Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Radio: Luister jij al digitaal?

Ziggo stopt met het analoge radiosignaal. Op 24 februari zijn we in Capelle aan de IJssel gestart met het omschakelen van het analoge radiosignaal naar digitale radio. Vanaf eind maart gaan we hier per regio mee verder. De verwachting is dat eind 2021 het signaal in heel Nederland is omgeschakeld.

 

Luister ik al digitale radio?

Grote kans van wel! Luister je radio via je TV, Ci+ Module & Mediabox? Of bijvoorbeeld via FM, DAB+ of internetradio? Dan hoef je niets meer te doen en kun je ook na de analoge uitschakeling gewoon blijven genieten van je favoriete radiostation.

 

Weet je het niet zeker? Controleer dan of er naast de stroomkabel nog een kabel loopt van je radio naar de wandcontactdoos (vaak naar “R” of “Radio”). Haal deze kabel uit je radio en controleer of het signaal is weggevallen. Is dat het geval, dan luister je nog analoog.

 

Ik luister nog analoge radio, wat moet ik doen?

Dat signaal stopt dit jaar. Er zijn gelukkig verschillende mogelijkheden om ook na de afschakeling radio te blijven luisteren. We zetten ze op een rij:

 

-Via je televisie, CI+ Module of Mediabox

Neem je bij Ziggo Digitale TV af, dan kun je daarmee ook radio luisteren.

Heb je een Mediabox Next of Mediabox XL? Dan kun je hiervoor de radio app openen.

Kijk je met een CI+ Module, een andere Mediabox of via de DVB-C tuner? Dan vind je de radiozenders vanaf kanaal 801 of 1801.

 

-Een FM-antenne

Deze kabel vervangt je huidige coaxkabel en fungeert als antenne. De kwaliteit is dus wel afhankelijk van dit antenne-signaal. Verder is er een aantal zenders dat niet op FM uitzendt je hiermee niet kunt ontvangen, een overzicht vind je hier. De FM-antenne kun je kosteloos bij ons bestellen via deze pagina.

 

-Via de Digitale radio ontvanger

Met deze Digitale radio ontvanger van Quantis luister je tot 61 digitale radiozenders. Het apparaat beschikt over een display voor zender-informatie en is eenvoudig aan te sluiten op de wandcontactdoos. De ontvanger kost eenmalig €50,- en kun je hier bestellen.

 

-DAB+ of internetradio

Veel moderne radio’s maken gebruik van DAB+ of internetradio. Hiermee kun je storingsvrij genieten van veel zenders. Overweeg je toch al een nieuwe radio? Dan kan dit een interessante optie voor je zijn. Ziggo biedt zelf geen DAB+ apparatuur, daarvoor kun je het beste naar een (online) elektrowinkel. Uiteraard ben je voor advies en vragen van harte welkom hier op de Ziggo Community, waar veel kennis aanwezig is. Start je eigen topic.

 

We hebben deze vier opties ook hier op een rij gezet.

 

Waarom stopt Ziggo met analoge radio?

De omschakeling stelt Ziggo in staat om de snelheid van het internet verder te verhogen en technisch te innoveren. Op deze manier blijft Ziggo voorbereid op de klantbehoefte van de toekomst en kunnen klanten allerlei toekomstige toepassingen gebruiken met behulp van ons netwerk.

 

Wanneer is mijn regio aan de beurt?

Je ontvangt minimaal 5 weken van te voren een brief en een e-mail wanneer jouw regio aan de beurt is. Uiteraard kun je ook voor die tijd al voorbereidingen treffen.

 

Gaat de prijs van het abonnement nu ook omlaag?

Nee, je kunt nog steeds radio blijven luisteren, dat blijft onderdeel van het abonnement. De dienst wordt alleen volledig digitaal.

 

Kan ik gewoon naar mijn favoriete zenders blijven luisteren?

Dat verschilt per optie. Er is een aantal zenders dat niet via FM uitzendt en je dus ook niet kunt ontvangen met de FM-antenne. Hier vind je een overzicht om welke zenders het gaat.

 

Ik kan wel wat hulp gebruiken

Omdat er meerdere nieuwe mogelijkheden zijn, vraagt elke situatie om een eigen aanpak. Dit geldt niet alleen voor de radio zelf, maar bijvoorbeeld ook voor je geluidsinstallatie.

 

Weet je niet zeker of en hoe het gaat werken of wil je graag advies, dan zitten hier op de Ziggo Community veel experts voor je klaar om met je mee te denken. Start je eigen topic , leg de huidige situatie uit en we duiken er samen in!

143 Reacties
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Krolletje ik neem aan dat je ook de zenders opnieuw opgezocht hebt. De FM frequentie zal niet gelijk zijn aan de zenders in de lucht. Dat zal de mooie ruis wel kunnen verklaren.

 

Er is nog een ander alternatief en dat is een digitale ontvanger die de radio zenders ontvangt. Of je bestaande digitale ontvanger gebruiken als radio ontvanger. Dan doe je hetzelfde als Tele2. Die geven ook geen FM radio door.

Er zijn meer mogelijkheden dan "internet radio".

 

Neus even rond op deze pagina (de begin pagina van dit topic):

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Digitale-radio-Alles-wat-jij-moet-weten/ba-p/746782

 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Wat in 1e instantie een verslechtering leek, is nu best goed.🙂

Wij luisteren o.a. via een Quantis QE317   met daar achter een externe Schiit Modius dac.

Vooral de WDR zenders klinken erg fraai. 

https://tubejack.nl/2021/06/05/ziggo-stopt-met-fm-via-de-kabel-wat-nu/ 

https://tubejack.nl/luisteren-naar-radiostations/ 

 

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Leuk dat Ziggo stopt met analoge radio.

Alleen het volgende probleem. Wij luisteren dagelijks radio via een losse stereoset. Nu was ik aan het kijken op de mediabox aan te sluiten op de stereoset maar daar heb ik al een probleem. De mediabox heeft de RCA uitgangen maar de stereoset dus NIET. Dus wordt ik nu gedwongen om of de gehele dag de TV aan te hebben om radio te luisteren of een nieuwe stereoset te kopen terwijl deze nog geen 2 jaar oud is en verders het nog perfect doet.

Ziggo hebben jullie hiervoor geen andere oplossing ? Jullie willen van de analoge radio af maar drijven mensen in de onkosten. En het abo goedkoper maken omdat een dienst verdwijnt gebeurt ook niet.

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Kun je de Media box niet digitaal met een (glasvezel ) toslink kabeltje aansluiten op je stereo set?

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Nee. Ik heb helemaal geen extra aansluitingen achter op de stereoset. Achterop zitten alleen de antenneplug, voedingsplug en de aansluitingen voor de luidsprekers.

 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Kun je zoiets voor je raam hangen?  Zodat je met een beetje geluk sterke zenders uit de buurt kunt ontvangen. https://tubejack.nl/raam-antenne/ 

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

De radio staat midden in de woonkamer op ong. 3mtr. van een raam dus deze oplossing is niet te doen. En hier in de regio is zowiezo de FM ontvangst slecht. De radio's in onze auto's doen het ook zeer slecht.

En een antenne op het dak zetten is van de woningbouw verboden dus ook geen oplossing.

 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Dan wordt het lastig Marco,  Met geen mogelijkheden om iets aan te sluiten op je huidige stereo-set.  

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tubejackalleen de aansluitingen die in reeds vermelde in een vorig stukje.

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Als ik het goed begrepen heb. Alleen een antenne aansluiting.

 

Een raam antenne werkt waarschijnlijk niet.

Een antenne op het dak kan ook niet.

 

Dan ben ik aan het eind van mijn oplossingen met de huidige stereo-set. 

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

En dat al na 2 jaar. Jammer van het geld.

Ik wacht eigenllijk op een reactie van iemand van Ziggo hoe Ziggo erover denkt. Dit is namelijk toch niet een oplossing van 'Zoek het zelf maar uit'. @Alex misschien iets voor jou of misschien doorspelen aan een collega die hier meer van weet ?

 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Ja zonde van het geld. Volgende keer een set kopen met meer aansluitmogelijkheden.  Ter info. Ik vind het ook vervelend voor al die mensen (vaak ouderen) dat Ziggo stopt met analoge radio. Maar heeft dat al ruim 2 jaar terug aangekondigd, dat het van plan was om te stoppen. Dat, dat uiteindelijk is uiteindelijk uitgesteld.  Maar toch 🙁 https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-stopt-binnen-afzienbare-termijn-met-analoge-fmkabelradio/ 

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tubejack  Na het lezen van hetb stukje wordt er geschreven dat het analoge signaal verdwijnt alleen toen was er nog geen periode bekend ("Een exacte datum van begin van uitfasering van analoge FM-kabelradio noemt VodafoneZiggo nog niet."). En Ziggo zelf communiseert dit ook niet naar de klanten.

En waarom dit setje ? Het ging ons toen erom dat we radio wilden luisteren en dit een goed maar niet al te duur setje was (€109 is toch niet al te duur ??). Verder wilden we niets extra's.

En vervelend voor oa. ouderen die radio luisteren ... Sorry maar voordat ik met pensioen ga zijn we bijna 20 verder dus zo oud zijn we echt niet. Ok de ontwikkelingen van de techniek gaat dagelijks door. Ook op mijn werk. Maar om zo snel alles zo te veranderen. Andere bedrijven doen er 5 tot 10 jaar over of blijft het naast elkaar bestaan. Maar hier is alles of niets.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Niet iedereen heeft dezelfde portemonnee en Ziggo is en blijft een commercieel bedrijf met aandeelhouders die rendement willen zien.

Radio/Tv lijkt niet meer de "verdien groep" te zijn. Geholpen door de overheid die ook vind dat FM radio afgeschaft moet worden en vervangen door DAB doet Ziggo eigenlijk niets vreemds. De infrastructuur,  de kabel aansluiting dus zo optimaal gebruiken. 

En het vervelende voor de FM radio is dat die frequentie band in het gebied ligt waar de Docsis internet standaard de upload kanalen heeft vast gelegd. 

Upload blijft achter als je internet vergelijkt met glasvezel aanbieders.

Er moet daarom gekozen worden en die keuze is duidelijk. Toenemende vraag naar internet bandbreedte en afnemende vraag naar Radio.

Er zijn alternatieven voor FM radio bedacht maar daar zal niet iedereen tevreden over zijn. Dat zie je aan het aantal vragen en opmerkingen. Vaak is het de verandering die hiertoe lijdt. 

Analoge tv is ook afgeschaft en vervangen door een betere versie.

Voor Radio zal dat ook gaan gelden. Gelukkig was voor tv de aanpassing klein. Een smartcard in je tv en klaar.

Voor radio zou dit ook hebben gekunt door alle radio's vanaf een bepaalde datum te verplichten om DAB ontvangst te hebben. Dat is bij auto's nu verplicht maar niet bij thuis radios.

En dan zou Ziggo ook verplicht DAB moeten doorgeven op de kabel. Dat heeft de overheid niet gedaan.

Radio en ook teletekst zijn door de overheid afgeschreven. Een deel van de huidige radio issues kun je daarom op het overheids beleid schuiven.

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

@MarcoVering 

Ik heb al eerder stukjes geschreven over het verdwijnen van analoge radio. Zoals deze begint 5 januari 2020

van beneden naar boven gelezen. "Hierdoor worden honderd duizenden luisteraars gedupeerd." Met telkens updates tot 16 februari 2021 waarbij Ziggo ook zenders als WDR4 ongecodeerd doorgeeft.  

Meer heb ik er niet uit kunnen halen.

 

Ziggo stelt dat 95% van haar klanten op de een of andere manier al digitaal luistert. Buren in de straat, van ver in de 80... Begrijpen niet dat die wat nieuws moeten kopen, willen ze naar Radio 5 kunnen blijven luisteren.  Dat regelt Ziggo toch?   

 

https://tubejack.nl/2021/02/04/ziggo-stopt-met-analoge-radio/ 

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tubejack 

Dat Ziggo de analoge radio uitzet daar heb ik geen probleem mee. Alleen de manier hoe je dan radio moet luisteren via de TV is toch geen oplossing. Ja je kunt de omvormer kopen voor €50 maar die kan ik NIET aansluiten. Is er geen alternatief voor een converter van digitaal naar analoog signaal die je direct aan je tuner via de huidige plug aansluit ? Dan heeft Ziggo en al die anderen hun zin dat de bandbreedte van het FM signaal vrij komt en iedereen met een oude radio kan nog steeds via hun vertrouwd toestel luisteren.

PS. Waar kan ik lezen dat Ziggo iets doet voor mensen die opeen geen radio meer kunnen luisteren ?

En de informatie van je site ken ik in het geheel niet. De communicatie van Ziggo (en andere providers trouwens ook) is zeer subliem naar de klanten. Ik moest ook via andere kanalen horen dat oa. Ziggo hun tarieven weer aanpast. Kreeg pas 14 dagen voor de incasso een kort mailtje met de wijziging.

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@bloemen64 

Als Ziggo iets voor hun aandeelhouders wil doen moeten ze met een goed anternatief komen voor die 100.000 mensen die dit niet kunnen doen. Dus een goed anternatief voor de FM. En de bandbreedte van de FM band aanpassen is ook geen groot probleem. Waarom de gehele band van 87.5 t/m 108 MHz gebruiken ? Elke zender heeft een klein gedeelte nodig (0.2MHz bandbreedte minimaal). Dus op de FM band kunnen ze ongeveer 100 zenders kwijt. Ze sturen (zeggen ze via de site) 61 zenders door dus ruimte genoeg over om de uploadband te verbreden. En dan nog waarom 4 maal een BBC zender, 4 Duitse zenders, diverse Belgische zenders uitzenden door geheel Nederland. Stuur een selectie door in de regio van deze landen. Of laat mensen kiezen wat ze willen luisteren en doe bv. de buitenlandse zenders als extra pakket erbij.

Ten tweede sturen ze nu duizenden mensen weg bij Ziggo door geen F1 meer door te geven. Ok  de rechten zijn verkocht door hun moederbedrijf Liberty Global aan een scandinavisch bedrijf maar waarom niet ook de rechten binnen hun bedrijf houden om zo aan klanten te komen / te binden ?

Geld Geld Geld is tegenwoordig het toverwoord.

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

@MarcoVering 

Ben met je eens dat de communicatie met klanten op dit punt, geen schoonheidsprijs verdient.

Aan de andere kant, mensen weten het wel. Er is zelfs een petitie voor behoud van analoge FM

via de kabel gestart.

 

Er zijn vast mogelijkheden  om je FM tuner zonder antenne te kunnen gebruiken. Maar echt goed klinkende oplossingen kosten, waarschijnlijk meer dan je huidige stereo-set.  Voor de auto heb je b.v. een FM zendertje dat je in de sigaretten aansteker aansluiting stopt en dan streamen via bluetooth.  

 

Voor in huis heb ik zoiets nog niet gezien.  En dan moet je nog oppassen het meeste is voor de USA die

een iets andere FM hebben. Dat klinkt hier in Nederland waarschijnlijk te helder.  

 

 

 

 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

@MarcoVering 

De beweegreden, zijn volgens mij simpel:  De steeds sterker concurrentie met glasvezel.  Die symmetrische snelheiden kan bieden. Ideaal bij thuis werken. De 50Mbit die Ziggo nu nog kan leveren steek natuurlijk schril af t.o.v. glas die 500 up en down kunnen leveren of sneller.  Of iemand nu wel of niet nodig heeft, is natuurlijk persoonlijk.

 

Maar vergelijk eens.  https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezel-vergelijken.htm 

 

Zelf blijf ik voorlopig bij Ziggo. TV is uitstekend.  Digitale radio, met name WDR4 klinkt echt goed. Kostte wel iets meer dan €50.

 

MarcoVering

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Tubejack 

Ik geloof dat je weer iets over het hoofd ziet met je uitspraak "Zelf blijf ik voorlopig bij Ziggo. TV is uitstekend. Digitale radio, met name WDR4 klinkt echt goed. Kostte wel iets meer dan €50.". Deze oplossing van een ontvanger die je aansluit op de RCA aansluiting van de versterker / stereoset werkt bij mij niet omdat ik deze aansluiting NIET heb.

 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Ik zie zelf, niets over het hoofd @MarcoVering. Op onze set kan van alles en nog wat aangesloten worden.

Dat jij, een niet te dure set zonder extra's  hebt gekocht -zoals je het zelf noemt-  Waarbij dat niet kan, kun je Ziggo of mij toch moeilijk kwalijk nemen. ?  Dat zit gewoon in de prijs, van dat soort apparaten.

 

Verder ben ik, door de mogelijkheden heen. Jammer dat ik je niet kan helpen.

Wellicht dat iemand anders een oplossing weet  🙋🏼‍

 

Thijswijs

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb via Ziggo een DAB radio aangeschaft inclusief een splitter. De meeste zenders worden goed ontvangen, maar bij enkele wisselt het voortduren van "signaal" naar "geen signaal". Hetgeen telkens een vervelende onderbreking tot effect heeft. Ik heb ook een nieuwe coax kabel zelf aangeschaft, maar dat helpt niets. Verder moet ik wel de mediabox helemaal uitzetten, anders dan hebben alle zenders dit zelfde probleem en valt er niets meer gezellig te beluisteren Ik heb nog mijn mediabox gecontroleerd of er soms een zwak signaal wordt doorgegeven maar bij de check krijg ik de melding dat het signaal sterk is. Het lijkt me dan toch iets met het radio signaal. 

Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Thijs ik neem aan dat je de digitale Quantis QE317 ontvanger van €50 bij Ziggo hebt gekocht. Ikzelf heb hem gewoon doorgelust naar onze mediabox Next.  Geen splitters.  

 

Dus kabel van contactdoos uit de muur, naar digitale radio ontvanger en vanaf op de 2e aansluiting van de digitale radio ontvanger door naar de mediabox. Werkt hier prima. 

procee

Level 5
  • 59Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Doorlusen werk niet bij elke mediabox .

Ik heb de XL daar kreeg ik haperingen op tv..

Ik heb er een spliter op de vandkontak doos tv uitgaan

Egon Kraaikamp

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Beste Ziggo,

 

Eind van deze maand zijn ook wij aan de beurt dat de analoge radio op stil gaat en wij dus geen gebruik meer kunnen maken om radio via de versterker te horen. Wij hebben een mooie Next en ja, ik weet dat je via de TV en met wat heen en weer geklik zo de radio kan horen en desnoods dan weer de TV kan uitzetten mits het geluid van de Next direct naar de versterker loopt. En ja, ook een antenne kabeltje ligt al klaar voor nood. En ja, ik heb - al weer een tijd geleden - met mijn Logitech Harmony al eens geprobeerd zo 'automatisch' de radio aan te zetten zonder dat de TV aan moet. Maar dat levert meer ellende op doordat dat niet altijd goed doorlopen wordt.

Vandaar mijn dringende vraag: Is er na mijn melding van een hele tijd terug niet iemand bij Ziggo met iets begrip voor gebruikers en een beetje kennis op het idee gekomen de Next via een (1!) knopje aan/uit te zetten en via een kanaal een station te kiezen. Zo is/was het al jaren bij decoders (ook van Ziggo). Of ... maak ook de kanalen 800 en UP bereikbaar voor een Next. Of desnoods ... geef (i.p.v. verkoop of verhuur) jullie losse digitale radio apparaat.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic