Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2581Reacties
  • 263Oplossingen
  • 1555Likes

Nieuwsgroepen en Webspace stoppen per 1 april 2020

Nieuwsgroepen en Webspace verdwijnen per 1 april 2020

Twee oude diensten van Ziggo gaan verdwijnen. Webspace en Nieuwsgroepen stoppen per 1 april 2020. Dat doen we omdat we het platform al sinds 2015 niet meer vernieuwd hebben en omdat de markt inmiddels betere alternatieven heeft.

Als je Webspace hebt, is het belangrijk om te checken of je er nog belangrijke bestanden op hebt staan. Alleen jij kunt namelijk op je eigen Webspace en na 1 april 2020 kan niemand er meer bij.

Hoe kom ik bij mijn Webspace?
Wanneer je Webspace nog gebruikt, controleer dan snel of er bestanden op staan die je wil bewaren. Dat doe je door op je eigen Webspace te kijken. Je gebruikt hiervoor een FTP-programma. Daarbij heb je de volgende gegevens nodig:

FTP instellingen: voor Ziggo, @Home en Casema adressen voor UPCmail en Chello adressen
Servernaam: homedrive.ziggo.nl members.upc.nl
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres je e-mailadres zonder @upcmail.nl of @chello.nl
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailadres het wachtwoord van je e-mailadres
Poort: 21 21

Het adres van je Webspace is gerelateerd aan de benaming van je e-mailadres. Stel dat je e-mailadres bij Ziggo jan@ziggo.nl is, dan is het adres van je website: http://members.ziggo.nl/jan. Of als je e-mailadres bij Ziggo piet@home.nl is, dan is het adres van je website: http://members.home.nl/piet.

Kom je er niet uit? Stel dan gerust je vraag in dit topic.

Wat voor alternatieven zijn er voor Webspace?

Waarom stopt Ziggo per 1 april met Nieuwsgroepen?
Te weinig klanten gebruiken nog Nieuwsgroepen van Ziggo. We bieden Nieuwsgroepen al sinds 2015 niet meer actief aan. 

Waar vind ik vanaf 1 april nog nieuwsgroepen?
Nieuwsgroepen bestaan nog steeds en zijn via internet te vinden. Bij externe partijen vind je zowel betaalde als gratis abonnementen. Van snel met veel data tot langzaam met weinig data. Bijvoorbeeld:

De keus hangt af van je behoefte. De meeste diensten hebben bijna allemaal een proefperiode, waarna je een abonnement neemt. Al vanaf een paar euro per maand heb je een alternatieve aanbieder van nieuwsgroepen.

106 Reacties
Mike890
Gedreven Ontdekker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Webspace zou ingaande 01-04-2020 gestopt zijn, maar ik beschik nog steeds over mijn website via Webspace van Ziggo. Hoe kan dat?

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5327Reacties
  • 607Oplossingen
  • 1955Likes
Mike890 wrote:

Webspace zou ingaande 01-04-2020 gestopt zijn, maar ik beschik nog steeds over mijn website via Webspace van Ziggo. Hoe kan dat?

Het proces is iets omvangrijker dan [ctrl]+ [del]. Het verwijderen gaat in batches dus niet alles is in 1x offline.

Mike890
Gedreven Ontdekker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt Mark voor jouw antwoord en ik denk, dat je [Ctrl]+[Alt]+[Del] bedoeld. Mijn website is nu nog actief, ook tussen 2 haakjes.

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5327Reacties
  • 607Oplossingen
  • 1955Likes
Mike890 wrote:

Bedankt Mark voor jouw antwoord en ik denk, dat je [Ctrl]+[Alt]+[Del] bedoeld. Mijn website is nu nog actief, ook tussen 2 haakjes.

Nee ik bedoelde echt [ctrl]+ (alles selecteren)  [del] (verwijderen). 

Edje21
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Raar dat ze het zomaar uit het afgesloten contract / abonnement  mogen halen zonder enige compensatie hiervoor te doen! 

Ben al heel lang klant en een van de redenen was toch deze opties in het abonnement, nu begrijp ik dat dingen veranderen met de tijd………. Maar enige compensatie zou wel op zijn plaats zijn hiervoor...

Zelf zou ik graag als compensatie zien dat mijn “Mediabox XL” kosteloos wordt verruild voor de “Mediabox Next (4K)” bij het abonnement wat ik heb! 

AnitaB
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

ik wil mijn privé deel van de webspace verwijderen. Maar dit lukt op geen enkele manier, ook niet via ftp.

Ter info: als ik inlog via ftp dan verschijnt alleen het public deel.

hoe kan ik de bestanden van mijn privé deel wijzigen?

groet

whizje
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb er een tribute staan aan mijn overleden vrouw. Fijn is dat.

http://members.ziggo.nl/whiz/

Mike890
Gedreven Ontdekker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik beschik na 1 maand nog steeds volledig over mijn website ofwel Webspace van Ziggo. Gaat het nog door, dat het stopt vanaf 01-04-2020?

tvkijker
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo hoe zit dat dan met de 10GB drive die je bij je webmail krijgt? Ik kan die overigens mappen als network drive in Windows maar kan niet schrijven als ik connect naar drive.ziggo.nl. zie wel mappen Public infostore en Userstore.I

k weet dat e.e.a. Webdav ondersteund maar heb het idee dat ik toch naar de verkeerde locatie connect ondanks dat ik wel een map met mijn eigen naam tegenkom in de map Userstore maar schrijven gaat niet en de indeling ziet er heel anders uit als dat ik in webmail/drive heb aangemaakt? Kom ook nergens een handleiding oid tegen?

Tips zijn welkom!

Wouter Jan Nieu
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben totaal niet tevreden met de dienstverlening van Ziggo.

heb verschillende emails en pms geschreven naar Ziggo medewerkers om mijn webspace offline te halen daar ik hem niet meer kon benaderen en ook mijn oude website wilde stopzetten.

keer op keer hoorde ik dat kunnen we niet.

zo blij dat ik was met de mededeling van 1 April dat alles plat gaat.

het lijkt op een slechte grap want ik wacht nog steeds. Zo moeilijk is dat niet om ctrl A delete op een win of linux server uit te voeren

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Ik weet niet wat er precies aan de hand is.

Ik kan mijn Site via members.ziggo.nl nog bereiken, via het Web. Ook de data via ftp.
Het is wat vreemd dat dit nog steeds kan, maar dat maakt me niet zo uit.  Hij staat toch ook al ergens anders en links naar de Ziggo Site zijn al lang nergens meer aanwezig.

Ik zou via ftp alles kunnen weggooien, waardoor de Ziggo Site defintitief onbereikbaar wordt op eigen initiatief.

Heb je geen ftp connectie meer met de data? Dat zou kunnen betekenen dat eerder de koppeling met je ftp-login verloren is gegaan. Dat was altijd nog wel te herstellen..
Of dat nu nog kan weet ik niet.

Een Ziggo Moderator lost dit normaal geproken op. Er komt er een langs.

Zet je Postcode en huisnr in je Community profiel, als je dat nog niet deed.
Kan alleen de Mod zien en daardoor alvast je klantgegevens bekijken.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5016Reacties
  • 502Oplossingen
  • 1696Likes

Hi @Wouter Jan Nieuwstad

Meer dan terecht als je er al langer contact over hebt, maar je website telkens maar weer benaderbaar blijft. Door de huidige corona-crisis, is ook dit verwijderproject tijdelijk opgeschort. Ik ben net als @hanh benieuwd in hoeverre je er zelf nog bij kunt met behulp van een FTP-client. Je maakt verbinding met homedrive.ziggo.nl en maakt gebruik van je hoofdmailadres bij Ziggo en bijbehorende wachtwoord.

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zie tot mijn grote schrik op internet dat de webspace  eerst per 1 april en nu per 23 november is opgeheven. Gelukkig werkt alles nog steeds, maar morgen kan dat kennelijk anders zijn.

Kan me niet herinneren hierover ooit een melding te hebben ontvangen.

Boven het bericht van 23 november staat "Verouderd, antiek of achterhaald”.

Sinds wanneer is internet achterhaald.

Ik beheer hier een website, die landelijk (Pretium) en over de hele wereld (ligfiets/recumbent) wordt bekeken en waar links voor bestaan.

Een schande!

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heb deze thread nog maar eens rustig doorgelezen.

Er schijnt dus een mail verstuurd te zijn met het onderwerp “De Ziggo WiFi special “, waar in in de laatse regels de melding is gedaan, dat webspace gaat verdwijnen. Ik heb deze mail niet terug kunnen vinden. Het zou kunnen, dat ik deze mail heb weggegooid, omdat het onderwerp niet van belang was voor mij.

Volgens moderator Mark wordt er nog een een persoonlijk bericht gestuurd naar alle actieve gebruikers van deze diensten m.b.t. het weggooiebn van de webspace. Ik heb totnutoe geen persoonlijk bericht hierover ontvangen en hoop maar, dat dit betekent, dat ondanks de harde datum van 23 november mijn website niet wordt verwijderd.

Probleem voor mij is, dat links naar mijn website, die her en der op internet rondzwerven, niet langer zullen werken.

Bovendien raak ik de huidige Google ranking kwijt, waardoor de nieuwe website onvindbaar wordt in Google. Volgens Google worden rankings meegenomen naar de nieuwe website, indien op de oude site een “301 redirect” geplaatst zou worden. Dat zou een mooie service van Ziggo kunnen zijn.

Wat in ieder geval wenselijk is, is dat Ziggo een persoonlijke mail stuurt voordat data van klanten wordt verwijderd en dat er minimaal 3 maanden tijd zit tussen de mail en de feitelijke actie, zodat de klant op page-nivo via een “meta http-equiv="refresh"” het leed kan verzachten.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Het wordt hoe dan ook hoog tijd om de Site elders onder te brengen.

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat heb ik inmiddels ook begrepen. Ik heb dan ook halsoverkop een nieuwe website aangevraagd en de website daar naartoe gecopieerd.

Maar deze website wordt niet door Google gevonden en ik denk, dat ik daarvoor de hulp van Ziggo nodig heb. Dat geldt overigens ook voor andere Ziggo-klanten, die een lezenswaardige website hebben en in het zelfde schuitje zitten.

De door mij hierboven gesuggereerde oplossing wordt op https://www.onetomarket.nl/blog/seo/301-redirect-tutorial/ nadrukkelijk afgeraden:

In het verleden is de zogenaamde ‘meta-tag refresh redirection’ methode vaak misbruikt met als doel om te spammen. Het resultaat hiervan is dat gebruik hiervan afgestraft wordt door de zoekmachines.

Volgens bovenstaande link is de enige oplossing een aanpassing aan server-side, door Ziggo dus.

Ziggo gebruikt de Apache web-server en zou in mijn geval de volgende regel moeten toevoegen aan het .htaccess bestand:

Redirect 301 /vd.kraats https://www.kraatsgb.nl

Op deze manier wordt een bezoeker van de website automatisch doorgelinkt. Zoekmachines zullen de page-ranking na vrij korte tijd automatisch overhevelen naar de nieuwe website.

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5327Reacties
  • 607Oplossingen
  • 1955Likes

Helaas @kraats, ondersteuning op deze dienst staat al lange tijd stil. Er zal door ons niets meer worden aangepast behalve de noodzakelijke acties om de stekker er definitief uit te trekken.

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:

Er volgt nog persoonlijk bericht naar alle actieve gebruikers van deze diensten. Maar voordat we iedereen een mail sturen zetten we natuurlijk al wel de pagina online waar je meer informatie kunt vinden.

Persoonlijk bericht?

Minimaal had je nu de geplande echte verwijderdatum kunnen communiceren op dit forum.

Ik ben dol op de positieve sfeer van de Ziggo Community, daar hebben klanten wat aan.

oostdamfamilie
Nieuwkomer
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

Ik wil graag mijn websites downloaden het gaat om:
http://members.ziggo.nl/oostdamfamilie/

Ik kan echter niet inloggen met homedrive.ziggo.nl, ligt deze ftp er al uit?

oostdamfamilie
Nieuwkomer
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Mark Ziggo is hier nog iets aan te doen? 

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 5858Reacties
  • 396Oplossingen
  • 1035Likes
oostdamfamilie wrote:

Hallo,

helaas is dat niet meer mogelijk 

de ftp server is al opgeheven

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
oostdamfamilie wrote:

Hallo,

Bij mij werkt de ftp-server homedrive.ziggo.nl gelukkig nog steeds!

Connecting to 212.54.40.6:21

Ik had dat nodig om Google wijs te maken, dat een nieuwe website gebruikt moet worden (zet Canonical op iedere web-pagina) . Ben hier nu ruim 2 weken mee bezig, er zit schot in, maar het proces verloopt uiterst traag .

Gebruik je een goed user/wachtwoord?

oostdamfamilie
Nieuwkomer
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik krijg een timeout:
Command:    open "*****@homedrive.ziggo.nl" 21
Error:    Connection timed out after 20 seconds of inactivity
Error:    Could not connect to server

*Privégegevens verwijderd door moderator*

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 5858Reacties
  • 396Oplossingen
  • 1035Likes
oostdamfamilie wrote:

Ik krijg een timeout:
Command:    open "*****@homedrive.ziggo.nl" 21
Error:    Connection timed out after 20 seconds of inactivity
Error:    Could not connect to server

dit is een openbaar klant helpt klant community het is tegen de huisregels om prive gegevens als email te delen 

via welk ftp programma werk je?

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Filezilla

Jullie email-user lijkt nog wel bruikbaar te zijn, als ik het probeer zonder password:

Status:    Resolving address of homedrive.ziggo.nl
Status:    Connecting to 212.54.40.6:21...
Status:    Connection established, waiting for welcome message...
Status:    Insecure server, it does not support FTP over TLS.
Command:    USER *****@ziggo.nl
Response:    331 User* *****@ziggo.nl OK. Password required
Command:    PASS  
Response:    530 Login authentication failed
Error:    Critical error: Could not connect to server

*Privégegevens verwijderd door moderator*