hebt verplaatst (van inbox naar spam of vice versa), waarbij de spamfilter nog steeds dezelfde fout maakt?
Ben Geusens

Level 1
  • 106Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Mark Ziggo wrote:
Inmiddels dwalen we een beetje af. Voel je vrij om over de prijswijziging te discussiëren in het desbetreffende topic.

Be rt, Ben Geusens, Sjaqie: Wat betreft de werking van de spamfilter zoek ik enkele specifieke voorbeelden om aan mijn collega's van Abuse door te geven. Kunnen jullie mij een privébericht sturen (klik op mijn naam en dan 'Stuur bericht') met:

Klantnummer:
E-mailadres(sen) waarmee je de problemen ervaart:
Worden spam berichten wel automatisch gewist na 30dagen? Ja/Nee
Heb je een voorbeeld van berichten die je al meerdere malen hebt verplaatst (van inbox naar spam of vice versa), waarbij de spamfilter nog steeds dezelfde fout maakt?


Beste Mark ,
ik heb je zojuist een privé bericht gestuurd :wink:
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
ik blijf toch problemen ervaren met het Ziggo Spamfilter ( voor zover dat aanwezig is )
er blijven maar bergen spam binnenkomen, hoe goed ik dat online filter ook maar blijf trainen door naar de mappen te slepen of blijf aangeven als ongewenst.

ik heb inmiddels zo'n 20 rules gedefineerd op basis van IP adres verzenders, maar daar is eigenlijk geen beginnen aan, dat wijzigt steeds.

de nieuwste truc is dat men alle spam nu stuurt met lage prioriteit, er staat bij de mail dan een blauw blokje, zoals hier :

ik heb nog niet gevonden hoe ik die kan vangen in een regel, deze werkt in ieder geval, zoals te zien, niet ;.

het is redelijk waardeloos momenteel
Ben Geusens

Level 1
  • 106Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
dijkmane wrote:
ik blijf toch problemen ervaren met het Ziggo Spamfilter .....

Hier is ook nog steeds niets veranderd. De spamfilter blijft bij mij meerdere e-mail adressen als ongewenst zien terwijl ze dat niet zijn.
Daarnaast komen er ook vele mails binnen die wel echt ongewenst zijn.

Zit ook nog steeds op een reactie van Mark Ziggo te wachten , hij vroeg op 24 mei om een privé bericht te sturen met gegevens (zie eerdere berichten) , sindsdien niets meer vernomen.

Beetje jammer.
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Hier ook niets, sluit mij helemaal bij de opmerkingen van Ben Geusens aan
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Als een heel persoonlijke e-mail van KIKA in de Spam wordt gezet door Ziggo en ik dat zou hebben kunnen missen door die onbetrouwbare Spamfilter van Ziggo.

Dan is het denk ik niet nodig om te vertellen hoe ik mij op dit moment voel.
Boompieapp

Level 1
  • 431Posts
  • 11Oplossingen
  • 26Likes
Hoe kun je nu geloven in een betrouwbare 'Spamfilter' these days? Niks is meer heilig en onmogelijk in Cyberspace. Als ik 4 Twitter-melding berichten krijg, verdwijnen er 2 in de Spam en 2 in de reguliere In-box. Geen idee wat het algoritme is wat er wordt toegepast.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Bij mij worden de keuzes van de spamfilter ook steeds vreemder en onvoorspelbaarder.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
dijkmane, Ben Geusens, Sjaqie, Be rt

Het duurde inderdaad even voordat ik een reactie heb gekregen, maar na een aantal herinneringen heb ik wel een kleine update gekregen.

Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan een verbeterd systeem, maar daar merken jullie nu nog niets van. Dit is geen klein karwei, dus het kan ook nog even duren.

Voorbeeld van een uitdaging waar we aan werken:
De zelflerende functie leert verkeerde dingen van gebruikers. Bijvoorbeeld als je een nieuwsbrief ontvangt van een bedrijf. Een echte nieuwsbrief, goedbedoeld en waar je je ooit (al-dan-niet per ongeluk) voor ingeschreven hebt. In plaats van jezelf uit te schrijven markeer je het bericht als spam.
Hiervan leert de spamfilter dat een nieuwsbrief spam is, terwijl dat eigenlijk niet klopt. Als gebruikers dit gedrag vaak genoeg vertonen zal de spamfilter steeds meer legitieme nieuwsbrieven als spam gaan markeren.

Een whitelist zou hiervoor bijvoorbeeld een oplossing zijn, maar ook jullie ideeën zijn welkom. Dus denk mee, er wordt echt meegelezen ook al zie je niet altijd een reactie vanuit ons.


PS: spam berichten die niet na 30 dagen werden opgeruimd was bekend, de automatische opruimer stond uit maar staat inmiddels alweer aan.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Een whitelist en een blacklist zou een uitkomst zijn.
Vooral met bekende websites en bedrijven die niet ter discussie staan, consequent op de whitelist.
b.v. de ANWB / Bristol / SVH / Bose / VTwonen / Regus / Tom Coronel bedrijven
om er maar een paar te noemen die nu in de spambox blijven komen van een mailadres wat geforward wordt en die je dus niet krijgt te zien als je niet in de spambox kijkt van het mailadres wat geforward wordt.

Het automatisch gedrag om alles wat je niet bevalt, aangemeld of niet, in de spam map te gooien is de makkelijkste actie en wordt dan ook uitgevoerd, blijkt nu uit de praktijk.
Jammer, maar helaas is menselijk gedrag dus de oorzaak van de niet juiste werking van de spamfilter en niet de spamfilter zelf, als hier maar iets nauwkeuriger mee omgegaan zou worden dan zou het vrijwel perfect kunnen werken, maar dat is menselijkerwijs niet te verwachten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Mark Ziggo wrote:

PS: spam berichten die niet na 30 dagen werden opgeruimd was bekend, de automatische opruimer stond uit maar staat inmiddels alweer aan.


Ik betwijfel zeer of de automatische opruimer in alle servers aanstaat, eigenlijk weet ik zeker van niet, want ik heb een bosje mailadressen waar ik nog mail zie staan in de spammap van februari 2018, de jou bekende mailadressen.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic