Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Deze instructie is onderdeel van dit topic. Hier leg ik jullie uit hoe je een port forward instelt op je Connectbox (SmartWifi modem).
We gaan eerst het IP adres van apparaat waar je poorten naar wilt openzetten opzoeken.
7. Vul nu de onderstaande velden in.
Lokaal IP: Vul hier het IP-adres in die we net aan jouw apparaat hebben toegewezen. Het gaat alleen om de cijfers na de laatste punt. In ons voorbeeld is dit 110.
Lokale beginpoort: Voer hier het te forwarden poortnummer in. In ons voorbeeld dus 2020. In het geval van een reeks poorten, zet je hier het eerste poortnummer neer.
Lokale eindpoort: Hier voer je ook het te forwarden poortnummer in. Gaat het om een reeks? Voer hier dan het laatste poortnummer van de reeks toe.
Externe beginpoort: Doorgaans voer je hier hetzelfde poortnummer in als bij de lokale beginpoort.
Externe eindpoort: Doorgaans voer je hier hetzelfde poortnummer in als bij de lokale beginpoort.
Protocol: Zet deze bij twijfel op Alle.
Ingeschakeld: Zet deze op Ja.
8. Klik op Voeg filterregel toe.
Gefeliciteerd! De forward is nu ingesteld. 🙂
De gewenste poort staat nu open naar jouw apparaat.
Start eventueel jouw apparaat en de modem opnieuw op wanneer de forward niet direct werkt.
Let op dat het IP adres van je apparaat kan wijzigen wanneer je deze langere tijd niet gebruikt.
Instructies voor onze andere modems:
Technicolor TC7210
Technicolor TC7200
Cisco EPC3925 / Cisco EPC3928
Ubee EVW320b / Ubee EVW321b
Horizon mediabox (voormalig UPC gebied)
Cisco EPC3925 (voormalig UPC gebied)
Alles over port forwarding bij Ziggo
Ik wil hem gebruiken om onze zonnepanelen weer te kunnen laten communiceren met buiten.
Voor uitgaande verbindingen, zoals van een omvormer voor zonnepanelen naar een server van de fabrikant, is geen port forwarding nodig. Je moet de oorzaak elders zoeken.
Kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall? Start vervolgens het modem opnieuw op.
ja, dat kan ik! Ga ik doen
Hè jammer,
Als ik een proefmail verstuur, krijg ik nog steeds dit!
De Sunny Boy is onderdeel van mijn netwerk en die kan ik gewoon goed benaderen. Ook staat hier dat de internetconnectie goed is. De Sunny Portal (daar moeten de gegevens naar verstuurd worden leest alleen niet de gegevens.
De Sunny Boy
De Sunny Portal
Het rode 1-tje is dit:
Nog ideeen? (of nog andere gegevens nodig?)
Bij een ander topic waar dit probleem voorkwam bleek uiteindelijk dat het installatiewachtwoord in Sunny Portal niet overeenkwam met dat van de omvormer.
Je hebt me helemaal blij gemaakt tobiastheebe! Na veel gespeur naar de diverse plekken bleek het inderdaad een simpel wachtwoordprobleem in veel te onlogisch gemaakte software. Het draait allemaal weer als een zonnetje! 👍
Fijn om te lezen en dank voor je terugkoppeling.
Beste allemaal,
Als reactie op mijn Twitter thread https://twitter.com/jpluimers/status/1719294041014030827 werd ik door Ziggo Webcare naar dit forum-topic verwezen.
Ik heb net een Ziggo Internet abonnement met een Ziggo SmartWifi modem. Dat is vanwege een verhuizing met 2x glasvezel (xs4all en helden van nu waar beide servers achter draaien) naar een gebied waar nog geen glasvezel is.
In het SmartWifi modem wil ik externe poort 10022 naar lokale poort 22 (SSH) op apparaat A en externe poort 20022 naar lokale poort 22 op apparaat B forwarden.
Dat kan niet: je krijgt een foutmelding "The rule is overlapping" (plaatjes: zie Twitter thread).
Later wil ik dit ook doen voor poorten 25/587/465 (diverse SMTP varianten) en 53 (DNS) zoals ik dat vroeger bij C2000/UPC/Ziggo ook had.
Wat zijn de mogelijkheden anders dan het SmartWiFi modem in bridge mode te laten zetten?
Groet,
--jeroen
Hé @wiert.me, ik zie dat je nog geen respons hebt gekregen van andere users. Mijn advies is om zelf een topic hierover te starten, er zullen vast en zeker users zijn met genoeg tips om je verder te helpen hiermee.
@wiert.me Dit lijkt op een firmware bug en ben ik eerder in een ander topic al eens tegengekomen. De door jou gewenste configuratie moet inderdaad gewoon in te stellen zijn.
Ik weet niet of dit al ergens vermeld is, maar ik kon het niet zo snel vinden. Port forwarding lijkt niet te werken op het moment dat de firewall is uitgeschakeld.
Ik had de firewall uitgezet omdat het leek alsof de ConnectBox af en toe mijn PiHole blokkeerde en ik ergens had gelezen dat dit door de firewall kon komen. Sinds die tijd heb ik het blokkeer probleem niet meer gehad, maar de port forwarding deed het niet meer. De enige reden dat ik eraan dacht is omdat de portforwarding het eerst wel deed. Hopelijk helpt dit andere mensen.
@TimTimSch Als je de firewall uitschakelt staan al je poorten open.
Dat zou je inderdaad verwachten en is de normale situatie, maar bij de Connectbox v1 is dat niet het geval, dit heb ik eerder ook geconstateerd in een ander topic.
Goedemiddag,
Ik heb het verzoek gekregen om Port Forwarding voor de poorten 22222, 22221 en 80 in te stellen.
Kan iemand mij hierbij helpen? Kan dit op afstand?
We hebben namelijk problemen met het uitlezen van de zonnepanelen van SolarEgde.
UPnP-mode zou uitgezet moeten worden, klopt dit?
Alvast dank.
@BertAkse Port forwarding is t.b.v. inkomende verbindingen vanaf internet en niet noodzakelijk voor SolarEdge. De genoemde poorten staan open op de server van SolarEdge en worden aangesproken door de omvormer.
Welk probleem ervaar je precies? Kun je een screenshot plaatsen van een eventuele foutmelding?
Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en:
Start vervolgens het modem en de omvormer opnieuw op.
Ik ken het principe. Alleen SolarEgde denkt hier dus anders over. Ben al een half jaar druk hiermee. Ze geven continu het modem / Ziggo de schuld.
Zonder Port Forwarding van de poorten kunnen ze ons niet verder helpen blijven ze volhouden.
De omvormer kan geen communicatie krijgen met SolarEgde. Om de zonnepanelen uit te lezen via de app.
Krijg het volgende teruggekoppeld van SolarEgde:
Wat ik niet kan rijmen is het volgende:
We hebben namelijk 2 omvormers op de router aangesloten. 1 van de schuur en 1 van de woning.
De schuur doet het wel goed. Alleen de woning niet. UTP kabel ook vernieuwd.
Mij eerste gedachte is dat het niet aan de router ligt omdat 1 omvormer wel doorkomt.
Wat kan ik nu het beste doen als volgende stap? UPnP uitzetten en modem en omvormer opnieuw opstarten?
Met 'poorten openzetten' bedoelt SolarEdge niet port forwarding, maar het openzetten van de betreffende poorten voor uitgaande verbindingen in de firewall. Dat is bij modemrouters van Ziggo niet nodig, er worden geen uitgaande verbindingen geblokkeerd o.b.v. specifieke poorten. De andere omvormer welke wel online is bij SolarEdge bevestigt dat. In de infrastructuur van Ziggo wordt wel een aantal poorten geblokkeerd omwille van veiligheid, maar de genoemde poorten zijn daar niet onderdeel van.
Kun je IP-flood detectie uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6, UPnP uitschakelen en zowel het modem als de omvormer welke offline is opnieuw opstarten?
Duidelijk antwoord.
Ik ga het zsm aanpassen en alles opnieuw opstarten.
Als dit gedaan is zal ik het resultaat delen.
Ik heb de instellingen aangepast.
IpFlood uitgezet en UPnP uitgezet. Daarna modem Ziggo en omvormer stroomloos. Daarna beide weer opgestart.
Modem blijft dezelfde code geven. 11110000
Met de melding: TCP connect. Failed en Server 1 Ping Failed?
Wat kan ik verder nog voor stappen ondernemen?
Volgens de SolarEdge System Installation Guide is een mogelijke oorzaak een onjuist ingestelde domeinnaam en/of poort voor de SolarEdge-server in het LCD-menu van de omvormer. Kun je controleren of Communication → LAN Conf → Set Server Addr & Set Server Port op resp. prod.solaredge.com en 22222 ingesteld zijn? Poort 22221 zou ook moeten werken, op poort 80 is de server niet bereikbaar (zojuist getest). De server is overigens niet bereikbaar via ping, dus de omvormer zou daarop niet moeten testen.
Test-NetConnection -ComputerName prod.solaredge.com -Port 22222
ComputerName : prod.solaredge.com
RemoteAddress : 147.185.237.2
RemotePort : 22222
InterfaceAlias : Ethernet
SourceAddress : 192.168.1.101
TcpTestSucceeded : True
Test-NetConnection -ComputerName prod.solaredge.com -Port 22221
RemotePort : 22221
TcpTestSucceeded : True
Test-NetConnection -ComputerName prod.solaredge.com -Port 80
WARNING: TCP connect to (147.185.237.2 : 80) failed
WARNING: Ping to 147.185.237.2 failed with status: TimedOut
RemotePort : 80
PingSucceeded : False
PingReplyDetails (RTT) : 0 ms
TcpTestSucceeded : False
Meld je eerst aan om een reactie toe te voegen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.