Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Radio: Luister jij al digitaal?

Ziggo stopt met het analoge radiosignaal. Op 24 februari zijn we in Capelle aan de IJssel gestart met het omschakelen van het analoge radiosignaal naar digitale radio. Vanaf eind maart gaan we hier per regio mee verder. De verwachting is dat eind 2021 het signaal in heel Nederland is omgeschakeld.

 

Luister ik al digitale radio?

Grote kans van wel! Luister je radio via je TV, Ci+ Module & Mediabox? Of bijvoorbeeld via FM, DAB+ of internetradio? Dan hoef je niets meer te doen en kun je ook na de analoge uitschakeling gewoon blijven genieten van je favoriete radiostation.

 

Weet je het niet zeker? Controleer dan of er naast de stroomkabel nog een kabel loopt van je radio naar de wandcontactdoos (vaak naar “R” of “Radio”). Haal deze kabel uit je radio en controleer of het signaal is weggevallen. Is dat het geval, dan luister je nog analoog.

 

Ik luister nog analoge radio, wat moet ik doen?

Dat signaal stopt dit jaar. Er zijn gelukkig verschillende mogelijkheden om ook na de afschakeling radio te blijven luisteren. We zetten ze op een rij:

 

-Via je televisie, CI+ Module of Mediabox

Neem je bij Ziggo Digitale TV af, dan kun je daarmee ook radio luisteren.

Heb je een Mediabox Next of Mediabox XL? Dan kun je hiervoor de radio app openen.

Kijk je met een CI+ Module, een andere Mediabox of via de DVB-C tuner? Dan vind je de radiozenders vanaf kanaal 801 of 1801.

 

-Een FM-antenne

Deze kabel vervangt je huidige coaxkabel en fungeert als antenne. De kwaliteit is dus wel afhankelijk van dit antenne-signaal. Verder is er een aantal zenders dat niet op FM uitzendt je hiermee niet kunt ontvangen, een overzicht vind je hier. De FM-antenne kun je kosteloos bij ons bestellen via deze pagina.

 

-Via de Digitale radio ontvanger

Met deze Digitale radio ontvanger van Quantis luister je tot 61 digitale radiozenders. Het apparaat beschikt over een display voor zender-informatie en is eenvoudig aan te sluiten op de wandcontactdoos. De ontvanger kost eenmalig €50,- en kun je hier bestellen.

 

-DAB+ of internetradio

Veel moderne radio’s maken gebruik van DAB+ of internetradio. Hiermee kun je storingsvrij genieten van veel zenders. Overweeg je toch al een nieuwe radio? Dan kan dit een interessante optie voor je zijn. Ziggo biedt zelf geen DAB+ apparatuur, daarvoor kun je het beste naar een (online) elektrowinkel. Uiteraard ben je voor advies en vragen van harte welkom hier op de Ziggo Community, waar veel kennis aanwezig is. Start je eigen topic.

 

We hebben deze vier opties ook hier op een rij gezet.

 

Waarom stopt Ziggo met analoge radio?

De omschakeling stelt Ziggo in staat om de snelheid van het internet verder te verhogen en technisch te innoveren. Op deze manier blijft Ziggo voorbereid op de klantbehoefte van de toekomst en kunnen klanten allerlei toekomstige toepassingen gebruiken met behulp van ons netwerk.

 

Wanneer is mijn regio aan de beurt?

Je ontvangt minimaal 5 weken van te voren een brief en een e-mail wanneer jouw regio aan de beurt is. Uiteraard kun je ook voor die tijd al voorbereidingen treffen.

 

Gaat de prijs van het abonnement nu ook omlaag?

Nee, je kunt nog steeds radio blijven luisteren, dat blijft onderdeel van het abonnement. De dienst wordt alleen volledig digitaal.

 

Kan ik gewoon naar mijn favoriete zenders blijven luisteren?

Dat verschilt per optie. Er is een aantal zenders dat niet via FM uitzendt en je dus ook niet kunt ontvangen met de FM-antenne. Hier vind je een overzicht om welke zenders het gaat.

 

Ik kan wel wat hulp gebruiken

Omdat er meerdere nieuwe mogelijkheden zijn, vraagt elke situatie om een eigen aanpak. Dit geldt niet alleen voor de radio zelf, maar bijvoorbeeld ook voor je geluidsinstallatie.

 

Weet je niet zeker of en hoe het gaat werken of wil je graag advies, dan zitten hier op de Ziggo Community veel experts voor je klaar om met je mee te denken. Start je eigen topic , leg de huidige situatie uit en we duiken er samen in!

143 Reacties
coolcar

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

dat bedoel ik nu , een kabeltje van een 0.5 mtr sturen (inmiddels in mijn bezit) werkt totaal niet niet 1 zender te ontvangen , en als het wel zou werken ziet het er niet uit op mijn witte muren zo'n zwart kabeltje. Dus geen oplossing (wat ik ook niet verwacht had.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Wat jammer dat dit niet voor jou werkt! Bij deze oplossing is de kwaliteit afhankelijk van het antenne signaal ontvang je geen enkele zender als je de FM antenne inplugt in de coax ingang van je stereoset? Dan wil ik je aanraden om te checken of het verschil maakt als je de stereoset iets verplaatst. Door de hanger die aan de kabel zit, kun je deze ook ophangen voor een optimaal bereik. Dit is soms even zoeken wat het beste voor jou werkt in de woning.

Maakt dit ook geen verschil dan vind je de rest van de opties uiteraard ook in dit topic. Wil je graag dat we verder meedenken of heb je vragen, open dan gerust jouw eigen topic op de Community. 

coolcar

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Stereo verplaatsen???????????? .😭 Dan worden er wat draden te kort...........😇😖

Reyv18

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedenavond,

Net even de bovenstaande reacties doorgelezen i.v.m hetzelfde probleem. Omzetten van een perfect analoog geluid naar een verplichte hoop digitale ellende. Het is niet te begrijpen dat Ziggo er zich op deze manier vanaf maakt. Net 1,5u aan de telefoon gehangen met 2 medewerkers van de klanten service. Deze mensen doen hun best, maar lossen het probleem op door te vermelden dat ik het via de Ziggo community maar moet oplossen??

Waar hebben we het over?

Het probleem is het werkend krijgen van mijn mediabox XL via een optische kabel naar mijn Samsung stereo installatie. Ik heb het e.e.a. aangeschaft via "allekabels.nl", foto's van de mediabox en stereo opgestuurd. Spullen ontvangen, waaronder ook een optische kabel. Deze aangesloten van de mediabox naar de stereo set. Als ik een bepaalde functie instel op de stereo (D-IN) beschreven in de handleiding , dan zou het signaal van de media box naar mn stereo moeten gaan. Dit gebeurd dus niet. 

Ik kan het geluid van de tv op mn stereo krijgen ( al jaren) via een bepaalde instelling van mn stereo set. Normaal doe ik dat niet want had ik de radio met de coaxkabel en de FM. Dit werkt nu niet mee, dus moet nu via de mediabox --> optische kabel--> stereo set.

Iemand die een oplossing heeft?

Nu aub niet aankomen met een FM antenne aanschaffen. Ik vind het buitengewoon slordig en super arrogant van Ziggo om deze manier om te gaan met hun klanten. Als je kiest om een goed werkend systeem te veranderen zorg je ook voor een passende oplossing om je klanten te helpen, dus niet doorgestuurd te worden naar een forum met goedwillende mede lot genoten.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Reyv18 de verbinding zou gewoon moeten werken. Mocht je nog een "oude" XL hebben dan kan het zijn dat je de digitale uitgang van de XL niet actief hebt. Bij de nieuwe XL staat de uitgang altijd aan.

 

Werkt het toch niet check dan of je de optische kabel ver genoeg in de XL hebt gedrukt. Film eventueel met je mobiel het uiteinde van de optische kabel. Die zou je moeten zien oplichten. 

Werkt dat check dan of je deze plug ver genoeg in je audio set gedrukt hebt. Vaak hoor je een klik.

 

Soms zijn optische kabels kapot. Probeer dan de kabel die tussen tv en stereo werkte.

Staat alles goed en is de verbinding ook goed maar toch geen licht uit de kabel probeer dan de XL even van de spanning te halen. Soms helpt dit om vreemde zaken op te lossen.

 

Success.

Reyv18

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo bloemen64,

Dank voor je reactie. Ik heb net weer gekeken naar de optische kabel en volgens mij werkt deze. Het lampje is rood. Als dit de normale kleur is dan is de kabel ok en de uitgang van de media box ook, is mijn gevoel. Het in klikken van de kabel in de poorten is mij ook opgevallen. Zeg het maar...??

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Hallo @Reyv18 dat is een goed begin. Radio stations zenden in stereo uit. Het audio formaat zou daarom door de stereo begrepen moeten worden.

Ik weet niet welke "stereo" aangesloten wordt.

 

Een voorbeeld van mijn Denon dan maar. Die heeft 8 hdmi- en 3 digitale ingangen. Iedere ingangskeuze kan gekoppeld worden aan een van de 3 beschikbare digitale/optische ingangen. Er zijn echter 8 hdmi ingangen. Daar komt dus de moeilijkheid of uitdaging. Niet iedere hdmi keuze ingang heeft een eigen optische ingang ter beschikking. Je moet een optische ingang "mappen" op een ingangs keuze.

Stel ik wil de optische ingang op de CD ingang horen. Dan ga ik in de setup naar de CD ingang instelling en kies daar het nummer van de optische ingang. Bijvoorbeeld opt1. Dan zou het kunnen werken maar er is nog een keuze die bij mijn receiver van belang is. Bij CD staat ook nog een optie of de ingang automatisch gekozen wordt of niet. Als die keuze er is dan is het het veiligst om als keuze optisch te kiezen. Dus niet automatisch.

Dan zou je als je ingangs keuze CD kiest het optische geluid aangesloten op opt1 moeten horen.

 

Is de instelling anders en werkt de instelling niet meld dan het type "stereo" dan kan ik in de handleiding kijken of er nog andere grappen zijn. 

Reyv18

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo bloemen64,

dank voor je info. Even voor de duidelijkheid, normaal gesproken heb ik de tv niet over de stereo installatie staan. Ik kan dit wel doen door de functie knop van de afstandsbediening te gebruiken en deze via het scherm van de stereo te veranderen naar bijvoorbeeld D-IN. Hierna is het geluid van tv te horen via mn stereo installatie. Dus naar mijn mening geeft de media box het signaal via de optische kabel naar de stereo installatie.

Nu zoeken we de oplossing om het geluid van de media box via de opt. kabel direct naar mn stereo inst. te sturen.

De betreffende installatie is Samsung HT-D6750W

Ik hoop dat je hiermee wat kunt? (op pagina 24 staat het e.e.a.)

Jos P.M.

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hallo, digitale luisteraar. Oude en nieuwe elektronica, niet altijd een succes. Paar ervaringen. Ik heb 2 mogelijkheden getest. De Next en mijn iets gedateerde sound set, verbonden met de optische kabel. Mooie geluidsweergave. Nu luister ik sowieso via internet en de Digital Radio DAB+ app. Dat gaat ook prima via mijn tablet en JBL sound box. Maar eerlijk, de radio met één knopje aanzetten, dat vereiste wat planning 😉 

TIP aan Ziggo: 50 euro vragen voor dat DAB+ apparaat, niet doen! Waarom: de luisteraar heeft geen keuze!

Succes,

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Jos P.M. Het Ziggo kastje is geen DAB+ radio. Dit kastje krijgt de radio zenders via de radio kanalen in de TV band (kanaal 800 en hoger).

Het zijn daarom ook niet dezelfde kanalen die je in de Radio App ziet.

 

DAB+ gaat via de ether en je moet een zendmast in de buurt hebben om te ontvangen. En een ontvanger natuurlijk.

Digitale Radio kastje (Quantis) gaat via de aanwezige coax. (maar dan via de TV uitgang ipv Radio uitgang). 

App gaat via internet.

 

Ziggo vindt dat de luisteraar wel een keuze heeft. Je kunt de App gebruiken op een mediabox. Of luisteren via een oude digitale tuner zoals een Humax. Of je hebt zelf al internet radio tot je beschikking. Of een soundbar met internet radio.

De FM radio frequenties worden niet meer doorgegeven. Daar zijn alternatieven voor en als je die allemaal niet hebt/wilt dan is er de Digitale radio via Ziggo.

Voor sommigen zal het minder makkelijk luisteren zijn dan direct via een radio dat begrijp ik.

Gijs47

Level 7
  • 156Posts
  • 7Oplossingen
  • 33Likes

Goedemiddag,

Ik heb een Quantis QE317 aangeschaft om de digitale radiozenders te kunnen ontvangen. Daarnaast heb ik de digitale zenderlijst uitgeprint zoals staat op https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio en dan op de printbare lijst.

Ik heb de zenders 801 t/m 862 en daarna springt het over naar 909 t/m 924.

Ik mis de zenders 863 t/m 902.
is er bij het instellen iets fout gegaan ?

groet

Gijs

Gijs47

Level 7
  • 156Posts
  • 7Oplossingen
  • 33Likes

Ik heb intussen opgezocht dat de tussenliggende stations achter een decoder zitten. Dat gaat bij mij niet werken daar ik rechtstreeks op het AOP zit

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Dat ze achter een decoder zitten heeft niets met je AOP te maken. Als je in de Digitale radio een smartcard kon stoppen dan kon je gecodeerde zenders ook ontvangen. Je kunt alleen de ongecodeerde zenders nu ontvangen. Dat staat ook wel "ergens" op de Radio site. Maar velen zegt dat niets of lezen er overheen.

 

WIl je alles ontvangen dan zou je een tweedehands Humax op marktplaats kunnen kopen. En dan een smartcard aanvragen. Kost je alleen 2 Euro per maand en je moet in het juiste gebied wonen. Ik weet niet precies inwelk gebied je woont. In voormalig Ziggo zou het moeten werken. In voor malig UPC zal je een andere ontvanger moeten zien te krijgen en een bijbehorende kaart die daar in past.

 

Wordt wel een duur grapje om radio te kunnen ontvangen. Misschien is internet radio iets als vervanger?

HarryNak113

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

 @timwijs @ziggo paul @procee 

 

Hier het zelfde probleem met de quantis box haperend geluid van de radio na wat zoeken op de site van Ziggo gevonden dat de quantis box niet samen gaat met twee mediaboxen waaronder degene die ik gebruik nl: de mediabox xl deze is wel ge update naar de next box software, zonder mediabox aangesloten uitstekend geluid met mediabox aangesloten haperend. Aangesloten zoals in de handleiding bijgesloten met de Quantis box heb ik haperend geluid en werken de on demand diensten niet. Aangesloten met splitter in de mediabox werkt het on demand wel van de mediabox maar is het geluid nog steeds haperend, als de media box uitstaat (en het duurt even voordat hij goed uit is) is het geluid van de Quantis box weer prima. Aangezien ik een compleet abonnement heb en de mediabox xl wou omruilen voor de next moest er weer 20 euro eenmalig worden betaald. De 50 cent abonnement verhoging neem ik voor lief omdat je dan ook een 4k box heb. Heb er voor gekozen om dan maar de mediabox uit te zetten en dan ongestoord naar de radio te luisteren.  Ik ga er dan ook vanuit dat het dan wel werkt als ik in plaats van een mediabox xl een next box neerzet.

 

Misschien wel handig om dit er bij te vermelden als je de quantis box besteld dat hij niet samenwerkt met twee mediaboxen

Die_kale

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Weer leuk bedacht. Ik heb een CI module in de tv. Antenne kabel ga ik uitproberen, maar ik weet dat het ontvangst niet best is. Dus mag ik 50 euro gaan uitgeven om radio! Te luisteren? Want: tv aan, receiver aan, radio kanaal opzoeken, tv uit vind ik best wat handelingen. 

 

Ik heb juist een CI module genomen om zo min mogelijk meuk onder de tv te hebben. 

 

Ik snap het idee er achter, maar dit voelt ook als geldklopperij. Hoi, we stoppen met radio, maar voor 50 euro kun je blijven luisteren. 

 

Groet Ron. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @HarryNak113 

 

Goed dat je hier even je verhaal doet! Zeker als een bepaalde combinatie niet werkt natuurlijk. Je geeft aan "na wat zoeken op de site van Ziggo gevonden dat de quantis box niet samen gaat met twee mediaboxen" - Ik ben erg benieuwd waar je dat gevonden hebt. Dan kunnen we dergelijke informatie ook hier altijd aan toevoegen. Het klinkt op dit moment echter dat het ergens mis gaat bij het signaal. Ergens zit deze niet goed aangesloten als één van de twee diensten gaat haperen bij gebruik op deze manier. 

 

We kunnen dit altijd even verder onder de loep nemen in een eigen topic.

 

--

 

@Die_kale - Ik snap dat het voelt op die manier. Het is één van de opties die je hebt. De digitale radio-ontvanger wordt jouw eigendom en daarom zit er inderdaad een kostprijs bij. Ik begrijp dat je in ieder geval eerst een antenne gaat proberen. En zoals je aangeeft is een Ci+ ook mogelijk, maar begrijp dat het gemak dan wel wat weg is. Ik hoop dat de antenne goed werkt! 🙂 

Marcel Laumen

Level 5
  • 53Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Allemaal mooi dat afschaffen van analoge radio. Als je nu digitaal wilt luisteren (überhaupt radio luisteren) staan dus permanent 2 apparaten aan. De tuner versterker en de mediabox. Lekker energie- / milieu vriendelijk.

is daar wel eens over nagedacht?

HarryNak113

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Alex 

 

Stond op de pagina waar uitgelegd word hoe je de box moet aansluiten.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio#/met-de-digitale... punt G.

Het enige wat ik niet gedaan heb is de splitter aan de wanddoos, maar aan het eind van de tv coax kabel voordat hij de mediabox ingaat. Ik heb dit niet bij mezelf gedaan maar bij een ouder familie lid die veel naar de radio luistert. Had het hiervoor bij iemand anders gedaan maar die had nog een oudere mediabox en waarschijnlijk niet een van die twee want daar werkte het probleemloos.

Nu werkt het wel maar kunnen niet allebei de apparaten aan.

Marcel Laumen

Level 5
  • 53Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor de tip. Ik zal een splitter bestellen en kijken hoe /of het werkt bij mij.

ik vroeg me wel af of je met deze methode zenderinformatie krijgt op de tuner

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Thanks voor het delen van de pagina @HarryNak113  je hebt helemaal gelijk, doorlussen kan helaas niet met de mediabox die jij in huis hebt. Wel fijn dat je het op een andere manier hebt weten op te lossen en het nu werkt. 


@Marcel Laumen  Welke methode bedoel je precies? De digitale ontvanger? 

Die_kale

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Antennekabel (tje) binnen gekregen. Prachtig ontvangst! 

Zolang ik het kabeltje maar vast hou. 🙈 

Mag ik dus 50 euro gaan uitgeven om fatsoenlijk radio te kunnen luisteren. 

 

Jammer. 

coolcar

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ze snappen het niet en gaan het ook niet snappen bij Ziggo,(hebben lak aan de consumenten cq klanten)

Terug naar de jaren 60 met een antenne kabeltje langs de muur en een ruk ontvangst.Ik weiger om zo'n door Ziggo opgedrongen kastje aan te kopen.😖😡

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Ziggo volgt besluiten op niet door hun gemaakt. FM Radio zou stoppen in 2022. Maaaaaar.

 

In een van de laatste besluiten lees ik dat het afschaffen van de FM radio nog even uitgesteld wordt.

Voor het hele verhaal check de link https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/10/05/naar-een-toekoms...

 

Kern van het advies: veiling in 2022
Het Adviescollege adviseert om de vergunningen in 2022 opnieuw te verdelen, daarbij gebruik te
maken van een veiling en de nieuwe vergunningen uit te geven voor een periode van tien à twaalf
jaar. Het advies voor een nieuwe verdeling berust op twee hoofdargumenten:
• schaarse frequentievergunningen worden in beginsel na hun looptijd opnieuw verdeeld, zodat
nieuwkomers een kans krijgen de markt te betreden en de zittende vergunninghouders niet
onevenredig worden bevoordeeld;
• de bestaande regels en voorwaarden van de frequentievergunningen zijn toe aan
modernisering en leiden tot een aantal belangrijke problemen. Zonder een nieuwe verdeling
kunnen die niet goed kunnen worden opgelost.
Na twee verlengingen en een totale looptijd van meer dan negentien jaar moet het eerste argument
zwaar wegen. De verwachting van deskundigen en marktpartijen is nu dat de FM-frequenties zeker
tot in de jaren 2027-2032 nog een belangrijke rol blijven spelen. Ondanks eerdere verlengingen is
de gehoopte snelle transitie naar DAB+ niet gerealiseerd. Daarom kan niet nogmaals worden
gewacht met een nieuwe verdeling, die partijen nieuwe kansen biedt en het doelmatig gebruik van
de frequentieruimte bevordert.

 

Ruud1

Level 3
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik luister tot volle tevredenheid digitale radio via de Mediabox Next. Optische verbinding naar de stereo. Echter als ik 's avonds naar de radio heb geluisterd en 's morgens weer wil luisteren dan staat de Next op de TV modus. Misschien kan dit met een update verholpen worden. En mogelijk kunnen lokale omroepen ook een naam krijgen in de radio app want nu kan ik de naam van het station niet zeggen tegen de afstandsbediening. Moet toch de tv weer aan om te selecteren.

Krolletje

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wederom verslechtering service Ziggo.

Nu gaat het weer over stopzetten van analoge radio.

En weer wordt er door de techneuten van Ziggo vanuit gegaan dat iedereen internet heeft.

Dat heb ik dus niet er daarmee vervalt de mogelijkheid om via internet radio te luisteren.

Heb ik zo’n FM-kabeltje aangevraagd; keurig en snel geleverd.

Aangesloten op mijn stereo-installatie en ja hoor het werkt. Prachtig mooie ruis.

Krijg het niet weg.

Heeft iemand een oplossing anders dan opzeggen Ziggo-abonnement?

Prima alternatief is Tele2; dat hebben mijn buren ook en dat werkt daar uitstekend.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic