Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

Soepel van start met de Mediabox XL upgrade

Alle voordelen op een rij

  • Pauzeer je opname of On Demand film en kijk verder op jouw Ziggo GO app of Ziggogo.tv
  • 400 uur aan opnametijd
  • Alle radiozenders in één overzichtelijke Radio app
  • Is je favoriete programma al begonnen? Druk op opnemen en het hele programma wordt opgenomen

 

Koppel de afstandsbediening 
Zonder afstandsbediening heb je niet zoveel aan onze tips & tricks. Koppel daarom eerst de afstandsbediening. Vergeet niet de laatste stap: Opslaan

Werkt de afstandsbediening? Lees dan gerust verder.
 

< Afstandsbediening koppelen >

 

Je radio in een nieuw jasje! 
De radiozenders staan na de upgrade allemaal in één overzichtelijke app. 

  1. Zet je televisie en digitale ontvanger aan
  2. Druk op de knop HOME of MENU op de afstandsbediening van de mediabox
  3. Je ziet dan TV & Replay met de meest bekeken zenders. Rechts ervan staat de app Radio
  4. Druk op OK om naar het radio-overzicht te gaan
  5. Selecteer het logo van de zender waar je naar wilt luisteren en klik op OK

Heb jij de afstandsbediening met spraakbesturing? Houd dan de Microfoonknop ingedrukt en geef de opdracht: ‘Radio’. Hierdoor ga je gelijk naar de Radio app.

 

Stel in 5 stappen het stroomverbruik opnieuw in! Handig als je van snel opstarten houdt.
Nadat de upgrade is uitgevoerd zijn de systeeminstellingen weer als standaard ingeregeld. Voor stroomverbruik in standby betekent dit de Eco-stand. Wat heeft jouw voorkeur?

Stel in 5 stappen het stroomverbuik in

  1. Druk op het Huisje van de afstandsbediening
  2. Ga naar het Tandwieltje (Instellingen)
  3. Selecteer Systeem
  4. Navigeer naar Verbruik in standby en druk op OK
  5. Selecteer hier Hoog, Normaal of Eco en druk op OK
     
Stroomstand Energiezuinig Opstarttijd
Hoog Minder energiezuinig 5 sec.
Normaal Energiezuinig 2,5 min.
Eco Meest energiezuinig 3 min.

 

 

 Waar zijn mijn favoriete zenders gebleven? Maak een profiel aan! 
Met je eigen profiel maak je jouw tv-ervaring nog persoonlijker. Ideaal als de box door meerdere gezinsleden wordt gebruikt. Een profiel maak je namelijk op maat door bijvoorbeeld je favoriete zenders in te stellen.

  • Favorieten
  • Aanbevelingen op jouw voorkeur
  • Het ‘verder kijken’ menu onthoudt hoe ver jij bent met het kijken
  • Kijklijst
  • Taal, audio & ondertiteling instellingen
  • Recent door jou gebruikte apps

 

Hoe stel ik een eigen Profiel in?

Druk op de knop MENU en daarna op PIJLTJE NAAR BOVEN om te wisselen van profiel of om een nieuw profiel aan te maken. Heb je afstandsbediening met spraakfunctie? druk op de Profielenknop op de zijkant. Tijdens het aanmaken doorloop je drie stappen:

  1. Kies een naam en kleur voor je profiel
  2. Maak een lijst met favoriete zenders (optioneel)
  3. Selecteer genres die jij leuk vindt (optioneel)

 

Handig om te weten!

  • Je kan maximaal 6 verschillende profielen aanmaken
  • Opnames kunnen door ieder profiel worden bekeken
  • Het gedeelde profiel beschikt over alle zenders en On Demand titels
  • Kijkprofielen zijn gedeeld met  Ziggogo.tv en in Ziggo GO op je mobiele devices

Bij welk Ziggo abonnement zit de Mediabox XL en wat kun je er mee? 

 

TV Start* via Ziggo GO TV Start* i.c.m. Mediabox XL TV Complete + Ziggo GO
Afspelen vanaf begin
Replay TV
Opnamefunctie

*TV Start pakket i.c.m. internet vanaf 50 Mbit/s

 

Hoe bestel ik de ESPN dagpas?
Het bestellen van de dagpas werkt na de upgrade iets anders dan dat je gewend bent. Een handig stappenplan om een dagpas te bestellen vind je op onze website.

 

Gebruik het handige contextmenu!
Druk op de Info-knop of op de knop met 3 puntjes en krijg direct toegang tot:

  • Ondertiteling in- en uitschakelen
  • Favorietenlijst bewerken 
  • Teletekst openen
  • Direct het programma vanaf het begin starten

 

Supersnel door de tv-gids navigeren
Naast de pijltoetsen kun je ook met de spoeltoetsen en cijfertoetsen snel navigeren door de tv-gids. Met de spoeltoetsen kun je direct een dag voor- of achteruit. Met de kanaal omhoog of naar beneden krijg je direct een hele pagina met nieuwe zenders. Druk je nog een keer op de tv-gids knop? Dan spring je weer terug naar het heden. 

 

Na de upgrade heb ik ineens groen/roze beeld! Wat moet ik doen?
Nadat de upgrade is uitgevoerd zijn de systeeminstellingen weer als standaard ingeregeld. Dit geldt ook voor beeldinstellingen. Voor sommige oude modellen van Philips en Sony vereist dit een handmatige instelling.

  1. Druk op MENU of het Huisje (home-knop)
  2. Ga naar het Tandwieltje (Instellingen) en druk op OK
  3. Selecteer BEELD EN GELUID
  4. Selecteer TV kleur output
Menu → Instellingen →  BEELD EN GELUID → TV kleur output

Hier krijg je vier verschillende opties aangeboden: 

  • Automatisch
  • RGB
  • YCbCr-4:4:4
  • YCbCr-4:2:2

Het is afhankelijk van het type tv welke instelling voor jou het beste werkt. Test deze instelling één voor één om te bepalen welke instelling bij jouw past.

 

 

Direct één heel seizoen verwijderen? 
Afleveringen van een seizoen één voor één verwijderen is verleden tijd. Ga naar het overzicht van alle afleveringen, selecteer het seizoen wat je wil verwijderen en druk op de record-knop op je afstandsbediening. Je krijgt nu de optie om het seizoen te verwijderen.

 

Heb jij goede tips of tricks die in dit topic een plekje verdienen? Laat het dan weten!

40 Reacties 40
PvN

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Beste medewerker van Ziggo,

Gisteren heb ik de upgrade uitgevoerd en meteen zijn me een paar dingen opgevallen:

  1. Je kunt nu kiezen tussen eco, laag en hoog stand. Waarom is deze keuze er? Er is toch niemand die 2,5 tot 3 minuten wil wachten voor hij/zij tv kan kijken? Waarom niet gewoon één stand?
  2. Voorheen kon ik aan het ‘rode balletje’ zien dat de mediabox stond op te nemen wanneer de mediabox in standby stond. Nu kan ik dat niet meer zien en ben ik er niet zeker of er wordt opgenomen. In het verleden gebeurde het vaak genoeg dat alle op te nemen uitzendingen opeens niet meer stonden geprogrammeerd. Is er een kans dat het ‘rode balletje’ terug komt?
  3. Ik mis de mogelijkheid om een opgenomen uitzending verder te kijken vanaf waar ik gebleven was. Zo wil ik wel eens een film in delen kijken. Nu moet ik weer vanaf het begin ‘verder spoelen’ naar waar ik gebleven was. Kan deze mogelijkheid alsnog weer in de software worden opgenomen?

Met vriendelijke groeten,

Petra van N.

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @PvN . Welkom hier!

Ik zal je punten even bij langs gaan 🙂

  1. Dat kon met de oude software ook al, toch? De opties zijn puur aan jezelf. Er zijn mensen die het prima vinden om wat langer te wachten voor de mediabox aangaat, als dat betekent dat het stroomverbruik van de mediabox in stand-by lager is. 
  2. Goeie. Ik moet zeggen dat ik hier zelf nooit zo over na heb gedacht. Ik heb hier nooit op gelet, toen ik nog een Mediabox XL had. Maar kennelijk zijn er toch klanten die hier naar keken. Ik zal eens navragen aan het projectteam of hier bewust voor gekozen is en of er nog plannen zijn omtrent deze optie
  3. Helemaal mee eens. Dit nou natuurlijk ook gewoon zo moeten werken. Ik durf nu al met zekerheid te zeggen dat dit niet bewust eruit is gehaald. Dit moet wel een bug zijn. Ook deze neem ik dus meteen even mee!
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
  1. Dit is in de testen er dergelijke niet langsgekomen. Het lijkt er dus vooralsnog op dat het niet op grote schaal gemist wordt. Toevoegen is ook niet een kwestie van een simpele aanpassing. Mocht de vraag hiernaar heel groot worden, moet er dus goed naar gekeken worden hoe dit eventueel toch geïmplementeerd kan worden. Maar vooralsnog zal hier niet mee gebeuren. 
  2. Er is niets van een bug bekend, op dit gebied. Wel is het zo dat als het programma bijvoorbeeld in de laatste 5 minuten zit, dat een opname dan als “bekeken” wordt beschouwd en je dan inderdaad niet de optie krijgt om een opname verder te kijken. 
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Lycke Ziggo 

Punt 3 lijkt op dit probleem van de next. Dit kan dus een  '’cloud'’ issue  zijn.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/probleem-terugkijken-opname-mediabox-next-66365

 

En aanvulling voor punt 2. Voor de update stond de box altijd aan bij opnemen, nu hoeft dat niet meer.

Aede

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

Wanneer ik series opneem en deze serie is teneinde dan blijft deze toch staan bij geplande opnames.

bij opname staan ze in geplande opnames waar ik deze niet meer kan verwijderen.

is dit op te lossen?

 

Groet,

 

Aede Fontein

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Aede . Welkom hier!

hm, het gaat er dus om dat je geplande opnames wilt verwijderen (omdat de serie bijvoorbeeld afgelopen is)? 

Ik heb hier geen mediabox XL met upgrade staan, maar wel een mediabox Next. En het menu zou gelijk moeten werken. 

Wanneer ik ga naar “bewaard - opnames - geplande opnames - meer” krijg ik een lijst met opnames waarachter ik kan klikken op het prullenbakje. Werkt dit bij jou niet op deze manier? 

Aede

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi,

Het eerste klop en het tweede dat werkt bij mij prima, maar op het moment dat een serie afgelopen is en ik alleen maar de laatste van de serie op de manier zoals jij ook al aangaf heb verwijderd blijft de serie op zich wel leeg in geplande opnames staan en dan kan ik niets meer verwijderen. 

ik heb b.v. de serie War of the world, instinkt, Van onschatbare waarde en magnum I.P er nog leeg instaan waarvan de serie is afgelopen en ik de geplande opnames (dus ik zie het plaatje maar door er op te klikken doet hij niets) niet kan verwijderen.

maar ook Max Masterclass en Next waarbij ik de laatste opgenomen uitzending heb verwijderd

en wat Next betreft heb ik bv nog 2 op geplande opnames staan, 1 voor de donderdag welke het nog doet zoals het hoort en 1 van de zaterdag welke leeg is en ik niet kan verwijderen.

al met al, ik heb in geplande opnames 12 staan waarvan er 6 met geplande opnames staan en de andere 6 zijn leeg en ik kan deze met geen mogelijkheid verwijderen.

 

hopelijk begrijp je nu mijn probleem.

 

groet,

 

Aede Fontein

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Aede wrote:

Hoi,

Het eerste klop en het tweede dat werkt bij mij prima, maar op het moment dat een serie afgelopen is en ik alleen maar de laatste van de serie op de manier zoals jij ook al aangaf heb verwijderd blijft de serie op zich wel leeg in geplande opnames staan en dan kan ik niets meer verwijderen. 

ik heb b.v. de serie War of the world, instinkt, Van onschatbare waarde en magnum I.P er nog leeg instaan waarvan de serie is afgelopen en ik de geplande opnames (dus ik zie het plaatje maar door er op te klikken doet hij niets) niet kan verwijderen.

maar ook Max Masterclass en Next waarbij ik de laatste opgenomen uitzending heb verwijderd

en wat Next betreft heb ik bv nog 2 op geplande opnames staan, 1 voor de donderdag welke het nog doet zoals het hoort en 1 van de zaterdag welke leeg is en ik niet kan verwijderen.

al met al, ik heb in geplande opnames 12 staan waarvan er 6 met geplande opnames staan en de andere 6 zijn leeg en ik kan deze met geen mogelijkheid verwijderen.

 

hopelijk begrijp je nu mijn probleem.

 

groet,

 

Aede Fontein

Ik zie het niet helemaal voor me, sorry. 

Kan je eens een foto bijvoegen? 

Aede

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi,

 

Ik heb het intussen zelf op kunnen lossen, door de rode opname knop in te drukken terwijl ik op 1 van de te verwijden series (ook al staat er niets in de planning) kan ik deze lege geplande opname verwijderen.

Bedankt voor de moeite.

Aede

ph2m

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
PvN wrote:

Beste medewerker van Ziggo,

Gisteren heb ik de upgrade uitgevoerd en meteen zijn me een paar dingen opgevallen:

  1. Je kunt nu kiezen tussen eco, laag en hoog stand. Waarom is deze keuze er? Er is toch niemand die 2,5 tot 3 minuten wil wachten voor hij/zij tv kan kijken? Waarom niet gewoon één stand?
  2. Voorheen kon ik aan het ‘rode balletje’ zien dat de mediabox stond op te nemen wanneer de mediabox in standby stond. Nu kan ik dat niet meer zien en ben ik er niet zeker of er wordt opgenomen. In het verleden gebeurde het vaak genoeg dat alle op te nemen uitzendingen opeens niet meer stonden geprogrammeerd. Is er een kans dat het ‘rode balletje’ terug komt?
  3. Ik mis de mogelijkheid om een opgenomen uitzending verder te kijken vanaf waar ik gebleven was. Zo wil ik wel eens een film in delen kijken. Nu moet ik weer vanaf het begin ‘verder spoelen’ naar waar ik gebleven was. Kan deze mogelijkheid alsnog weer in de software worden opgenomen?

Met vriendelijke groeten,

Petra van N.

 

Inderdaad in de MediaBox XL staan deze tijden, in de community uitleg zie ik dit plotseling vandaag (5 , 10 , 20 Seconden !!! ) ???

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Waar “in de mediabox” staan die tijden, @ph2m ? En gaat dat om een geupdate mediabox, of nog zonder update? 

ph2m

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Ik heb een Mediabox XL met update van vorige maand, in de eco-modus duurt het opstarten inderdaad 2.5 of 3 minuten (en staat ook in de box), in het artikel hier boven wordt gesproken over enkele tientallen seconden

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik heb de mediabox zelf niet in huis, dus ik moest even hier en daar navragen hoe het zit. 

De waardes die in dit topic stonden kloppen inderdaad niet. Waarschijnlijk zijn deze iets te snel overgenomen van de Mediabox Next. De Mediabox XL met upgrade doet alsnog langer over de opstart, door het modemonderdeel dat erin zit. De waardes zijn nu aangepast. Bedankt!
 

John_Apeldoorn

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Even een vraag

Als ik de Mediabox XL op Eco zet dan stopt echt alles en heb dan helaas geen Internet meer zowel bedraad als Wifi liggen er dan uit.

Als ik de Mediabox XL op standje Normaal zet dan heb ik problemen met netwerkapparaten die in mijn netwerk hangen.

Kan dit worden opgelost met het plaatsen van een modem zodat ik de Mediabox XL helemaal uit kan zetten om stroom/energie te besparen? 

 

Alvast bedankt voor het antwoord en groetjes.

John

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
John_Apeldoorn wrote:

Even een vraag

Als ik de Mediabox XL op Eco zet dan stopt echt alles en heb dan helaas geen Internet meer zowel bedraad als Wifi liggen er dan uit.

Als ik de Mediabox XL op standje Normaal zet dan heb ik problemen met netwerkapparaten die in mijn netwerk hangen.

Kan dit worden opgelost met het plaatsen van een modem zodat ik de Mediabox XL helemaal uit kan zetten om stroom/energie te besparen? 

 

Alvast bedankt voor het antwoord en groetjes.

John

Hey @John_Apeldoorn . 

Het simpele antwoord is “ja”. Met een los modem voorkom je inderdaad de disconnect in eco stand. 

Wil je graag dat ik je (gratis) een los modem toestuur? 🙂 

John_Apeldoorn

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Lycke Ziggo wrote:
John_Apeldoorn wrote:

Even een vraag

Als ik de Mediabox XL op Eco zet dan stopt echt alles en heb dan helaas geen Internet meer zowel bedraad als Wifi liggen er dan uit.

Als ik de Mediabox XL op standje Normaal zet dan heb ik problemen met netwerkapparaten die in mijn netwerk hangen.

Kan dit worden opgelost met het plaatsen van een modem zodat ik de Mediabox XL helemaal uit kan zetten om stroom/energie te besparen? 

 

Alvast bedankt voor het antwoord en groetjes.

John

Hey @John_Apeldoorn . 

Het simpele antwoord is “ja”. Met een los modem voorkom je inderdaad de disconnect in eco stand. 

Wil je graag dat ik je (gratis) een los modem toestuur? 🙂 

Bedankt voor het snelle antwoord en het aanbod.

Ik maak graag gebruik van dit aanbod als het daarmee is opgelost. Begrijp dat het mij niets extra’s kost en het maandbedrag hiermee niet wordt verhoogd?

 

Met vriendelijke groet,

John

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Klopt helemaal, John. Dit kost niets. Ik doe het gelijk voor je op de post!

John_Apeldoorn

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Lycke Ziggo wrote:

Klopt helemaal, John. Dit kost niets. Ik doe het gelijk voor je op de post!

Perfect Lycke 

Bedankt voor de service en nog een fijne dag.

Groetjes, John

FredHgl

Level 7
  • 143Posts
  • 7Oplossingen
  • 25Likes

Ik heb de nieuwe update nu een week. Het valt mij op dat met het opnemen van b.v. een serie ook de herhalingen worden opgenomen. Van 1 aflevering heb ik nu 2 versies, de reguliere uitzending en ook nog de herhaling. Voor de update was dat niet het geval. Nu het in de cloud is heb je niet altijd toegang tot je opgenomen programma's. Gisterenavond kreeg ik de melding: op het moment is er geen toegang probeer het later nog eens of kijk op ziggo.nl/storingen. Zo'n 10 min. later had ik wel weer toegang.

Met de "terug" knop kon je altijd snel even kijken welk programma nu wordt uitgezonden en hoe laat het volgende programma begint. Als je er nu op die knop drukt gebeurt er helemaal niets.

Uitgelicht topic