Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Radio: Luister jij al digitaal?

Ziggo stopt met het analoge radiosignaal. Op 24 februari zijn we in Capelle aan de IJssel gestart met het omschakelen van het analoge radiosignaal naar digitale radio. Vanaf eind maart gaan we hier per regio mee verder. De verwachting is dat eind 2021 het signaal in heel Nederland is omgeschakeld.

 

Luister ik al digitale radio?

Grote kans van wel! Luister je radio via je TV, Ci+ Module & Mediabox? Of bijvoorbeeld via FM, DAB+ of internetradio? Dan hoef je niets meer te doen en kun je ook na de analoge uitschakeling gewoon blijven genieten van je favoriete radiostation.

 

Weet je het niet zeker? Controleer dan of er naast de stroomkabel nog een kabel loopt van je radio naar de wandcontactdoos (vaak naar “R” of “Radio”). Haal deze kabel uit je radio en controleer of het signaal is weggevallen. Is dat het geval, dan luister je nog analoog.

 

Ik luister nog analoge radio, wat moet ik doen?

Dat signaal stopt dit jaar. Er zijn gelukkig verschillende mogelijkheden om ook na de afschakeling radio te blijven luisteren. We zetten ze op een rij:

 

-Via je televisie, CI+ Module of Mediabox

Neem je bij Ziggo Digitale TV af, dan kun je daarmee ook radio luisteren.

Heb je een Mediabox Next of Mediabox XL? Dan kun je hiervoor de radio app openen.

Kijk je met een CI+ Module, een andere Mediabox of via de DVB-C tuner? Dan vind je de radiozenders vanaf kanaal 801 of 1801.

 

-Een FM-antenne

Deze kabel vervangt je huidige coaxkabel en fungeert als antenne. De kwaliteit is dus wel afhankelijk van dit antenne-signaal. Verder is er een aantal zenders dat niet op FM uitzendt je hiermee niet kunt ontvangen, een overzicht vind je hier. De FM-antenne kun je kosteloos bij ons bestellen via deze pagina.

 

-Via de Digitale radio ontvanger

Met deze Digitale radio ontvanger van Quantis luister je tot 61 digitale radiozenders. Het apparaat beschikt over een display voor zender-informatie en is eenvoudig aan te sluiten op de wandcontactdoos. De ontvanger kost eenmalig €50,- en kun je hier bestellen.

 

-DAB+ of internetradio

Veel moderne radio’s maken gebruik van DAB+ of internetradio. Hiermee kun je storingsvrij genieten van veel zenders. Overweeg je toch al een nieuwe radio? Dan kan dit een interessante optie voor je zijn. Ziggo biedt zelf geen DAB+ apparatuur, daarvoor kun je het beste naar een (online) elektrowinkel. Uiteraard ben je voor advies en vragen van harte welkom hier op de Ziggo Community, waar veel kennis aanwezig is. Start je eigen topic.

 

We hebben deze vier opties ook hier op een rij gezet.

 

Waarom stopt Ziggo met analoge radio?

De omschakeling stelt Ziggo in staat om de snelheid van het internet verder te verhogen en technisch te innoveren. Op deze manier blijft Ziggo voorbereid op de klantbehoefte van de toekomst en kunnen klanten allerlei toekomstige toepassingen gebruiken met behulp van ons netwerk.

 

Wanneer is mijn regio aan de beurt?

Je ontvangt minimaal 5 weken van te voren een brief en een e-mail wanneer jouw regio aan de beurt is. Uiteraard kun je ook voor die tijd al voorbereidingen treffen.

 

Gaat de prijs van het abonnement nu ook omlaag?

Nee, je kunt nog steeds radio blijven luisteren, dat blijft onderdeel van het abonnement. De dienst wordt alleen volledig digitaal.

 

Kan ik gewoon naar mijn favoriete zenders blijven luisteren?

Dat verschilt per optie. Er is een aantal zenders dat niet via FM uitzendt en je dus ook niet kunt ontvangen met de FM-antenne. Hier vind je een overzicht om welke zenders het gaat.

 

Ik kan wel wat hulp gebruiken

Omdat er meerdere nieuwe mogelijkheden zijn, vraagt elke situatie om een eigen aanpak. Dit geldt niet alleen voor de radio zelf, maar bijvoorbeeld ook voor je geluidsinstallatie.

 

Weet je niet zeker of en hoe het gaat werken of wil je graag advies, dan zitten hier op de Ziggo Community veel experts voor je klaar om met je mee te denken. Start je eigen topic , leg de huidige situatie uit en we duiken er samen in!

143 Reacties
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Egon Kraaikamp ,

 

Het is duidelijk dat je in ieder geval goed bent ingelezen in alle opties, daar hoef ik je geen advies meer over te geven. Goed om te zien dat je ook al flink bezig bent geweest met de diverse mogelijkheden die je hebt, ik hoop uiteraard dat één van de opties straks dezelfde beleving zal geven.

 

Wat betreft je vraag: Het heeft inderdaad enkele acties meer nodig, wil je bij radio uitkomen. Dat is voor zover mij bekend al langere tijd zo op diverse Mediaboxen. Eén directe knop is er niet en zal er vermoedelijk ook niet komen, maar ik heb het gevoel dat je met voice-control eigenlijk een heel eind komt. De enige handelingen die je dan moet doen, is je Mediabox aan te zetten en vervolgens via voice-control je gewenste radio-kanaal inspreken. Mocht je de TV vervolgens uit willen doen, dan kun je inderdaad met de knop helemaal linksboven de TV uitzetten (zoals je zegt, mits je geluidsapparatuur op de Next is aangesloten).

Egon Kraaikamp

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Alex,

 

Het klopt dat ik er al een tijdje mee bezig ben en ben geweest. De optie om voice te gebruiken zou een optie zijn, maar ik heb bewust een Harmony aangeschaft om een overdaad aan afstandsbedieningen te voorkomen en om de TV, Next en radio/versteker mee te bedienen met een druk op de knop. Dit zeker ook omdat mijn vrouw anders helemaal niet door de bomen het bos ziet en ze mijn hulp dan regelmatig nodig heeft. Kortom... Geen optie. Natuurlijk heb ik aanzetten van de radio app op de Next ook uitgeprobeerd, maar helaas werkte dat toen met regelmaat niet juist en moest ik via de TV aanzetten kijken 'waar ik was'. Kortom... ook geen optie.

Ik snap niet waarom het luisteren van de radio zo complex gemaakt moet worden om te gebruiken. En ik snap heel goed dat vooral ouderen daar enorm problemen mee hebben.

Voor ons rest dqn weinig meer dan het antennetje te proberen of de DAB aan te schaffen. En eerlijk gezegd gaat mij dat te ver. Misschien moeten we dqn maar overwegen naar een andere provider over re stappen, maar dan puur om het radio gedoe...

Overigens ben ik het niet met je eens dat decoders met een eenvoudige radioknop van heel lang geleden zijn...

Maar dank voor jouw politiek correcte antwoord (gezien van Ziggo), maar echt een oplossing voor het radio ding zit niet in jouw reactie en inhoudelijk ingaan op het uitdelen van losse radios zie ik ook niet terug. Jammer...

Hans Warners

Level 5
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Ik ben er ook, na veel moeite, in geslaagd om de radio aan het werk te krijgen na de aanpassingen van Ziggo. Via een Toslink kabel heb ik eea nu aangesloten.

 

Ik heb geen electronica gestudeerd en om er nu op 75 jarige leeftijd mee te beginnen lijkt mij ook zo wat, maar dat is er wel voor nodig om eea te begrijpen.

 

De afstemming van de radio is niet optimaal dat moet je doen met een spraakopdracht.

 

Wel raar dat Ziggo niet gratis een Toslink kabel geeft na deze grote degradering van de service die zij bij mij voor ruim 88 euro levert 

Nienke1

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb voor €50 een digitale radio-ontvanger QE317 gekocht. Nu begrijp ik dat de ontvanger via de tv-aansluiting (bij de gevel-‘ingang’) moet lopen. Maar daar zit al een splitter, voor de tv en voor de WiFi.

Moet ik nu een splitter met 3 uitgangen kopen? En moeten dat dan mannetjes of vrouwtjes zijn (en wat is het verschil eigenlijk)?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Nienke1 als de ontvanger in de buurt van de tv staat dan kan de coax doorgelust worden. De coax in de tv gaat dan in de ontvanger en de uitgang van de ontvanger gaat dan met een nieuwe kabel naar de tv.

Lukt dit niet dan moet de splitter aangepast worden. Er moeten twee tv uitgangen op zitten. 

Die zijn Male. Daarop gaat dan een kabel die een Male en Female heeft.

Wie dat ooit bedacht heeft weet ik niet. Voordeel is dat je de radio en tv aansluiting niet kunt verwisselen. En er is maar 1 soort kabel nodig om een radio of tv aan te sluiten.

Tegenwoordig zie je steeds meer F connectoren. Die zijn erg simpel te monteren en hebben altijd een verbindings kabel met Male-Male. De aansluitingen op de apparatuur is altijd Female.

Nienke1

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier heb ik niet zoveel aan. Zoals gezegd, ik heb al een splitter in de TV-aansluiting want daar moet het WiFi-kastje ook op aangesloten. Mijn vraag is dus of ik nu 3 kabels moet aansluiten op die ene tv-aansluiting. 1 voor de mediabox en de tv (nee, ik wil niet via de tv naar de radio luisteren), 2 voor de WiFi en nu ook nog 3 voor de radio-ontvanger? En de kwaliteit van internet is toch al waardeloos (veel hikjes en even wegvallende verbinding.

En wat is een F connector?

Lees meer
 
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Het Wifikastje is het modem, connectbox, verwacht ik.

 

En, ja, de radio tuner van Ziggo wil een zelfde aansluiting. 

Internet radio zou zonder horten en stoten moeten werken. Zelf merk ik niets van onderbreken als ik luister.

Het internet signaal moet stabiel zijn. Dat internetten op je computer en andere apparatuur goed werkt wil nog niet zeggen dat internet radio vlekkeloos werkt. 

Sommige apparatuur is erg gevoelig voor onderbrekingen en andere minder. Als er een goede foutcorectie is dan zou het geluid evengoed moeten klinken als via de ouderwetse radio.

Ook op internet zitten slechte radiostations die in lage kwaliteit uitzenden.

roberto25

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zou Ziggo zo vriendelijk kunnen zijn om het digitale radiozenderoverzicht aan te passen voor gebruikers met de QE317? Ik kom heel veel zenders tekort (Concertzender, WDR 2 3 4, NDR 1 2 Kultur, NPO Radio Soul & Jazz, Fip).  Aan zenders als Haarlem, Purmerend, Stichtse Vecht, Gooi, Zaan heb ik geen behoefte.

Overigens zijn de wel te ontvangen zenders mono en niet stereo. Als ik dat had geweten had ik die QE317 niet aangeschaft.

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @roberto25 

 

De zenders die je noemt zou je wel mogen verwachten als ongecodeerde radiozenders. Heb je deze helemaal niet, slaat hij ze over of krijg je een foutmelding?

roberto25

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Alex,

 

Vanaf zender 848 MNM wordt er gesprongen naar 355 JAMM FM. Het gaat dan tot 370 Radio Ronde Venen en dan komt de QE317 weer op 801. 

Op zich zal ik de zenders vanaf 862 niet missen, maar de groep WDR en NDR en FIP mis ik wel.

Tot zender 848 krijg ik "geen signaal" bij 807, 810, 817, 819, 820, 822, 823, 837, 840.

Overigens stopt het signaal te hooi en te gras gedurende 1 seconde - geen signaal wordt dan vermeld - ondanks de raad van een andere gebruiker dat een "sperfilter" (inmiddels geplaatst) dit voorkomt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Alvast bedankt.

  

Thijswijs

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Lees meer
Enerzijds ben ik blij dit te lezen, omdat ik hetzelfde probleem heb. Ik heb alles via Ziggo aangeschaft, splitter, kabel en de dab radio. Mijn Mediabox voor t.v. geeft bij analyse aan dat mijn signaal goed is. Dus alle aansluitingen zijn goed. Ik heb meteen contact opgenomen telefonisch met Ziggo, het probleem verteld, maar er wordt verder geen hulp geboden tenzij in bereid ben tegen betaling een monteur te laten langs komen. Inmiddels blijf ik het probleem houden van regelmatig onderbrekingen, met geen signaal en dat is heel vervelend als je naar muziek wilt luisteren.
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3332Likes

@roberto25  Dan is het goed om het signaal van top tot teen onder de loep te nemen. Je kunt hiervoor het beste een eigen topic starten en hierin, naast een omschrijving van het probleem, ook foto's van de aansluiting(en) toe te voegen. We helpen je dan via die weg verder! 


@Thijswijs voor jou geldt hetzelfde als voor roberto25, je kunt het beste een eigen topic starten. Een monteursafspraak kan altijd nog, mochten we er niet uitkomen. Kosten voor een monteursafspraak zijn alleen het geval op het moment dat het probleem aan de kant van Ziggo ligt (signaal buitenshuis, de hoofdaansluiting of onze apparatuur) Het is dus allereerst zaak om de aansluitingen na te lopen en daar helpen we je graag bij. 

Thijswijs

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Beste Mariska,

Jouw antwoord is tegenstrijdig met hetgeen ik te horen kreeg van de servicemedewerker en zij zette mij telefonisch in de wacht om het goed maar te vragen. Er moet altijd betaald worden, omdat de radio inderdaad door Ziggo is geleverd, maar het betreft geen Ziggo apparaat. Als de media box wel een goed signaal krijgt maar de radio toch amper werkt is het volgens Ziggo niet hun probleem.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3332Likes

@Thijswijs Er komt 1 signaal je woning binnen en deze wordt vervolgens opgesplitst naar de verschillende apparaten, als het wel goed gaat bij het ene apparaat maar niet bij het andere apparaat dan is het vaak zo dat er binnenshuis qua aansluitingen iets niet goed zit. Anders zou je immers op beide apparaten problemen ervaren. Komt hier een monteur voor, dan zitten er inderdaad kosten aan verbonden. Het probleem kan een kabel zijn, een splitter, de manier van aansluiten en noem maar op. Samen kunnen we de situatie binnenshuis uitsluiten. Je kunt bijvoorbeeld de radio direct op de hoofdaansluiting aansluiten om te checken hoe het dan gaat. 


In dit geval: Een foto zegt vaak een hele hoop en hier op de Community denken we graag met je mee, vandaar het advies om een eigen topic te starten 🙂

Thijswijs

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hallo Mariska, 

 

Ik zoek allereerst de fout bij mijzelf. Ik heb kabels gewisseld, het apparaat rechtstreeks aangesloten en als dan ik bij Mediabox de melding blijf krijgen dat het signaal "goed" is en bij de dab ik signaal onderbrekingen blijf houden krijg ik het idee dat het aan de combinatie Ziggo signaal en de door Ziggo verkochte dab radio is.

Ik zag dat @roberto25  hetzelfde probleem heeft. Ditzelfde verhaal heb ik al telefonisch de service medewerker van Ziggo verteld en het antwoord heb ik al in mijn vorige post gemeld. Namelijk op eigen kosten en monteur laten komen om te bevestigen dat wat ik al zelf geconstateerd heb namelijk dat alles van Ziggo op zichzelf werkt alleen niet voor de radio en dat is geen Ziggo apparaat. Dus draai ik voor de kosten op.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3332Likes

@Thijswijs Super dat dit allemaal al is uitgesloten en je al zoveel hebt getest en vervangen. Nu de oplossing nog! Als ik je bericht zo lees dan heb je inderdaad alles van top tot teen uitgesloten, alles behalve de radio zelf. Je hebt 2 jaar garantie op de digitale radio, rechtsonder op deze pagina kun je chatten met de juiste afdeling. 

roberto25

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben net als Thijswijs een paar dagen aan het experimenteren geslagen en ben er - voorlopig - in geslaagd de QE317 wat meer zenders te laten produceren alsmede zonder om de haverklap een paar seconden "geen signaal" te produceren. Een rechtstreekse aansluiting op de opdruksplitter heeft dit mirakel bewerkstelligd.

Echter, het gaat wel ten koste van de tv-aansluiting. En dus zat ik zonder tv. Op naar de Ziggo-winkel voor een opdruksplitter met 3 uitgangen (eentje meer dan de huidige). Die hadden ze niet, maar ze hadden er ook niet van gehoord. Ik heb ze op de website van Ziggo gewezen, waar het apparaatje staat afgebeeld bij de instructies. Helaas staat het niet vermeld bij de te-(ver)kopen-apparaten. Derhalve maar een bestelling geplaatst bij de Kabelshop. Daar zijn die dingen zelfs Ziggo-gecertificeerd. 

Zodra die binnen en geïnstalleerd is, zal ik het resultaat vermelden. 

Wordt vervolgd.   

roberto25

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inmiddels voor bijna 90 euro spullen (radiotuner, splitter, kabel en sperfilter) in huis gehaald en geïnstalleerd. Het fenomeen "geen signaal" komt zelden meer voor, maar met enige regelmaat wordt de uitzending gedurende enige seconden onderbroken. Naarmate de radio-tuner langer aanstaat doet dit euvel zich vaker voor.

Het aantal radiozenders blijft afwijken van het zender-overzicht, maar daar valt wel mee te leven. De gewenste zenders doen het inmiddels.

Wat wel jammer is, is dat voorinstellingsknoppen van de afstandsbediening van de QE317 het stuk voor stuk begeven. Typisch chinese makelij.

En dan te bedenken dat ik nu weer radio in de keuken kan luisteren. Nu de woonkamer en de werkkamer nog. Weer 2 x 90 euro?

En 2 overbodige tuners (Sony en NAD) naar het grofvuil.

Wordt vervolgd.  

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @roberto25,

 

Fijn om te lezen dat er al iets van verbetering heeft plaatsgevonden. Het wordt op deze manier inderdaad een uitgebreid project. Vanuit ons kunnen we ook diverse splitters en kabels nasturen (zij het de driewegsplitter niet). Het staat zoals eerder aangegeven ook altijd vrij om een los topic aan te maken om je verder van advies te kunnen voorzien.

Pino64

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Is er een mogelijkheid de radio te starten met een snelkoppeling middels een kanaal of kan dit geimplementeerd worden? Zoals Netflix via kanaal 150.

Ik vind radio starten nog steeds omslachtig, ook in de nieuwe 4.35 firmware. Bovendien luister ik radio zonder tv en start hiervoor een reeks commandos met een logitech afstandsbediening (menu, pijltjes down, pijltje rechts, select) met daartussen voor iedere actie een sec vertraging doordat de box te traag reageert, met name de laatste firmware.

 

De next is aangesloten op een receiver en de voice bediening met de ziggo AB is niet mijn voorkeur aangezien ik 1 AB heb voor alles.

 

Een alternatief is "Radio" in de bovenste balk te zetten, waar ook TV en replay, TV Apps staan etc. Hier reageert de box wel snel op een reeks commandos, bv 3x pijltje naar rechts zonder de vertragingen.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3332Likes

Hey @Pino64

Goed dat je laat weten waar je tegenaan loopt. Ik kan je hier geen uitsluitsel over geven maar ik zet je feedback zeker door naar de juiste afdeling, niet geschoten is altijd mis! Thanks voor het delen. 

procee

Level 5
  • 59Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

ik luister  digitaal geen problemen meer

goed geluid

roberto25

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inmiddels heb ik de MediaNextBox aangesloten op mijn versterker, zowel op de video-ingang (tv-geluid) als op de tuner-ingang (de tuner is overbodig geworden). Dus de tv aanzetten, naar de "video" luisteren, de radiozender op de tv opzoeken, de tv uitzetten en naar de "tuner" luisteren.

Wel telkens wat gedoe, maar je moet er als radioluisteraar bij Ziggo tegenwoordig wat voor over hebben. 

 

Marcous

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Paul 

Waarom verplaatst de radio app iedere keer als de mediabox next een update krijgt ?

Ik gebruik een Logitech afstandbediening om mijn apparatuur te besturen.

Na de laatste update was het na menu 4x naar beneden, daarvoor was het 5x.

Nu moet ik dus iedere keer mijn afstandbedieng weer aanpassen,

het zou makkelijker zijn als de app een vaste positie heeft.

 

Groet Marcous

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3332Likes

Ik snap dat het irritant is als je continu je afstandsbediening aan moet passen en daardoor is je feedback ook zeker logisch. Ik zet deze voor je door naar de juiste afdeling. 

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic